AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #1 Skrevet 2. september 2022 Jenta mi på 3 år har hatt urinveisinfeksjon/nyrebekkenbetennelse i 3 måneder nå og begynner nå på 5. antibiotikakur! Ingenting ser ut til å ta knekken på det! Hver gang hun er ferdig på kuren så går det noen dager og så blusser det opp igjen! Noen som har opplevd lignede som har råd? Jeg er redd for at hun har blitt resistent og at hun i verste fall kan bli blodforgiftet eller få nyresvikt og dø! Håper noen kan hjelpe eller kan komme med trøst eller håp. Hilsen desperat mamma Anonymkode: 37618...950
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #2 Skrevet 2. september 2022 Har nyrene blitt undersøkt? Kan hun ha vur (refluks), hydronefrose eller andre uoppdagede nyreproblemer? Du bør be om henvisning til barnepoliklinikken for utdredning. Anonymkode: 457e5...a13 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #3 Skrevet 2. september 2022 En bekjent av meg hadde feil på nyrene (doble nyrer/nyreganger) el noe sånt. Hun hadde visst masse urinveisinfeksjoner som barn helt til dette ble oppdaget, ble operert, og er bedre nå, men fortsatt lett for å få uvi. Be om utredning, det må tas røntgen/ct/mr av magen. Anonymkode: 17080...4a0 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #4 Skrevet 2. september 2022 Jeg hadde det sånn som barn, vokste det helt av meg. Moren min trødde i meg tyttebær når hun merket at jeg ble dårlig, hun mener det hjalp. Anonymkode: 006bd...f27 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #5 Skrevet 2. september 2022 Appelsinjuice samt være helt sikker på at all tisset er ute hver gang hun er på do! Det kan hjelpe å bevege litt på seg, sitt litt bøyd og så reise overkroppen igjen f.eks. Og krev videre utredning om det ikke er gjort! Jeg hadde det ekstremt mye fra rundt 3 til 5års alderen. Var gjennom røntgen med kateter samt ultralyd uten at de fant noe gale. Ble kvitt det ved hjelp av homøopati. Anonymkode: 031c5...e56
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #6 Skrevet 2. september 2022 Dette kan være tegn på overgrep. Hver oppvakt! Anonymkode: 664ff...c07 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #7 Skrevet 2. september 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Dette kan være tegn på overgrep. Hver oppvakt! Anonymkode: 664ff...c07 Dette burde jo sjekkes helt først. Jeg hadde en medfødt feil i urinrøret/blæra (ikke helt sikker) som gjorde at jeg ikke fikk tømt blæra. Hadde uvi fra jeg var 3 til jeg var 8. Gikk fast på keflex. Et lite inngrep, og vipps var det borte. Tror ikke jeg har hatt uvi mer enn 2-3 ganger til, er 35 nå. Ellers, tranebærjus er veldig bra😊 Anonymkode: e9c8e...19d 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #8 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette burde jo sjekkes helt først. Jeg hadde en medfødt feil i urinrøret/blæra (ikke helt sikker) som gjorde at jeg ikke fikk tømt blæra. Hadde uvi fra jeg var 3 til jeg var 8. Gikk fast på keflex. Et lite inngrep, og vipps var det borte. Tror ikke jeg har hatt uvi mer enn 2-3 ganger til, er 35 nå. Ellers, tranebærjus er veldig bra😊 Anonymkode: e9c8e...19d Samme her! For trangt urinrør , måtte bare inn å få det blokkert opp og ikke hatt uvi siden Anbefaler å få det sjekket. Anonymkode: ba342...71e
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #9 Skrevet 3. september 2022 Det KAN være tegn på overgrep, så først og fremst ville jeg fått det utelukket. Det andre er jo å få henvisning videre for å sjekke urinveier. Ellers , forebygge med å drikke appelsinjuice (1 glass hver dag), drikke rikelig med vann og passe på at hun sitter lenge nok på do når hun tisser sånn at hun får tømt blæra ordentlig. Be personalet i barnehagen følge opp ift toalettbesøk. Anonymkode: ba342...71e 1
Hulderen Skrevet 3. september 2022 #10 Skrevet 3. september 2022 Pass også på at hun ikke fryser. Ha på henne ullundertøy og ullsokker.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #11 Skrevet 3. september 2022 Er hun forstoppet? Vårt barn har slitt med noe lignende, pga forstoppelse. En tur inn på sykehuset burde virkelig også blitt foreslått for en stund siden av legen, om det virkelig har pågått i 3 mnd. Nyrebekkenbetennelse kan gi skader på nyrene i verste fall. Anonymkode: d1449...a11
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #12 Skrevet 3. september 2022 Om det fortsetter, bør det utredes. Jeg var plaget av UVI gjennom hele barndommen og i perioder i voksen alder. Jeg har hatt flere år uten flere ganger, og hver gang har det vært etter en langvarig atibiotikakur, lav dose over flere måneder. Men det ligger som regel noe bak, en anatomisk feil i urinveiene. Det er svært sjelden det handler om overgrep, uten at man skal la være å være oppmerksom på det. Hos meg var feilen så liten at de ikke ville operere. Anonymkode: e1dd4...41d
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #13 Skrevet 3. september 2022 appelsin-juice eller lignende kan vel inneholde masse sukker, noe som ikke akkurat er "positivt" når man skal forsøke å bli kvitt sånne urinveisinfeksjoner. Anonymkode: 3c53e...a19 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #14 Skrevet 3. september 2022 Dette ville jeg tatt opp med legen. Gjentatte urinveisinfeksjoner kan tyde på mye rart, bl.a. diabetes. Og så begynner jeg å bli innmari lei av de som skal dra fram overgrep i enhver tråd. Håper slike svar slettes. Anonymkode: 0dc69...84c 1
Kaisada Skrevet 3. september 2022 #15 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette ville jeg tatt opp med legen. Gjentatte urinveisinfeksjoner kan tyde på mye rart, bl.a. diabetes. Og så begynner jeg å bli innmari lei av de som skal dra fram overgrep i enhver tråd. Håper slike svar slettes. Anonymkode: 0dc69...84c Ja tenk om det stemte en gang! Ikke alle vet at det kan være et tegn på overgrep, så jeg heier fram info til grasrota. Hvis dette faktisk gjør at foreldre tar en ekstra runde med å tenke litt mer rundt barnets sikkerhet er nok ikke det noen fare. Hvis man ikke har noe å skjule da. 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #16 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): appelsin-juice eller lignende kan vel inneholde masse sukker, noe som ikke akkurat er "positivt" når man skal forsøke å bli kvitt sånne urinveisinfeksjoner. Anonymkode: 3c53e...a19 Men det er surt, derfor kan appelsinjuice være nyttig! Anonymkode: 031c5...e56
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #17 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men det er surt, derfor kan appelsinjuice være nyttig! Anonymkode: 031c5...e56 kanskje komme med noe som er surt, men som ikke inneholder fullt så mye sukker kanskje? eller gi C-vitaminer. Fullt mulig å få kjøpt sånne tabletter på for eksempel apoteket. Anonymkode: 3c53e...a19 1
Sofakona Skrevet 3. september 2022 #18 Skrevet 3. september 2022 Hvordan tester du urin hennes? Vi testet ofte da vi trodde hun hadde det..og barnelege sa at ta tiss fra potte, sånn tisse pose og tisse i kopp kunne jo falsk positiv da dette aldri var 100% rent.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #19 Skrevet 4. september 2022 Jeg slet med dette mye som barn og som voksen, så etter 1,5 år med antibiotikakur, Selexid og div andre, som voksen så sluttet jeg med sukkerholdige drikke. Inkludert juice som jeg ser mange anbefaler. Sukker forer bakteriene. Sluttet i noen år og har ikke vært plaget siden. Jeg kan nå drikke sukker som vanlig, vil jeg tro. Har ikke reintrodusert så mye annet enn alkohol og eit og annen juiceglass Anonymkode: 86f41...211
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #20 Skrevet 4. september 2022 Høres kanskje ut som et teit spørsmål, men hun blir tørket riktig? Altså forfra og bak Det er overraskende mange som tørker feil, så bakterier fra endetarm blir dratt fremover og skaper uvi. Anonymkode: b8b7e...55c 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå