Bettie Skrevet 15. august 2003 Forfatter #202 Skrevet 15. august 2003 Fredag 15.august Var veeeldig fornøyd med den kritikken av oppgaven,ja, donpedro. Selv om målet er å stå sånn nogenlunde, er det jo gøy at det arbeidet som legges ned blir satt pris på. Hyggelig med hilsen fra deg, også Anna Lovinda... og Mie - om man ikke kan putte stemninger og gode dager på glass, så har jeg en egen liten avdeling i hodet for gode minner. Det skal ikke mer til enn en lukt, en farge, en sang eller noe for å trekke minnene fram i dagen. Men - jeg ER redd for spøkelser, jeg er bare enda litt reddere for å la spøkelsene være - for da formerer de seg. Så egentlig er jeg ikke modig, jeg bare velger mellom hva jeg er reddest for...... Og det som er fint med gode minner er jo at de faktisk skinner mer og mer jo lengre tid som går....... Dagen i dag startet med litt høstfølelse. Det var ikke så veldig varmt da jeg dro på jobb, og en regnbyge gikk forbi like før jeg satt meg på sykkelen. Æ-bæ - bomma, tenkte jeg (litt barnslig, eller.....) Og på jobben var air-conditionen ferdig koblet, så da jeg åpnet kontordøra, var det faktisk frisk der. Herlig. Så i godt humør kastet jeg meg over dagens oppgaver og hadde planlagt det hele slik at jeg skulle kunne ta en litt tidlig kveld. Men den gang ei - Formiddagen gikk greit, men etter lunsj falt hele systemet sammen. Ikke mulig å få gjort en eneste ting på PC. Ilter telefon til de som ordner med systemer - 15 minutter sa de - og den varte i halvannen time. Så da ble det ingen kort dag, for jeg måtte bli ferdig med noen saker. Men jeg hadde en helt deilig temperatur å ergre meg i, så jeg ble litt mindre ergelig enn jeg ellers ville ha vært. Jeg hadde jo noen andre oppgaver å ta fatt i da, så jeg fikk jo brukt arbeidstiden....... I ettermiddag har jeg krangla med denne PC-n, den bærbare. Halvdelen er hjemme på langperm nå, så han sitter ved "min" maskin og spiller. Jeg rigget meg til denne, jeg da...... Jeg håper denne langpermsperioden går bra (ei uke), men har lagt forventningene lavt. Vi får finne på noe i helga, og så har jeg noen travle dager også neste uke - og så skal jeg jobbe med "leksa" mi. (gruer) Men i kveld skal jeg bare sløve, og så får vi se hvordan været blir i morgen før jeg legger noen planer. Har noen hybelkaniner å utrydde også - men ikke før i morgen, nei!
Bettie Skrevet 17. august 2003 Forfatter #203 Skrevet 17. august 2003 Søndag 17.august Kan noen si meg hvor august blir av? Synes jeg begynte på august i går, og så er vi over halvveis i måneden. Det er nnesten skummelt så fort tiden går innimellom. Føler at jeg ikke alltid henger med i svingen. Dagen i dag tegner også til å bli en sensomerdag av de vakre. Sola skinner og det er nesten vindstille - og ganske så planløs. I går våknet jeg som vanlig ganske tidelig. Jeg skulle ønske jeg kunne få sove litt om morgenen, men nei-da. Halv sju - og helt våken. Det er dårlig gjort, det. Og jeg var jo så våken at jeg visste jeg ikke fikk sove igjen. SÅ jeg sto opp, satt på kaffen og fant fram den jobben jeg hadde tatt med meg hjem. Ble nesten helt ferdig innen Halvdelen våknet. Han hadde vært dårlig om natta, magen hadde slått seg vrang. Jeg hadde merket at han var oppe noen ganger, men ikke sånn at jeg våknet helt. Har vel bare en times skriving igjen, så er jeg helt klar til jobben mandag. Så når Halvdelen våknet, tok vi morgenkaffen uteenfor vinterhaven. Vi hadde en lang prat igår, Halvdelen og jeg, og mye av praten dreide seg om framtiden. Det var en god samtale, for selv om vi ikke kunne konkludere noe, var det godt å se at Halvdelen faktisk har begynt å tenke litt lengre enn til neste dag. Jeg ser jo at framtiden blir kronglete, den også, for jeg må si jeg er usikker på om Halvdelen kommer seg i jobb igjen. HAn må ihvertfall skifte yrke, og jeg tror kanskje ikke han kan jobbe fullt, og da må vi manøvrere oss mellom trygdekontoret og A-etat. Men jeg tar den bekymringen eller kampen når den kommer. Han tenker framover - hurra! Så etter en laaaaang prat, dro HAøvdene for å handle for svigermor, og jeg tok et rufs i huset. Og da "så" jeg fotskammelen til halvdelen. Den var ikke mye pen, nei. Så jeg lette litt og fant en stoffrest etter jeg sydde soveromsgardinene, og så trakk jeg om puta på skammelen. Hadde jeg hatt mer stoff igjen, hadde jeg tatt min også. Men den er ikke så stygg. Krakken ble fin, den, men jeg må ha noen flere stifter for å gjøre den helt ferdig. Får ta det til uka. Vaska sengetøy og håndklær fikk jeg også gjort. Og så tok vi en tur til Særp. Det var martnad der. Stjal med meg noen ideer til glassmaling, og en ide til te-lysholdere. For det var mange utstillere med egenproduserte varer der. Kvelden ble rolig. Så litt på TV, leste litt, og så ville Halvdelen se en film han hadde lånt. Og i dag - da kunne jeg faktisk ha sovet litt lengre - men naboen var oppe, og han sto rett utenfor soveromsvinduet og diskuterte hvor mange bord han måtte bytte i bordkledningen på huset. Naboen eier huset vi har leilighet i. Og han er litt tunghørt, så samtalen var ganske høy. Ble bitte-litte grann irritert, da. MEn nå skal jeg hente meg en kopp kaffe, og så får vi se hva vi skal finne på i dag. Så det var en gård som averterte med selvplukk av mais. Mais er godt, så kanskje vi drar avgårde og får litt mer å fylle i fryseren.
