AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #1 Skrevet 3. september 2022 Er det vanskelig? Taket et så skjoldete. Må man vaske? Prøvde vaske lite område, men ble bare verre. Taket er plater fra 1990. Hvordan få dette fint og hvitt? Anonymkode: 2ccce...909
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #2 Skrevet 3. september 2022 Ja! Gjorde nettopp det samme og det ble utrolig bra. Vask med vaskemiddel du kjøper til formålet, mal to strøk med Lady perfect tak. Vi valgte klassisk hvit (som ikke har gultoner) Brukte rulle og lang stang- går raskt og blir bra. Anonymkode: ed373...a9f 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #3 Skrevet 3. september 2022 Er det ikke vanskelig å vaske tak når det blir så skjoldete? Og hvilke takfarge passer til vanlig hvite vegger? Aldri malt tak før, så dette blir spennende. Anonymkode: 2ccce...909
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #4 Skrevet 3. september 2022 Klassisk hvit passer til det meste. Og kjøp god maling og bruk god rulle. Jeg har god erfaring med jotun lady perfection. Drypper lite og ingen skjolder. Du må male to strøk, men den er overmalbar etter noen timer. Anonymkode: a9267...f1b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #5 Skrevet 3. september 2022 Bare husk å male på tvers av det som kommer inn av lys. Ikke mal med lyset om du skjønner. Det vil ikke se pent ut når det tørker. Anonymkode: 687d9...bad
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #6 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bare husk å male på tvers av det som kommer inn av lys. Ikke mal med lyset om du skjønner. Det vil ikke se pent ut når det tørker. Anonymkode: 687d9...bad Motsatt mener du vel. Strøkene bør ligge i samme retning som lyset Anonymkode: 8be5a...375
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #7 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Klassisk hvit passer til det meste. Og kjøp god maling og bruk god rulle. Jeg har god erfaring med jotun lady perfection. Drypper lite og ingen skjolder. Du må male to strøk, men den er overmalbar etter noen timer. Anonymkode: a9267...f1b Klassisk hvit passer overhodet ikke hvis man har lister i eggehvit/bomull. Da vil listene se gule ut.. Anonymkode: f3bc9...ed6 3
Sola de Skrevet 3. september 2022 #8 Skrevet 3. september 2022 Jeg har kritthvit i taket her jeg bor. Grei hvitfarge det. Men kommer an på hvilke farger du har på veggene. Klassisk hvit er også veldig pent. Om du vil ha det så hvitt du kan få det, så er chi en vakker farge.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #9 Skrevet 3. september 2022 Jeg har malt takene i huset her. Begynte som amatør på stuetaket. Det ble ikke så bra. Men de siste ble perfekte. Du kan få tak i et firma til å vaske det for deg. De har maskiner og middel som gjør det fint. Koster litt. Men blir bra resultat. Uansett må det vaskes før maling. Så ville ha begynt der, så du kanskje slipper å male. Evnt maling fikk jeg perfekt utseende når jeg brukte fineste Jordan rullen . Jeg brukte 100mm rull for bedre kontroll. Malte en og en plate først en vei og avsluttet med topp strøket vått i vått lysretning fra hindu. Her tok jeg 3 strøk. Pga dekker ikke så bra med fineste rullen. Men resultatet ble så bra at jeg syntes 3 strøk var verdt det. Ha rullen på langskaft, for da kommer du på avstand og ser evnt feil lett. Bruk lys du kan flytte litt på , slik at du ser feilene lettere Lady tak er laget for å bli penere i taket. Men den kan ikke vaskes, og må males på nytt. Tror jeg brukte vanlig lady 10 i taket. Anonymkode: 8be5a...375
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #10 Skrevet 3. september 2022 Takker for tips. Tenker lister skal være samme farge som taket. Stua er 70 kvadrat så er mye å male. Hadde håpet det var mulig å bare støvtørre før maling. 😝 Anonymkode: 2ccce...909
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #11 Skrevet 3. september 2022 Hvor nøye du må vaske avhenger av hva slags skit det er. Har det vært røykt i rommet, mye eksos utenfra, vedfyring osv. Mulig et alternativ er et strøk med sperregrunn først, men det kan du google deg frem til. Uansett, mal med lyset, ikke på tvers av. Anonymkode: a9267...f1b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #12 Skrevet 3. september 2022 Vi malte akkurat taket med Butinox plettfritt tak, og er foreløpig veldig fornøyd! Vi har takessplater som var veldig skjoldete av sot + diverse malingsflekker og avrevet plast etter ledningsskinner, som da måtte sparkles. Var ganske god dekk etter 2 strøk, men vi tok 3, og man må se veldig nøye om man skal finne noen "feil". Her prøvde vi først og ta hele lengder, for å unngå skjolder, som på vegg, men dette fungerte veldig dårlig, da malingen tørket veldig raskt. Det ble derimot veldig bra om vi jobbet det inn i litt flere retninger. (Ikke på tvers, men på skrå bortover). Ble derfor mer stykkvis, og ikke veldig lett å se hvor vi hadde tatt og ikke, selv om vi fulgte lysretningen, men gjorde ikke noe om vi klarte å overlappe litt med der hvor det hadde begynt å tørke. Fant dog først etterpå ut at vi kanskje burde lagt et lag sperregrunning først, men det får bli neste gang dersom vi ser at sot begynner å skinne gjennom. Vi vasket først med husvask, deretter vasket godt med vann, slipte lett med 240 sandpapir, tørket over med fuktig mopp til slutt. På husvasken tok jeg hele taket med klut for hånd, men vi fant ut at det var mye letter med Jif-gulvmoppen etterpå, så anbefaler å bruke det. Vi valgte fargen bomull, da vi akkurat har skiftet vinduer som kommer i den standard-hvitfargen, og ikke har så lyst til å male de, men etter å ha prøvd å finne riktig veggfarge, så ser jeg at klassisk hvit er mye finere til mange farger. Jeg liker greige toner, og det krasjer visst med bomull... Så da måtte vi utelukke dette denne gangen. Anonymkode: 7e2f2...ce8
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #13 Skrevet 3. september 2022 Takk for tips. Tar de med meg. Anonymkode: 2ccce...909
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå