Gå til innhold

#SjekkDeg-kampanjen... Noen spørsmål rundt GU

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en av disse kvinnene som slurver. Ikke tatt GU på minimum 15 år, fordi for det første gruer jeg meg noe sinnsykt, har hatt dårlige opplevelser med gynekologer, og det andre er smerten ved undersøkelsen. Jeg husker at de brukte en slags tang og bet av en del inni der, for celleprøver? Det var iallefall ekstremt vondt, og gjorde vondt i flere dager etterpå, og når dette hadde skjedd flere ganger hos forskjellige gynekologer sluttet jeg rett og slett å teste meg. Ble bare avfeid med at litt måtte man tåle, sånn var det å være kvinne, slutt å syt... Snakket med noen venner om opplevelsene, og de har så vidt jeg har forstått kun kjent ett lite ubehag, ingen direkte smerte, og iallefall ikke noe som varer i flere dager... 

Nå så jeg kreftforeningen hadde lagt ut en ny video med Ingeborg Senneset, og de viste redskapen de tar prøven med, det var ikke lenger en tang, men en slags plastskrape? Noen som kan fortelle litt mer? Har de fått nye metoder/redskaper eller har jeg vært uheldig?

Anonymkode: c6dc1...703

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gjort det mange ganger, syns ALDRi det har gjort vondt. Det er mest ubehagelig å ligge der bare naken. Pleier derfor å ha på meg en kjole slik at jeg ikke er så naken. 

Legen ber deg kle av deg nedentil 

sette deg/legge deg på benken

ta de bena opp og legge rumpen lengre ned dersom man ligger for høyt. 

Så ber legen deg om å slappe av

så forklarer legen hva som skal skje. 

Spektrum føres inn forsiktig. Legen tar de prøvene som trengs. Jeg syns aldri det har gjort noe vondt. 

Ferdig på 1-2-3

Man kler på seg. 

Anonymkode: 9cf51...e53

• Liker 2
Skrevet

Jeg var hos tannlegen i dag. Da jeg hadde betalt 1000 kr for en halv time med pirking og kjeft for at jeg ikke bruker tanntråd ofte nok, fikk jeg opp 5 ulike fjes med ulik grad av smil – fra sur til le seg i hjel. Jeg sa til damen i kassen, at dette greier ikke jeg å svare på. Det var ikke noe feil med tannlegens jobb eller service, men om man velger "hurra-smil" hos tannlegen, bør en psykolog kontaktes umiddelbart.

Jeg utsetter ting. Akkurat som du gjør. Jeg liker ikke å kle av meg nedentil og bli skrapt på innvollene. Som er sånn jeg tipper alle føler til en viss grad. Jeg tror ikke instrumentene er viktigst, men legen. Finn en du stoler på. Og er ikke det fastlegen din, velg en annen. Det er ikke behagelig, men det hjelper veldig om undersøkelsen utføres av en du har tillit til, og som kan gi deg ekstra tid om du trenger det.

• Liker 2
Skrevet

Noen får vondt, mens andre ikke gjør det. Jeg personlig syns det er vondt å ta celleprøve, mens andre jeg har snakket med syns det er ingentkng. For meg så må jeg forberede meg litt og prøve å være så avslappet så mulig og bare godta at det gjør vondt.  Men kanskje det er mulig å få noe bedøvelse eller lignende?

• Liker 1
Skrevet

Når de brukte å skrape av/klippe ut deler av livmora, så var det noe jeg grudde meg til, det var jævlig vondt under og etter. Gikk med murringer i livmora i flere dager etterpå.

Men nå bruker de noe nytt som de skraper med, og den merka jeg nesten ingenting til, og ingen smerter eller ubehag med i etterkant.

Du bør vurdere å ta en tur igjen, TS.

• Liker 2
Skrevet
Bålkaffe skrev (34 minutter siden):

Når de brukte å skrape av/klippe ut deler av livmora, så var det noe jeg grudde meg til, det var jævlig vondt under og etter. Gikk med murringer i livmora i flere dager etterpå.

Men nå bruker de noe nytt som de skraper med, og den merka jeg nesten ingenting til, og ingen smerter eller ubehag med i etterkant.

Du bør vurdere å ta en tur igjen, TS.

TAKK for at du svarer på det jeg spør om :hug:

Om de virkelig har byttet ut den fæle klippetanga overalt, kan det hende jeg vurderer en tur... 

Skrevet

Når brukte de en sånn tang? Har tatt GU i 15 år og aldri opplevd. Det hørtes ikke godt ut 😕

Håper du kommer deg en tur for å ta en nå ❤️

Anonymkode: bec1e...3cf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er en av disse kvinnene som slurver. Ikke tatt GU på minimum 15 år, fordi for det første gruer jeg meg noe sinnsykt, har hatt dårlige opplevelser med gynekologer, og det andre er smerten ved undersøkelsen. Jeg husker at de brukte en slags tang og bet av en del inni der, for celleprøver? Det var iallefall ekstremt vondt, og gjorde vondt i flere dager etterpå, og når dette hadde skjedd flere ganger hos forskjellige gynekologer sluttet jeg rett og slett å teste meg. Ble bare avfeid med at litt måtte man tåle, sånn var det å være kvinne, slutt å syt... Snakket med noen venner om opplevelsene, og de har så vidt jeg har forstått kun kjent ett lite ubehag, ingen direkte smerte, og iallefall ikke noe som varer i flere dager... 

Nå så jeg kreftforeningen hadde lagt ut en ny video med Ingeborg Senneset, og de viste redskapen de tar prøven med, det var ikke lenger en tang, men en slags plastskrape? Noen som kan fortelle litt mer? Har de fått nye metoder/redskaper eller har jeg vært uheldig?

Har aldri opplevd eller hørt om en tang de biter av noe med, men mindre du tar vevsprøve - ikke celleprøve. Jeg har enorm skrekk for alt av underlivsundersøkelser pga historikk, og jeg kan syns det er ubehagelig og legge meg opp på benken i det øyeblikket det skal skje. Men, det er alltid så fort over at jeg har brukt mer tid på og grue meg enn selve celleprøven. Hver gang blir jeg overrasket over at «Hæ, er du ferdig?». Redskapet jeg har alltid vært borti er en slags liten kost som en koster på insiden av, og det eneste jeg har merket er at noen er borti noe, men aldri ubehag og smerte. Litt som om noen stryker deg over hånda. Det jeg kan si - er at jeg ville tatt hundre celleprøver enn og gå gjennom mer. Det er forebyggende, og det er livsreddende :) Du kan også fortelle dem at du gruer deg, min erfaring er at de er ekstra forsiktige og spør om det går bra underveis. Jeg har sluttet og gjøre det nå, for det forlenger tiden jeg må ligge der :ler:

Anonymkode: e3b39...7a8

Skrevet

For 4 år siden (og før det) føltes det som om de knep av en bit på livmorhalsen. Det var dritvondt og jeg begynte alltid å blø litt etterpå. Sist jeg tok celleprøve i sommer så sa gynekologen at det var kommet nye retningslinjer og nå føltes det bare ut som han snurra en q-lignende greie inni der, var gjort på 1-2-3 og kjente ingen ubehag engang. Så nå var det helt greit å ta den celleprøven 😊

Anonymkode: 30cd1...098

• Liker 1
Skrevet

Så bra tråd. :) Holdt på å si at det er bra at det er andre som også sliter.

Jeg er også en som ikke gjør "sånne ting". Det er mer jeg ikke gjør. Er såvidt hos frisør. Hater å "sitte fast" hos ulike behandlere. Mulig jeg lider av panikkangst... aner ikke. Har jo selvfølgelig ikke sjekket opp det heller. 

Har heller ikke vært og sjekket nedentil på 17år. Sjekket heller ikke etter sist fødsel... altså over 17 år siden.

Gjør man sånt hos fastlegen eller finner man en egen gynokolog?

Anonymkode: fbde1...aa3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så bra tråd. :) Holdt på å si at det er bra at det er andre som også sliter.

Jeg er også en som ikke gjør "sånne ting". Det er mer jeg ikke gjør. Er såvidt hos frisør. Hater å "sitte fast" hos ulike behandlere. Mulig jeg lider av panikkangst... aner ikke. Har jo selvfølgelig ikke sjekket opp det heller. 

Har heller ikke vært og sjekket nedentil på 17år. Sjekket heller ikke etter sist fødsel... altså over 17 år siden.

Gjør man sånt hos fastlegen eller finner man en egen gynokolog?

Anonymkode: fbde1...aa3

Celleprøve er vanligvis en fastlegejobb. Om det er grunner til det kan du bli henvist til offentlig gynekolog. Jeg får det siden celleprøve er vanskelig for meg pga tidligere voldtekter. Du kan og gå til privat gynekolog.

Anonymkode: 8d3a0...fe9

Skrevet

Har aldri gjort det der før, det er ikke nødvending 

Anonymkode: 75546...cac

Skrevet

Har tatt celleprøver i 25 år, aldri opplevd at de er tatt med tang. Prøven tas med en liten børste som samler celleprøver fra livmorhalsen (se bilde under) , omtrent som du hadde tatt tannbørsten lett på huden. Kjenner ingenting under prøvetaking, det er virkelig gjort på noen få minutter. 

Celleprøvetaking fra livmorhals

Anonymkode: 4694e...19f

• Liker 1
Skrevet

Er du sikker på at det var celleprøve du tok? For det er en annen ting, der de biter av deler av vevet, en biopsiprøve. Men det er noe helt annet enn en celleprøve.

En celleprøve er den plastskrapen. De skraper borti livmortappen. Det er … ikke smertefullt, men ubehagelig.

Nå begynte jeg å ta celleprøver for kun 6 år siden, så kanskje de har endret på metoden de bruker. Men nå er det kun om man trenger en biopsiprøve at de tar en bit med vev ut. Selve celleprøven er skraping.

Jeg vil si ubehagelig, men ikke smertefullt. Jeg kan blø litt samme dagen, og jeg opplever også ofte kramper samme dag. Men det er det.

Anonymkode: c2738...621

• Liker 1
Skrevet

Spekelet er kanskje den metalltingen du refererer til? I dag har de nok mindre spekel, jeg har i alle fall ikke opplevd ubehag ved dette når jeg puster godt og slapper av i musklene. Selve prøven kjenner jeg ikke noe til. Vet at noen andre kjenner det, men det er over veldig raskt

Det jeg kan anbefale er at du booker en privattime hos gynekolog. De har bedre tid, og kan svare deg på alt du lurer på. 

Å ikke ta celleprøve er fryktelig dumt. Av de som får livmorhalskreft har mer enn halvparten ikke fulgt screeningprogrammet. Hvis du først får livmorhalskreft er det svært alvorlig og har det kommet langt er det dessverre dårlige prognoser. Men følger du screeningprogrammet vil evt. forandringer sannsynligvis oppdages før det blir kreft. 

Det er ingen andre kreftformer vi kan undersøke i forkant på denne måten, og hvis alle tar vaksinen og celleprøve hver 3. år (5. år hvis man er over 34 år) så kan vi utrydde dette. 

Anonymkode: 98cdb...4f9

Skrevet

Den eneste gangen noe har blitt klippet av var da jeg måtte ta vevsprøve. Har tatt celleprøver I 15 år, til sammen 8 ganger. Alle gangene har de brukt liten børste. Det tar sånn fem minutter bare fra du drar av deg buksa til du drar den på igjen. Jeg tar min hos gynekolog nå og ikke fastlegen for da får jeg sjekket innvendig med ultralyd og de sjekker for hudforandringer og kuler i kjønnslepper og hele pakka. Gynekologen nå sa at jeg er alderen hvor de ikke tar celleprøve hvert tredje år lenger, men hpv prøve hvert 5 istedet. Så det er jo kjekt. 

Anonymkode: 538f5...459

Skrevet

TS her... 

Det er godt mulig det har vært vevsprøver, og ikke celleprøver? Men som jeg skjønner på dere tar de da ikke vevsprøve uten grunn? Som sagt 3 forskjellige på rad som gjorde det samme, sa det var celleprøve og siden smertene ble avfeid gav jeg opp. Har aldri hatt noen kjønnssykdom eller celleforandringer, så hvorfor da ta vevsprøve? 

Skrevet

Veldig rart.. jeg har tatt celleprøve mange ganger, og det er bare en slags børste de fører langs livmortappen. Såvidt jeg merker noe til det. Spekelet (det de åpner opp med) kan være noe ubehagelig å få inn, men ikke direkte vondt. 

Dette synes jeg ikke du skal grue deg til, altså. Si gjerne ifra til legen på forhånd at du er litt urolig, så bør de jo være ekstra forsiktige :)

søstera mi har «klippa av» en bit som du beskriver, og hadde en del vondt i etterkant. Men dette var i forbindelse med påviste celleforandringer. Så synes jo det er veldig rart de har gjort dette med deg dersom du ikke hadde fått påvist noe. 

Anonymkode: 035c5...a1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her... 

Det er godt mulig det har vært vevsprøver, og ikke celleprøver? Men som jeg skjønner på dere tar de da ikke vevsprøve uten grunn? Som sagt 3 forskjellige på rad som gjorde det samme, sa det var celleprøve og siden smertene ble avfeid gav jeg opp. Har aldri hatt noen kjønnssykdom eller celleforandringer, så hvorfor da ta vevsprøve? 

Høres veldig rart ut. Har bare tatt vevsprøve når jeg har hatt alvorlig celleforandringer og de skulle sjekke videre, før jeg ble konisert. Det var 4-5 vevsbiter som kjentes ut som litt kraftige menssmerter. Det var sånn «AUU» følelse. Selv om det var vondt, så gikk det fort. Aldri hørt om noen som har tatt vevsprøver uten grunn! 

Anonymkode: e3b39...7a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...