Bettie Skrevet 18. august 2003 Forfatter #204 Skrevet 18. august 2003 Mandag 18. august Arbeidsdagen er slutt, bortsett fra det jeg har tatt med hjem for å lese gjennom. Men det kan jeg ta seinere i kvled. Vi plukket mais i går. 5 kg mais ligger nå klar i frysern til de kalde, mørke høst og vinterkveldene. Å plukke mais er mye morsommere enn å plukke blåbær, for det går så fort å fylle opp en pose..... 5 kg. mais var plukket og renset på 20 minutter. Følte meg nesten litt snytt, for det gikk for fort og greit...... Siden det gikk så fort, tok Halvdelen og jeg en tur til Hvaler. Og der fant vi et marked. Og på markedet fant vi noen små krukker til krydder, ei nett krydderhylle og to lampetter - alt for en drøy hundrelapp. Vi var så fornøyde med oss selv at vi tok oss en kaffe på brygga. Det var deilig å sitte i sola med vannet rett nedfor, og se båter seile til og fra. I går ettermiddag fikk jeg lest litt. Ser at jeg har mindre tid til det nå som ferien er slutt, men jeg skal bli ferdig med den siste boka i pakka jeg lånte. Og så begynte jeg på "leksa" til neste parsamtale, men den må jeg nok bruke mer tid på. Må ta litt om gangen. I dag ble dagen akkurat så hektisk som jeg forutså. Så nå har jeg kontorpult som ser ut som et takras. Får rydde en av de rolige dagene - når det måtte bli. Nå skal jeg sløve litt til, og så skal jeg fortsette på "leksa". Jeg sluttet å skrive i går, for jeg ble faktisk uvel av å gå bakover i historien vår. Men det går vel bedre i dag, håper jeg.
Bettie Skrevet 19. august 2003 Forfatter #205 Skrevet 19. august 2003 Tirsdag 19.august Arbeidsdagen i dag ble lengre enn beregnet. Jeg har prøvd å se om det finnes noen mulighet til å organisere arbeidsdagene mine slik at ikke alt går bort til møter, for nå er det møter og kurs i kø de neste to-tre ukene. Prøver å velge - hva jeg må og hva jeg bør være med på, og velge bort så mange BØR som mulig - helst uten å få dårlig samvittighet. Kom et stykke på vei, og jeg er fornøyd med det. har nok fortsatt noen BØR igjen, men kan ikke ta vekk alle heller. Jeg kom et lite stykke videre på "leksa" i går. Men det å skrive om følelser og sette seg selv og egne følelser i fokus, det er ikke lett. jeg ser at jeg stadig glir over i hva jeg tror Halvdelen følte. Og så er det så lenge siden at jeg er ikke sikker på om jeg blander i dag og den gang sammen. Jeg har liksom begynt flere ganger. Hva gjorde meg sint, fortvilet, redd for ti år siden, og hvorfor har jeg ikke klart å legge det bak meg? Og hva skal til for at jeg skal kunne legge det bak meg? Tenker og tenker. men jeg har vel funnet ut at jeg trenger en eller annen for for bekreftelse fra Halvdelen på at han ser han hadde et ansvar i dette her, at han ikke bare kan skylde på omstendigheter utenfor seg selv. Så spørs det da om han er klar til å se dette, at han hadde et selvstendig ansvar også. Skylder han fortsatt bare på alle andre og at alt var så vanskelig, d har vi et laaaaaaangt stykke å gå enda. Men han er i jevnere humør nå, og han er mer tilstede, så det er vel en passende tid å ta opp vanskelige tema på. Akkurat i dag gjennomfører han en evaluering av opplegget så langt, og en vurdering av hva han skal gjøre videre. Hva han vil ha hjelp til selv. Jeg vet de ikke akkurat er "snille" da, temmelig tøffe er de, men det må nok til for å skape forpliktelse. Hørte på ham da jeg ringte at han hadde hatt det tøft, så jeg får legge opp til en litt myk kveld. Var innom fredagsbarns dagbok. Hun vurderte om hun var blitt for privat i det offentlige rom - som dette er. Jeg har tenkt mye på det, for jeg er veldig privat i mine temaer. Tror neppe man behøver være en super-detektiv for å samle nok opplysninger til å gjette hvem jeg er, men jeg har prøvd å anonymisere meg på området personlige opplysninger. Det er ikke fordi jeg ikke kan stå for det jeg skriver, for det kan jeg. Jeg tror det er mange fler enn meg som sliter med "Halvdeler" som synes verden er et vanskelig sted å være i. Jeg har ingen løsninger her, men jeg hadde ønsket meg selv å finne ut at jeg ikke var alene om å ha det sånn. I tillegg har jeg fått oppmuntringer når jeg har holdt på å grave meg ned i dype hull. Og det har gjort godt. Et tema som mitt gjennomgangstema er fortsatt ganske tabubelagt - man snakker ikke om det. Og lettere anonymisert er det enklere å gi uttrykk for fortvilelse og frustrasjon enn i en verden der du skal stå som en støtte. Så jeg skriver av meg frustrasjoner, jeg får noen svar, så jeg skriver ikke i tomme lufte, og er samtidig forholdsvis trygg på at hvis noen gjenkjenner meg, så vil de være diskret og ikke røpe det. Inntil videre bruker jeg disse sidene som et lite pustehull og vet akkurat hva jeg "risikerer" ved å gjøre det.
Gjest Zalomine Skrevet 19. august 2003 #206 Skrevet 19. august 2003 Det er godt med slike pustehull ja. Vel, det er ikke egentig det jeg skriver som jeg tenker mest over, i "problematiserinegn", men det faktum at jeg var "dum nok" til å velge et nic... jeg trudde jo ikke at jeg noen gang skulle bli så aktiv her.... som selv pappa vet er "lille jenta hans". Nesten alle jeg kjenner, kjenner også til dette nicket... DET bekymrer meg litt. Vel, dette pustehullet diss trur jeg du har godt av, det er kjekt med slike!
Gjest gjesta Skrevet 19. august 2003 #207 Skrevet 19. august 2003 Jeg setter veldig pris på at du deler tankene dine her, Bettie. Tabubelagt ja, jeg vet hva du mener med det. Har opplevd ting jeg ikke snakker med noen, jo kanskje noen helt få, om. Ikke engang i dagboken min har jeg skrevet om det, men det gjelder moren min, og det er vanskelig å skrive om det. Men det hadde sikkert vært godt også. Forstår egentlig ikke hvorfor jeg ikke er åpen om dette, for det hadde jo egentlig vært så mye enklere. Jeg har også mange ganger tatt opp til vurdering dette med å gjøre seg identifiserbar her inne, men det er jo slik at hvis jeg skal være meg selv, - ja da skinner det igjennom hvem jeg er. Fordreier jeg faktiske opplysninger - da forsvinner noe av meg underveis. Klem, Mie
Gjest Hilde K S Skrevet 20. august 2003 #208 Skrevet 20. august 2003 Bare ville ønske deg en fin dag ! Klemmer
Gjest gjest1 Skrevet 20. august 2003 #209 Skrevet 20. august 2003 Ønsker deg en superfin onsdag, Bettie - og sender over en kjempekurv med markjordbær som ble modne akkurat nå! Og se her; en flaske med duggfrisk, musserende halvtørr hvitvin også... og to fine, høye smale glass.
