Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! jeg lurer på om noen av dere har lyst til og dele litt om hva jeg kan forvente:) 
Hjelpepleier med erfaring fra sykehjem, måtte slutte i jobben pga en ryggskade som ikke ble bedre med operasjon. Havnet i nav systemet i 4 år, men går nå på en videreutdannelse som heter samhandling og koordinering i pasientforløpet, i regi fagskole. 

Vi skal ha praksis nå, å siden studiet jeg går på var nytt i fjor er det mye som ikke går som planlagt. Blandt annet og finne passende praksisplasser for studiet. Men, jeg føler jeg har vært veldig heldig og funnet en praksisplass innenfor bolig for mennesker med rus/psykiatri utfordringer, via en god bekjent. Her ser det ut til at jeg kan få lært mer om koordinering og samhandling, og jeg er kreativ og løsningsorientert så jeg er sikker på jeg skal nå læringsmålene mine.

Men, Jeg lurer på om noen av dere kunne fortalt meg helt grunnleggende om hva jeg bør sette meg inn i. Hva er det viktigste jeg må vite når jeg går inn i dette? Jeg har ingen erfaring i dette faget og har en egen læreplan med mål jeg skal nå innenfor mitt studie. Men jeg vil jo ikke bare tenke sånn, teknisk liksom. Jeg skal jo være rundt mennesker i vanskelige livssituasjoner og jeg vil kunne møte dem på best mulig måte. 

Finnes det noe webinar som ligger ute for eksempel som jeg kunne sett på som er nyttig? Vet at de jobber med recovery der, men vet ikke hva det går ut på.

Jeg vil bare være en ressurs for arbeidsplassen mens jeg er der, og har lyst til og være forberedt:) føler meg så ‘’blank’’ når det kommer til denne brukergruppen og vil lære mer:)

Endret av Offred
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er å være lyttende, empatisk og ikke-dømmende.

Møt denne pasientgruppen som du ville møtt gamle Godtfred og Martha på sykehjemmet. 

Når det gjelder selve fagkunnskaper om psykisk helse og rus, kommer den etterhvert. 

Anonymkode: d8dbe...87d

Skrevet

Tja kommer vel helt ann på deg er du blid og hyggelig så er sikkert disse hyggelige tilbake 🙂 

Skrevet

Som menneske er jeg empatisk ja. Har livserfaring som pårørende til psykisk syk eks. Har også noen diagnoser selv (som ikke er livshemmende. OCD, depresjon og angst) så kanskje det vil hjelpe meg til og forstå andre? 

og at jeg har vært pasient og pårørende i helsevesenet. Og ikke minst som hjelpepleier. 

tror dere dette vil hjelpe meg på denne typen arbeidsplass?

Skrevet
Offred skrev (1 time siden):

Som menneske er jeg empatisk ja. Har livserfaring som pårørende til psykisk syk eks. Har også noen diagnoser selv (som ikke er livshemmende. OCD, depresjon og angst) så kanskje det vil hjelpe meg til og forstå andre? 

og at jeg har vært pasient og pårørende i helsevesenet. Og ikke minst som hjelpepleier. 

tror dere dette vil hjelpe meg på denne typen arbeidsplass?

Deprimerte er ofte veldig selvsentrerte,vet ikke om det er heldig for å hjelpe andre. 

Fostå rus er det mange som har brent seg på 

Anonymkode: 5560b...050

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Deprimerte er ofte veldig selvsentrerte,vet ikke om det er heldig for å hjelpe andre. 

Fostå rus er det mange som har brent seg på 

Anonymkode: 5560b...050

Skal sies da som jeg skrev at det ikke er livshemmende, og går opp og ned:) jeg er en fungerende person med depresjon og har vært det i mange år:) er likevel opptatt av andre mennesker i livet mitt:) har et godt fungerende nettverk hvor jeg tar vare på dem rundt meg i det daglige. Hender jeg blir selvsentrert men da er jeg klar over det selv, og jobber ‘’mot strømmen’’ for og ikke være selvsentrert. det finnes grader av depresjon, og jeg går sikkert under lett til moderat deperimert, hvis jeg skal gradere fra lett,moderat,dyp depresjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...