Gå til innhold

Hvor mye leker deres 6-7 åringer? Og anbefales PlayStation eller Nintendo switch?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvor mye deres 6-7 åringer leker? 
bare nysjerrig, for er ikke mye min 3 og 4 åring leker. Selvom jeg prøver, det ender opp med at de mest leker familie og endevender alle madrasser og puter 😂 

litt lek er det jo nå, men ikke i nærheten av så mye jeg ønsker. Går en del i nettbrett, men jeg lurer rett og slett på hvor lenge denne generasjonen av barn leker? Har dere masse leker til deres på 6-7 år? Leste en plass tidligere at i den alderen så er det mest spilling ? 

Anonymkode: e2498...30e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nja, 6-åringen her leker med Lego og er masse ute, men ellers er det mest spilling. Switch er perfekt i den alderen, veldig mye populære og ikke så kompliserte spill. Sonic, Mario, Minecraft osv.

Ps5 har jeg nettopp bestilt til 11-åringen, han trenger litt mer nå - vil gjerne spille FIFA og gode bilspill og slikt. Gleder meg til å spille hogwarts legacy med ham npr spille kommer rundt juletider!

Anonymkode: ef298...195

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

bare nysjerrig, for er ikke mye min 3 og 4 åring leker. Selvom jeg prøver, det ender opp med at de mest leker familie og endevender alle madrasser og puter 😂 

litt lek er det jo nå, men ikke i nærheten av så mye jeg ønsker. Går en del i nettbrett, men jeg lurer rett og slett på hvor lenge denne generasjonen av barn leker? Har dere masse leker til deres på 6-7 år? Leste en plass tidligere at i den alderen så er det mest spilling ? 

Endevending av puter og madrasser for å "bygge hus" og leke familie er definitivt leking. Tre- og fireåringer er fortsatt ganske små, sannsynligvis kommer det mer avanserte historier inn i leken etter hvert.

Jeg har en sjuåring, og min erfaring er at de fortsatt leker mye. Mest typiske rolleleker (fjellklatrer, superhelt, detektiv eller noe de har sett på TV, som Daidalos). De leker også med småfigurer, dukkehus, lego, superhelt-figurer, og det er mye av samme type lek med disse.

Anonymkode: b8a55...c15

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg burde kanskje nevnt at jeg har jente. Det er mulig det at spillingen tar overhånd tidlig er mer et problem med gutter.

Anonymkode: b8a55...c15

Skrevet

Lite spilling på nettbrett her, bare et par ganger i uka kanskje.

Har jenter på 4 og 6. Leker masse, både hver for seg og sammen. Rollelek, barbie, dukkehus, små figurer, my little pony, spille Uno, stigespill, og hobbyting som playdoh, tegning og perling.

Nabobarn på 6 og 7 år er ofte på besøk og de leker i flere timer sammen.

Kjenner meg ikke igjen i at barn ikke leker? Vi bor i en av Norges største byer, med mange lekende barn i gata.

Anonymkode: 18071...8b5

• Liker 2
Skrevet

Har en 6 åring. Varierer veldig. Nå går det mest i fotball og trampoline-hopping. Spiller veldig sjeldent. Fikk Nintendo Switch når han ble 5 år, men han valgte alltid iPaden når han først skulle spille. Så Nintendoen solgte vi, å den har ikke blitt spurt etter heller. 

Anonymkode: c00b0...8f9

Skrevet

Har et barn på 6, leker fra hun står opp til hun legger seg. Leker familie, hund, leker mye med Barbie, og elsker å sykle og klatre ute. 

Før i dag lekte hun lenge med Brio-togbane. 

Hun spiller en del Roblox på iPad også, men vi prøver å begrense det til tidlige morgener i helgene. Jeg vet at om noen år vil hun tilbringe mye mer tid foran en skjerm, det vil jeg utsette så mye som mulig. Lek er viktig! 