Bettie Skrevet 20. august 2003 Forfatter #210 Skrevet 20. august 2003 Onsdag 20.august Så mange hyggelige meldinger jeg fant i dagboka mi i dag. Tusen takk!!!! Det ble en "myk" kveld i går. Halvdelen måtte ut, var for rastløs til å sitte inne her, så han forsvant et par timer. Før det hadde han bekreftet at det hadde vært en tøff evaluering. Han slapp ikke unna i det heletatt, og måtte gå ganske dypt inn i seg selv for å svare på påstandene deres. Samtidig hadde det vært positivt, for han fikk gjennomslag for en del av det han ønsker videre, og han fikk tilbud om mer framtidsrettet hjelp - i tillegg til selve behandlingen. ÅS selv om han ble kjørt, følte han seg ivaretatt. Men det er klart jeg forstår at det er vanskelig å sitte der med mange mennesker å skulle evaluere seg selv, sin framgang og si noe om tanker videre. Han hadde også vært innom legen i går, for han har hatt så vondt i noen ledd. Og legen antydet revmatisme, og da forsvant Halvdelen ned i kjelleren igjen, og derfor var han rastløs i går. Han har jo akkurat kommet så langt at han har begynt å tenke på framtiden, og en slik melding slo litt beina under ham, for da ble det igjen umulig å tenke seg en framtid med jobb. Jeg fant ut at jeg fikk se hva jeg kunne finne på å aktivisere ham med i dag, slik at han fikk litt mindre tid til å tenke depresive tanker om mulig revmatisme, så sendte ham ut etter ved. Ikke etter å hugge ved, men for å finne om noen har ved igjen å selge. Og det tok store deler av gårsdagen. Har også noen oppgaver på lur til i morgen..... Men han er i bedre humør igjen i dag, så kanskje han takler en mulig dårlig beskjed bedre nå.. Men det passet igrunnen at han gikk litt ut i går, for da fikk jeg jobbet litt med "leksa". jeg kom et stykke videre i går. Skrev og slettet, skrev og slettet, men jeg begynte å få tak i hva jeg ønsker skal komme ut av den runden vi skal inn i nå. Og jeg klarte etterhvert å legge tankene om hva Halvdelen hadde tenkt og følt vekk, slik at egne følelser kom litt klarere fram. Jeg blir litt skremt av meg selv, for jeg når jeg bare skal forholde meg til egne følelser, kjenner jeg at de er sterkere enn jeg trodde. Jeg kjenner også at jeg har følelser jeg egentlig ikke vil vedkjenne meg. Bitterhet og hat er sterke og destruktive krefter, og det er nok disse jeg må jobbe med for å kunne gå videre. Men det kostet meg mye å skrive ordene i går - og vedkjenne meg også de følelsene. Skal fortsette og gjøre meg ferdig med leksa i morgen, men jeg trenger en dags pause, for å la det synke litt, og så kan jeg se på hva jeg egentlig skrev. Også i dag syklet jeg til jobben. Får vel se hvor lenge jeg klarer å motivere meg til å synes det er moro, og etterpå får jeg bruke motivasjonen - har så godt av det. Syntes det var velgis mange oppoverbakker i dag, men det er jo ikke fler enn ellers, da. Og så fikk jeg gjort en god del på jobben i dag. Fikk unna masse skriving, så nå nærmer jeg meg bunnen av bunken . før ny bunke ankommer. I ettermiddag har jeg sittet og tegnet kontoret vårt - hjemmekontoret og hobbyrommet. Jeg har satt inn alt mulig her - bøker, maling, garn, ark, PC - og rommet er bare i underkant av 4 kvm. Så jeg har sittet med IKEA katalog og tegnet og målt og regnet. Selv med 4 kvm er det mulig å få plass til mye, bare det er nok hyller og noen lure løsninger. Skal tegne noen forslag og regne litt, så får vi se hva vi har råd til. Kan jo ta litt og litt. Jeg skal også sette meg ned og tegne opp kontoret på jobben og prøve ut noen møbeleringsmuligheter der. Er litt lei av det sånn som det er. Og det er mye lettere å flytte bøbler på papiret enn vi virkeligheten, så derfor skal jeg tegne. Men jeg har vært slapp med å lese nå. Burde ha forberedt meg til neste forelesning. Men ikke denne uka - neste uke, tror jeg. For i kveld skal jeg sette meg i vinterhagen og spise søte, røde markjordbær som ennå har litt av solens varme i seg. Og jeg skal ta med meg Halvdelen og skåle i duggfrisk musserende vin mens vi ser sola forsvinne bak åsen og himmelen kler på seg stjernekappen. Bøllefrøet skal få ligge på fanget og male. Tusen takk, mysan.
