Bettie Skrevet 2. august 2003 Forfatter #181 Del Skrevet 2. august 2003 Lørdag 2. august Jeg så feil på klokka, så da fortsetter jeg litt til. Etter mat og taler og alt sånt, var jo klokka blitt mye, så vi fant ut at vi skulle dra hjemover. Frøkna bestemte seg for å bli igjen og komme seg hjem i dag, for hun skulle ikke jobbe likevel. Vi rakk siste ferga fra Horten, og kjørte poden hjem. Han skal jobbe i dag. Da vi avleverte poden hjemme ved hybelen, fant halvdelen ut at han hadde bankkortet og pengene til frøkna vår, så vi får finne ut hvordan hun nå skal komme seg hjem. Ser ikke bort fra at det blir en Oslo-tur, nei. Akkurat nå er det vanskelig å skrive, for Bøllepusen er virkelig på fingerjakt. Hun var litt fornærmet da vi kom hjem i natt, men er bare kosete nå, Skal ha kontakt hele tiden. Men hun har ikke akkurat tastekontroll, så jeg vil ikke ha labbene hennes borti bokstavene. Halvdelen sover enda, skulle ønske det var meg, men jeg er litt for våken til å sove videre. Frøkna og Halvdelen hadde jo hatt samtale torsdag, for å rydde vekk grums. Det hadde gått ganske bra, men frøkna vår må komme over at hun skal ha dårlig samvittighet for alt hun gjør/ikke gjør. Hun er utstyrt med for mye av det gode der. Og nå er det bare noen få dager igjen av ferien. Tirsdag er det arbeidsdag igjen. Og jeg har ikke lyst til å begynne, jeg. Det er litt rart, for vanligvis synes jeg det er greit å starte etter en ferie, og ofte har jeg gjort en del hjemme før jeg har begynt på jobben. Men i år sitter det laaangt inne. Når jeg begynner kommer det vel, tenker jeg. Og det er jo en stund siden jeg jobbet fullt. Har tenkt å prøve det nå, med noen tilpassinger, så får jeg se hvor langt jeg holder. Sånn-ja. Der ser det ut som skydekket sprekker opp. da kan det bli en fin dag, da. Skal bare rydde vekk de klærne vi hadde med oss, og vaske litt, ellers er helgen velsignet fri for planer. jeg skal hjelpe Halvdelen å lage et stemningsavkryssningsskjema. Det var "hjemmeleksa" vår. Og så må jeg snakke litt med Halvdelen om hvordan han egentlig syntes disse dagene gikk, for vi fikk ikke mye tid til å snakke på tomannshånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 3. august 2003 Forfatter #182 Del Skrevet 3. august 2003 Søndag 3.august Det ble en varm, fin sommerdag i går, og det ser ut til å bli en ny fin dag i dag. Blir vel litt tid ute i sola,da. Egentlig var gårsdagen litt "rar". Jeg var både rastløs og giddesløs på en gang. Det er ingen lett kombinasjon. Jeg tror jeg rett og slett var utladet etter jubileet. Det tok litt p å holde talen min - og den ble jo framført på hva jeg vil kalle norwenglish. Og jeg gikk jo litt på ank i forhold til om det gikk greit med halvdelen eller ikke. Det gikk jo ganske greit, selv om han slet en stund, så sto han den av. Men jeg hadde antagelig satt meg godt i beredskap på forhånd, og da går lufta litt ut når men kan slappe av. Halvdelen - han var bare rastløs. Han tilbød meg å være med på Bingo, men jeg orket ikke det. Det er hans greie, ikke min. Så jeg gjorde ingenting i går. vasket ikke en gang klær. Og så er jeg litt misfornøyd med å ha kastet bort en dag uten å gjøre noe, men - men. Vet ikke hva jeg skal finne på i dag heller, er litt tom fortsatt. Jeg får se hvordan dagen til Halvdelen ser ut til å være. Kanskje vi kan finne på noe sammen. Vi bør ihvertfall snakke litt sammen i dag. jeg skal hjelpe ham med å sette opp et stemningsavkryssningsskjema, så det blir jo en litt vrien oppgave. Han har fått i oppdrag¨å kartlegge når han føler hva, og så se om det har noen sammenheng med hvordan dagen oppleves. Målet er at han lettere skal kunne se hva som utløser de ulike stemningene, om det er noe mønster i det, slik at han kan ta tak i det etterpå og lære seg noen grep. Men å putte det inn i et skjema, det blir ikke enkelt. Altså å lage et skjema er i seg selv enkelt, men å vite hva man skal ta med - det må Halvdelen finne ut. Vi kan jo utvide skjemaet hvis vi har med for lite. Tar vi med for mye, blir det uoversiktelig. En utfordring. Og så skal jeg skrive en tankestrek som Halvdelen skal ta med og lese når han reiser tilbake i morgen tidlig. Vet ikke hvilket tema jeg skal ta for meg denne gangen. Men jeg sliter som sagt litt selv, nå, med en tomhetsfølelse, og det er ikke særlig ok nå som jeg skal begynne å jobbe igjen. Jeg ser at jeg virkelig må strukturere min tid i månedene som kommer, hvis jeg skal klare jobb, studeier, verv, Halvdelen og ha tid til meg selv. Ser at jeg fort vil ønsle at døgnet har flere timer. Jeg skal sette meg ned på jobben tirsdag og prøve å sette opp en plan for hvordan jeg kan bruke tiden, for da bør jeg skaffe meg en oversikt over hvilke oppgaver som jeg MÅ gjøre noe med, og hva som kan ligge. Jeg skal se gjennom alle private avtaler mandag slik at jeg har dem med og kan flette dem inn i døgnet sammen med jobb. Jeg har bare så lite lyst til å starte på jobb igjen, men det går over når jeg først er der Går jeg rundt meg selv nå? - ja! Jeg får holde fast i at det er en fin dag i dag, og får se hvordan jeg bset kan få noe glede ut av den. Så får resten komme etterhvert. Tror bare rett og slett at jeg har litt redsel for å få ballene jeg ser jeg må ha i lufta i hodet, at jeg ikke skal klare å holde dem i lufta......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 3. august 2003 #183 Del Skrevet 3. august 2003 Hei ! Så hyggelig at du stikker innom dagboken min ! :D Alltid koselig å få hilsner vet du ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 3. august 2003 #184 Del Skrevet 3. august 2003 Hei, Bettie. Stikker innom med ønsker om en fortsatt god sommer! Stor klem fra Mie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 4. august 2003 Forfatter #185 Del Skrevet 4. august 2003 Mandag 4.august Det er fortsatt sommerlig og varmt ute. Sol også i dag. Koselig med hilsen mie, og Hilde. Gårsdagen ble litt annerledes enn jeg hadde tenk. Halvdelen hadde en ide til aktivitet, og det er en stund siden sist. Da han våknet lurte han på om vi skulle ta oss en tur til skogs og se etter blåbær. Jeg må jo si at jeg ble ganske overrasket, for Halvdelen er ikke akkurat noen skogens sønn, men jeg klarte å ikke si noe om det, og grabbet ideen med begge henda. Så da var det bare å finne fram sekk, noe å plukke i, termos med kaffe og et par kopper. Vi plukket med oss frøkna også, og med sekk på ryggen og kvikk-lunsj i lomma, dro vi ut i blåbærskogen. Det var igrunnen en fin bærturdag, for det blåste en del, og dermed var ikke mygg og andre stikkende vesner så nærgående. Jeg har vært ute i blåbærtuene og bare rømt hjem fordi jeg var så omsvermet av mygg at jeg holdt på å tørne. Første stedet vi fant, der var det blått i blått, og vi kastet oss over lyngen. Plutselig sier Halvdelen - næ - se en stålorm. Vel stålormer er ikke farlig, så jeg plukket rolig videre. Frøkna fant en annen tue. Hun liker ikke slanger, ormer og andre kravledne vesner. Så fant jeg ut at jeg ville se litt nærmere på den stålormen, for Halvdelen sa den var så grå og fin. Det var ingen stålorm - det var en huggorm. Vi overlot det området til den, vi, og trakk oss litt lenger inn i skogen. Det var blått er også, men ikke så fint som på ormestedet. Så eter litt plukking, og en kaffekopp fant vi ut at vi skulle bevege oss litt igjen. Og da fant vi et helt blå-blått område. det var da jeg ønsket at jeg hadde hatt en bærplukker, for det går ikke så fort å plukke bare med fingrene. Men vi fikk da med oss noen liter før vi godt fornøyd, og med rødblå fingre dro hjem for å rense bæra. Fordelen med pingerplukking, er jo at det blir veldig enkelt å rense bæra etterpå. Så nå ligger det ti små poser med blåbær i fryseren. Det var noen hyggelige timer i skogen, og det er godt å være ute sånn i stillheten, for det virket som om vi var de eneste menneskene i hele skogen. Men da ble resten av dagen et antiklimaks egentlig. Halvdelen hadde vel brukt opp det han hadde av sosial tid, og forsvant først ut og siden inn i PC'n. På en måte var det greit, for jeg hadde tenkt å skrive et nytt "brev" som han kunne lese når permisjonstiden var over. Men det blir likevel litt tomt. Så i dag har jeg kjørt ham tilbake. Trenger bilen litt disse dagene, og han får litt mindre fri denne uka pga. programmet der. Men at jeg ikke lærer. Jeg går på den samme limpinnen hver j*vla gang. Kunne ha kakket meg selv i hodet, så dum som jeg har vært. Jeg klarte nemlig ikke få tak i pengene våre før Halvdelen hadde brukt dem opp - igjen. Jeg var en dag for seint ute. Skulle hatt pengene i går, og ventet til å dag. Og da hadde han ikke pengen lenger. Spilt bort 2000 kr. Jeg må jo snart få inn i hodet at jeg må få tak i pengene han har MED EN GANG HAN FÅR DEM, ellers er det rett og slett for seint. Jeg ble så sinna på meg selv - og på Halvdelen - at det var bra jeg ikke hadde bedt om å få pengene i går kveld, for da hadde jeg ikke fått sove. Jeg vet jo at Halvdelen ikke er til å stole på i pengesaker. Men så orker jeg liksom