Gå til innhold

Hva defineres som enslig forsørger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg og ex sambo har flyttet fra hverandre. Vi har 2 små barn sammen. Hun bor bare 2km unna, i samme kommune, som er best for skolegangen til barna. Vi har kommet til enighet at de bor hos hos 1 uker hver. Altså 1 uke hos far og 1 uke hos meg osv. Vi har barna 50% hver. Er vi da per definisjon enslig forsørger begge to?

Grunnen til at jeg spør er at jeg sliter økonomisk og tenker å søke ekstra støtte fra nav. Far tjener bra og trenger ikke dette. Jeg lser og leser på nav men jeg skjønner ikke helt hva som er enslig forsørger. 

Anonymkode: 62d3f...5ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere er ikke enslig forsørgere. NAV definerer enslig forsørger en / ei som har 60% eller mer omsorg for barna. 

Anonymkode: 78c48...731

Skrevet

Men er foreldreansvar det samme? Selv om barna bor 50% hos hver, så er der jeg som bestemmer skole osv. Er det jeg som har foreldreansvar da?

Så mye greier å sette inn i. Har ikke laget skriftlig avtale enda heller. Ikke vært på mekling. Så mye annet jeg ikke har fått med meg hva man skal "ordne" papirmessig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er foreldreansvar det samme? Selv om barna bor 50% hos hver, så er der jeg som bestemmer skole osv. Er det jeg som har foreldreansvar da?

Så mye greier å sette inn i. Har ikke laget skriftlig avtale enda heller. Ikke vært på mekling. Så mye annet jeg ikke har fått med meg hva man skal "ordne" papirmessig.

Dere har nok felles foreldreansvar og må bestemme de større, og juridiske, tingene sammen. Foreldreansvar har ingenting med samvær/bosted/omsorgsfordeling å gjøre 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere er ikke enslig forsørgere. NAV definerer enslig forsørger en / ei som har 60% eller mer omsorg for barna. 

Hvor står det?

Anonymkode: a3cbf...3c7

Skrevet

Du må ha minimum 60 prosent samvær for å få støtte som enslig forsørger. Nav vil be om at du sender inn enten samværsavtale eller et eget oppsett som viser hvilke dager barna er hvor. Samværsavtale kan dere sette opp når dere er på meklingstime. 

Anonymkode: 687c6...3ea

Skrevet

Du kan få bidrag om far tjener mer enn deg

Anonymkode: 042f7...eaf

Skrevet

Har nettopp vært gjennom det samme som deg og slik jeg ser det så har du kun rett på bidrag(fra far) dersom han tjener mye mer enn deg. Du kan vel få en ekstra barnetrygd dersom barna har fast bosted hos deg

Anonymkode: a6007...b65

• Nyttig 1
Skrevet

Du har uansett situasjonen, rett til råd og veiledning ang din personlige økonomi og

help til å sette opp busjett.

Kan være greit å få hjelp til en gjennomgang og drøfte med en saksbehandler hvilken rettigheter du/barna har. Ringe komunnen og høre om de har rett til redusert foreldrebetaling til barnehagen/SFO.

Undersøke om du kan jobbe ekstra de perioder barna er hos den andre foreldre.

Anonymkode: 3575a...b7a

Skrevet

Hvor små er barna? Det er ikke anbefalt med 50/50 for de minste barna.

Anonymkode: db5b7...507

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...