Anna Lovinda Skrevet 21. august 2003 #211 Skrevet 21. august 2003 Hei Bettie Må bare få sagt at jeg synes du skriver dagbok på en flott måte. Du utleverer deg helt passe. Anna :D
Bettie Skrevet 23. august 2003 Forfatter #212 Skrevet 23. august 2003 Lørdag 26. august Ops - dato for tilbakelevering av bøker til biblioteket er gått ut. Får ta en tur i dag. Takk for hilse, Anna Lovinda. Skal vi se - hva har nå skjedd siden sist? På jobb er det nå som om jeg aldri har hatt ferie. Ferien er bare et vagt minne. Men sånn er det nåe jeg har mer enn nok å gjøre. Fikk ihvertfall brukt til til å snakke litt med folk de to siste dagene - ikke bare stirre inn i skjermen. Og det var selvsagt PC's skyld. Ble kasta ut gang på gang, og nettet var temmelig ustabilt. Men disse dagene har jeg ikke giddet irritere meg over det. Har som sagt brukt tiden litt mer til den sosiale kollegapraten. Det er viktig det også på en arbeidsplass. Det tegner til å bli en fin dag, men jeg slutter herved å kalle det en sommerdag, for det har blitt høst. De siste dagene med regn og vind har gjort at jeg har innsett at sommeren faktisk slutter en gang. Ute på olenen står solsenga fortsatt klar, men den ser litt ensom ut der ute. Den passer liksom ikke inn lenger. Det har jo ikke blitt så mange besøk på den i det siste. Himmelen har fått en litt annen blåfarge, og jeg ser at trærne gjør seg klare til et fargeskifte. Grønnfargen er der fortsatt, men den har endret karakter - går ørlittegrann mer over mot en bruntone. Men jeg tror på mange varme og fine høstdager, selv om jakka må fram når jeg skal sitte ute på kvelden, og et er dugg i gresset om morgenen. Halvdenen har snart vært hjemme ei hel uke. Det har gått bra, så nå gruer jeg meg til at den lange permisjonen er over. Det var ferieavviking og sånt som gjorde at behandlingsopplegget gikk på lavgear, men ferien er over, og nå blir det full trøkk framover. Jeg kjenner at jeg kommer til å savne å ha ham hjemme, men er selvsagt helt enig i at han bare må fortsette og ta all den hjelpen han kan få. Og han vil jo komme hjem på perm. Men det er noe med å ha litt tid sammen, og å ikke føle at Halvdelen er på besøk i eget hjem. Jeg hadde gruet meg veldig til gårsdagen, og virkelig kvinnet meg opp. Men parsamtalen ble ikke som jeg hadde trodd. Haøvdelen var ikke klar til å gå ti år tilbake, så jeg sa det var ok å utsette det ei uke. Men det ble en all right samtale likevel. Halvdelen fikk ut litt frustrasjon ove ting han har irritert seg over i forholdet vårt, så jeg fant ut at jeg lignet veldig Fia i Finnbeck og Fia. Men klart - det er hans opplevelse, og for ham blir jo det riktig. Og jeg kan godt se at jeg kan virke veldig styrende - rett og slett fordi jeg har måttet styre for å få hverdagen til å fungere. Men når Halvdelen begynner å irritere seg over det, betyr jo det at han kanskje er klar til å overta mer ansvar hjemme. Og det synes jeg ville være veldig fint. kan jo ikke si at jeg er fornøyd med å være den som haler og drar og holder ting sammen. men DET - det er min opplevelse. Det at dette kom opp gjør jo at vi kan begynne å snakke om det, og det er kjempefint. Men jeg kommer fortsatt til å prøve å holde kontrollen over kapitalen vår, for der er han nok ikke klar enda. Og vi fikk en "lekse" jeg ser litt fram til å tenke på. Vi har jo hatt mye fokus på hva som må endres og hva som gjør at ting er vanskelig, og det er selvsagt viktig. Gjennom å ta opp disse vanskelige temaene har vi mulighet til å "se" hverandre på nye måter, og vi får jo mulighet til å legge ting bak oss. Men den nye "leksa" er at vi til neste gang skal tenke gjennom hva vi IKKE vil forandre i forholdet, hva som funker og hva som er bra. Etter den uka jeg har hatt hvor jeg har gått inn i gamle følelser, blir dette nesten et friminutt. Jeg ser jo hva de gjør. For vi skal ta opp gammel dritt, men når vi gjør det, vil vi ha med i bagasjen alt det positive, alt som funker, og da blir det kanskje litt lettere å ta det som kommer og bli ferdig med det. Tenker at Halvdelen snart våkner, så jeg skal sette fram en kaffekopp til ham. Naboen restaurerer huset, og han starter tidlig..... han har vært hensynsfull i dag - ventet til nå med å hamre. Men saga har jo gått et par timer allerede. Og i kveld kommer begge ungdommene hjem en tur. Det er en stund siden vi alle fire var samlet, så jeg ser fram til det. Ungdommene har jo vært hjemme her rett som det er, men jeg ser fram til at vi er samlet litt også - må jo se at de ikke blir tynne og skrantete der de bor alene (litt hønemor fortsatt - neida - bare virker sånn)
Bettie Skrevet 24. august 2003 Forfatter #213 Skrevet 24. august 2003 Søndag 24 august I går rota jeg med datoer, men i dag er jeg på plass igjen - riktig dag og riktig dato. Og sola skinner. I går var jeg litt husmor - vasket litt klær og vasket litt hus. Det går jo fort når jeg setter igang. Halvdelen og jeg var en tur i byen i går. Frøkna har bursdag snart, og når broren fikk klær til sin bursdag, måtte jo hun også få det. Det er jo salg, må vite, så da fikk vi ganske mye for penga. Det er ikke like lett å finne klær som hun liker, men vi traff blink. Det eneste er at hun må bytte ei bukse og en bluse - det var litt for små. Så frøkna var kjempefornøyd med våre butikkinnhugg. Men det ble ikke noen fellesamling hjemme likevel. Frøkna var blirr invitert ut, og klart vi forstår at det er viktig, så etter å ha lånt dusjen - og mors høvel. kledd seg i nye klær, tatt to hamburgere i handa, for hun ut igjen. Poden var her, da, og hilste mer på PC'n enn oss. Neida - det var kjempehyggelig å ha ham innom. I dag skal jeg øve meg på mopedkjøring. Mopeden står jo i garasjen, og med det programmet jeg har neste uke, har jeg egentlig ikke bruk for bilen hjemme. Har jo fortsatt tenkt å sykle. Men må litt fram og tilbake i jobben noen dager, og da tar det for lang tid å sykle rett og slett. Så da har jeg tenkt å bruke mopeden. Har jo prøvd den litt før, så det er egentlig bare å kaste seg ut i det. Men etter velten i sommer, er jeg litt engstelig når biler stryker seg for nær opp til stakkars, myke meg. Og så er den litt vrien å starte, så jeg må lære meg knepene. Halvdelen skal være "lærer". Sånn - der kom Bøllepusen. Hun har vært litt fornærmet noen dager, for hun har blitt "forvist" til vinterhaven mens vi har vært ute. Hun har det bra der, og kan gå ut og inn som hun vil
Bettie Skrevet 25. august 2003 Forfatter #215 Skrevet 25. august 2003 mandag 25. august Det ble en varm dag også i dag, selv om den startet litt kaldt. Synes ikke det er morsomt med gradestokk der søylen er nærmere 10 enn 20 grader! I dag synes jeg synd på meg selv. Og jeg skal skikkelig velte meg i selvmedlidenhet. Jeg er syk - med feber og det hele og kroppen er vond og ikke har jeg det bra selv heller. Stakkars meg!!!!! Måtte en tur til doktor pille og få meg en resept, så nå skal jeg gnaske tabletter en stund. jeg vet jo av erfaring at hvis madisinen treffer, så er jeg mye, mye bedre i løpet av et par dager. Men jeg har rett og slett ikke tid til å være syk. Har for mye å gjøre til å være borte fra jobben. Jeg burde nok holdt meg hjemme i dag, for jeg var på et møte nå for en liten stund siden, men det fikk jeg fint lite ut av. Kroppen verket, så rett som det var, måtte jeg ut og gå litt. Blir ikke mye ro over møtet da...... Så - jeg fikk prøvd mopeden i går, men fant ut da jeg kjente kroppen min, at mopedkjøring ble uaktuelt. Så Halvdelen kommer hjem med bilen i dag. Så tar han mopeden denne uka. Ihvertfall til jeg er bedre. Så skal jeg, Anna Lovinda, teste ut om moped virkelig er gøy. Jeg skulle ihvertfall komme minst like fort på jobb med moped som med bil.... På en måte er det fint at Halvdelen dro tilbake, for jeg har det ganske så hektisk akkurat nå, og da blir det lett tomt og ensomt for en som ikke henger med i hverdagen. Og jeg trenger litt tid for meg selv til å få orden på papirer og lest gjennom en del saker. Når jeg vet at Halvdelen har det ok, og er opptatt med sitt, er det lettere for meg å gjøre det uten dårlig samvittighet. Men jeg kjente nå som han var hjemme en stund at det var godt å ha ham her, da, og det vil jeg savne. Ikke lett dame å gjøre til lags - vil både ha ham her og ha ham vekk....... Og så skal jeg begynne på leksa vår - tenke gjennom hva jeg ønsker skal fortsette som det er, hva som er bra. Tror jeg kan skrive mye om det også, jeg. Og jeg har bestemt meg for å forberede meg til neste forelesning. Det betyr å lese fagstoff. Så for ikke å bli fristet, har jeg ikke lånt nye bøker på biblioteket. Det er rart hvordan bøker kan ligge helt stille og rope etter å bli lest....... Så - når jeg er ferdig med å synes synd på meg selv- og det blir jeg ganske fort, for det er innmari kjedelig å synes synd på seg selv når det ikke er noen hjemme som kan se det og trøste - så skal jeg ta meg litt sammen og gjøre noe fornuftig. kan jo ligge på sofaen og være syk - OG lese, ikke sant? Særlig hvis jeg kombinerer det med litt trøstemat....
Bettie Skrevet 26. august 2003 Forfatter #216 Skrevet 26. august 2003 Tirsdag 26.august Det er høst - helt klart høst. Så nå må jeg nok snart finne ut hvor jeg har sokker - og sko. Kan ikke bruke sandaler stort lenger nå. Det var en fin morgen - kaldr, men i ettermiddag har det regnet. Jeg er litt bedre i dag, men har fortsatt litt feber. Kroppen er likevel ikke så vond i dag som i går, men jeg valgte å ta en kort, halv arbeidsdag bare. Hadde en del informasjoner jeg måtte videreformidle før jeg kunne pakke meg hjem. Jo - måtte jo en bytur først. Hadde lovet frøkna å sponse noen av bøkene hennes, til skolen, men jeg må si jeg synes ungdom blir flådd på det markedet. Det er nye bøker hvert år, og nye utgaver av gamle bøker - der kun små endringer er gjort, men nok til at fjorårets bok ikke er godkjent, og dermed ikke kan kjøpes brukt. Vi fikk tak i en bok i dag - og da var 600 kr flakset ut av lommeboka mi - en eneste bok!!!!! Forlagsbransjen skulle skamme seg! Men de tjerer vel for godt på alle elever og studenter som MÅ ha bøker til å skamme seg noe særlig. Er litt irritert på det der. Men nå mangler hun bare to bøker, så er vi i mål også i år. Etter en irriterende bokhandletur, tok vi en trøstetur på McDonalds. geit å bruke litt mer penger når vi først var i gang....... Mellom jobb og bytur, hadde jeg en times veiledning igjen. Det var litt godt å kunne oppsummere uka Halvdelen har vært hjemme. Det beste var vel at jeg så at Halvdelen forandret seg fra å være gjest i eget hjem, til å bli en del av hjemmet i løpet av uka. Halvdelen var hjemmom med bilen i går kveld, så tok han mopeden selv. Det var godt å ha bilen, for jeg hadde neppe klart å mopedere meg i dag. har fått så vondt i det ene benet. Det har faktisk vært så vondt at jeg hadde vansker med å clutche når jeg skulle skifte gear. Det er utrolig hvor langt man kan dra et gear når man må....... Kan ikke si jeg har gjort noe spesielt for å få vondt akkurat. Har ikke slått meg eller noe sånt. Det kan jo være en strekk. Poden var også innom en tur. Så nå har jeg instruert ham i vaskemaskinbruk (det er litt flere knotter på denne vaskemaskinen enn den han kan), så han dro hjem med en bag med rene - litt våte - klær. Og så fikk han brent ut den musikken han ville ha. Mors PC er kjekk å ha.... Så nå sitter jeg her, og skal ikke gjøre så mye annet i dag. Skal sortere litt papirer i permer. Det er en passende sitte-stille-jobb. Og så håper jeg at jeg er så bra at jeg kan dra på kurs i morgen. Skal egentlig på to kurs på tre dager, men det er ikke noe særlig å sitte og lytte når formen er dårlig. Pledd, varm drikke og litt trøstemat, Litt papirrydding og TV-titting - det blir kvelden for meg. Råspennende...........not, men orker ikke finne på noe annet.
Gjest Zalomine Skrevet 26. august 2003 #217 Skrevet 26. august 2003 Orker ikke se tv engang jeg, for det er ikke noe der.... Tirsdager pleide være tv-kvelden min, men så fjerna de Ally/Amy, og friends er bare repsiser (når har de tenkt å begynne med nye episoder, det er vel en sesong igjen?) og dermde så er kvelden borte, så da blir det KG, musikk, og litt oppvask (kanskje.. oppvaskmaskina i alle fall...) på meg. Kos deg (ja, skolebøker er SYKT DYRE uten tvil!)
Bettie Skrevet 27. august 2003 Forfatter #218 Skrevet 27. august 2003 Onsdag 27. sugust. Egentlig skulle jeg ikke vært hjemme nå, for jeg er på kurs, men jeg gidder ikke overnatte en halv time borte fra egen seng. Skal tilbake i morgen og kurses videre. Er jo blirr bedre, så kuren virker, men er ikke helt i toppform heller, så da er det best å være hjemme. Orker ikke noen utaggerende festing (ha - særlig) i kveld, nei. Bøllepusen er misfornøyd nå. Naboen vasker veggen der døra hennes er, den hun går inn og ut av, med høytrykksspyler. Huset males, og nå er det bare en vegg igjen. Og sånne durende greier som det atpåtil kommer vann ut av, det er ekkelt, det, mener Bøllepusen. Ellers har hun det helt flott. Hun har tre-fire hovedsoveplasser, for det er viktig å ha variasjonsmuligheter når man sover en 16 til 20 timer i døgnet. Sofaen er plass nr. 1. Litt fornærmet er hun jo fordi jeg har lagt et håndkle der hun ligger. (Er lei av kattehår på klær), men hun har akseptert det som uungåelig. Sofaryggen er også en kjekk utsiktsplass, i passe høyde med vinduet. Soveplass nr. 2 er putehaugen i vinterhaven. Alle putene til utemøblene ligger der, og på toppen av dem, som en prinsesse på erta, sover hun. Eller hun ligger og speider etter rivaler på reviret. Noen ganger tar hun opp jakten på rivalene og jager dem bort, men etter et par erfaringer med katter som er mye større og sterkere enn henne, setter hun seg som regel bare opp og stirrer hardt på inntrengerne, mens hun innimellom sjekker at retrettmuligheten er tilstede, og at det er noen som kan rydde opp for henne hvis hun blir dumdristig. Badegulvet er også ok, særlig oppå matta. Godt med kabler, mener Bøllepusen. Hun kunne riktignok tenkt seg at kranen var åpen slik at hun kunne hente vann fra rennende kran når hun ble tørst, og slippe vannskåla, men har forstått at det er et ønske som ikke kan imøtekommes. Men hun prøver seg hver dag under tannpussen..... Skulle soveromsdøra stå oppe, er selvfølgelig senga et supert sovested. Heldigvis er døra for tung til at hun klarer å åpne den på egenhånd. Så Bøllepusen sover noen timer på et sovested, våkner, strekker seg og går til neste sovested, ruller seg sammen og sover videre. Hun har noen aktive perioder innimellom sovinga, og da er hverken mus eller småfugl trygge. Skjærer ignorerer hun (dårlig erfaring) Et par turer innom matskåla klarer hun å presse inn i dagsprogrammet sitt, og litt datakontroll og kos på fanget. Hardt liv å være katt - særlig når høytrykksspyleren forstyrrer skjønnhetssøvnen, for hun er selvsagt svært vakker...... Halvdelen har fått programmet for tiden framover, og akkurat nå som jeg har vennet meg til å ha ham litt mer hjemme, er programmet blitt så fullt av aktiviteter at han blir mindre hjemme. Nå blir det bare helgene vi får noe tid sammen. Ble litt skuffet over det, men det er ikke noe å gjøre med det. Må jo bare støtte ham i at dette er bra. Så jeg får heller legge noen planer for meg selv - for hele uka. Ikke at det blir noe stort problem denne og neste uke, for da har jeg mer enn nok på planen min. Og jeg kan godt bruke litt mer tid på gode venner. Jeg har bare gått og ventet på hvordan planen hans ble, og hadde vel håpet han skulle ha mulighet til midtukeperm også videre, men det ser altså dårlig ut. Vel - siden sykkelsessongen er på hell, skal jeg se meg etter et trimtilbud her. Vil gjerne ha det så nært at jeg slipper å tenke på bil og parkering, og tror det finnes noe Friskis-greier i nærmiljøet. Kan ikke bare sette meg ned og sløve, heller. Og jeg har tenkt mye på leksa vår, og jeg ser stadig flere sider jeg ikke ønsker å forandre i forholdet vårt. Uansett hva som skjer, må vi ihvertfall beholde humoren vår, og evnen til å le når ting er som galest. Men det finnes også mange andre egenskaper vi har felles. Det gjør faktisk godt å tenke på dem, og se at jo - det er viktig å ta vare på - og det - og...... Blir rent oppmuntret av å tenke på det, jeg. I kveld skal jeg få ned noen av tankene på papiret. Og så kunne jeg godt tenke meg å sove mer enn fire timer om natta, for jeg blir så sliten av det. Får vel snakke litt med doktor pille igjen, tenker jeg.
Bettie Skrevet 28. august 2003 Forfatter #219 Skrevet 28. august 2003 Torsdag 28.august Det ble ikke noe skriving i går, nei, for poden kom en tur innom. Han ville prate litt og så ville han låne mors PC litt til. det var noe mer musikk han skulle ha tak i. det tok visst sin tid, for han hadde ikke lagt seg da jeg la meg, og da jeg sto opp, sov han godt i gjestesenga. Ungdommen har jo en stående invitasjon til å sove over hvis de føler for det, og det følte han visst for. Men fy søren så kaldt det var i dag da jeg sto opp. Det var ikke mer enn 5 grader. Det er dårlig gjort på en ellers fin augustdag. Nå MÅ jeg bare se til å finne fram sokker, nå, og ytterjakke. Æsj. Jeg vil ha mer varme! Jeg vil ha mer varme! Jeg vil ha mer varme! I dag har jeg vært på kurs om møter hele dagn. Er faktisk akkurat kommet hjem. Synes det er litt slitsomt når dagen blir så lang. Men det har vært interresant også, og hyggelige mennesker har jeg også truffet. Så regner jeg med at mail-lista mi er ganske lang når jeg kommer på jobb i morgen. I kveld kommer frøkna hjem Vi skal sette litt farge på hårtoppene våre. Skulle ha gjort det for en stund siden, men det har ikke passet for frøkna før i dag. Og så må jeg gjøre istand litt i huset, for vi får besøk i helga. Fikk en telefon med spørsmål om det passet - og siden vi ikke hadde andre planer - klargjør vi for innrykk. Det er koselig, det, og jeg vet at Halvdelen vil sette pris på det også. Han kommer hjem i morgen. Men så blir jeg litt skuffet, da - helt irrasjonelt og på et svært barnslig nivå. Vi får så liten tid sammen så jeg vil gjerne ha litt tid alene med ham, og når jeg ikke får det, blir jeg altså skuffet. Jeg har hatt en liten alvorsprat med meg selv og kommet fram til at jeg får bare se til å ta meg sammen, for det blir hyggelig med besøk, og det kommer flere helger der vi kan pleie oss to. Så skuffelsen skal få reisepass.
Gjest Gresshoppesang Skrevet 29. august 2003 #220 Skrevet 29. august 2003 Hei ! Jeg er innom og hilser på naboene mine på dagboksidene. Du skriver veldig godt om livet ditt. Lange innlegg der du får ut litt av følelsene dine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå