Gå til innhold

Eksen min har rett; det ER ingen som vil ha meg. Hva gjør man når man har mistet fullstendig tro på egen verdi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble skilt for 3 år siden. Da hadde jeg levd i et voldelig forhold i mange år. Før noen klandrer meg for å ikke ha gått ut av det tidligere (siden det var barn i bildet), vil jeg fortelle om årevis med alvorlige trusler som skulle gjøres alvor av, dersom jeg gikk. Jeg klarte det til slutt. 

Min eksmann har daglig fortalt meg om alt som er galt med meg. Jeg har visst at noe av det er ren løgn, det bare vet jeg, som f.eks at jeg er ond. Jeg vet at jeg ikke er ond, jeg er av de snilleste jeg vet om. Men det som går på utseendet, det har festet seg. Jeg har fått høre alt fra konkrete, stygge ord om ansiktet, kroppen, øyne, munn, alt som er. Og i bruddet, fikk jeg høre daglig at ingen andre vil noen gang ha meg. 

For noen måneder siden møtte jeg en mann som jeg fikk god kjemi med. Det er første gang siden bruddet at jeg kjente på noen følelser jeg ikke trodde jeg evnet å ha lenger. Jeg åpnet opp en del for ham og han var veldig tilstede og fin mot meg. Så kom sommeren og jeg skulle ikke se han på en stund. Vi var aldri mer enn bare venner, altså, men med flørting i luften og vi satt ord på at vi likte hverandre. 

Jeg kontaktet han nylig og fortalte at jeg skulle i hans retning og om vi kunne treffes. Hele svaret hans var litt nølende og av den karakter at jeg forstå han tok farvel. Jeg er ikke født i går, så det forstår jeg. 

Poenget er hva det gjorde med meg. Jeg knakk sammen, for plutselig får ordene fra eksen makt over meg igjen. Det ER ingen som vil ha meg. Ikke han her, heller. Han som jeg håpte litt på, som jeg delte mye med og viste tillit. 

Nå har jeg mistet all tro på kjærligheten. Jeg ble så lei meg. Føler meg så avvist. Og jeg tenker, kanskje han andre ser ondskapen eksen min snakket om. Kanskje han syns jeg er så stygg eksen min sier. 

Når jeg tenker tilbake, til da jeg var 25-30  (er midt i 40 nå), var jeg populær hos guttene og fikk ofte høre at jeg var pen, vakker, attraktiv. Men nå har jeg vel mistet det. Jeg har så dårlig selvbilde at jeg vurderer få utseendet mitt vurdert på en sånn nettside der man rangerer, så vet jeg i det minste om eks har rett. Men hva skal jeg gjøre? Jeg er midt i 40 årene med et dårlig selvbilde og liten tro på at jeg er elskbar. Er skikkelig lei meg nå, også fordi jeg ble avvist av en jeg liker veldig godt. 

Noen råd, innspill eller trøst...? :( 

Anonymkode: 43ae9...292

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal selvfølgelig ikke få rangert utseende ditt, men selvtilliten din er nok 1/10 og den påvirker hele deg. Jobb med å tro på deg selv først, så kan en mann heller komme i annen rekke. Om du tåler å stå i eget skinn tåler man mye mer fra andre og, også avvisning. Så, selvtillit først - mann etterpå.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når jeg tenker tilbake, til da jeg var 25-30  (er midt i 40 nå), var jeg populær hos guttene og fikk ofte høre at jeg var pen, vakker, attraktiv.

Men det er jo noe alle kvinner opplever, ikke bare du.

Man må ha andre ting å spille på enn utseendet, ellers er det over, når man er 25-35.

Anonymkode: aac74...83e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest supernova_87
Skrevet

Sender deg en god virtuell klem :klem: 

Gratulerer TS! Gratulerer med å ha gjort noe stort, viktig og tungt. Du klarte å forlate mannen din. Du klarte å sette deg og barna først. Det er godt gjort. Det er tungt. Og det er utrolig sterkt og modig! 

Og nå har det gått 3 år, og det er faktisk ikke rart at hans misbruk påvirker deg fremdeles. Selv om jeg selvsagt ikke unner deg dette. 

Når selvbildet, selvfølelsen og evnen til selvmedfølelse er brutt ned totalt, så må det bygges opp igjen. Det er som andre fysiske skader. Hvis du har brukket benet så må du trene det opp igjen. Gjerne ved hjelp av fysioterapeut, noen ganger har man overkompensert med andre kroppsdeler, og fått en skeivstilling som skaper smerter. Sånn er det med den skaden du naturligvis har fått fra dette forholdet. Du trenger hjelp til å bygge det opp igjen. Du trenger målrettet trening. 

Alle er elskbar. Men man må starte med å elske og verdsette seg selv. Hva med å starte med å jobbe med selvmedfølelsen. Snakke til deg selv med en hyggeligere stemme. Innse at det du føler er naturlig, menneskelig. Og spørre deg selv hva du trenger, og gi deg selv det! ❤️ 

Skrevet

De vakreste av de vakre opplever det samme, så det er dessverre ikke mulig å bli så vakker at slikt ikke skjer. 

Jeg råder alltid kvinner som har opplevd voldt om å bruke god tid på å bygge seg selv opp igjen før de vurderer nytt forhold. For det første vil man etter slike opplevelser ha fått sitt syn på hva som er akseptabelt og ikke helt forskrudd, og risikerer derfor å overse faresignaler, og dermed havne i lignende forhold. For det andre er man ekstra sårbar i lang tid. 

De fleste mennesker passer ikke sammen, og de fleste tilfeller av dating blir ingenting. Det er ikke fordi det er noe galt med deg, men fordi det er slik. 

Bygg deg selv opp først er mitt råd. ❤

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ble skilt for 3 år siden. Da hadde jeg levd i et voldelig forhold i mange år. Før noen klandrer meg for å ikke ha gått ut av det tidligere (siden det var barn i bildet), vil jeg fortelle om årevis med alvorlige trusler som skulle gjøres alvor av, dersom jeg gikk. Jeg klarte det til slutt. 

Min eksmann har daglig fortalt meg om alt som er galt med meg. Jeg har visst at noe av det er ren løgn, det bare vet jeg, som f.eks at jeg er ond. Jeg vet at jeg ikke er ond, jeg er av de snilleste jeg vet om. Men det som går på utseendet, det har festet seg. Jeg har fått høre alt fra konkrete, stygge ord om ansiktet, kroppen, øyne, munn, alt som er. Og i bruddet, fikk jeg høre daglig at ingen andre vil noen gang ha meg. 

For noen måneder siden møtte jeg en mann som jeg fikk god kjemi med. Det er første gang siden bruddet at jeg kjente på noen følelser jeg ikke trodde jeg evnet å ha lenger. Jeg åpnet opp en del for ham og han var veldig tilstede og fin mot meg. Så kom sommeren og jeg skulle ikke se han på en stund. Vi var aldri mer enn bare venner, altså, men med flørting i luften og vi satt ord på at vi likte hverandre. 

Jeg kontaktet han nylig og fortalte at jeg skulle i hans retning og om vi kunne treffes. Hele svaret hans var litt nølende og av den karakter at jeg forstå han tok farvel. Jeg er ikke født i går, så det forstår jeg. 

Poenget er hva det gjorde med meg. Jeg knakk sammen, for plutselig får ordene fra eksen makt over meg igjen. Det ER ingen som vil ha meg. Ikke han her, heller. Han som jeg håpte litt på, som jeg delte mye med og viste tillit. 

Nå har jeg mistet all tro på kjærligheten. Jeg ble så lei meg. Føler meg så avvist. Og jeg tenker, kanskje han andre ser ondskapen eksen min snakket om. Kanskje han syns jeg er så stygg eksen min sier. 