Anonymkode: c4249...157

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dersom spillingen tar over for leken allerede ved 6-7 år vil jeg gå så langt som å si at da har man gjort noe feil som foreldre. Leken er så viktig for hjernens utvikling, evnen til konsentrasjon, fantasi, kreativitet, den sosiale utviklingen vår og vår psykiske helse. Dersom jeg hadde hatt en 7-åring som hadde sluttet å leke hadde jeg gjort noen grep. Her har jeg en 6-åring som fortsatt leker masse. Han får dog bare lov til 30 min om dagen i ukedagene til å være på skjerm, da velger han som oftest Switch. Får spille litt mer i helgene (maks en time i løpet av dagen). Så da må han gjerne leke resten da 😊 han er mye ute, spiller fotball, gjemsel, leker med bilbane, lego, spiller brettspill, kortspill, er med venner og leker etc 😊

Anonymkode: 8965c...43e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nysgjerrig: Hvorfor lar du de spille fra så ung alder? Kanskje et dumt spm, men vi har ikke nettbrett og slipper hele problemet. Har en på snart 6 og ser at skjerm kan være praktisk som barnevakt av og til (youtube barn, og nrk super), men hun gidder ikke se lenge av gangen. Lærer helt sikkert mer av mattespill og sånt på nettbrett, men synes det er tidlig. 

Anonymkode: 947d2...788

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har ei på 6 år. Hun spiller ikke noe ennå- men når det er sagt, ser hun en del på pad eller tv. Heldigvis leker hun masse ennå. Leker noe rollelek, leker med smålego, Paw patrol figurer, plus plus, modell leiere, perling, maler/tegner. På en måte, leker hun mer nå, enn tidligere. 

Anonymkode: c9bfa...a2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nysgjerrig: Hvorfor lar du de spille fra så ung alder? Kanskje et dumt spm, men vi har ikke nettbrett og slipper hele problemet. Har en på snart 6 og ser at skjerm kan være praktisk som barnevakt av og til (youtube barn, og nrk super), men hun gidder ikke se lenge av gangen. Lærer helt sikkert mer av mattespill og sånt på nettbrett, men synes det er tidlig. 

Det er egentlig bare YouTube, Netflix, nrk super og læringsspill det går i, han eldste bruker det ikke så mye nå men var en stund. Det var egentlig fordi han ikke fant roen og utagerte mye, og jeg slet med helsen noe som gjorde at det ble litt mye en periode, og ingenting hjalp så fungerte nettbrett og da var det gjort 😂 men nå leker han jo mer enn før, men bruker nettbrett til at han skal få roet seg ned før kvelden da ingenting annet hjelper. Han minste har jo fulgt i samme fotspor som storebror men der er det enda verre, så minste er den som er mest avhengig nå 😅 så prøver jo å korte ned tiden og heller få de i lek. Men ja det er tidlig, men hadde ikke noe valg pga eldste. Heldigvis er han ikke såå avhengig som han var 😅

Skrevet

Hvorfor kjøpe Nintendo eller PlayStation til så små barn? Virkelig. Gjør jobben din som forelder isteden. 

Spill på pad er jo heller ikke nødvendig, men kan ev begrenses til 30 min om dagen. 

Barn uten tilgang på spill, leker. 

Anonymkode: 644b0...400

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor kjøpe Nintendo eller PlayStation til så små barn? Virkelig. Gjør jobben din som forelder isteden. 

Spill på pad er jo heller ikke nødvendig, men kan ev begrenses til 30 min om dagen. 

Barn uten tilgang på spill faller utenfor når de begynner på skolen. Omtrent alle barn spiller i dag, de snakker om spill, de leker rollelek fra spill. Det er ikke farlig å spille så lenge de gjør andre ting også - faktisk er det vel bedre enn å sette de foran Fantorangen 365 dager i året?

1980 er ikke det samme som 2022.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke sakt jeg skal kjøpe til så små barn, men når de blir i skolealder :)  Jobben som forelder gjør jeg veldig bra! 

nei, men sånn er det blitt, men de er jo ikke på nettbrettet hele dagen, de leker jo mye også. Men de går fort lei av lek, kanskje pga de er ute hele dagen i bhg, så orker de ikke å leke når de kommer hjem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sakt jeg skal kjøpe til så små barn, men når de blir i skolealder :)  Jobben som forelder gjør jeg veldig bra! 

nei, men sånn er det blitt, men de er jo ikke på nettbrettet hele dagen, de leker jo mye også. Men de går fort lei av lek, kanskje pga de er ute hele dagen i bhg, så orker de ikke å leke når de kommer hjem. 

