Chimay Skrevet 3. september 2022 #1 Skrevet 3. september 2022 Jeg driver og lærer meg Adobe Illustrator og InDesign og har det gøy med det. Men står fast på et punkt og lurer på om det er noen kloke hoder her på Kvinneguiden som kan hjelpe meg. Det gjelder når man skal flytte et element (bilde, vector etc) framover eller bakover ift et annet element. Shortcuten for dette er Ctrl + [ eller ]. Dette er sikkert vel og bra på engelske tastatur der [ og ] har egne knapper, men på norsk tastatur må man trykke AltGr + 8 eller 9 for å få disse tegnene. Og prøver man å trykke Ctrl + AltGr + 8 eller 9, så funker ikke det i Illustrator eller InDesign. Så hvordan flytter man elementer fram og tilbake på en enkel måte med norsk tastatur? Håper noen kan hjelpe med dette, jeg blir koko av å ikke ha en snarvei på dette.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #2 Skrevet 3. september 2022 Prøvd google? Prøvd menyene under Edit? Brukte disse 2 før endel...men når er det flere år siden sist Mener du kunne høyreklikke på objektet å flytte det frem og tilbake... Anonymkode: 43982...e45
Chimay Skrevet 3. september 2022 Forfatter #3 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Prøvd google? Prøvd menyene under Edit? Brukte disse 2 før endel...men når er det flere år siden sist Mener du kunne høyreklikke på objektet å flytte det frem og tilbake... Anonymkode: 43982...e45 Takk for kjapt svar. Ja, jeg har googlet uten å finne svaret. Og ja, det går an å høyreklikke, trykke "arrange" og så flytte elementet. Det er bare det at det tar så syyykt lang tid, derfor jeg gjerne skulle hatt en shortcut 😉
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #4 Skrevet 3. september 2022 Chimay skrev (34 minutter siden): Takk for kjapt svar. Ja, jeg har googlet uten å finne svaret. Og ja, det går an å høyreklikke, trykke "arrange" og så flytte elementet. Det er bare det at det tar så syyykt lang tid, derfor jeg gjerne skulle hatt en shortcut 😉 Les hjelpefilen...skal stå der om det er mulig. Anonymkode: 43982...e45
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #5 Skrevet 6. september 2022 Du kan vel lage egne snarveier under Edit--> Keyboard shortcuts. Anonymkode: b8b3f...9e6
lillevill Skrevet 6. september 2022 #6 Skrevet 6. september 2022 Chimay skrev (På 3.9.2022 den 10.02): Jeg driver og lærer meg Adobe Illustrator og InDesign og har det gøy med det. Men står fast på et punkt og lurer på om det er noen kloke hoder her på Kvinneguiden som kan hjelpe meg. Det gjelder når man skal flytte et element (bilde, vector etc) framover eller bakover ift et annet element. Shortcuten for dette er Ctrl + [ eller ]. Dette er sikkert vel og bra på engelske tastatur der [ og ] har egne knapper, men på norsk tastatur må man trykke AltGr + 8 eller 9 for å få disse tegnene. Og prøver man å trykke Ctrl + AltGr + 8 eller 9, så funker ikke det i Illustrator eller InDesign. Så hvordan flytter man elementer fram og tilbake på en enkel måte med norsk tastatur? Håper noen kan hjelpe med dette, jeg blir koko av å ikke ha en snarvei på dette. alt shift cmd + R (At least on a mac). And ctrl + ] or [ on Windows.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #7 Skrevet 6. september 2022 Har du sett gjennom denne? https://helpx.adobe.com/no/indesign/using/default-keyboard-shortcuts.html Anonymkode: d2f87...bbf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå