Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hele livet drømt om barn. Jeg har vært langt over middels interessert! Fra jeg var 10 år passet jeg barn i nabolaget og det hopet seg bare opp med antall barn 😅 Jeg fortsatte med dette som "jobb" da jeg studerte og gledet meg ekstremt til den dagen jeg kunne få egne barn. Jeg hengte såpass mye med barn i alle aldre, at jeg følte meg ganske trygg på hva jeg gikk til. 

For 4 mnd siden fikk jeg mitt første barn. Ting har gått over all forventning og jeg stortrives virkelig i mamma rollen. MEN:  jeg har så dårlig samvittighet. Jeg nesten hater at jeg har satt barnet mitt til verden. Tanken på at verden er fucked up og jeg ikke vet hva det må deale med i fremtiden, er så sår og vond. Det er nesten så jeg ikke unner barnet mitt så vondt! :(

Hadde alltid trodd jeg ønsket meg mange barn, men nå skulle jeg ønske jeg ikke hadde noen. Ikke fordi jeg ikke mestrer det, men på grunn av samvittigheten min. Har også et skikkelig dilemma. Nå ønsker jeg virkelig ikke flere barn, og det er fordi den dårlige samvittigheten spiser meg opp. Skal jeg virkelig "gjøre dette" mot enda et barn? Samtidig har jeg bare ikke samvittighet til å la det barnet jeg være enebarn. Jeg har alltid elsket å ha søsken, og jeg synes det fortjener det. Vi har både kapasitet og økonomi til å tilby opptil flere barn et stabilt og godt liv. 

Jeg kjente aldri på disse følelsene i starten av svangerskapet, men da Ukraina-krigen brøt ut kom disse følelsene snikende. Nå synes jeg de blir sterkere og sterkere, særlig når det skrives om f. Eks bombing i nærområd met rundt Ukraina. Risikerer barnet mitt å måtte leve i sult? Kan det bryte ut en 3. verdenskrig? Kommer noe annet vondt til å skje? 

Jeg synes det er så vonde tanker, men ingen forstår meg. De få jeg har delt det med, har nesten bare ledd av meg og synes jeg er helt på jordet... 

Sett i etterkant skulle jeg heller hjulpet barn som har det vanskelig og som har behov for et trygt hjem. De er jo allerede her... 

Noen andre som har kjent på det samme? Hvordan løste dere eventuelt det? 🙄 

Anonymkode: eb5d9...740

• Liker 2
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De få jeg har delt det med, har nesten bare ledd av meg og synes jeg er helt på jordet... 

kan de fortelle det hvorfor de synes du er på viddene? For de tankene du har, har jeg også. Det er så mye dritt; mobbing, overgrep, hat, krig, oppbrukte resurser, psykiske/fysiske lidelser .....  

Men jeg har ikke barn, så jeg vet ikke hvordan du skal løse det. Bare pass på barnet og vær sikker på at det ikke blir utsatt for grusomme perverterte voksne sålenge det er så lite og forsvarsløst. 

Anonymkode: 2a931...8cd

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hele livet drømt om barn. Jeg har vært langt over middels interessert! Fra jeg var 10 år passet jeg barn i nabolaget og det hopet seg bare opp med antall barn 😅 Jeg fortsatte med dette som "jobb" da jeg studerte og gledet meg ekstremt til den dagen jeg kunne få egne barn. Jeg hengte såpass mye med barn i alle aldre, at jeg følte meg ganske trygg på hva jeg gikk til. 

For 4 mnd siden fikk jeg mitt første barn. Ting har gått over all forventning og jeg stortrives virkelig i mamma rollen. MEN:  jeg har så dårlig samvittighet. Jeg nesten hater at jeg har satt barnet mitt til verden. Tanken på at verden er fucked up og jeg ikke vet hva det må deale med i fremtiden, er så sår og vond. Det er nesten så jeg ikke unner barnet mitt så vondt! :(

Hadde alltid trodd jeg ønsket meg mange barn, men nå skulle jeg ønske jeg ikke hadde noen. Ikke fordi jeg ikke mestrer det, men på grunn av samvittigheten min. Har også et skikkelig dilemma. Nå ønsker jeg virkelig ikke flere barn, og det er fordi den dårlige samvittigheten spiser meg opp. Skal jeg virkelig "gjøre dette" mot enda et barn? Samtidig har jeg bare ikke samvittighet til å la det barnet jeg være enebarn. Jeg har alltid elsket å ha søsken, og jeg synes det fortjener det. Vi har både kapasitet og økonomi til å tilby opptil flere barn et stabilt og godt liv. 

Jeg kjente aldri på disse følelsene i starten av svangerskapet, men da Ukraina-krigen brøt ut kom disse følelsene snikende. Nå synes jeg de blir sterkere og sterkere, særlig når det skrives om f. Eks bombing i nærområd met rundt Ukraina. Risikerer barnet mitt å måtte leve i sult? Kan det bryte ut en 3. verdenskrig? Kommer noe annet vondt til å skje? 

Jeg synes det er så vonde tanker, men ingen forstår meg. De få jeg har delt det med, har nesten bare ledd av meg og synes jeg er helt på jordet... 

Sett i etterkant skulle jeg heller hjulpet barn som har det vanskelig og som har behov for et trygt hjem. De er jo allerede her... 

Noen andre som har kjent på det samme? Hvordan løste dere eventuelt det? 🙄 

Anonymkode: eb5d9...740

Verden er ikke fucka de neste 100 årene dette går bra (eller i allefall mest sannsynlig). Du har bare vokst opp i et lite tidsrom som har vært relativt rolig for oss som er så heldig å bo i Europa. Det er ikke så lenge siden det var krig i Europa sist.. kald krig, Berlinmurens fall, krig i Bosnia Tsjernobyl. Masse skremmende ting som har skjedd så sent som på 80-90 tallet. Dine foreldre turde likevel å få barn. 

det er ikke SÅ lenge siden at barn lærte å gjemme seg under pultene hvis det kom en atom bombe. Vi har vært redde for Russland før. 

Anonymkode: 5caba...924

• Liker 11
Skrevet

Jeg tenker akkurat det samme som deg TS. Og det er helt fortvilende. Klimakrisen vil vel etter alt å dømme være den som ødelegger mest for våre barn. Og kanskje akkurat når de er i sin beste alder. Om sånn 30år. Om ikke klima vil gjøre akkurat Norge ulevelig, vil det vil få konsekvenser som matmangel,  store deler av verden på flukt, økt fattigdom og nød som igjen eskalerer faren for krig betraktelig. Det ser vel rett og slett bekmørkt ut. Flere forskere har også sagt at det man virkelig bør være redd for er atomkrig og AI, og at faren for at det går galt med en noe av dette innen de neste 50 årene er skyhøy.  Men jeg vet samtidig at jeg er av den ekstremt engstelige sorten, så forhåpentligvis tar jeg feil? Kanskje vil alt være relativt likt som nå i fler hundre år fremover? Jeg aner ikke. Men tenker på det samme som deg hele tiden. Hva har jeg gjort som mot den elskede babyen min? Helt grusomt. 

Anonymkode: 2511e...e61

• Liker 5
Skrevet

Du har en ny baby. Beskyttelsesinstinktene dine går i høygir pga hormoner. Du vil lande igjen, og føle at livet er ok.

Anonymkode: bffd9...ef3

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har en ny baby. Beskyttelsesinstinktene dine går i høygir pga hormoner. Du vil lande igjen, og føle at livet er ok.

Men hvor lenge er det slik da? Min er snart 9 mnd, og jeg kjenner på dette hele tiden

Anonymkode: 2511e...e61

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Verden er ikke fucka de neste 100 årene dette går bra (eller i allefall mest sannsynlig). Du har bare vokst opp i et lite tidsrom som har vært relativt rolig for oss som er så heldig å bo i Europa. Det er ikke så lenge siden det var krig i Europa sist.. kald krig, Berlinmurens fall, krig i Bosnia Tsjernobyl. Masse skremmende ting som har skjedd så sent som på 80-90 tallet. Dine foreldre turde likevel å få barn. 

det er ikke SÅ lenge siden at barn lærte å gjemme seg under pultene hvis det kom en atom bombe. Vi har vært redde for Russland før. 

Anonymkode: 5caba...924

Vi har aldri sett så mange naturkatastrofer som nå. FN sier at verden snart brenner opp og/eller tørker ut, vi mister naturressurser vi er helt avhengige av for å overleve og flere steder dør folk av varme og snart kommer kulda.

Vi har aldri før hatt en strømkrise som ligner den vi har nå.

Vi har aldri hatt større gjeld enn nå, renta skal opp.

Samtidig har vi krig i Europa nå som det fortsatt er matressurser til alle. Tenk hvordan det blir fremover når folk ikke får mat.

Den moderne verden har aldri stått overfor så mange farer på én og samme gang. 

Det vi står ovenfor nå er milliarder av mennesker på flukt pga klimaendringer og sult.

Så har du kunstig intelligens, som vi fortsatt utvikler men ikke har kontroll på.

Så så vi hvor fort et virus sprer seg på kloden...

Du tar altså helt feil når du sier at det alltid har vært noe og at det derfor vil gå bra. Denne gangen et det faktisk ikke sikkert.

