origin Skrevet 3. september 2022 #1 Skrevet 3. september 2022 Testing av personlighet og intelligens er i vinden på jobbintervju - midtnorskdebatt.no Jeg er fullstedig enig i at det kan få deg til å føle deg dum og liten. Man går også glipp av evt gode kandidater som ender opp på nav fordi de ikke får jobb 3
Jhaawk Skrevet 3. september 2022 #2 Skrevet 3. september 2022 origin skrev (1 time siden): Testing av personlighet og intelligens er i vinden på jobbintervju - midtnorskdebatt.no Jeg er fullstedig enig i at det kan få deg til å føle deg dum og liten. Man går også glipp av evt gode kandidater som ender opp på nav fordi de ikke får jobb Har blitt satt til dette selv, synes det er vemmelig. De ser hva man har jobbet med. Opplever dette som en måte en potensiell arbeidsgiver utøver dominans på, testing av grenser. 7
Ekstatisk Skrevet 3. september 2022 #3 Skrevet 3. september 2022 Jeg er helt i mot disse testene før jobbintervju! Det er så tidkrevende og en legger så mye energi i det. Er en jobbsøker og må ta test før hvert jobbintervju... og går på fler jobb intervjuer i uken tapper en for energi. Greit å ta en test hvis en kommer til andregangs intervju. 4 1
Pipaluk Skrevet 3. september 2022 #4 Skrevet 3. september 2022 Jeg leste en annonse fra en som søkte brukerstyrt personlig assistanse. Hun var student og søkte assistenter som kunne skrive raskt og riktig norsk på maskin. Ikke nok med det, potensielle søkere måtte også igjennom en skrive test før de ble tatt i betraktning som aktuelle kandidater. Jeg lurer på om hun fikk mange søkere, og om stillingsbeskrivelse fortsatt har samme ordlyd🤔 2
Avstand Skrevet 3. september 2022 #5 Skrevet 3. september 2022 Hva er dette for slags barnslige greier? 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #6 Skrevet 3. september 2022 Ja, jeg har tatt slike tester, følte meg dum ja. Det verste er at man blir tilbudt å kjøpe pakker for å øve på testene. Det nekter jeg å gjøre, virker som en ny greie test firmaene skal tjene penger på. De tilbyr test pakker til arbeidsgivere for en sum, og øvelsespakker til arbeidssøkere for en sum. Vil man ha jobb, så er det bare å finne seg i å kjøpe en øvelses pakke til rundt 500 kr bruke masse tid på å øve på tester. De som ikke kjøper øvelsespakken vil sannsynligvis gjøre det dårligere enn de som har øvd, men denne 500 kr investeringen garanterer ikke at man går jobben heller, så det er bare å investere i pakke etter pakke og øve. Det er forferdelig at de har begynt med slikt. Ingen måtte gjennom slikt tidligere. Disse testene er en ny barriere til arbeidsmarkedet, mange vil slite, blir en sånn forskjell i IQ har du ikke høy nok IQ så fortjener du ikke en jobb, ikke på butikk eller som personlig assistent... slike tester burde være forbudt i Norge. Anonymkode: 8e9a7...7ae 5 1
origin Skrevet 3. september 2022 Forfatter #7 Skrevet 3. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja, jeg har tatt slike tester, følte meg dum ja. Det verste er at man blir tilbudt å kjøpe pakker for å øve på testene. Det nekter jeg å gjøre, virker som en ny greie test firmaene skal tjene penger på. De tilbyr test pakker til arbeidsgivere for en sum, og øvelsespakker til arbeidssøkere for en sum. Vil man ha jobb, så er det bare å finne seg i å kjøpe en øvelses pakke til rundt 500 kr bruke masse tid på å øve på tester. De som ikke kjøper øvelsespakken vil sannsynligvis gjøre det dårligere enn de som har øvd, men denne 500 kr investeringen garanterer ikke at man går jobben heller, så det er bare å investere i pakke etter pakke og øve. Det er forferdelig at de har begynt med slikt. Ingen måtte gjennom slikt tidligere. Disse testene er en ny barriere til arbeidsmarkedet, mange vil slite, blir en sånn forskjell i IQ har du ikke høy nok IQ så fortjener du ikke en jobb, ikke på butikk eller som personlig assistent... slike tester burde være forbudt i Norge. Anonymkode: 8e9a7...7ae Å det var nytt for meg at testpersonen må kjøpe egen pakke..?
