AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #1 Skrevet 2. september 2022 Hei, jeg har begynt å forstå at jeg har en spiseforstyrrelse. I form av overspising. De siste 2-3 år har vekten min vært stabil, overvektig, men stabil. Men de siste mnd har jeg merket at klær sitter strammere eller har plutselig blitt for lite, og det var ikke greit å veie seg. Ca. 7 kg opp ila sommeren ☹️ Jeg er så sulten hele tiden. Veldig frustrerende - og nå fikk jeg ikke såve pga av at jeg ble sulten. Har lenge prøvd å slanke bort disse ekstra kg, men går bare opp igjen det som går av. Hjemmekontor er et mareritt for da spiser jeg alt jeg kommer over, så føler jeg meg dårlig etterpå 🙁 Jeg ser ikke overvektig ut, eller man kan jo se jeg har litt ekstra, men det sitter jevnt fordelt. Jeg har en bmi på 32, så litt for mye er det jo. Når jeg prøver å prate med venner om at jeg sliter og vil gå ned får jeg bare kjeft, for jeg er jo ikke overvektig. Men jo, når du bare er litt over 160 høy og veier 85+ kg så... Trenger litt råd og veiledning her da det er lang ventetid i det offentlige 🙁 Er det andre som kjenner seg igjen i dette? Har dere fått hjelp, eller har dere funnet noe som hjelper? Kjenner også på at dette går utover både mental og fysisk helse Anonymkode: ae337...567 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #2 Skrevet 3. september 2022 Du burde sjekke ut Spis Deg Fri. Jeg har vært overvektig hele mitt voksne liv, nå er jeg 38. Har prøvd alle slags dietter fra Grete roede til keto og personlig trener og pulverkurer, men har bare gått opp igjen pluss litt mer. Jeg overspiser pga traumer og spiser følelsene mine og stress. Nå har jeg gått på spis deg fri siden februar og for første gang får jeg verktøy som hjelper mot spiseforstyrrelsen. Har gått ned 17 kg og er under 100 kg for første gang på nesten 10 år. ❤️ Dette er 30% kosthold men 70% jobbing med det mentale, emosjonelle og psykiske. Jeg føler endelig at jeg har kontroll over maten istedet for at den har kontroll over meg. Det er en podcast på Spotify, og boken ligger på bla storytel. ❤️ Gi det en sjanse! 💕 Anonymkode: 96e6c...e08 5 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #3 Skrevet 3. september 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Du burde sjekke ut Spis Deg Fri. Jeg har vært overvektig hele mitt voksne liv, nå er jeg 38. Har prøvd alle slags dietter fra Grete roede til keto og personlig trener og pulverkurer, men har bare gått opp igjen pluss litt mer. Jeg overspiser pga traumer og spiser følelsene mine og stress. Nå har jeg gått på spis deg fri siden februar og for første gang får jeg verktøy som hjelper mot spiseforstyrrelsen. Har gått ned 17 kg og er under 100 kg for første gang på nesten 10 år. ❤️ Dette er 30% kosthold men 70% jobbing med det mentale, emosjonelle og psykiske. Jeg føler endelig at jeg har kontroll over maten istedet for at den har kontroll over meg. Det er en podcast på Spotify, og boken ligger på bla storytel. ❤️ Gi det en sjanse! 💕 Anonymkode: 96e6c...e08 Dette har jeg ikke hørt om før - det skal jeg søke opp. Takk for svar ❤️ Jeg hadde helt feil venner i ungdomsårene, så da spiste jeg mye og la på meg ekstremt mye på kort tid. Etter noe år fikk til å snu det og ble kvitt alt. Men da skulle det kommenteres på hele tida. Så fikk mye negativ oppmerksomhet (var aldri under 60kg) "slutta spise du da?" "Du er for tynn" "ta et ekstra stort kakestykke du som er så tynn".. det skulle hele tiden kommenteres! Utrolig slitsom, og det virket som om ingen gledet seg på mine vegner når jeg endelig var kvitt overvekten og hadde energi til å vere med på fjellturer og slikt. Så da kom jo kg på igjen etterhvert. Nå har jeg fått barn, så nå får jeg også kjeft om jeg tar det opp. "Du har en mammakropp, Du skal ikke slanke deg, tenk på signal du gir barna " osv.. blir helt kokko. Og så føler jeg meg jo hele tiden sulten fordi jeg er vandt til å trøstespise på noe hele tiden. Har alltid noe i vesken. Men jeg vil jo gjerne vere i form til å følge barna mine på alt - så jeg forstår ikke hvorfor folk blir helt hysteriske 🙁 ts Anonymkode: ae337...567 2 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #4 Skrevet 3. september 2022 Kanskje du ikke behøver å diskutere dette med vennene dine? Det virker nesten som om de føler seg truet. Hvis du går ned i vekt føler de kanskje at de også bør gjøre det? Du vet selv hva som er rett. «Mammakropp»/«pappakropp» er bare dårlige unnskyldninger for å fortsette med en usunn livsstil. Ingen forventer at du skal ha flat mage ti dager etter fødsel, men å legge om til et sunnere kosthold er bare fornuftig. Da er du et godt forbilde for barna dine, og gir dem gode vaner. Er du sunn og sprek er det også lettere delta i livene deres. Min elleveåring synes fremdeles det er kjempestas om vi løper rundt, lekeslåss og tuller i hagen. Det er dessuten god trening for begge to. Du har klart det før og klarer det sikkert igjen. Kan det være en idé å spise større hovedmåltider og se om du blir mindre sulten mellom måltidene? Eventuelt kan du finne sunnere mellommåltider. De fleste mellommåltider du kjøper i butikken er nærmest godteri og gjør deg bare mer sulten/fysen. Lykke til Anonymkode: a2602...0ac 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #5 Skrevet 3. september 2022 32 minutter siden, AnonymBruker said: Kanskje du ikke behøver å diskutere dette med vennene dine? Det virker nesten som om de føler seg truet. Hvis du går ned i vekt føler de kanskje at de også bør gjøre det? Du vet selv hva som er rett. «Mammakropp»/«pappakropp» er bare dårlige unnskyldninger for å fortsette med en usunn livsstil. Ingen forventer at du skal ha flat mage ti dager etter fødsel, men å legge om til et sunnere kosthold er bare fornuftig. Da er du et godt forbilde for barna dine, og gir dem gode vaner. Er du sunn og sprek er det også lettere delta i livene deres. Min elleveåring synes fremdeles det er kjempestas om vi løper rundt, lekeslåss og tuller i hagen. Det er dessuten god trening for begge to. Du har klart det før og klarer det sikkert igjen. Kan det være en idé å spise større hovedmåltider og se om du blir mindre sulten mellom måltidene? Eventuelt kan du finne sunnere mellommåltider. De fleste mellommåltider du kjøper i butikken er nærmest godteri og gjør deg bare mer sulten/fysen. Lykke til Anonymkode: a2602...0ac Ja, jeg pleier jo ikke si høyt at jeg prøver å gå ned i vekt. Men sier nei takk til kake og godteri når vi samles, for eksempel, og seier kanskje nei til å treffes fordi jeg er ute og går en tur akkurat da eller no, og da blir det automatisk kommentert... Noen av dem er mere overvektig enn meg, og noen har alltid vært slanke. Begge disse typene kommer med kommentarer mot meg - kanskje jeg legger for mye i det, jeg vet ikke. Jeg føler i allefall bare motstand. Tok eldste med på tur, han pp sykkel, jeg "løpende" etter. Det var kjempegøy for oss - fikk bare dritt fra alle andre. Jeg skjønner jo at jeg må slutte å høre på alt som blir sakt. Har prøvde litt sånn periodisk faste, 16:8 - da spiste jeg jo større frokost/lunsj og middag. Men det sklei litt ut etterhvert. Så hadde jeg en upopulær mening en gang. Jeg sa at jeg ikke likte dette med å si at man er mamma, så da trenger man ikke tenke på hva man spiser og hvordan ser ut lengre. Hvorfor skulle jeg ikke passe på??? Jeg har jo null energi... Takker for alle gode råd som kommer her inne ❤️ ts Anonymkode: ae337...567 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #6 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tok eldste med på tur, han pp sykkel, jeg "løpende" etter. Det var kjempegøy for oss - fikk bare dritt fra alle andre. Jeg gjør dette hele tiden, elsker løpetur med barna på sykkel! Får bare skryt fra alle om at jeg er så sprek!😅 Jeg har veid sånn cirka 60 kilo/166 cm (utenom graviditeter) i veldig mange år. Ingen ber meg ta et ekstra kakestykke fordi jeg er «tynn». Høres ut som det er holdningsproblemer i omgangskretsen din. Anonymkode: 4ed9e...c5e 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #7 Skrevet 3. september 2022 Jeg blir nesten litt irritert på vennene dine 😠Gode venner skal jo støtte hverandre. Kropp er et veldig følsomt tema. Det er lett å komme med «uskyldige» stikk, som mottakeren blir såret av. Jeg skal ikke påstå at vennene dine er ondskapsfulle, men de er i beste fall skikkelig ubetenksomme. Kanskje det går an å ta det opp med dem? Hvis ikke, kan du jo ha i bakhodet at det sannsynligvis er dem som har det største problemet her (usikkerhet? misunnelse? dårlig samvittighet over eget kosthold?). Anonymkode: a2602...0ac 4
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #8 Skrevet 3. september 2022 Hvem er disse som kjefter på deg? Ta en seriøs prat med venner og partner/familie. Forklar at du opplever psykiske uhelse i form av spiseforstyrrelser. Du ønsker profesjonell hjelp til å stabilisere den, og ta vare på helsa. Det å få tilsnakk for mat, kropp og aktivitet bare forverrer ting for deg. Om du np velger å være aktiv og senke BMI noe så er du ikke interessert i hverken skryt eller kjeft. Dette opplegget tar du med helsepersonell. Så, om du opplever konstant sult - ta en prat med fastlegen for å vurdere Saxenda og disse ulike preparatene. Samtidig som du tar turen til psykolog. De som «kjefter» gjør det på grunn av egen vekt og selvbilde. Anonymkode: ad2ba...d2f 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #9 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette har jeg ikke hørt om før - det skal jeg søke opp. Takk for svar ❤️ Jeg hadde helt feil venner i ungdomsårene, så da spiste jeg mye og la på meg ekstremt mye på kort tid. Etter noe år fikk til å snu det og ble kvitt alt. Men da skulle det kommenteres på hele tida. Så fikk mye negativ oppmerksomhet (var aldri under 60kg) "slutta spise du da?" "Du er for tynn" "ta et ekstra stort kakestykke du som er så tynn".. det skulle hele tiden kommenteres! Utrolig slitsom, og det virket som om ingen gledet seg på mine vegner når jeg endelig var kvitt overvekten og hadde energi til å vere med på fjellturer og slikt. Så da kom jo kg på igjen etterhvert. Nå har jeg fått barn, så nå får jeg også kjeft om jeg tar det opp. "Du har en mammakropp, Du skal ikke slanke deg, tenk på signal du gir barna " osv.. blir helt kokko. Og så føler jeg meg jo hele tiden sulten fordi jeg er vandt til å trøstespise på noe hele tiden. Har alltid noe i vesken. Men jeg vil jo gjerne vere i form til å følge barna mine på alt - så jeg forstår ikke hvorfor folk blir helt hysteriske 🙁 ts Anonymkode: ae337...567 Mammakropp? Blir irritert på denne unnskyldningen om at alle blir tykke i svangerskapet og at man får lov til å være overvektig eller kvapsete i åresvis etterpå. 160 cm og 85 kg-ja du er overvektig! Hvis vennene dine misliker at du snakker om slanking tenker jeg at de er overvektige selv og får dårlig samvittighet når du snakker om det. Anonymkode: e968c...831
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #10 Skrevet 3. september 2022 Jeg lurer litt på hva slags mat du spiser en vanlig dag? Får du i deg mat som gjør deg mett lenge? Havregryn, egg, proteiner? Det er ubehagelig å være sulten, men det er ikke farlig. Det er noe du må jobbe med å lære. Du MÅ ikke spise noe så fort du kjenner sulten komme. Jeg kan gå flere timer hvis jeg blir sulten før middag, men skjer det ofte ser jeg på hva jeg spiser til måltidet før. Noen dager trenger man bare mer mat, men det kan fort være at du bare spiste karbohydrater som gjør blodsukkeret til en jojo. Det tukler til signalene om sult. Ville sluttet å diskutere dette med venner, snakk heller med legen din. Anonymkode: 5c037...fee 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #11 Skrevet 3. september 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg gjør dette hele tiden, elsker løpetur med barna på sykkel! Får bare skryt fra alle om at jeg er så sprek!😅 Jeg har veid sånn cirka 60 kilo/166 cm (utenom graviditeter) i veldig mange år. Ingen ber meg ta et ekstra kakestykke fordi jeg er «tynn». Høres ut som det er holdningsproblemer i omgangskretsen din. Anonymkode: 4ed9e...c5e Tror kanskje jeg fikk en positiv kommentar. Elles gikk det mer på at jeg måtte passe på så trening ikke tok helt over for alt annet osv. "Ja det var da veldig så flink du skulle vere da" negeativt ladet. Elstra kake, kunne liksom spise så mye jeg ville da. Folk var ikke vandt til å se meg i slank utgave, så det måtte komenteres. Som om det liksom er greit å kommentere pp andres kropp??? Skulle ønske det ikke var sånn. Anonymkode: ae337...567
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #12 Skrevet 3. september 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg blir nesten litt irritert på vennene dine 😠Gode venner skal jo støtte hverandre. Kropp er et veldig følsomt tema. Det er lett å komme med «uskyldige» stikk, som mottakeren blir såret av. Jeg skal ikke påstå at vennene dine er ondskapsfulle, men de er i beste fall skikkelig ubetenksomme. Kanskje det går an å ta det opp med dem? Hvis ikke, kan du jo ha i bakhodet at det sannsynligvis er dem som har det største problemet her (usikkerhet? misunnelse? dårlig samvittighet over eget kosthold?). Anonymkode: a2602...0ac Ja det kan du si 🙁 jeg har lurt litt av og til om de tenker over hva de kommenterer og måten de sier det på. Jeg føler jeg gjør noe galt om jeg tar barna med på "treningstur" og når jeg går alene på en lengre tur i helgen. For da skal keg liksom ha dårlig samvittighet for at jeg ikke er med barna. Anonymkode: ae337...567
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #13 Skrevet 3. september 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvem er disse som kjefter på deg? Ta en seriøs prat med venner og partner/familie. Forklar at du opplever psykiske uhelse i form av spiseforstyrrelser. Du ønsker profesjonell hjelp til å stabilisere den, og ta vare på helsa. Det å få tilsnakk for mat, kropp og aktivitet bare forverrer ting for deg. Om du np velger å være aktiv og senke BMI noe så er du ikke interessert i hverken skryt eller kjeft. Dette opplegget tar du med helsepersonell. Så, om du opplever konstant sult - ta en prat med fastlegen for å vurdere Saxenda og disse ulike preparatene. Samtidig som du tar turen til psykolog. De som «kjefter» gjør det på grunn av egen vekt og selvbilde. Anonymkode: ad2ba...d2f 2 hours ago, AnonymBruker said: Mammakropp? Blir irritert på denne unnskyldningen om at alle blir tykke i svangerskapet og at man får lov til å være overvektig eller kvapsete i åresvis etterpå. 160 cm og 85 kg-ja du er overvektig! Hvis vennene dine misliker at du snakker om slanking tenker jeg at de er overvektige selv og får dårlig samvittighet når du snakker om det. Anonymkode: e968c...831 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg lurer litt på hva slags mat du spiser en vanlig dag? Får du i deg mat som gjør deg mett lenge? Havregryn, egg, proteiner? Det er ubehagelig å være sulten, men det er ikke farlig. Det er noe du må jobbe med å lære. Du MÅ ikke spise noe så fort du kjenner sulten komme. Jeg kan gå flere timer hvis jeg blir sulten før middag, men skjer det ofte ser jeg på hva jeg spiser til måltidet før. Noen dager trenger man bare mer mat, men det kan fort være at du bare spiste karbohydrater som gjør blodsukkeret til en jojo. Det tukler til signalene om sult. Ville sluttet å diskutere dette med venner, snakk heller med legen din. Anonymkode: 5c037...fee Det er venner og kolleger som bare ikke kan holde kjeft. Så kjenner jeg litt på den at de egentlig stiller spørsmålet: du som spiser så sundt og trener og går turer hele tia, hvorfor er du ikke tynn? For jeg har kanskje med meg kokt egg på knekkebrød til lunsj på jobb, og har spist havregryn til frokost. Men så er jeg ihjel sulten kl 14, og da spiser jeg det jeg finner. Så spiser jeg sikkert alt for mye middag, og alt imellom har jeg rett og slett ikke kontroll på. Er jeg overfølsom ovenfor kommentarer? Kanskje. Jeg har bare blitt så ekstremt bevisst på ting som blir sakt. Jeg vil ikke vere overvektig lengre. Jeg ønsker at en mammakropp skal vere en kropp som kan holde ut en aktiv hverdag og delta på alle plan. Nå kjente j g det kokte litt over... ts ❤️ Anonymkode: ae337...567 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #14 Skrevet 3. september 2022 Altså, jeg vet jo at jeg har et problem. Utad ser det ut så jeg spiser sundt og variert, altså av det folk ser jeg har med meg til mat på jobb og slik. Men ingen vet at jeg alltid har en sjokolade eller ett ellet annet på lur i veska, i skapet på jobb, i bilen... Jeg vet det ikke er farlig å gå sulten en liten stund, men jeg klarer bare ikke kontrollere det. Anonymkode: ae337...567 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #15 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er venner og kolleger som bare ikke kan holde kjeft. Så kjenner jeg litt på den at de egentlig stiller spørsmålet: du som spiser så sundt og trener og går turer hele tia, hvorfor er du ikke tynn? For jeg har kanskje med meg kokt egg på knekkebrød til lunsj på jobb, og har spist havregryn til frokost. Men så er jeg ihjel sulten kl 14, og da spiser jeg det jeg finner. Så spiser jeg sikkert alt for mye middag, og alt imellom har jeg rett og slett ikke kontroll på. Er jeg overfølsom ovenfor kommentarer? Kanskje. Jeg har bare blitt så ekstremt bevisst på ting som blir sakt. Jeg vil ikke vere overvektig lengre. Jeg ønsker at en mammakropp skal vere en kropp som kan holde ut en aktiv hverdag og delta på alle plan. Nå kjente j g det kokte litt over... ts ❤️ Anonymkode: ae337...567 Har du sjekket opp Spis deg fri? Her er link til podcasten: Og lydbok på Storytel: https://www.storytel.com/no/nn/books/spis-deg-fri-med-bright-line-eating-577049?appRedirect=true Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver og er sikker på at dette vil endre livet ditt. ❤️ Anonymkode: 96e6c...e08 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #16 Skrevet 3. september 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har du sjekket opp Spis deg fri? Her er link til podcasten: Og lydbok på Storytel: https://www.storytel.com/no/nn/books/spis-deg-fri-med-bright-line-eating-577049?appRedirect=true Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver og er sikker på at dette vil endre livet ditt. ❤️ Anonymkode: 96e6c...e08 Det ble foreslått i lenger oppe i tråden - jeg har vert innpå sidene der i dag, og skal absolutt prøve dette ja ❤️ ts Anonymkode: ae337...567 2
klarinetta Skrevet 3. september 2022 #17 Skrevet 3. september 2022 Det er kanskje ikke relevant, men jeg pleier å tipse alle som har problemer med vekt / sult (enten for mye eller lite) å teste seg for cøliaki. Det er en lunefull sykdom med merkelige symptomer som er greit å utelukkw. Det fins selvtest på apoteket 🌼
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #18 Skrevet 4. september 2022 Jeg har begynt å si at jeg må passe på blodsukkeret mitt. Det er fordi jeg har anlegg for diabetes, mye diabetes i familien og det begynte å vises på blodsukkeret mitt også. Så hvis noen nøder meg til å ta kake/kjeks/whatever, så sier jeg "neitakk, jeg må passe meg litt på grunn av blodsukkeret " Ikke fått negative reaksjoner på det ennå. Anonymkode: 05de1...a0d 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #19 Skrevet 5. september 2022 Google Mysimba. Jeg har samme problemer som deg, men har fått et nytt liv med Mysimba. Nærmer meg 10 kg på 3 mnd med normal mat i mindre mengde, uten overspising eller sult. Anonymkode: b3f5a...9a1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2022 #20 Skrevet 5. september 2022 On 9/4/2022 at 9:41 AM, AnonymBruker said: Jeg har begynt å si at jeg må passe på blodsukkeret mitt. Det er fordi jeg har anlegg for diabetes, mye diabetes i familien og det begynte å vises på blodsukkeret mitt også. Så hvis noen nøder meg til å ta kake/kjeks/whatever, så sier jeg "neitakk, jeg må passe meg litt på grunn av blodsukkeret " Ikke fått negative reaksjoner på det ennå. Anonymkode: 05de1...a0d Vet ikke om jeg hadde sluppet så lett unna den - nettopp pratet om at det gikk SÅ bra med glukosbelastningstesten under forrige svangerskap... Høyt kolesterol kan jeg kanskje komme unna med. Men joo, det ligger jo anlegg for sukkersyke i familien.. så at jeg er blitt redd for det kan jeg jo si. Ikke dumt det 😊 Anonymkode: ae337...567 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå