Gå til innhold

Har du varslet om uprofesjonelt kollega i helsevesenet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

som har behandlet pasienter/brukere respektløst? Hvordan har den prosessen vært? 

Jeg jobber ikke selv i helsevesenet men har vært borti behandlere og helsepersonell som jeg ikke synes burde hatt direkte pasientkontakt både i psykiatrien og  på somatisk avdeling. 

Kan dårlig helsepersonell bare bli fjernet eller omplassert hvis de tyr til vold, seksuell, overgrep, stjeler fra pasienter eller er svært uaktsomme🤔

Anonymkode: cd32c...588

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stor forskjell på å opptre respektløst og det å utføre grove lovbrudd. Nei, du får nok ikke gjort så mye med de du oppfatter som respektløs (Arbeidsvernet i Norge er ganske sterkt, så selv døgenikter får man ikke sparket), men vold, overgrep, tyveri og uaktsomhet er jo relativt grove lovbrudd og kan selvsagt varsles. Men du bør ha bevis. 

Anonymkode: aee74...625

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Stor forskjell på å opptre respektløst og det å utføre grove lovbrudd. Nei, du får nok ikke gjort så mye med de du oppfatter som respektløs (Arbeidsvernet i Norge er ganske sterkt, så selv døgenikter får man ikke sparket), men vold, overgrep, tyveri og uaktsomhet er jo relativt grove lovbrudd og kan selvsagt varsles. Men du bør ha bevis. 

Anonymkode: aee74...625

Jeg er klar over at stillingsvernet står meget sterkt og at det er vanskelige saker å gripe fatt i. Folk oppfatter situasjoner ulikt.  Jeg lurer likevel på hva slags rutiner arbeidssteder har hvis det kommer tilbakemelding fra pasienter og kollegaer om at en helsearbeider ikke møter folk på en respektfull møte? Vil de få en advarsel? Mer veiledning? Og hvordan føles det for kollegaen som ser seg nødt til å varsle? 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg fikk høre negative ting om en kollega fra flere pasienter. Det gikk hovedsakelig på oppførsel og ufin språkbruk. Tok opp med min leder, som innkalte vedkommende til samtale. Personen beholdt jobben, tror ikke det var noe mer oppfølging etterpå. 

Ved grove overtredelser som overgrep, vold og stjeling bør vedkommendes leder absolutt varsles. Personen får antakelig ekstra oppfølging og kan risikere å miste autorisasjon, og dermed jobbben.

Anonymkode: 2f734...d26

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er klar over at stillingsvernet står meget sterkt og at det er vanskelige saker å gripe fatt i. Folk oppfatter situasjoner ulikt.  Jeg lurer likevel på hva slags rutiner arbeidssteder har hvis det kommer tilbakemelding fra pasienter og kollegaer om at en helsearbeider ikke møter folk på en respektfull møte? Vil de få en advarsel? Mer veiledning? Og hvordan føles det for kollegaen som ser seg nødt til å varsle? 

Jeg jobber i apotek, og sjefen fikk stadig klager fra både kunder og ansatte på en av farmasøytene. Det var lite å gjøre med det, forsåvidt. Den aktuelle farmasøyten ble kalt inn til veiledningsmøter et par ganger, men man kan jo ikke forandre personligheten til folk! Denne personen har rett og slett en måte å snakke på som ikke alltid oppfattes som særlig hyggelig, særlig for litt sarte sjeler (som jo en del apotekkunder er). Derimot var hun utrolig dyktig rent faglig sett! Nærmest et vandrende farmakologi-leksikon, så virkelig en ressurs for apoteket på den måten. Faktisk har jeg til gode å se en ekte fagnerd som samtidig liker å "koseprate" med kunder/pasienter, de har gjerne et annet fokus enn å være lyttende og empatisk. Farmasøyten jeg snakket om søkte seg forresten over til en stilling i Legemiddelverket, så "problemet" løste seg for oss på den måten.

Anonymkode: a6142...bb6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg fikk høre negative ting om en kollega fra flere pasienter. Det gikk hovedsakelig på oppførsel og ufin språkbruk. Tok opp med min leder, som innkalte vedkommende til samtale. Personen beholdt jobben, tror ikke det var noe mer oppfølging etterpå. 

Ved grove overtredelser som overgrep, vold og stjeling bør vedkommendes leder absolutt varsles. Personen får antakelig ekstra oppfølging og kan risikere å miste autorisasjon, og dermed jobbben.

Anonymkode: 2f734...d26

Fikk kollegaen rede på at det var du som varslet sjefen? Hva gikk tilbakemeldingene konkret ut på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...