Ikke la deg provosere. Hun som skrev har enten ikke barn selv, hadde små barn for 10+ år siden eller så sitter nok ungene klistret til barne-TV fra de har spist middag til de skal i seng kl 1830 (og på morgenen også når de da står tidlige opp fordi de er i seng så tidlig).

Skolebarn som ikke har tilgang på noe av spill blir sære og utenfor. Jeg ville gått for switch, Playstation kan vente 5 år til.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Min er 9, men leker fortsatt masse. Klatrer, turner, leker spion og kattekriger og Harry Potter og hekser og trollmenn og detektiver og forskere og dragøeryttere og krig med nabobarna med NERF-våpen, leker masse med små figurer (drager, dinosaurer, alle slags schleicher-dyr), bygger lego, bygger slott og hytter og sånn, lager svømmebasseng av puter og madrasser og stuper og leker der, står på skateboard og øver på triks, frem til hun begynte på skolen lekte hun også mye i sand - bygge slott, demninger, borger med vollgraver med haier og krokodiller etc, og frem til hun var kanskje 4 lekte hun også en del med sånne Brio togbaner og biler. Aldri lekt mye med dukker, men det har skjedd, mest om hun har vært sammen med et annet barn som er opptatt av dukker. Liker godt å leke med små figurer eller bygge lego eller tegne>/male mens hun hører på lydbøker.

Kjenner meg overhodet ikke igjen i at det er mest spilling. Et mindretall av barna i klasse, de med lite oppegående fgorelde (stort sett de samme barna som spiser nugatti og mellombarer og sånt) spiller mye, men flertallet leker, selv om alle kan spille en sjelden gang. Vi har både Nintendo switch og Playstation, det brukes sjeldnere enn en gang per måned. 

Anonymkode: ef9b1...b8d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke la deg provosere. Hun som skrev har enten ikke barn selv, hadde små barn for 10+ år siden eller så sitter nok ungene klistret til barne-TV fra de har spist middag til de skal i seng kl 1830 (og på morgenen også når de da står tidlige opp fordi de er i seng så tidlig).

Skolebarn som ikke har tilgang på noe av spill blir sære og utenfor. Jeg ville gått for switch, Playstation kan vente 5 år til.

Sant det 😅 takk for svar, ser de fleste anbefaler switch så da blir det nok det når de er gammel nok :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Barn uten tilgang på spill faller utenfor når de begynner på skolen. Omtrent alle barn spiller i dag, de snakker om spill, de leker rollelek fra spill. Det er ikke farlig å spille så lenge de gjør andre ting også - faktisk er det vel bedre enn å sette de foran Fantorangen 365 dager i året?

Nei, de faller ikke utenfor om de ikke har PlayStation eller Nintendo i de første skoleårene. Jeg har andreklassing selv. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Haha, dagens. Det er ikke alle som har eldre søsken (heldigvis kan vi vel si, i akkurat denne sammenheng)

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lurer nå på hva slags avtale  barna i klassen har da, siden "alle" spiller nøyaktig de samme spillene... 

Siden du drar sammenligninger med 80-tallet... I 1980 så alle barna på barne-tv. Da var det naturlig at alle barna så det samme tv-programmet og snakket om og lekte rollespill om de samme figurene. Vi hadde en tv-kanal på 90-tallet mens jeg vokste opp. Jeg falt ikke utenfor selv om flertallet hadde parabol og så Baywatch. (Noen spilte også  super-mario, stort sett  gutter, mens jeg hadde null interesse for slikt)

Du har helt rett i at det er mer å velge i nå enn i 1980, men det medfører også at alle kan ikke få med seg alt. Det finnes hundrevis at tv-programmer, samt en drøss med filmer på kino, og helt sikkert masse spill å velge mellom. Selvfølgelig faller ikke barnet utefor om man velger Nrk super fremfor Disney. Og selvfølgelig faller ikke barnet utenfor om man ikke spiller spill fra første klasse. Når hun blir eldre kan det godt hende at min førsteklassing fatter interesse for slikt, men jeg kjøper så visst ikke spill og nettbrett fordi "alle andre" har. 

Er ikke motstander av spill, men synes det er vilt å innføre dette for seksåringer. De blir tidsnok avhengige av skjerm, og jo tidligere de starter, desto verre blir det å begrense bruken.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...