ikke helt sloss den kampen helt ut. Synes at han er en voksen mann, og at det må være mulig å snakke fornuft og gjøre avtaler. Men - jeg lurer meg selv bare. Så nå sitter jeg i knipa igjen. Dritt!!!!! Jeg finner nok en løsning, og jeg har en veiledningstime i dag, men hva kan jeg få ut av den. Jeg VET jo at dette her, det er egentlig min egen skyld, uten at det gjør saken noe bedre. Det er godt Halvdelen ikke er hjemme nå, for jeg hadde ikke klart å være overbærende akkurat nå. Hadde nok tatt ut sinnet ganske kontant. Så jeg håper ikke han ringer meg i dag - før jeg får roet meg litt ned, for da kommer jeg til å bite hodet av ham. Så da jeg kom hjem, vasket jeg opp, skurte benkene, vasket gulvene og satte igang en vaskemaskin. å fikk jeg ihvertfall brukt sinnet til noe fornuftig. Men det blir en annen dag i dag enn jeg hadde tenkt. For jeg hadde tenkt at siste feriedag skulle være rolig og kanskje inneholdt en tur til Panduro, men nå må jeg bruke tid på økonomi for å se hvordan jeg kan få reparert skaden. Men jeg er bare så sinna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 4. august 2003 Forfatter #186 Del Skrevet 4. august 2003 Fortsatt mandag 4.august To ganger på en dag er kanskje i overkant, men en liten kort oppsummering for meg selv. Det var en nyttig time hos veilederen i dag. jeg var fortsatt sinna, men etterhvert måtte jeg le litt av meg selv, når jeg oppdager hvordan jeg vrir meg unna det som er ubehagelig. Og det som er ubehagelig er å sette grenser for Halvdelens mulighet til å få tak i penger, noe som medfører at jeg må si nei. Og det var da jeg etterhvert hørte hvordan jeg prøvde å vri meg unna, med ordene, bør og skulle nok. Så sluttlinja var vel at det var klart jeg vet hva jeg bør og skulle gjøre, men VIL jeg gjøre det. Og der kom jeg fram til at egentlig vil jeg ikke, men jeg MÅ, så da får jeg øve meg på å ville også. For det jeg sikkert vet, er at jeg VIL IKKE har set som i dag. Så nå skal jeg øve meg mot den tomme stolen på måter å si NEI på, slik at det virker som jeg mener det også. Og øve meg på å holde fast på dette nei. Det er ikke enkelt for en som har lettere for å si JA enn NEI i utgangspunktet. Men jeg skal øve på leksa mi jeg, og spille rollespill med meg selv. kanskje det smitter inn????????? Ellers klarte jeg å få ordnet med penger - nok en gang, så jeg får betalt det jeg skal. Og jeg forbarmet meg litt over svigermor og satt meg en stund hos henne, hentet en pakke for henne og ordnet den trådløse telefornen. Og nå skal jeg sette meg med oppgaven min, for nå har frøkna kommet på besøk - til PC'n Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 4. august 2003 #187 Del Skrevet 4. august 2003 Å øve seg på å si nei, så det høres ut som om du mener det, og uten å få dårlig samvittighet for å si det, det er nok ei god hjemmelekse som flere hadde hatt godt av å gjøre... Håper at du får orden på dette. *klem* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 6. august 2003 Forfatter #188 Del Skrevet 6. august 2003 Onsdag 6.august Sitter her og er temmelig svett. Slutta litt tidligere på jobben i dag, rett og slett fordi det var for varmt å jobbe. Som jeg sa til de andre - hodet mitt sluttet å virke da det ble enda to grader varmere. Det er håpløst å sitte med tall og budsjetter når det er rundt 30 grader. Vifta mi sto og snurret som besatt, den, men det hjalp ikke det minste. Så i dag ringte jeg og bestilte air-condition. Nå har jeg hatt det så varmt på kontoret mitt hver vår, sommer og høst i fire år, og jeg har prøvd å gjøre meg til et verna område hos HMS-folka, uten at det har nyttet, så nå tok jeg telefonen i egen hånd og bestilte fra første og beste leverandør. Skal snakke litt pent med vaktmesteren i morgen tidlig, for det blir jo noe monteringsgreier, og der vil vel han på banen, tenker jeg meg. Kan hende han blr litt irritert på min overilte(?) handlekraft. Budsjett til det - nei det finnes ikke, men jeg klarer ikke de neste ukenes arbeidspress uten en mer levelig temperatur. Så blir noen sure, skal jeg love å aldri gjøre noe slikt igjen. Skal bare sørge for å gjøre det litt annerledes....... Men det var hardt å starte opp igjen. Vekkerklokka ga fra seg en ekkel lyd, og jeg var trøtt. Hadde sovet dårlig om natta. Men det var hyggelig å treffe kolleger igjen, og høre litt om sommerens opplevelser, så helt galt har det ikke vært å starte opp. Det som er litt synd, er at ikke en eneste bunke med oppgaver har forsvunnet i løpet av sommerferien. Det er dårlig gjort, det. Etter jobben i går dro jeg ned til min samskriver. Det er ikke så mange dager til hele oppgaven skal leveres. Vi prøvde å sy sammen tre delen skrevet av fire personer, til en helhet. Det var ikke lett. Men vi strøyk litt her og flyttet litt der, og tilsammen ble det et utkast. Så nå skal de andre to skribentene se gjennom dette, og se hva de vil endre, før vi igjen ser på det. Internett er jammen en fin greie når vi sitter på hver vår side av fjellene og skal lavere et fellesprodukt. Halvdelen har ikke vært hjemme nå, og skal ikke hjem før fredag. han har en del å jobbe med nå, så da blir det ikke anledning til noen midtukeperm. Men vi skal ha en ny parsamtale før neste perm. Får se hvilket tema Halvdelen vil ta opp. Jeg har ihvertfall et viktig tema. Og så har jeg vært hos legen, for jeg kjenner etter bare tre dager at å jobbe 100%, det går bare ikke. Legen var enig. Så vi diskuterte oss fram til en aktiv variant, for da kan jeg trappe opp etterhvert. Men i kveld kommer foreldrene mine, og vi skal på konsert. Jeg ga dem konsertbilletter til jubileet. De har liksom mer enn nok ting og tang. Så i hveld skal vi altså lytte til musikk. Det kan bli varmt, men koselig. Og innimellom øver jeg på å si nei, men det å gjøre det uten dårlig samvittighet, fredagsbarn, det kommer til å bli vanskelig, og vil ta tid. Men øver ihvertfall. Føler det blir litt som å tørrtrene på svømming, men skal prøve........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 6. august 2003 #189 Del Skrevet 6. august 2003 Jeg er nesten blitt flink til å si nei, men å gjøre det uten dårlig samvittighet, det klarer jeg ikke. Noen mennesker klarer jeg ikke si nei til heller. Fra sambo tåler jeg det meste (men bare SEEEER på ham når han sitter forran pc'n og ber meg, som ser på tv, om å gå og finne noe drikke til ham. SÅ bortskjemt får han ikke bli nei!) Vi får bare prøve, en gang etter en annen, tilslutt klasrer vi det kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 7. august 2003 Forfatter #190 Del Skrevet 7. august 2003 Torsdag 7.august Oppmuntringer hjelper, fredagsbarn, så til helgen får jeg prøve det ut i praksis, etter å ha tørrtrent noen dager. I dag hadde jeg ikke lyst til å stå opp. Jeg var kjempetrøtt da klokka peip, for det ble en sein kveld i går. Konserten var fin, ihvertfall syntes foreldrene mine det, og jeg kunne også kose meg med musikken. Men nå liker jeg viser, da, og Evert Taubes viser er mange ganger rene fortellingene. Men det blei sein, for det ble noen ekstranummer. Og da jeg kom hjem, var poden her, Han hadde lånt PC-n. Og han kunne godt sykle hjem, men.... Så jeg kjørte ham til hybelen. Og da ble klokka nesten to før jeg fikk lagt meg. Det passer dårlig etter en natt med lite søvn, og arbeidsdager, Nei, nå er Bøllepusen helt på styr. Ikke nok med at hun har lagt seg som vanlig nesten på tastaturet - hun ligger og "tråkker" og setter klørne inn i handa mi mens hun maler i vilden sky. Sånn - fikk vridd handa litt unna. Hun er ganske rar om dagene. Når jeg kommer hjem fra jobb kryper hun nesten ut av sitt gode skinn og stryker seg inntil meg. Litt uoppdragen har hun også blitt, for er jeg ikke rask nok til å vise at jeg har sett henne, så hopper hun opp på bordet, og det får hun ikke lov til. Hun SKAL koses, og det hele tiden. Arbeidsdagen gikk ganske greit. Ble nesten ferdig med budsjetter og konsekvenser. Tar resten i morgen. Og oppgaven blir sendt avgårde i dag. Halvdelen og jeg hadde parsamtale i dag, og jeg fikk tatt opp dette med pengebruk. Er ganske stolt av meg selv der. Halvdelen var ikke helt med i dag, men varmen tar vel på ham som på mange andre. Jeg er litt spent på permisjonen i helgen, for jeg ser at dagene hans ikke er helt enkle akkurat nå. Det svinger litt. Men - jeg har meldt meg på soppkurs. Jeg kan noen få soppslag, men vil lære mer. Sopp er kjempegodt, men jeg vil bare spise sånne som jeg helt sikkert vet hva er. Dessuten er den en fin måte å komme seg ut på, sammen med andre. Så i høst skal fryseboksen fylles med sopp og bær og sånn (tror jeg-da - kan liksom ikke helt garantere det) I kveld vet jeg ikke hva jeg skal finne på. Får lage med litt mat, og kanskje lese litt. Skal ihvertfall legge meg tidlig, og i morgen skal jeg sykle til jobben, for da skal jeg hverke hit eller dit - bare være på jobben. Er noen dager siden jeg syklet sist, og har faktisk lyst på en sykkeltur. (huff - skal se jeg får lyst til å trene når sykkelsessongen er over) Jo - jeg skal skrive litt mer på historien om meg. Nei - jeg tror ikke den er så veldig spesiell, selv om jeg ikke har levd i A4-format, og jeg har ingen planer om å utgi den. Vil bare prøve å samle bruddstykkene av det livet jeg har levd til nå for meg selv, eller prøve å skrive historien om meg slik at jeg får tak i mange av de lysere minnene, de gode dagene. Jeg har ikke kommet så langt, men har mimret meg fram til skolestart. Det er rart med hukommelsen. Jeg kan huske farger, lukter, stemninger, men kan ha glemt steder. Og noen ganger når jeg prøver å huske de tidligste årene er jeg usikker på om jeg virkelig husker historiene, eller om jeg husker det andre har fortalt. Og så opplever jeg at når jeg tror jeg er ferdig med en periode, og begynner på en ny, så dukker det opp mer fra den første perioden. Rare greier, hukommelsen. Men nå skal jeg ile bort i butikken og finne et eller annet til middags-kvelds. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 9. august 2003 Forfatter #191 Del Skrevet 9. august 2003 Lørdag 9. august Sitte og har en stille morgen med kaffekoppen. Oppvasken etter i går er tatt, og en klesvask henger på snora mens den andre surrer og går i maskinen. Jeg skulle ønske jeg fikk sove litt mer enn jeg gjør. Noe får jeg skylde meg selv for, for jeg er håpløs med å få somlet meg i seng om natta. Det er alltid noe jeg finner på sånn akkurat før jeg skal legge meg, og da løper minuttene. Gårsdagen var rimelig begivenhetsløs. Jo - jeg tror jeg har klart å få skoleplass til frøkna. Hun gikk jo ut i sommer, men karakterene var ikke akkurat noe å skryte av i en del fag. Etter å ha vinglet mellom friår eller full skole, endte hun på en delkursordning. Men skole, hvor hun var lovet plass før sommerferien, hadde satt henne på venteliste, og hun hadde sagt fra seg skoleplassen der hun var før, så da så det stygt ut. Mor trår da til med telefoner og avtaler møter, men frøkna var flink hun, og klarte legge saken fram sjøl. Jeg fikk egentlig rollen som moralsk støtte (og aldri så lite tyngde). Det synes jeg er helt topp, for hun må jo øve seg på å ordne opp for seg selv. Så i løpet av en time fikk jeg ordnet et møte med rektor, hentet frøkna, deltatt på møtet som endte positivt, kjørt frøkna hjem for å skrive søknad som vi avtalte på møtet, og var tilbake på jobb. Det er effektivt. Men da kan frøkna gå litt på skole og jobbe litt og enda rekke å ha litt fri. Og det tror jeg passer henne nå. På jobben - vel igjen holdt jeg til 26 grader. Da det ble 28 grader oppdaget jeg at jeg så på samme ark i ti minutter uten å se en helt opplagt regnefeil. Da ga jeg opp. Air-condition-mann .... hvor er du????? Halvdelen var kommet hjem da jeg kom hjem, og vi tok en liten tur til byen for å se på litt liv. Poden kom en tur innom oss, og vi traff litt familie i byen også. Jeg har skrevet litt til på historien om meg. Har konsentrert meg nå om de første 6 årene av mitt liv - utenlandsperioden. Jeg husker jo stadig mer mens jeg skriver. Da er PC flott, for det er jo bare å putte inn nye ting på rett sted og så skrive videre. Så jeg har kommet fram til min skolestart. Det er litt godt å se alle de gode minnene jeg har, sånn på trykk. Men nå vet jeg også hvorfor jeg ikke er så begeistret for klovner. Jeg var på sirkus som liten, og da var det et klovnenummer hvor tre klovner "var slemme" med en fjerde. Dyttet ham oppi baljer med vann, spendte bein , trakk vekk stolen unde ham osv. Jeg syntes så synd på den stakkars klovnen at når alle lo, så begynte jeg å gråte. Stakkars klovn. Så jeg liker ikke slemme klovner..... I helgen skal jeg altså praktisere - nei, det har vi ikke råd til og nei, du kan ikke få mere penger-linja. Blir hardt, det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 9. august 2003 #192 Del Skrevet 9. august 2003 Hei ! Nå har jeg prøvd å komme meg igjennom dagboken din, me jeg setter frist for meg selv på en uke til. Du skriver jo DE lange innleggene ! Forøvrig ; hva er det mannen din har perm fra ? Og ja, jeg er grisenysgjerrig på andre sine liv og levnet her inne.... Godhelgklem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 10. august 2003 Forfatter #193 Del Skrevet 10. august 2003 Søndag 10.august Nok en solfylt dag, og i dag SKAL jeg på stranda. HAlvdelen sover enda. Det er bare jeg som våkner så forbasket tidlig. Jeg vil også sove lenge....... Gårsdagen ble en rotet dag. Halvdelen dro for å hente musikkanlegget til poden. Han har lånt det, men nå som poden bor for seg selv, blir det stusslig uten musikk. Selv om det ikke er lange veien hjemmefra og til har hverdagskvarter, gikk det drøyt to timer før han var tilbake igjen. Når jeg er i det overbærende humøret går det greit, så jeg fikk nå lest ei bok av Ambjørnsen mens jeg venta. Så når halvdelen kom tilbake, stablet vi bordet til poden inn i bilen. Det har stått i vinethaven i påvente av at han skulle få eget husvære. Bordet gikk akkurat inn i bilen. Vi var hos poden en stund. Kom med noen møbeleringsforslag og tok med noen gardiner hjem. De var for lange til kjøkkenet, og så skal jeg dele de gamle soveromsgardinene, for nå har han to lave vinduer mot et høyt tidligere ( på "guterommet") Etterpå var det en tur til svigermor for å handle mat. Halvdelen dro i butikken mens jeg flyttet og danderte en plante, så gjennom regninger og tok på meg å ta noen telefoner mandag. Tok med meg skittent sengetøy så jeg får vaske det i dag. Vel hjemme hadde Halvdelen avtalt med naboen at vi kunne få kirsebærene på treet. Det er sånne mørke,sure kirsebær. Så da plukket jeg dem - drøyt og en halv kilo bær, var det, og lagde saft. Jeg "krydret" saften med vanilje og kanelstang, og den ble faktisk kjempegod. Skal bære to flasker hjemmelaget saft ned i kjelleren i dag. Så resten av kvelden vegeterte jeg foran TV'n. Men i dag VIL jeg bade!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 10. august 2003 #194 Del Skrevet 10. august 2003 Hei ! Synes du skal gå og bade jeg. Det hørtes forfriskende ut, kanskje jeg skullet a med meg alle sammen og dra jeg også ? Klemmer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. august 2003 #195 Del Skrevet 10. august 2003 Hei Bettie _ jeg ser du holder stand gjennom slitet og vanskelighetene deres, det er bra. Tror du er ei utrolig sterk dame jeg Jeg er veldig flink til aa bruke penger selv, men saa haaploes som Halvdelen din er jeg nok ikke. Det der er jo helt villt!! Jeg kjenner jeg faar vondt i magen helt hit, og jeg vet hvordan den haaploese foelselsen er naar du ser at pengene bare er borte saann uten videre... det er klump i magen det..... :x Jeg har litt problemer med tastaturet mitt idag, tegnene sitter ikke der de skal paa tastene, og ae, oe og aa er borte, saa jeg maa skrive det litt pa denne maaten. Det hjelper sikkert aa restarte, men det gidder jeg ikke naa. Hyggelig at du stadig stikker innom dagboken min, det er saa kos naar jeg logger inn for aa skrive at jeg ikke maa lete etter boken, og at det ikke bare er meg som skriver i den. I dagboken min i dag har jeg skrevet om min soenn som jeg kjoerte til Vestby i gaar, og som ringte meg midt paa natten fordi han ikke ante hvor han var, men han var midt i skogen, det var bekkmoerkt og han hadde mistet kompisene sine... Takk for at det finnes mobiltelefoner, sier jeg bare. Naa skal jeg faa i meg litt frokost og en kopp urtete, og saa skal jeg straks reise opp til broren min for aa vaere barnevakt i et par timer. Ha en super soendag, Bettie!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 11. august 2003 Forfatter #196 Del Skrevet 11. august 2003 mandag 11.august Jeg er vaaaaaaarm! Og det er lummert ute. Egentlig ønsker jeg meg tordenvær, for nå er det ganske tungt å puste. Blir du med, så tar jeg hånkledet over skuldern, så finner vi oss ei strand, Hilde. Enig, mysan. Når man har unger/ungdom, er mobiltelefon fine greier. Har blitt oppringt noen ganger av mine håpefulle, med bønn om redningsaksjoner av ulike slag. Ikke så dramatisk som din, da...... Det ble ikke bading på meg i går. Halvdelen var ikke akkurat i humør til å være på steder med veldig mange mennesker, så det ble skogstur isteden. fikk nå plukka noen liter blåbær til, da. Og det var godt i skogen - ikke så stillestående luft som hjemme, og halvskygge under trærne. Og der var vi garantert alene - alle andre var på stranda. Etter skogsturen, og bærrensing og sånt, tok jeg med meg boka og satt meg ut i skyggen. Halvdelen var rastløs og tok seg en kjøretur, og da han kom tilbake syntes jeg det var for seint til å ta et kveldsbad. Ble en lang dusj isteden. Men jeg var smågretten og småsur og ikke helt i godt humør i går, så det endte med at jeg satt i en krok og leste, og Halvdelen satt ved PC'n og spilte. Og siden jeg ikke var i særlig humør i går, fikk jeg heller ikke sove, så jeg var kjempetrøtt - og ikke akkurat noen morgenlerke i dag heller. Klarte å ta meg litt sammen før Halvdelen dro tilbake. Men det skulle vært forbud mot å stille spørsmålet: Er du sur - eller? Det gjør ihvertfall ikke at jeg blir i godt humør. Og svaret blir jo som oftest - "Nei, jeg er ikke sur!"(glefs) På jobben gikk det greit til lunsj, men etterpå var det bare håpløst å tenke. I dag passerte gradestokken 30 grader. jeg har funnet ut at jeg klarer nogenlunde å samle meg til det er 26 grader, men deretter - da går det saktere og saktere rundt i øverste etasje - til det stopper helt opp. Tok med meg litt jobb hjem som jeg kan ta i kveld hvis det blir ltt kjørligere igjen. Jeg har tenkt ganske mye - og ganske lenge, på hva som gjør at et forhold tikker og går videre. Har funnet ut at det må være noen hovedingredienser i suppa, og at de er gjensidig like mye verd/like viktige. Den ene ingrediensen må være kjærlighet, den andre respekt og den tredje tillit. Forrykkes ballansen mellom dem, eller mangler en av dem, så står forholdet i fare, og det må jobbes - hardt. Og så lenge det er håp, prøver jeg akkurat det - å jobbe - hardt. Så får vi se hvordan det går. Halvdelen får ihvertfall fortsette der han er enda en stund - og dermed er det nok håp - for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 13. august 2003 Forfatter #197 Del Skrevet 13. august 2003 Onsdag 13. august I dag kom regnet, gitt, og så så mye regn på en gang...... Men jeg hopper først tilbake til gårsdagen. I går var jeg ikke på jobb. Jeg er jo litt deltidsstudent - blir aldri for gammel til å studere, tror jeg - og i går var det oppstart på høstsemesteret. Egentlig tenkte jeg at det kom til å bli varmt, og egentlig hadde jeg ikke tid, men dro avgårde til Oslo. Måtte jo få med den første tilbakemeldingen på oppgaven. Den var bra! Den var såpass bra at vi ble anbefalt å forsøke å få oppgaven publisert! Det er ikke dårlig for ei dame som kun har som mål å stå sånn nogenlunde....... Og resten av dagen var minst like spennende. Vi fikk en hel forsker for oss selv, og jeg synes stort sett det er spennende å høre på folk som kan sitt fagstoff - og denne klarte i tillegg å engasjere oss. Det ble til og med tid til litt debatt. Så da jeg dro hjem, var jeg sliten, men oppløftet. Det er nesten sånn at jeg gleder meg til neste forelesning....... Og like før jeg gikk og la meg, så jeg deler av meteorsvermen over mitt hode mot en mørk natthimmel. Det er et fantastisk syn. Og Halvdelen var hjemme, og på pluss-siden. Så hva mer kunne jeg vel forlange da? En helt deilig dag fra morgen til kveld. Sånne dager skulle man putte i smykkeskrinet og ta fram og beundre en rengværsdag. I dag har jeg hatt det forferdelig travelt på jobb. Det er ulempen med å være borte en dag. Så jeg har stort sett sittet ved PC'n eller i telefonen hele dagen. Hadde en rolig periode midt på dagen, for da falt telefonsystemet ut, så ingen fikk tak i meg...... Jeg ble faktisk ikke ferdig med alle oppgaver, men det var for varmt til å fortsette på kontoret - selv om det regnet, så jeg mailet jobb hjem, og er akkurat ferdig nå. Halvdelen ser på fotball, og jeg hører godt når noe skjer på banen. Og i morgen kommer de og monterer air-condition-enheten til kontoret mitt. Kunne nesten ikke bli bedre dette her. Jeg vet det blir en veldig hektisk dag i morgen, fredag - ja nesten hele neste uke også. Det er så forbasket mange frister akkurat nå. Men med et kjørlig kontor skal jeg nok holde tritt med innkomne oppgaver og korte frister (tror jeg). Dessuten - en frist er som regel ute ei uke etter fristen. Og så skal jeg klippe håret i morgen, go kjøpe meg litt farge. Det blir fiolett. Har bestemt meg for det nå. Bøllefrøet mener jeg burde konsentrere meg mer om henne akkurat nå. Hun biter meg lett i fingerne, og prøver å holde fast hånda mi med labber og klør. Et skikkelig troll, er hun. Skal ta en liten magekløing på henne, så blir hun i humør igjen og lar meg holde på med mitt - litt til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 14. august 2003 Forfatter #198 Del Skrevet 14. august 2003 Torsdag 14.august Og så kom høsten - ihvertfall en forsmak på den. Men det gjør ikke så mye med litt regn. Trengte det nå. Det var ikke så varmt å jobbe heller - absolutt et gode på en hektisk dag. Dagen startet med at jeg forsov meg litt. Akkurat så mye at jeg ville rekke jobben hvis jeg fortet meg - noe jeg da gjorde. Hadde egentlig planlagt å være litt tidlig ute i dag, for jeg skuille ha noen papirer klare til et møte. Klarte å ordne papirene og var klar til møtet - litt trøtt, men det gikk. Kaffe er tingen for trøtte tryner. Jeg fikk ikke gjort så mye på kontoret i dag, for kjølemannen kom. Det var igrunnen en kjekk ung mann, med litt glimt i øyet, men jeg hadde ikke tid til å studere ham så nøye - litt synd akkurat det...... Men han laget mye bråk hos meg - så jeg flyktet. Men det var uansett en sånn dag hvor det går i et, og sånn blir det i morgen også. Halvdelen og jeg hadde en ny parsamtale i dag. Det var en av de tøffe, for jeg hadde helgen godt i minne, der vi satt i hver vår ende og surmulte litt. Denne gangen var det Halvdelen som tok det opp, og når vi nøstet litt var vi plutselig 10 år tilbake i tid - en j*vlig tid. Og her ligger en del (mye) grums som vi må bli ferdig med for å kunne gå videre. Halvdelen har liten lyst til å ta tak i det, for da må han ta inn over seg et kjempesvik, og det er selvsagt vondt. Og jeg må ta inn over meg hans følelse av at jeg sviktet. Det gjorde jeg nok også, for jeg hadde mer enn nok med å overleve for 10 år siden. Og da var det nesten ikke plass i hodet mitt til mer enn akkurat det - å overleve. Følelser er nå en gang irrasjonelle - og som et rasjonelt menneske som heller prøver å finne ei dør enn å stange hodet i veggen for mange ganger - blir følelser noen ganger vanskelig å forstå. Det er noen ganger vanskelig å forstå selve følelsen - hva det er jeg føler, andre ganger hvorfor akkurat den følelsen dukker opp. Vanskelige greier, altså - og akkurat nå - vondt. Så vi fikk lekse, da, og den er heller ikke enkel. Halvdelen og jeg skal sette oss ned hver for oss og skrive ned vår oppfattelse av det vi følte/føler - det vi oppfattet og oppfatter som vondt fra den tiden. Vi skulle riktig gå inn i smerten - det var leksa til neste gang. Bare tanken på å gjøre det, gjør at jeg har helstram nakke og det verker fra nakke og ned i rygg. Men jeg skal nå prøve da. Som sagt - vi kom inn å en flik i dag - av et hav. Vi klarte - eller fikk hjelp til - å runde av samtalen, slik at vi kunne gå ut sammen uten for vonde følelser, og vi la det litt vekk, begge to. Jeg skal ta det fram og jobbe med det en dag jeg er alene........ Men jeg var temmelig sliten etter to timers arbeid. Så det var godt jeg hadde frisørtime i dag. Nå er jeg kortere på håret enn jeg har vært på lenge, og jeg har kjøpt farge til håret, mørk fiolett. Skal farge håret søndag, tenker jeg. Det er ikke lenge før jeg krabber i seng, for etter at jeg kom hjem fra frisøren har jeg sittet og jobbet med jobb - fram til jeg satt meg ned her. Tok med litt hjem for å bli ferdig innen fristen. Bøllepusen har gitt meg opp. Ikke noe fant å ligge på, bare et databord. Hun er litt fornærmet, så jeg får gjøre det godt igjen med litt ni-klapping før jeg køyer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 14. august 2003 #199 Del Skrevet 14. august 2003 Den var såpass bra at vi ble anbefalt å forsøke å få oppgaven publisert! WOW!! Hva mer kan man si?? :D En helt deilig dag fra morgen til kveld. Sånne dager skulle man putte i smykkeskrinet og ta fram og beundre en rengværsdag. Dette synes jeg var veldig vakkert skrevet. Tenker slik jeg også, men har ikke kunnet formulere det. Nå vet jeg hvordan man gjør det. Du er så veltalende (-skrivende) og flink med ord Bettie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 14. august 2003 #200 Del Skrevet 14. august 2003 Smak av høst, ja....Det følte jeg også i dag. Merket det allerede i dagmorges når jeg kom utenfor døren, det var et annet drag i luften. Litt senere merket jeg det fordi jeg gikk i sandaler og uten jakke :-? På vei hjem fra jobb i dag så jeg at trærene utenfor var begynt å bli litt ruskete i bladene, det er ikke så lenge til de fyrer løs nå, i all sin fargeprakt. Høsten er deilig, ihvertfall etter at jeg fikk på meg en jakke, jeg liker når det blir mørkere om kvelden, når jeg kan tenne stearinlys og lage det koselig inne. Men høsten hadde ikke hatt samme sjarmen hvis den ikke fulgte etter en varm og deilig sommer! Den følelsen av putte en stemning på glass, for å ta frem igjen senere, den snakket vi om helgen når vi var på landet og badet. Dette hadde vært noe, sa vi, noe som vi burde putte på glass og ta frem igjen i vinter. Jeg fyller opp tanken på slike dager, så har jeg noe å gå på vinteren igjennom. Nok en gang, Bettie; jeg beundrer din vilje og evne til å ta fatt i problemene. At du tør å røske i det som er vondt og vanskelig, jeg har en egen tank til slike ting også, er ikke så flink til å prate om ting som angår meg selv. Modig, det er det du er. Og ikke redd for spøkelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå