Gå til innhold

Humpete negler, tegn på sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har veldig humpete negler som jeg nå har hatt i en god periode, kanskje flere år? De kommer og går en del. Dem går dypt ned i neglen og er noen negler som er rette mens andre har humper. Ikke striper, men humper  somsagt. Ligner noe på beaus linjer så tenkelig det er dette. Ser at det er knyttet til "alvorlig sykdom/infeksjon" men noen andre som har formening hva dette kan være? Har samtidig slitt med mage/tarm i flere år uten å kommet frem til hva det kan være, mulig dette ikke har sammenheng. Bare om noen kan relatere til negleproblematikken elns hadde det vært fint høre hva deres erfaring er!

Anonymkode: a9d41...88c

Skrevet

Fikk det når overgangsalderen begynte å komme. Da fikk jeg sånne negler. Det neste du merker blir ekstrem tørr hud.

Anonymkode: 7a82d...5a4

• Nyttig 1
Skrevet

Når neglene endrer seg, er det enklest å sjekke om du har mangel på et eller annet. Mangel på kalsium, jern og vitaminene B12 og D kan gjøre at neglene blir både sprø, humpete og får hvite flekker eller streker. 

Anonymkode: 65bb2...ef4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har det også. Jeg har eksem på henda da, og har hørt at det kan komme av det, eksem eller psoriasis osv, og at man ikke har nok fuktighet. 

Anonymkode: 73be9...c7f

• Liker 1
Skrevet

Sannsynligvis vitaminmangel. 💕Kanskje du kan ta en blodprøve hos legen for å undersøke? Føler du deg i form ellers, bortsett fra mageproblemer? F.eks. kan cøliaki, gi både mangel på vitaminer (tarmene klarer ikke å ta opp næring og vitaminer fra maten) og mye vondt i magen. Kan være verdt å undersøke. 😊

Jeg har vertikale linjer på en av mine fingernegler. Oppdaget en strek, akkurat som en skyggestrek og fikk akutt kreftangst... før jeg oppdaget to tydelige riller, antar at det bare er det som lager merke, men jeg skal uansett ta en blodprøve.

Ellers har jeg hatt både d-vitamin og kalsiummangel over litt tid, så neglene mine har lenge vært skjøre og brukket lett. De ble sterkere etter at jeg begynte på en skikkelig kur mot det.

20220903_113202.jpg

Anonymkode: 5c157...38a

• Nyttig 1
Skrevet

Nesten alle kvinner over 30 har dette. Jeg har tenkt på det selv. Stygt og ekkelt.

Skrevet
Jon Are skrev (4 timer siden):

Nesten alle kvinner over 30 har dette. Jeg har tenkt på det selv. Stygt og ekkelt.

Da ser heller på menn da vet du!

Anonymkode: 7a82d...5a4

Skrevet

Jeg har det fordi jeg vasker hendene for mye 🤷‍♀️ 

Anonymkode: f26cb...76a

Skrevet

Når man snakker om at dette er knyttet til alvorlig sykdom/infeksjon så mener man nok at det kan være et resultat av å ha hatt alvorlig sykdom. Typ man har vært innlagt på sykehus og er veldig klar over at man har vært syk. Neppe snakk om noe diffust.

Anonymkode: be14d...a2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...