Gå til innhold

6,9 mill og 7 mill takst = veldig ulikt!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://e24.no/privatoekonomi/i/Mow1OJ/solgt-for-24-mill-over-takst-skal-ikke-bomme-saa-mye?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

I E24 og denne saken om en bolig i Bergen som ble solgt laaaaangt over prisantydning så står det at to meglerfirmaer ble hentet inn for taksering og at boligen ble takstert til 6,9 og 7mill. Så sies det at "to så ulike priser beviser at objektet var vanskelig å taksere."

Men 6,9 og 7mill er jo overhodet ikke veldig ulikt?

Da jeg solgte leiligheten min, som hadde mye lavere takst, så ble den prissatt mye mer ulikt av meglerne som så på den.

Hva kan man egentlig forvente av meglere, de vet jo ikke hva en bolig egentlig er verst før boligen har testet markedet og er solgt. 100k er jo ingen forskjell omtrent? Hadde alle meglere ment det samme om alt så hadde man jo ikke trengt å hente inn flere meglere slik man blir anbefalt å gjøre om man skal kjøpe ut ektefelle etter en skilsmisse osv, dette gjør man jo for å finne et gjennomsnitt.

Anonymkode: 71338...651

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke det er veldig ulik takst nei. 

Kjenner godt til området den boligen i Bergen ligger i, for har bodd der, og ble veldig overrasket over takst på et annet hus i området (ikke lagt ut for salg ennå). Takst er åpenbar for lav. Nesten så man kan mistenke meglere for å gå ut fra for lav salgspris, for å sikre seg. Taksten er satt til hva jeg fikk for tilsvarende hus i området (uten utsikt) for 5-6 år siden, og huset har fantastisk utsikt. Da er det noe som skurrer. 

Anonymkode: bf01f...b28

• Liker 1
Skrevet

Tenkte det samme. 100 000 i prisforskjell på to uavhengige takst på et hus i millioner klassen, vil jeg mene er ganske treffende. 

På en bil hadde det vært stor forskjell. 

Anonymkode: 1b1d0...484

• Liker 1
Skrevet

Her er det deres forståelse som er feil. Les en gang til.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Poenget var at det ble solgt for 2.4 mill over hva meglerne mente var rett pris!

Anonymkode: 183a1...634

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

https://e24.no/privatoekonomi/i/Mow1OJ/solgt-for-24-mill-over-takst-skal-ikke-bomme-saa-mye?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

I E24 og denne saken om en bolig i Bergen som ble solgt laaaaangt over prisantydning så står det at to meglerfirmaer ble hentet inn for taksering og at boligen ble takstert til 6,9 og 7mill. Så sies det at "to så ulike priser beviser at objektet var vanskelig å taksere."

Da jeg solgte leiligheten min, som hadde mye lavere takst, så ble den prissatt mye mer ulikt av meglerne som så på den.

Hva kan man egentlig forvente av meglere, de vet jo ikke hva en bolig egentlig er verst før boligen har testet markedet og er solgt. 100k er jo ingen forskjell omtrent? Hadde alle meglere ment det samme om alt så hadde man jo ikke trengt å hente inn flere meglere slik man blir anbefalt å gjøre om man skal kjøpe ut ektefelle etter en skilsmisse osv, dette gjør man jo for å finne et gjennomsnitt.

Tror du skal lese om igjen artikkelen, så får du med deg poenget var, 

Anonymkode: 44b47...c25

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Sitatet ditt er feil og dermed villeder du de som ikke leser artikkelen.

Anonymkode: e5f18...868

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Her er det deres forståelse som er feil. Les en gang til.

"Han forteller at familien først synes barndomshjemmet ble priset noe lavt, og hadde forventet at prisen ble satt minst en halv million kroner høyere. De innhentet derfor to verdivurderinger fra DNB Eiendom og Fana Sparebank, som vurderte prisen til henholdsvis 7 og 6,9 millioner kroner.

– Et så stort avvik fra to såpass likelydende verdivurderinger kan tyde på at dette var en vanskelig bolig å vurdere, sier Espedal."

Det er det som står. I kontekst mente han kanskje at begge meglerne tok veldig feil i forhold til hva salgsprisen ble.

Men når to meglere gir ca samme pris så er det heller ikke sånn at de ikke kan jobben sin, de trodde bare at markedet var slik de hadde erfart at det var. Man kan ta feil, men hvem gjør ikke det av og til?

• Liker 1
Skrevet

Så på et hus i fjor som var taksert til 2,4 - og jeg følte vel kanskje det var noe lavt priset for all del, men det er den villeste budrunden jeg har sett.

Huset lå utenfor allfarvei, men var nylig oppgradert både på kjøkken og bad, nye vinduer, en vinterhage og ca 1,5 mål tomt. Det gikk for nesten 5 mill, altså over det dobbelte av taksten. Vet ikke om dette var/er en strategi eller at det bare er så mange om beinet der ute.

Anonymkode: b37bc...1e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

"Han forteller at familien først synes barndomshjemmet ble priset noe lavt, og hadde forventet at prisen ble satt minst en halv million kroner høyere. De innhentet derfor to verdivurderinger fra DNB Eiendom og Fana Sparebank, som vurderte prisen til henholdsvis 7 og 6,9 millioner kroner.

– Et så stort avvik fra to såpass likelydende verdivurderinger kan tyde på at dette var en vanskelig bolig å vurdere, sier Espedal."

Det er det som står. I kontekst mente han kanskje at begge meglerne tok veldig feil i forhold til hva salgsprisen ble.

Men når to meglere gir ca samme pris så er det heller ikke sånn at de ikke kan jobben sin, de trodde bare at markedet var slik de hadde erfart at det var. Man kan ta feil, men hvem gjør ikke det av og til?

Det har utelukkende med tekstforståelse å gjøre. 

Når det gjelder eiendomsmeglere, kommer de dårlige ofte til samme resultat. I dette tilfellet har begge gjort det samme. Regnet på gjennomsnittet av kvadratmeterprisen i nabolaget. Den med høyest antydning har rundet opp.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her misforstår du jo teksten fullstendig. Det det står er: «Et så stort avvik fra to såpass likelydende verdivurderinger kan tyde på at dette var en vanskelig bolig å vurdere.»

Ergo at verdivurderingene var ca. like fra to forskjellige meglere, og den sterkt avvikende salgsprisen tilsier at boligens verdi var vanskelig å vurdere…

Anonymkode: ba36f...31d

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...