Leeloo Skrevet 25. november 2005 #1 Skrevet 25. november 2005 Hvordan gjør dere det med barna i sommerferien og andre lengre ferier når barna er for små til å være alene hjemme og det ikke er noen å dele ferien med? Barnehagene er vel også stengt i skoleferiene, eller..? Jeg blir alene med Lille frø og begynte plutselig å tenke på dette (litt tidlig, men liker å være godt forberedt ). Bruker dere dagmamma, besteforeldre eller hva? Hva hvis dette ikke er et alternativ (dagmamma er jo aktuelt, men ikke slektninger, de jobber også). Virker som om det er vanskelig nok for par å få sommerferien til å gå opp, så for oss som er alene må det jo bli et skikkelig puslespill . Takker for alle svar.....
Gjest Gjest_Tiril_* Skrevet 25. november 2005 #2 Skrevet 25. november 2005 Hos oss holder barnehagen åpent hele sommeren, men barnet må ta ut tre uker ferie iløpet av sommeren og ei uke ellers i året (ingen regning i juli). Velger fritt når disse ukene tas, og tar dem ut når jeg selv har ferie og er hjemme med henne selv (eller på tur!). Skolen er stengt åtte uker, og gutten har fri når jeg har fri. De fire-fem ukene ellers i ferien, når jeg må jobbe, er han muligens en tur alene til bestefar, ellers har SFO åpent hver dag. Var veldig skeptisk til å sende han dit i ferien, men hos oss er det faktisk veldig kuult å være på SFO, alle kameratene er der, de sparker fotball, drar på skogsturer og på stranda og gjør mye spennende. Han er storfornøyd, og da er jeg fornøyd jeg også. Blir kanskje vanskeligere når han blir større og ikke vil på SFO.. Men foreløbig går det iallefall knirkefritt!
Far til 2 Skrevet 25. november 2005 #3 Skrevet 25. november 2005 Jeg er ikke helt alene med barn , men vet at en del barnehager er stengt 4 uker hver sommerferie (Juli mnd). Det gir ikke mye rom for fleksible ferieløsninger, så jeg håper du får et bedre alternativ.
Gjest Sissi Skrevet 25. november 2005 #4 Skrevet 25. november 2005 Kommunale barnehager har et tilbud hele året, inkl. om sommeren. Dvs. at selv om den barnehagen der ungen din evt går stenger noen uker (fra 2-4 uker i juli er vanlig) så er det et tilbud i en annen barnehage fordi de slår sammen avdelinger over sommeren. Dette fordi det er jevnt over færre barn, slik at behovet for alle avdelingene ikke er der. I private barnehager er det nok noe ulik praksis, men der ungen min gikk var de maksimum stengt i juli. Så lenge ungen går i barnehage eller på sfo er det faktisk ikke spesielt problematisk, fordi de stort sett alltid har et tilbud. Det blir nesten verre når ungen slutter på sfo - en 10 - 11 åring er litt for liten til å tilbringe mange uker alene hjemme mens foreldre er på jobb.... Men - hvis ungen er liten så kan jo mye skje innen den tid, så det er vel neppe nødvendig å begynne og bekymre seg for det nå..... Lykke til - du finner helt sikkert gode løsninger!
Gjest Gjesta Skrevet 25. november 2005 #5 Skrevet 25. november 2005 Om barnet ditt ikke har en pappa som har barnet av og til kan du jo søke kommunen om avlastning i et besøkshjem eller lignende. Og da tenker jeg ikke bare på ferier, men helger ellers også. Det er jo viktig å kunne ta vare på og bruke tid på seg selv av og til også. "Vår" barnehage hadde åpent hele sommeren, men barna måtte ha fire ukers ferie i løpet av året, tre i løpet av sommeren.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #6 Skrevet 26. november 2005 I Oslo ihvertfall, har de et opplegg av og for aleneforeldre. Husker ikke hva det heter nå, men kan spørre min alenemorvenninne som har tenkt til å ta kontakt... Er på Sagene vet jeg... Bor du ikke i Oslo kan det hende det finnes liknende alternativer i andre byer og, det vet jeg ikke. DEt hjelper vel ikke HELE tiden, men litt hjelper det jo...
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2005 #8 Skrevet 26. november 2005 http://www.aleneforeldreforeningen.no/inde...t&sess=l1443593 Jepp, det var det! Takk
Gjest Gjesta Skrevet 26. november 2005 #9 Skrevet 26. november 2005 http://www.aleneforeldreforeningen.no/inde...t&sess=l1443593 Jepp, det var det! Takk ← For et fantastisk tiltak! Har vært alene med barn i ni og et halvt år, men aldri hørt om noen lignende. Bor ikke i Oslo da, men det må jo være fantastisk for de som har tilbudet!
Gjest Miloine Skrevet 28. november 2005 #10 Skrevet 28. november 2005 Om barnet ditt ikke har en pappa som har barnet av og til kan du jo søke kommunen om avlastning i et besøkshjem eller lignende. Og da tenker jeg ikke bare på ferier, men helger ellers også. Det er jo viktig å kunne ta vare på og bruke tid på seg selv av og til også. ← Enig! Så kan du jo også søke kommunen/bydelen om støttekontakt! Aleneforeldre får som regel det, sånn ca. 1 gang i uka! Gratis så klart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå