AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #1 Skrevet 2. september 2022 Problem her er at jeg får han ikke til legen!! Eller ringer man ambulanse for slike tilstander? Opplever intenst stress nå. Kan han ha kverulantparanoia? Han var jo litt kverulant når vi begynte å date men dette blir bare helt tatt ut av proposjoner om detaljer han blåser opp til store livskamper. Han tror innimellom at jeg har ondsinnede tanker om han! Han har mistet flere venner og familiemedlemmer. Han kan ha perioder med grei oppførsel men så fort ting blir stress sorg eller det står om forholdet jazzer han seg opp til en annen person jeg ikke kjenner. Eller så skal han sove. Tror han har mye tankekjør men vil ikke prate om det. Vil ikke prate noe særlig om vonde følelser. Tåler dårlig kritikk. Da er det kamp verbalt. Han har også hevntanker. Drikker litt for mye men i dag som verste dagen var det kun et glass vin. Delirium? Psykose? Stemningslidelser? Jeg aner ikke og er bare forvirret og får skikkelig panikk av dette. Så hva kan dette være? Er det noen som kjenner dette igjen? (Tenker da på de som har opplevd selv personer med lignende tilstander) hvordan få han til legen? Hvordan snakker man med paranoide? Jeg vil at både han og jeg er trygg og elsker han til tross for hva det nå enn er som feiler han. Anonymkode: c8e8e...873
Motelvibes Skrevet 2. september 2022 #2 Skrevet 2. september 2022 Tvangsinnlegg han. Ring ambulansen.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #3 Skrevet 3. september 2022 Men gjelder ikke dette kun ved liv og død? Han kan være oppfarende verbalt eller veldig søvnig når han kommer hjem fra jobb. Han drikker hver dag ulike mengder noe som er håpløst å prate om og andre viktige saker er umulige å kompromisse med. De som ser sykdomstegnene hans vil han unngå eller de unngår han. De betegner han som ofte gale selv og putter ulike diagnoser på de. Selv egne familiemedlemmer. Jeg ser han har en del treff på paranoid persnlighetsforstytrrelse. Men jeg er helt i villrede. Skal jeg oppsøke psykiatrisk mottak selv å forklare situasjonen på forhånd? Jeg har selv fått panikkangst av å leve i dette og det har gått gradvis til å bli et helt år nå med gjentagende forstyrrelser men ingen dag er lik. Aldri fysisk men psykisk og verbalt mot meg og han er alltid krenket over ingenting som blir til en stor sak. I blant er han fin å leve med men da går heller ikke ting han i mot. Anonymkode: c8e8e...873
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #4 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men gjelder ikke dette kun ved liv og død? Han kan være oppfarende verbalt eller veldig søvnig når han kommer hjem fra jobb. Han drikker hver dag ulike mengder noe som er håpløst å prate om og andre viktige saker er umulige å kompromisse med. De som ser sykdomstegnene hans vil han unngå eller de unngår han. De betegner han som ofte gale selv og putter ulike diagnoser på de. Selv egne familiemedlemmer. Jeg ser han har en del treff på paranoid persnlighetsforstytrrelse. Men jeg er helt i villrede. Skal jeg oppsøke psykiatrisk mottak selv å forklare situasjonen på forhånd? Jeg har selv fått panikkangst av å leve i dette og det har gått gradvis til å bli et helt år nå med gjentagende forstyrrelser men ingen dag er lik. Aldri fysisk men psykisk og verbalt mot meg og han er alltid krenket over ingenting som blir til en stor sak. I blant er han fin å leve med men da går heller ikke ting han i mot. Anonymkode: c8e8e...873 Hvorfor vil du leve i det her? Kan du kontakte familien hans? Evt kan du kontakte fastlegen hans og forklare situasjonen og be om hjelp. Anonymkode: d1832...d13 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #5 Skrevet 3. september 2022 Høres veldig slitsomt ut for deg å leve sammen med han når han er slik. Har han alltid vært sånn, eller er det noe han har utviklet i senere tid? Vil han ikke til lege, så kan dere kanskje gå samme til en par terapeut eller hva enn det heter. Ha en tredje person som dere kan snakke med og fortelle hvordan han er og deres forhold. Sjønner at du elsker han, men du kan ikke finne deg i å bli behandlet på den måten. Han er jo psykisk syk med vrangforestillinger, og kan i verstefall havne i en psykose. Han er heldig som har deg som ser problemet og vil hjelpe han. Anonymkode: 478b4...db4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå