Gå til innhold

Hvordan inngå igjennsidig forpliktelse / ansvar for sex i parforhold ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange par opplever at sexbehovet endres underveis, og  dette skaper etterhvert  utfordringer i parfo.s.v.. Spørsmålet er om det  ikkje bør vera en slags moralsk forpliktelse, og eit igjennsidige ansvar å i møtekome hverandres sexuelle behover i parforhold.  ?  Det handler ikkje om pliktsex, men  kunne komme fremtil en dialog om hvor ofte de bør ha sex.  Mange par  opplever tidsklemma  i kvardagen, og de kommer i en slags  ubalanse i forhold det å ha overskudd til å ha sex. Føler ein seg sliten så er vel ikkje sex det første en  tenker på, men det å få hvile. 

Det finnes sjølvsagt  ikkje noen skeven regel  om hvor ofte ein skal, og bør ha sex sjølv om ein lever i parforhold. Ein leser m.a. på KG om flere som har sex mange ganger om dagen,men de  aller fleste som har en jobb, familie har selvsagt ikkje hverken tid eller overskudd å knulle hele dagene. 

Spørsmålet er hvordan inngå en igjennsidig forpliktelse  å imøtekome hverandre der ein har komt i ubalanse i forhold til å dekke det  sexuelle behovet  ?

Anonymkode: 3c5c9...f5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi prater sammen.

For tiden har vi egentlig ganske lite sex. Men vi har blitt enige om at det er det greieste akkurat nå. Og så vet vi at vi øker på igjen siden. 🙂

I perioder der jeg er sliten, synes jeg det er vanskelig å «stille hodet inn på riktig kanal». Og det har hendt at jeg har sugd ham eller latt ham ta meg uten at jeg egentlig er så veldig lysten selv. Det kjennes helt greit. Jeg er jo glad i ham og har jo lyst til å glede ham selv om jeg ikke er helt der. Og jeg vet at han gjøre det samme for meg når rollene er snudd. Selvsagt er sexen bedre når begge er på, men det skjer liksom litt andre ting i livet også, så det er en løsning vi har funnet som fungerer for oss.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde pliktsex (hver fjerde dag) i ca et halvt år inntil jeg gikk fra mannen min for noen år siden.
Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan fungere for andre, men for meg var det en ny spiker i kista hver gang.

Anonymkode: a3d89...860

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det du beskriver ER pliktsex, uansett hvordan du prøver å formulere deg. Nei, en slik avtale kan ikke inngås på forhånd. Dersom det skulle oppstå et problem, tar man praten da. Hva ser du for deg? En skriftlig kontrakt? 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.9.2022 den 11.19):

Spørsmålet er hvordan inngå en igjennsidig forpliktelse  å imøtekome hverandre der ein har komt i ubalanse i forhold til å dekke det  sexuelle behovet  ?

Anonymkode: 3c5c9...f5c

Det gjør man ikke. 

Man forplikter seg ikke til noe som helst. Man har ikke et ansvar for andres seksualitet.
Du vil ikke kalle det pliktsex, men inngå en forpliktelse?🙈

Anonymkode: 3b7d2...4b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde pliktsex (hver fjerde dag) i ca et halvt år inntil jeg gikk fra mannen min for noen år siden.
Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke kan fungere for andre, men for meg var det en ny spiker i kista hver gang.

Anonymkode: a3d89...860

Det vil over tid være en spiker for alle som har pliktsex over tid. Man kan syntes det fungerer der og da en stund, men man vet at over tid så vil pliktsex være ødeleggende.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det vil over tid være en spiker for alle som har pliktsex over tid. Man kan syntes det fungerer der og da en stund, men man vet at over tid så vil pliktsex være ødeleggende.

Dette! Da jeg var ung og grønn, gjorde jeg nettopp det. Med en mann som slett ikke var en bra mann, men jeg var ung og dum og trodde jeg kunne hjelpe han med problemene han hadde. Den pliktsex'en var dels for å holde husfreden, dels fordi jeg var redd for hva han skulle gjøre ved et nei. Til slutt ble jeg fysisk kvalm av at han tok på meg. Pliktsex fungerer ikke, det virker mot sin hensikt om det går over tid. 

• Nyttig 3
Skrevet (endret)

Det er ikke mulig å inngå en avtale om sex som kan holdes uten at det blir pliktsex, som videre vil ødelegge seksuell relasjon over tid. Det nærmeste man kan komme en god avtale er å kommunisere godt om hvordan man skal legge til rette for å pleie et godt sexliv. Forståelse for hva som må være på plass for det, og god dialog rundt hvordan man begge kan bidra til å skape godt grunnlag for lyst hos begge. Og så være ærlig om, og bevisst på, hva som skaper lyst og hva som skaper utlyst. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...