Å avvise følelsene til TS hjelper ikke all den tid hun jo har helt rett. TS har innsett hvordan realitetene er. Men det betyr ikke at hun ikke kan gjøre det hun kan for å gi barnet og familien sin et godt liv så lenge hun makter. Man kan få mange fine år, det er ikke sikkert hennes barn vil oppleve så fryktelig mye grusomt. Det er vel heller slik at hvis våre barn får barn så vil det merkes veldig got for dem. Så det man går glipp av personlig er barnebarn. Men nettopp fordi verden ikke er et godt sted så er det kanskje like greit.

Anonymkode: 12141...bbd

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Du høres veldig engstelig ut. Og det er ikke noe godt å være redd og engstelig hele tiden. Sikkert godt hjulpet av hormoner. Ville kontaktet en psykolog for å få noen tips til å håndtere disse tankene. 

Anonymkode: 7487f...693

• Liker 4
Skrevet

Verden har alltid vært "gal". Det er bare det at men gjerne ikke tenker over slikt før man får barn. Mange blir mer følsom og engstelig da. Ta en dag av gangen. Man vet aldri hva morgendagen bringer uansett. Alle verdens bekymringer skal ikke hvile på dine skuldre. Nyt det som er bra. Nyt her og nå. 

Anonymkode: 137b5...cb0

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har aldri sett så mange naturkatastrofer som nå. FN sier at verden snart brenner opp og/eller tørker ut, vi mister naturressurser vi er helt avhengige av for å overleve og flere steder dør folk av varme og snart kommer kulda.

Samtidig har vi krig i Europa nå som det fortsatt er matressurser til alle. Tenk hvordan det blir fremover når folk ikke får mat.

Det vi står ovenfor nå er milliarder av mennesker på flukt pga klimaendringer og sult.

Så har du kunstig intelligens, som vi fortsatt utvikler men ikke har kontroll på.

Du tar altså helt feil når du sier at det alltid har vært noe og at det derfor vil gå bra. Denne gangen et det faktisk ikke sikkert.

Å avvise følelsene til TS hjelper ikke all den tid hun jo har helt rett. TS har innsett hvordan realitetene er. Men det betyr ikke at hun ikke kan gjøre det hun kan for å gi barnet og familien sin et godt liv så lenge hun makter. Man kan få mange fine år, det er ikke sikkert hennes barn vil oppleve så fryktelig mye grusomt. Det er vel heller slik at hvis våre barn får barn så vil det merkes veldig got for dem. Så det man går glipp av personlig er barnebarn. Men nettopp fordi verden ikke er et godt sted så er det kanskje like greit.

Du er jo helt vekke. Renten var mye høyere på 80 tallet. Mange mistet husene sine. Og den gang var det ozonlaget man bekymret seg for. Og radon fra Tsjernobyl osv osv osv. Slapp av og nyt her og nå. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja jeg er er fryktelig enig. Ikke her for og skape loe skremselspropaganda. Men alt du skriver er jo helt klinkende fremfor oss. VI MÅ bli bedre på gjenbruk og ta vare på vannrt vi har. Ikke sløse lenger ikke være dårlig på kildesortering og alt som kan fremme en bedre fremtid for våre barn og neste generasjoner deretter igjen. Det er jo absolutt IKKE normalt at verden var på sitt varmeste idag i september. Det er noe som skurrer og vi kan ike sitte og late som det ikke angår oss heller. Alt henger samen til syvende og sist.. Vi må bare holde hodet oppe og være positivt innstilte på at det er håp

Jeg kan vrieklig ikke huske at Norge var så varmt som det har blitt.. Og så tørt i lufta. Vi må. Våkne dere og virkelig ta grept. Jeg har hvertfall blitt så mye bedre på gjenbruk. Kildesortere søpla mi og jeg slår av vannet når jeg pusser tenner dusjer og forsøker og ikke trekke ned så ofte på do. Vi kan gjøre mte. Men da må vi bidra. 

Anonymkode: 84519...872

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du er jo helt vekke. Renten var mye høyere på 80 tallet. Mange mistet husene sine. Og den gang var det ozonlaget man bekymret seg for. Og radon fra Tsjernobyl osv osv osv. Slapp av og nyt her og nå. 

Jepp. Og vi lever i en av de fredeligste tidene vi har opplevd, med tanke på død og krig. Ting vil alltid være opp og ned, men vi er nok ikke i jordas verste epoke. 

Anonymkode: cbd32...79c

• Liker 4
Skrevet

Har da  vitterlig vært værre tider. Mamma ble født noen mnd før krigen. Og tyskerne inntok gården hun bodde på. Hun måtte leve nært innpå dem de første 5 år. Mens foreldrene måtte late som de støttet de, for ikke å bli drept. Det gikk fint. Hun overlevde. Og ble en veldig fin person. 

Anonymkode: 83680...faf

• Liker 2
Skrevet

Jeg har bestemt at jeg ikke ikke vil bli mamma likevel. Hater den politiske korrekte verden vi lever i. Der små barn blir tvunget på pride før de kan snakke. Vokse opp med muslimer og negre. Nei, like greit å være barnløs. Savner 80 og 90 tallet der man kunne ha egne meninger, det er ikke lov i dagens samfunn. 

Anonymkode: 762f7...01d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja jeg er er fryktelig enig. Ikke her for og skape loe skremselspropaganda. Men alt du skriver er jo helt klinkende fremfor oss. VI MÅ bli bedre på gjenbruk og ta vare på vannrt vi har. Ikke sløse lenger ikke være dårlig på kildesortering og alt som kan fremme en bedre fremtid for våre barn og neste generasjoner deretter igjen. Det er jo absolutt IKKE normalt at verden var på sitt varmeste idag i september. Det er noe som skurrer og vi kan ike sitte og late som det ikke angår oss heller. Alt henger samen til syvende og sist.. Vi må bare holde hodet oppe og være positivt innstilte på at det er håp

Jeg kan vrieklig ikke huske at Norge var så varmt som det har blitt.. Og så tørt i lufta. Vi må. Våkne dere og virkelig ta grept. Jeg har hvertfall blitt så mye bedre på gjenbruk. Kildesortere søpla mi og jeg slår av vannet når jeg pusser tenner dusjer og forsøker og ikke trekke ned så ofte på do. Vi kan gjøre mte. Men da må vi bidra. 

Norge varmt? På Østlandet kanskje. Her har det knapt vært en dag over 20grader i år!! 

Anonymkode: 211e9...49d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har bestemt at jeg ikke ikke vil bli mamma likevel. Hater den politiske korrekte verden vi lever i. Der små barn blir tvunget på pride før de kan snakke. Vokse opp med muslimer og negre. Nei, like greit å være barnløs. Savner 80 og 90 tallet der man kunne ha egne meninger, det er ikke lov i dagens samfunn. 

Anonymkode: 762f7...01d

Den politiske korektheten har gått for langt ja. Folk tørr ikke ytre seg lenger. Kun de med ekstreme meninger i ene enden eller den andre. Man kan feks ikke si at pride er teit uten å bli stempla homofob. Selv om den ene ikke automatisk betyr det andre. Besteveninna mi er «erke lesbe» (i følge henne selv) men hun liker ikke pride, og hun har blitt kaldt homofob flere ganger pga det.. wtf liksom

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Enig i gjenbruk! Vi kjøper 80% brukt til oss og barna (kjøper nye sko bla), men får stadig høre æsj og stakkars barn. Vi har et godt brukt arva lekekjøkken, og det har tilogmed veninna til eldste sagt æsj til fordi det er gjenbruk. Dette har hun 100% lært hjemme, at brukt = skittent. Det er holdningene som må forandres. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

På Vestlandet har det vært den kaldeste juli på 50 år. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner på akkurat det samme!

Barnet mitt var bare 1 måned gammel da krigen i Ukraina brøt ut. Jeg kjente så på det at jeg slet med å sove og var mye urolig. Jeg var redd for at om jeg la meg om kvelden, så ble jeg å våkne til atomulykke. Jeg sjekket nyhetene mens jeg nattammet barnet. 

Nyhetssaken om en kvinne og baby som var drept i krigen gjorde at jeg brøt ut i gråt. Det var tilogmed bilde av babyen i nyhetssaken, smilende i morens armer. Jeg får tårer i øynene av å tenke på det.

Verden ble så skummel da jeg ble mamma. Hjertet mitt flyttet ut, og bor nå i en liten, skjør kropp. Verdens søteste barn som jeg lett hadde ofret mitt eget liv for.

Det er ikke enkelt å bli mamma. Så mange følelser og hormoner. Man blir aldri den samme igjen. Men man må bare ta en dag om gangen. Prøve å nyte det man har akkurat nå. 

Det er ikke enkelt, men det blir bedre. Jeg leste en artikkel om en mor som hadde en sønn på Utøya, og en ting hun sa har festet seg hos meg: 

"Jeg pleide å være en som var redd for alt som kunne gå galt, men det ble helt meningsløst etterpå. Det går ikke an å tenke seg til hva som kan skje. Man kan aldri være trygg. Man må bare leve dagene imellom som best man kan."

Sitat herfra: https://www.kk.no/livet/mamma-jeg-har-gjemt-meg-bak-en-stor-stein-hvisket-han/73929159

Sender deg en stor klem! ❤

Anonymkode: 78b94...22a

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Mitt yngste barn er 5 og jeg er enda der TS er….

jeg har imidlertid begynt å tenke mer og mer på at jeg må oppdra unger som klarer seg. De må bli selvstendige, lære seg å tenke kritisk og jeg må ikke skjemme de bort materielt. For verden om 30 år er en annen verden der man ikke kan forvente like mye som det vi har nå. 

Anonymkode: b7104...75d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...