origin Skrevet 3. september 2022 Forfatter #8 Skrevet 3. september 2022 Avslagsroboter spiser jobbsøknader - Artikkel - Tek.no Ikke rart gir opp og havner på nav..og kanskje utenfor. Det hindrer mangfold og at folk faktisk kommer i jobb. Disse testene går på selvtilitten løs 1
Turtellure12 Skrevet 3. september 2022 #9 Skrevet 3. september 2022 Det er som er så teit med de testene er at de ikke viser om hvorvidt vedkommende faktisk blir god i den aktuelle jobben eller ei. Det kan man bare få en indikasjon på ved å treffe dem personlig, og eventuell teste dem ut ved å faktisk JOBBE. Den med høyest intelligens er ikke nødvendigvis den beste til brukerkontakt. Selv om man er kjapp på tastaturet, kan man være idiot hva gjelder praktiske løsninger under tidspress. Det er derfor det er greit med prøvetid også. For å finne ut om personen har potensiale til å fungere på arbeidsplassen eller ikke. 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #10 Skrevet 3. september 2022 Jeg er enig i at man ikke kan be søkere gjøre masse tester før førstegangs intervju. Men artikkelen drar det langt i å sammenligne jobbtester med grunnlag for å bli sendt i konsentrasjonsleir. Det er helt normalt, og nyttig, med tester før et finaleintervju. Anonymkode: 78273...abf
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #11 Skrevet 3. september 2022 Turtellure12 skrev (2 minutter siden): Det er som er så teit med de testene er at de ikke viser om hvorvidt vedkommende faktisk blir god i den aktuelle jobben eller ei. Det kan man bare få en indikasjon på ved å treffe dem personlig, og eventuell teste dem ut ved å faktisk JOBBE. Den med høyest intelligens er ikke nødvendigvis den beste til brukerkontakt. Selv om man er kjapp på tastaturet, kan man være idiot hva gjelder praktiske løsninger under tidspress. Det er derfor det er greit med prøvetid også. For å finne ut om personen har potensiale til å fungere på arbeidsplassen eller ikke. Nå er det mer vanlig med personlighetstest enn iq-test i slike prosesser. Man ser kanskje ikke direkte om personen vil lykkes, men man kan spotte egenskaper som vil gjøre det lettere eller vanskeligere å lykkes i den aktuelle jobben. Anonymkode: 78273...abf
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #12 Skrevet 4. september 2022 Disse personlighetstestene er helt latterlig. Til en selger kan det kanskje være nyttig, men hva i alle dager skal man med en personlighetstest av kandidatene til en ingeniørstilling? Dette er utelukkende et resultat av at HR er blitt en jobb som alle firmaer av en hviss størrelse ser seg nødt til å annsette folk til som har HR utdannelse. Og i denne utdannelsen lærer man nok at man må drive med disse tullete personlighetstestene. Dessuten er det jo veldig enkelt å tillpasse sine svar for å passe med stillingen man søker på. Man sier ikke at man er en introvert når man søker på en selgerstilling for å si det slik. Anonymkode: 69183...898 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #13 Skrevet 4. september 2022 origin skrev (På 3.9.2022 den 5.00): Testing av personlighet og intelligens er i vinden på jobbintervju - midtnorskdebatt.no Jeg er fullstedig enig i at det kan få deg til å føle deg dum og liten. Man går også glipp av evt gode kandidater som ender opp på nav fordi de ikke får jobb Om du velger å ta resultatet av en test som bevis på at du er udugelig så er det jo et valg du står fritt til å ta. Samfunnet kan like redde voksne mennesker fra alle deres valg, ts, selv destruktive valg. Da ville jo alkohol, kjøtt, røyk og godteri alt vært forbudt. Det ville vært påbudt med 3 økter trening per uke, og bøter om du unnlot møte. Men vi enes om at frihet er viktig. Også den til å velge å føle seg dum. Pg den til å velge å la være å ansette folk som tar så dumme valg. Anonymkode: 922cb...dcd
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #14 Skrevet 4. september 2022 Jeg har en god bachelorgrad og mastergrad + relevante arbeidserfaring. Når jeg får personlighetstest pleier jeg å ta de, men IQ testene gidder jeg ikke, det tapper meg for energi. Da takker jeg nei og går helst og finner en annen arbeidsgiver. Anonymkode: db8cf...b4b 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #15 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har en god bachelorgrad og mastergrad + relevante arbeidserfaring. Når jeg får personlighetstest pleier jeg å ta de, men IQ testene gidder jeg ikke, det tapper meg for energi. Da takker jeg nei og går helst og finner en annen arbeidsgiver. Anonymkode: db8cf...b4b Case synes jeg er greit også. Anonymkode: db8cf...b4b
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #16 Skrevet 4. september 2022 Psykometriske tester er big business, i hvert fall. Anonymkode: 17a4a...4a8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #17 Skrevet 4. september 2022 Mange av de testene er jo basert på reinspikka pseudovitenskap. Men udugelige HR folk liker de jo... Anonymkode: 933a7...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #18 Skrevet 5. september 2022 Jeg har fått noen iq tester og personlighetstester, gjorde det veldig bra på de så det var ikke er problem sånn sett.. men det er jo dumme tester, man lærer ingenting nyttig om meg av de. Og jeg har også opplevd at de firmaene som ber om disse testene (jeg er utvikler) UTELUKKENDE kommer med helt ræva tilbud. Så det virker som personlighetstest = useriøst firma. har også fått noen «live» kode tester og DA gjorde jeg det elendig, som den introverten jeg er, så klarer jeg ikke å tenke når folk sitter å stirrer på meg. Jeg er utvikler ikke en sceneopptreder. Da følte jeg meg litt dum, kunne vel ikke svart hva 2+2 var engang. Anonymkode: 0e178...55e 1 2
origin Skrevet 6. september 2022 Forfatter #19 Skrevet 6. september 2022 On 9/4/2022 at 5:25 PM, AnonymBruker said: Om du velger å ta resultatet av en test som bevis på at du er udugelig så er det jo et valg du står fritt til å ta. Samfunnet kan like redde voksne mennesker fra alle deres valg, ts, selv destruktive valg. Da ville jo alkohol, kjøtt, røyk og godteri alt vært forbudt. Det ville vært påbudt med 3 økter trening per uke, og bøter om du unnlot møte. Men vi enes om at frihet er viktig. Også den til å velge å føle seg dum. Pg den til å velge å la være å ansette folk som tar så dumme valg. Anonymkode: 922cb...dcd Det med å ta testene som et bevis på at man er udugelig er en ting. Forbud mot kjøtt, alkohol, tobakk noe annet. Disse testene kan på sikt få folk så nedtrykte fordi de ikke får jobb og må til slutt gå til legen for antidepressiva og etterhvert kanskje psykolog. For de vet jo ikke hva som er galt med de, de får jo ikke jobb. Og arbeidsgiver går glipp av mange gode kandidater.Og mange får ikke en sjanse i arbeidslivet pga dette.
origin Skrevet 6. september 2022 Forfatter #20 Skrevet 6. september 2022 Har og hørt at disse testene før i tiden ble brukt til å holde arbeiderklassen nede 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå