Gå til innhold

Opplyse arbeidsgiver om enkeltmannsforetak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen sa akkurat at jeg er pliktig til å melde ifra til arbeidsgiver dersom jeg oppretter enkeltmannsforetak? Har arbeidsgiver noe med dette når dette er en hobby/fritidsaktivitet som ikke er i konflikt med primærjobb verken med tid eller oppgaver? Ikke at det er noe «hemmelig», men føler det er litt «personlig» på et vis. 

Anonymkode: 51598...790

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På generelt grunnlag har du ikke plikt til det. Noen arbeidsgivere har det i kontrakten/ reglene, oftest gjelder det dersom det som du sier kan komme i interessekonflikt med arbeidsgiver. 

Anonymkode: b9ee1...b16

Skrevet

Dette er uansett offentlige opplysninger, så tenker at en kommer lengst, med å være åpen om det ovenfor arbeidsgiver. Så vet en ikke om det i fremtiden kan bli et tema, og da tenker jeg en kommer lengst med å ha vært åpen om det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen sa akkurat at jeg er pliktig til å melde ifra til arbeidsgiver dersom jeg oppretter enkeltmannsforetak? Har arbeidsgiver noe med dette når dette er en hobby/fritidsaktivitet som ikke er i konflikt med primærjobb verken med tid eller oppgaver? Ikke at det er noe «hemmelig», men føler det er litt «personlig» på et vis. 

Anonymkode: 51598...790

Så lenge du ikke driver "butikk i butikken" eller går din egen arbeidsplass i næringa, bryr ikke arbeidsgiver seg uansett. 

Anonymkode: 33601...b5e

Skrevet

På min arbeidsplass må slikt klareres med nærmeste overordnede og registreres i personalsystemet. Men så lenge det ikke er konkurrerende og/eller så omfattende at det går ut over den faste jobben, er det alltid ok.

Anonymkode: a47cf...de4

• Liker 1
Skrevet

Skatteetaten har en bistillingsinstruks og vi som jobber der må opplyse om ENK.

Du må sjekke hvilke regler din arbeidsgiver har.

Anonymkode: d566b...e90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...