Når jeg tenker tilbake, til da jeg var 25-30  (er midt i 40 nå), var jeg populær hos guttene og fikk ofte høre at jeg var pen, vakker, attraktiv. Men nå har jeg vel mistet det. Jeg har så dårlig selvbilde at jeg vurderer få utseendet mitt vurdert på en sånn nettside der man rangerer, så vet jeg i det minste om eks har rett. Men hva skal jeg gjøre? Jeg er midt i 40 årene med et dårlig selvbilde og liten tro på at jeg er elskbar. Er skikkelig lei meg nå, også fordi jeg ble avvist av en jeg liker veldig godt. 

Noen råd, innspill eller trøst...? :( 

For det første, din verdi er ikke avhengig av at noen mann vil ha deg!!!! Virkelig ikke! 

For det andre er jeg 100 % sikker på at eksen din lyver og du slettes ikke er stygg i det hele tatt. At denne nye mannen ikke var interessert i et forhold med deg betyr hverken at du er stygg, lite attraktiv eller ubrukelig, og langt mindre verdiløs. Vær så snill å ikke få rangert utseendet ditt på en sånn side, folk generelt er onde og sier de mest forferdelige ting. x

Du er en sterk kvinne som klarte å gå fra det kreket, og jeg har tro på at du klarer å reparere noe av skaden han har påført psyken din, men klart sånn tar tid. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er dessverre sånn at det er ganske vanlig å bli avvist. Det skal litt til at det klaffer med alle man ønsker. 

Du var uheldig med denne mannen, men kanskje du finner noen i fremtiden det klaffer med. 

Uansett så høres det ut som ordene til eksen har satt dype spor, så jeg håper du kan snakke om noen med det og at du kan prøve å jobbe med din egen verdi og selvtillit. Du fortjener å komme deg helt bort fra ekkoet av eksen din!

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke alle passer sammen. Det har ikke noe med at det er noe galt med deg eller han du datet.

Du er kvitt eksen din fysisk. Men dessverre er du ikke kvitt han psykisk. For han forteller deg fortsatt løgner inn hodet ditt. Kanskje det går an å få terapi for dette? Det er ikke noe galt med deg. Men det er noe galt med det han har utsatt deg for. Og tenker at kanskje du trenger hjelp til å reparere skaden han har påført deg ❤️

Anonymkode: 57599...7a5

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Men det er jo noe alle kvinner opplever, ikke bare du.

Man må ha andre ting å spille på enn utseendet, ellers er det over, når man er 25-35.

Ikke alle. Jeg har aldri opplevd noe sånt som ung. 

Anonymkode: 7a213...8ed

• Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Da har du vært usedvanlig heldig. Man trenger ikke lese mye av sladder for å se at selv de vakreste og tilsynelatende mest vellykkede mennesker også opplever sorger i kjærlighetslivet. 

Det er mer vanlig enn uvanlig å ha opplevd at ting ikke ble som man ønsket. Jeg kjenner riktig nok tre par som fant hverandre tidlig i livet, og holder sammen ennå, derfor aldri har opplevd slikt (har sikkert hatt sine utfordringer de også), så unntak finnes, men det er unntak. De fleste opplever at ting ikke går som man ønsket i kjærlighetslivet. Uansett utseende. 

Endret av Trolltunge
Skriveleif
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest AprilRyan
Skrevet

Har du vurdert å gå til psykolog eller den type ting? Det virker som mange av erfaringene du fikk med din eks er ting som har påvirket deg veldig og at det å bearbeide alt kan hjelpe deg.

Jeg har ikke opplevd voldelig forhold, men har noen erfaringer som jeg har gjort tidligere i livet som gjør at mitt selvbilde og selvtillit ikke er særlig bra. Jeg har ingen tro på at noen kan like meg og det er slitsomt å ha det sånn. Jeg skal til psykolog og få bearbeide og jobbe med ting og hvordan jeg ser på meg selv.

Jeg har ingen tro på at det din eks sa til deg var sant. Han gjorde alt det for å bryte deg ned og nå sitter dette godt i deg og du tar hans ord med deg videre som en sannhet. Det er ikke noe galt med deg og jeg håper at du etter hvert kan se at det han sa ikke stemmer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men det var kanskje fordi du allerede da, forsøkte å stjele oppmerksomheten fra andre damer, slik du gjør nå?

Det er få menn som liker sånt.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble skilt for 3 år siden. Da hadde jeg levd i et voldelig forhold i mange år....det som går på utseendet, det har festet seg. Jeg har fått høre alt fra konkrete, stygge ord om ansiktet, kroppen, øyne, munn, alt som er. Og i bruddet, fikk jeg høre daglig at ingen andre vil noen gang ha meg. 

For noen måneder siden møtte jeg en mann som jeg fikk god kjemi med. Det er første gang siden bruddet at jeg kjente på noen følelser jeg ikke trodde jeg evnet å ha lenger....Jeg kontaktet han nylig og fortalte at jeg skulle i hans retning og om vi kunne treffes. Hele svaret hans var litt nølende og av den karakter at jeg forstå han tok farvel.... Poenget er hva det gjorde med meg. Jeg knakk sammen, for plutselig får ordene fra eksen makt over meg igjen...

At det ikke fungerte mellom deg og denne flørten betyr absolutt ikke at eksen din hadde rett i de tingene han sa om deg.  3 år er kort tid for å komme over et vondt brudd og tom et forhold med vold og trusler. 

Anonymkode: abd87...984

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Da tar man seg sammen og aksepterer sin plass i verden.

Anonymkode: ca28c...8f9

Skrevet

Akkurat denne fyren ville kanskje ikke ha deg, men det er jo garantert mange menn du kan få. Om du vil ha dem da, det er jo bare å gå på tinder og sjekke?

Anonymkode: b91d7...7b0

• Liker 1
Skrevet

Jeg sliter med ting min eks sa til meg, selv om jeg ikke var i et voldelig forhold, bare ett med en kjip slutt og der min eks var alvorlig psykisk syk (jeg hjalp ham i terapi, faktisk med begrunnelsen at det han sa var så stygt at folk som gjør sånt er psykisk syke). Iblant blir folk liksom "geniale" i negativ forstand, de er hyperbevisst andres såre punkt og sier hva det nå enn er som virker sårende og som er vanskelig å glemme. I mitt tilfelle hadde det ingenting med utseendet å gjøre, men noe annet som jeg både ble såret av og er "redd for at er sant". Kan si så mye som at det også gikk på om jeg er bl.a. god nok som partner. 

Det som har hjulpet meg i de årene som er gått siden bruddet, og inn i forholdet til ny kjæreste, har vært disse tankene:

1. Personen sa det for å skade meg, ikke hjelpe meg, i beste fall er det nøytralt hvorvidt dette stemmer eller ikke. 

2. Jeg er i kontroll over mitt eget liv og ka møte andre mennesker, få nye opplevelser, lære nye ting, få nye ferdigheter. 

3. Jeg kan utfordre meg selv og endre ting i mitt liv som jeg kan bli bedre på. 

4. Jeg er ikke perfekt og det er ingen andre heller. 

Anonymkode: abd87...984

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vet sånn ca hvordan du har det, men jeg er bare 29 enda.. Vi har barn, og jeg har fått høre det meste! Vært singel 1 år, så ikke like lenge som deg. Jeg har avstått dating helt fordi jeg ikke er emosjonelt tilgjengelig til tross av at jeg er over eksen. Han ødela følelsene mine, så jeg klarer ikke føle noe for noen.

Til det jeg egentlig skulle fram til: Jeg har vært mye på samtaler hos krisesenteret, det har hjulpet ekstremt mye. Var ikke fysisk vold eller sånn at jeg var et ekstremt tilfelle, men jeg var mer enn hjertelig velkommen - det er alle! Der fikk jeg alt i perspektiv, fantastiske damer som virkelig løftet meg opp og fikk meg til å forstå at jeg er vakker, verdifull og at det finnes gode menn der ute som vil like meg for den jeg er når jeg finner tilbake til meg selv. De var også veldig glad for at jeg ikke dater enda og søker hjelp for å bygge meg opp igjen! Jeg sliter med å skulle bli avvist og har fått en tilknytningsangst, noe jeg jobber veldig med! Kanskje du skal prøve noe sånt? Du er flink og mer enn nok verdt ❤️

Anonymkode: 7676f...890

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...