Gå til innhold

Tvangssalg og rettsak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har komt til det punktet at et tvangssalg av et husprosjekt og rett sak må til. Jeg vil bare komme meg videre. Det var kun jeg som gikk inn med egenkapital og jeg er ganske sikker på at dette bli et stort økonimsk tap for meg. Uansett jeg er bare glad jeg er kommet meg vekk fra det destruktive forholdet jeg levde i! 

Advokaten min vil prøve at eksen skal stå til ansvar for større del av lånet på huset enn meg da det er meg som gikk inn med all egenkapital + han skylder meg 300.000. Jeg har dok på overføringer til han + en sms der han bekrefter at jeg skal få pengene + rente. 

Noen som har vært i lignende sak eller har tips og råd eller synsing rundt dette? 

Jeg har et bittelite håp om at eksen tar til vett og stopper tvangssalget og at vi kan selge huset på åpen marked, men han er så syk at han er truende til å ikke gjøre det selv om han også taper økonomisk på det. Han er en rotekopp økonomisk og skal kun kreve og kreve fra meg...

Jeg mener er det noe igjen etter salg, skal jeg ha hele gevinsten, for om jeg skal tape 700.000, så skal han også tape. Jeg er spent på hvordan dette går, men innstilt på å tape det meste. 

Anonymkode: fd3f4...9ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager å si det, men du kan ikke regne med å sitte igjen med penger etter ett tvangssalg. Hvis du vet det går den veien bør dere heller forsøke å selge på det åpen markedet FØR tingretten tar ut sak. Det er større risiko for kjøper, senere salgsprosess og ingen budrunde med tvangssalg, så de boligene går som regel godt under normal markedspris. En av naboleilighetene her jeg bor ble tvangssolgt etter at eier sluttet å betale fellesutgifter. Normalt går leiligheter av den størrelsen for ca 4 500 000, +/- et par hundre tusen etter standard, hans ble solgt for 3,6 mill etter flere visninger. Gjelden var større enn fortjenesten av salget, så han satt igjen med minus og fremdeles høygjeld. Så; kan dere selge selv, gjør det med en gang!

Anonymkode: c1182...637

• Liker 1
Skrevet

Ved tvangssalg så er ideen om å gå i pluss totalt virkelighetsfjern. Det skal være svært spesielt område og tomt til for at det skulle skje.

Så her vil dere gå med tap. Og sannsynligvis stort tap. Du har vel skrevet om dette her før og så vidt jeg husker var huset da heller ikke boelig pga oppussing?

Så nei.

Skrevet

Men du kan vel kjøpe han ut hvis det blir tvangssalg?  Så kan du selv selge det videre. 

• Liker 1
Skrevet
Sansx skrev (29 minutter siden):

Men du kan vel kjøpe han ut hvis det blir tvangssalg?  Så kan du selv selge det videre. 

Det kan jeg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Beklager å si det, men du kan ikke regne med å sitte igjen med penger etter ett tvangssalg. Hvis du vet det går den veien bør dere heller forsøke å selge på det åpen markedet FØR tingretten tar ut sak. Det er større risiko for kjøper, senere salgsprosess og ingen budrunde med tvangssalg, så de boligene går som regel godt under normal markedspris. En av naboleilighetene her jeg bor ble tvangssolgt etter at eier sluttet å betale fellesutgifter. Normalt går leiligheter av den størrelsen for ca 4 500 000, +/- et par hundre tusen etter standard, hans ble solgt for 3,6 mill etter flere visninger. Gjelden var større enn fortjenesten av salget, så han satt igjen med minus og fremdeles høygjeld. Så; kan dere selge selv, gjør det med en gang!

Han nekter, så har ikke annet valg. Tiddn går og har jo utgifter på det huset. Det er et poppulært område, så håper på markedpris ellers får jeg prøve å kjøpe det selv.

Skrevet
Snublefot62 skrev (2 timer siden):

Ved tvangssalg så er ideen om å gå i pluss totalt virkelighetsfjern. Det skal være svært spesielt område og tomt til for at det skulle skje.

Så her vil dere gå med tap. Og sannsynligvis stort tap. Du har vel skrevet om dette her før og så vidt jeg husker var huset da heller ikke boelig pga oppussing?

Så nei.

Vi har ikke mer enn 1 mill i lån på huset, så håper på noe i +!

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er større risiko for kjøper, senere salgsprosess og ingen budrunde med tvangssalg

Hvor har du det fra at det ikke er budrunde ved tvangssalg?

Skrevet
CAPS LOCK skrev (7 minutter siden):

Hvor har du det fra at det ikke er budrunde ved tvangssalg?

Det er budrunde. Et bud står i 6 uker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er budrunde. Et bud står i 6 uker.

+ Jeg har forkjøpsrett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Beklager å si det, men du kan ikke regne med å sitte igjen med penger etter ett tvangssalg. 

Snublefot62 skrev (11 timer siden):

Så her vil dere gå med tap. Og sannsynligvis stort tap.

Dette er ikke et tvangssalg etter begjæring fra en kreditor, men tvangsoppløsning av sameie etter begjæring fra en av sameierne som vil ut av sameiet. Ved tvangssalg etter begjæring av en kreditor er som regel eiendommen overbeheftet slik at eierne ikke får noen utbetaling. Det er annerledes  ved tvangsoppløsning. Da er det ikke økonomien til eieren som er ute av kontroll. Da fungerer ikke samarbeidet mellom sameierne lenger. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

+ Jeg har forkjøpsrett.

Her hadde jeg tatt kontakt med banken, og råd ført meg, før det har gått for langt.  Argumenter med at du ønsker å selge frivillig. Vis det er ønskelig å selge, eller ikke mulig økonomisk å sitte igjen som eier.

Skrevet
Snublefot62 skrev (11 timer siden):

Så nei.

Det kan gå. Vi fikk på vårt i 2019. Gjelden var 2690000 og vi endte på 3400000. Men det var mange budgivere og vi kunne overlevere det fort.

Anonymkode: 87893...0dd

• Liker 1
Skrevet
Apis skrev (7 minutter siden):

Her hadde jeg tatt kontakt med banken, og råd ført meg, før det har gått for langt.  Argumenter med at du ønsker å selge frivillig. Vis det er ønskelig å selge, eller ikke mulig økonomisk å sitte igjen som eier.

Men det er ikke banken som ønsker tvangssalg. Det er hun selv fordi hun vil oppløse sameiet med eksen, som ikke samarbeider om et frivillig salg

• Liker 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (33 minutter siden):

Men det er ikke banken som ønsker tvangssalg. Det er hun selv fordi hun vil oppløse sameiet med eksen, som ikke samarbeider om et frivillig salg

Ser det nå, da har jeg ingen gode råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...