Gå til innhold

Spm ang uttak av egg og medisiner før prøverør

Teardrop

Anbefalte innlegg

Hvor vondt synes du det var å ta ut eggene? Skala 1-10 feks?
Har du måtte gjøre uttak flere ganger?
Reagerte du på medisinene i forkant? humørsvingninger eller andre bivikninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teardrop skrev (1 time siden):

Jeg deler historien min, men jeg tror ikke den er representativ for andre eller for og skremme deg. Mine venninner har merket ingenting av hormoner og uttak. Ca. Ingenting :) 

Jeg var helt fin på medisinene med Gonal-F, frem til dag 5 på Fyremadel. Da begynte det noen timer etter sprøyten ble satt og få veldig hovent stikk, litt rød hud, følte meg generelt syk, hodepine. De varte frem til jeg sluttet på sprøyten. Var helt greit  

Uttaket var helt jævlig dessverre, da jeg mener de ikke gav meg riktig mengde medisiner. De sa jeg burde føle meg ør i hodet før de startet, men ingenting skjedde. Jeg sa ifra at det føltes ut som om ingenting var endret. Da mente de at jeg bare ikke kjente at jeg var dopet. Så selve uttaket kjente jeg hver eneste lille stikk av. Når jeg hylte av smertene og gikk opp i bro, og tårene sprutet på, sa de at det var fordi man blir hysterisk av og være neddopet. Mens de fortsatte og holde på og bad meg være tung i rumpa. Klarte ikke gjennomføre uttak på begge sider for jeg skrek jeg nektet og at de skulle slutte ta på meg i flere smertehyl, mens jeg brølte ukontrollert mot dem for jeg var i så store smerter. De endte med at jeg ville gå mens de var nok i sjokk, og de måtte hente mannen min for og roe meg. Jeg er en veldig rolig sjel ellers. 

Alt i alt, jeg klandrer ikke dem egentlig, jeg føler det var mye min egen feil at jeg ikke var tydelig nok og sa nei til oppstart av uttaket når jeg merket smertestillende ikke virket. Samtidig som jeg hadde aldri gjort dette før. Jeg stolte for mye på dem. Har tatt gastroskopi og andre gynekologiske inngrep, og vet den varme følelsen man får når man får litt og slappe av på. Ellers så var jeg så i smerter og vondt etter dette, at jeg kunne ikke sette inn tilbake før noen måneder senere for jeg kunne ikke bevege meg eller gå i over en uke. 

Hva jeg lærte?
Stol på deg selv og vær tydelig :) 

Anonymkode: eafb6...708

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teardrop skrev (1 time siden):

Ikke vondt, sovnet i stolen under uttak. 1 på en skala fra 1-10

1 uttak, 4 blastocyster, gravid i uke 18 nå:)

Merket lite til medisinene, ingen bivirkninger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teardrop skrev (11 timer siden):

Alle har nok ulike erfaringer. Jeg var i fare for overstimulering, ble veldig oppblåst og følte meg tung og treg. Ikke noe særlig til humørsvingninger på Gonal-F, hadde mer av det da jeg gikk på Letrozol. Uttaket gikk egentlig greit, var selvfølgelig vondt, men ble motivert av at legen ropte opp hver gang de tok ut et egg. Kanskje smertegrad 6 på skala fra 1-10. Hadde det vondere utover kvelden, men det ga seg ila natten heldigvis, og oppblåstheten gikk fort ned igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttaket var ikke vondt, 1 på skalaen. Tok ut kun 4 egg da, på samme side. Merket ikke noe etterpå heller - fattet ikke hvorfor jeg fikk tilbud om å ligge der etterpå. Var opp og gikk som normalt 🤷‍♀️

Gynekologen sa at det var veldig store individuelle forskjeller - noen har mye nerver inni der og kjenner mye, andre ikke. Går utifra at jeg er sistnevnte 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...