Gå til innhold

Brødre i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to gutter på 3 år og 4 år. Treåringen har nettopp startet på storebrors avdeling i barnehagen. De er veldig nære og leker fint sammen hjemme. «Problemet» er at nå har fireåringen droppet alle sine tidligere lekekamerater og vil kun leke med lillebroren. Jeg synes det er trist siden jeg vil at han skal ha jevnaldrende venner. De som jobber i barnehagen sier at de prøver å oppfordre til lek med andre, men at brødrene har et uvanlig nært vennskap. 

Noen med erfaringer? Jeg antar dette vil løse seg når den eldste begynner på skolen, men bør vi vurdere å bytte barnehage til den yngste?

Anonymkode: 01e4c...a0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss deler de aktiviteter opp etter alder,  så 3 åringene f.eks tegner, mens 4 åringene lager mat. Da skilles mine unger.

Anonymkode: 3aba2...787

Skrevet

Ville byttet barnehage på yngste. 

Anonymkode: 319fb...ff1

Skrevet

Ikke stress eller bytt barnehage. Det går seg nok til etterhvert. Gi dem tid. 

Anonymkode: e891e...d3a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hos oss deler de aktiviteter opp etter alder,  så 3 åringene f.eks tegner, mens 4 åringene lager mat. Da skilles mine unger.

Ja, det samme gjør de hos oss, men da skal storebroren hele tiden følge med på lillebror. Går f. eks hele tiden bort til han å spør om det går bra. Jeg tror han vil beskytte lillebroren, men samtidig er han litt sjenert og lillebroren er han 100% trygg på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ville byttet barnehage på yngste. 

Anonymkode: 319fb...ff1

Ja, det eneste er at han nettopp er ferdig tilvendt i denne barnehagen og stortrives. Dette er også eneste barnehage i gåavstand. Vanskelig dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Håper det. Kjenner jeg bekymrer meg mye for vennskap når det kommer til barna mine. Vil så gjerne at de skal få gode venner også utenom hverandre :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er jo ekstremt og unødvendig å bytte barnehage da 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det samme gjør de hos oss, men da skal storebroren hele tiden følge med på lillebror. Går f. eks hele tiden bort til han å spør om det går bra. Jeg tror han vil beskytte lillebroren, men samtidig er han litt sjenert og lillebroren er han 100% trygg på. 

Da må barnehagen skille mer. Ulike rom, ute/inne osv. 

Skrevet

Har de flere avdelinger i barnehagen?

Jeg ville hatt åpen dialog med barnehagen om dette. Så får de ta en tilvenningsperiode på at storebror skal øve seg på å la lillebror holde på i fred med sin gruppe/aktivitet. Gi ham ros for at han passer på og det er fint, men akkurat nå vil de voksne passe godt på lillebror imens han går ut og leker med sin gruppe. Snakk med han om det, trygge ham.

Anonymkode: 49a29...51e

• Liker 2
Skrevet
Snuffa99 skrev (50 minutter siden):

Er jo ekstremt og unødvendig å bytte barnehage da 

Det var vell det som var poenget mitt??

Skrevet

Uten at det er mulig å si med sikkerhet, tenker jeg at dette vil gå seg til etter hvert. Akkurat nå er jo dette med å være i samme avdeling ganske nytt.

Jeg både har mine barn (to tette søstre) i en liten barnehage og jobber i en barnehage hvor søsken går sammen, og ser at det er en del søsken som holder sammen. Det kan bli litt trøbbel med det, f.eks. at den yngste forstyrrer den eldstes lek, men det kan også gå veldig fint. Helt i starten av barnehageåret/tiden på samme avdeling, er det ganske vanlig at de passer på hverandre og er sammen. Mine to er alltid sammen ved henting, og sammen på mange av de bildene barnehagen legger ut nå. Snakk med personalet, hør hvordan de opplever det. Sannsynligvis er de obs på utfordringer. 

Anonymkode: 508a8...bb0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det var vell det som var poenget mitt??

Slapp av du da og gjør barna dine til mer selvstendig i individer.. Det du kommer lengt med

Skrevet

Tror nok det vil gå seg til etterhvert, var sånn med mine også, har 2 jenter som er nære i alder. Når lillesøster startet, så lekte de sammen hele tiden omtrent, men så fant jo lillesøster seg venner, og storesøster lekte med jevnaldrende. Så jeg hadde ikke vært bekymret. barnehagen  vil nok også etterhvert gjøre ting med de erldree som de minste ikke deltar på. Unger i denne alderen finner stort sett ut av dette selv.

Det er så kos med søsken som har så nært forhold, mine har det den dag i dag

Anonymkode: 58326...d19

Skrevet

Mine to har og er uvanlig nært vennskap. Etter råd fra min mor (pedagog), så begynte den minste på en annen avdeling. På den måten så fikk de egne venner men kunne leke sammen i blant, hvis de var ute samtidig f eks.

Nå har minste begynt på skolen og ser at han nesten bare leker med broren og hans venner, så er litt obs der..

Anonymkode: 063fb...7fb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...