Gå til innhold

Går du i kirken på julaften?  

85 stemmer

1. 1. Går du i kirken på julaften?

• Ja
      20
    • Nei
      46
    • Det hender
      12
    • Går på julaften og annen/andre dager i julen
      6
    • Går en annen dag i julen
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, det er spørsmålet...

Jeg pleier som regel å gå på julaften.

Fikk ikke gått i fjor for jeg skulle stelle i stand til julemiddag

I år blir det nok en tur i kirken, for vi skal feire hos familie. Men må innrømme at jeg stadig har ett dilemme om jeg skal i kirken eller se på Donald :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

nei, er ikke kristen, så jeg går kun i kirken når nære og kjære skal gifte seg, døpe barn eller når noen er døde.

kunne gjort unntak om det var gode konserter el lignende som jeg kunne tenke meg å få med meg.

Endret av aline
Skrevet

Nei, er ikke kristen så vi går aldri i kirken (unntatt av grunnene som aline beskriver).

Skrevet

Ja, og det er alltid en flott og høytidlig stund!

Når kirkeklokkene tilslutt ringer, lysene slokkes og bare talglysene brenner reiser alle seg opp og synger "Deilig er julen". Da starter julen!

Skrevet

Jeg og et par venninner har startet vår egen lille tradisjon med å gå i kirken på julaften. Vi begynte rundt konfirmasjonstiden tror jeg. Når det er ferdig i kirka får jeg en slags ro over meg, og føler at nå, nå er det jul. Synes det er kjempekoselig jeg :icon_smile:

Skal desverre ikke hjem til jul i år, men får se om jeg får lurt med samboeren min i den lokale kirka her vi bor. Lite sannsynlig, men verdt et forsøk :ler:

Skrevet

Ja, jeg er kristen og går hver julaften med familien. Det har vi alltid gjort og det hører med - kjempefin start på juledagene for meg :) .

Skrevet
nei, er ikke kristen, så jeg går kun i kirken når nære og kjære skal gifte seg, døpe barn eller når noen er døde.

kunne gjort unntak om det var gode konserter el lignende som jeg kunne tenke meg å få med meg.

Samme her. Har aldri vært i kirken på julaften, går kun ved spesielle anledninger.

Skrevet

Går ikke i kirken - men det hender jeg tar en tur på kirkegården på graven til mormor/morfar og faren min.

Skrevet

Jeg er ikke kristen, og derfor hadde jeg følt meg som en hykler hvis jeg hadde gått i kirken på julaften. Er kun i kirken ved slike anledninger som Aline nevner!

Skrevet
men det hender jeg tar en tur på kirkegården på graven til mormor/morfar og faren min.

Ja, det gjør vi hver julaften. Tar med fakler og tenner lys på familiegravene. Passer på å gjøre det i god tid før alle kirkegjengerne kommer, så blir det ikke stress. Koselig tradisjon, og når vi kommer hjem igjen tenner vi fakkel på kattegraven i hagen og en på trappa. Da er det jul. :)

Skrevet

Nei, det har jeg aldri gjort, men i år skal jeg opå gravstedet.

Jeg besøker mine besteforeldre på dagtid på julaften. Det har jeg alltid gjort. Derfor må vi på gravstedet i år, i tillegg til de andre plassene.

Men i kirka er vi ikke. Det har ikke å gjøre med ikke være kristen. Bare at det ikke er en tradisjon for meg.

Skrevet

Jeg har meldt meg ut av kirken for mange år siden, så jeg ser ingen grunn for å gå i kirken.

Drar på kirkegården å setter lys på graven til besteforeldrene mine. Det er en koselig tradisjon på julaften for meg.

Skrevet

Går i kirken på julaften, og gjerne første juledag også.

Skrevet

Ja, går alltid i kirken på juleaften. Fordi det er viktig for meg som kristen for ikke å miste helt fokus i Coca-colanissejula... I tillegg er alltid juleaftensgudstjenesten i domkirken helt nydelig med guttekor og masse sang.

Skrevet

Annet hvert år... Går i kirken de årene vi feirer med mannen min sin familie. De andre årene tenner vi fakler på kirkegården for oldeforeldre men går ikke i kirka.

Skrevet

Nei. Er ikke medlem av noen kirke og er ikke kristen. Går i kirken til dåp, konfirmasjon og begravelse, men da kun for å vise respekt. Kirken og dens budskap sier meg absolutt ikke noe!

Gjest Kålungen
Skrevet

Nei. Er også bare i kirken til bryllup dåp osv.

Skrevet

Jeg var i kirken på julaften før, men de siste årene har det dessverre ikke blitt tid til det. Håper vi klarer å få inn en tradisjon med det igjen.

Skrevet

Ja! Det er en fin tradisjon - blir ikke ordentlig jul uten aa bli minnet om hvorfor vi feirer jul! Dvs. i aar er vi i England, saa da blir det vel foerste juledag isteden, tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...