Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager engelsk tittel, er faktisk ikke sikker på hvordan jeg oversetter den kort og klingende. "Nedvurdering og dumping ut av det blå"?

Jeg er ikke ute etter å diagnostisere eksen, faktisk er han absolutt ikke typen som man ville raskt mistenkt for å være psykopat eller narsissist(voldelig, åpenbart kontrollerende). Vet at de uttrykkene kastes veldig lett rundt i dag, og at enhver egoist ikke er narsissist eller psykopat.

Men da jeg leste om "devalue and discard"  var det som å lese på en prikk hva jeg hadde gått gjennom. Små subtile stikk og nedvurderinger, mer fraværende uten en god grunn, følelsen av at det foregikk noe i kulissene. Så brått ute av bildet, klar til å erstatte meg med en annen, ikke mer varme eller hensyn, ingen forklaringer. Kjenner også godt igjen trianguleringen hvor det blir diskré klaget på gud og hvermann rundt, bortsett fra enkelte som blir rost opp i skyene. 

Så jeg håper vel egentlig på råd, støtte eller erfaringer fra andre som har vært gjennom noe lignende, og å prate om handlingen og sporene det setter. Dette har skapt en veldig merkelig kjærlighetssorg som sitter i lenge, og det har gått hard utover selvfølelsen.

Føler at dette er så annerledes fra "normale", sunne brudd og det har ikke vært mulig å snakke med noen, siden jeg føler at alle rundt bare fikk se godsiden hans. 

Anonymkode: 5e7d5...04e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anonymkode: 32e0d...eb9

Skrevet

Problemet er at devaluering ofte skjer hos mange som bare ikke er forelsket mer. Det er ikke noe enten eller. 

Anonymkode: ee6e4...74a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Problemet er at devaluering ofte skjer hos mange som bare ikke er forelsket mer. Det er ikke noe enten eller. 

Enig. Det er ingen vits å diagnostisere de som vil ut av forholdet. De er bare ikke interesssert i å være der mer.

Anonymkode: 85a8a...6a2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enig. Det er ingen vits å diagnostisere de som vil ut av forholdet. De er bare ikke interesssert i å være der mer.

En annen måte å si det på, at mange flere enn narsissister blir kjipe under et brudd....

Skrevet

Dette føltes dessverre ikke som et normalt brudd. Er altså ikke ute etter å diagnostisere ham som person, men skulle ønske jeg hadde hatt begreper for prosessen mens det skjedde. Veldig ensomt og nedbrytende.

• Liker 2
Skrevet

Kjenner meg igjen i dette. Er i et brudd nå etter at han plutselig begynte å behandle meg dårlig i sommer. Til slutt ble det verre og verre. Var ingen grunner til dette. Nå gjorde jeg det slutt fordi jeg ikke orket mer. Følte meg veldig dårlig behandlet av han og det kom et brått skifte i sommer. Veldig ubehagelig.

Anonymkode: 1e943...d6e

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

En annen måte å si det på, at mange flere enn narsissister blir kjipe under et brudd....

Ja, jeg har datet noen og vært kjæreste med noen. Antar at enkelte av de jeg datet, kalte meg psykopat og narsissist og det som verre var, mens ingen av de jeg har vært kjæreste med kalte meg det.

Da blir det høna eller egget. Kalte de meg narsissist og psykopat for å unngå å se eget ansvar for at jeg dumpet disse? Eller dumpet jeg de fordi jeg innerst inne skjønte at disse var fanget i offerrolle-tankegangen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette føltes dessverre ikke som et normalt brudd. Er altså ikke ute etter å diagnostisere ham som person, men skulle ønske jeg hadde hatt begreper for prosessen mens det skjedde. Veldig ensomt og nedbrytende.

Hva med å gå i DEG SELV?

Tenke over hvorfor AKKURAT DU reagerte så hardt i denne situasjonen?

Ta ansvar SELV, fremfor å skyve ansvaret over på andre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, jeg har datet noen og vært kjæreste med noen. Antar at enkelte av de jeg datet, kalte meg psykopat og narsissist og det som verre var, mens ingen av de jeg har vært kjæreste med kalte meg det.

Da blir det høna eller egget. Kalte de meg narsissist og psykopat for å unngå å se eget ansvar for at jeg dumpet disse? Eller dumpet jeg de fordi jeg innerst inne skjønte at disse var fanget i offerrolle-tankegangen?

Mest sannsynlig ingen av delene, det blir bare rot når folk ikke passer sammen. 

Skrevet

Du skriver ikke så mye om hva du har opplevd, bare at det ligner veldig på noe du har lest. Vanskelig å si noe sikkert utifra det. Har selv nettopp brutt ut av et 2 år langt forhold med en som hadde mange narsissistiske trekk. Jeg sa stopp mitt i "devalue"-fasen, før han kom til "discard"-delen, og da eskalerte det helt hinsides!

Kanskje du kan fortelle litt mer om ditt forhold? Hvordan var han i starten? Var han enig med deg i alt, hadde samme drømmer, verdier og tanker som deg? Elsket han deg over alt på jord veldig tidlig? Hadde alle eksene hans vært utro, sykelig sjalue, og gjort forferdelige ting mot ham? Føltes det som om du hadde møtt din sjelevenn? Pratet han mye om framtiden og alt det fantastiske dere skulle oppleve sammen? Hvor lang tid tok det før han forandret seg?

Og det du beskriver som devaluering, hvordan var han da? Ble du straffet med silent treatment ofte? Sluttet han å holde avtaler? Var han redd for at du skulle se på tlf hans? Skjulte han ting for deg? Løy han om stort og smått og alt i mellom? Forsvant han uten å kontakte deg, gjerne i dagesvis, for så å plutselig sende deg en sms som om ingenting hadde skjedd for å høre om du hadde lyst på en burger? Kjedet han seg mye?

Hvis dette høres kjent ut, så ikke sitt der og sørg, kjære deg ❤️ Vær heller glad for at han dro frivillig, gå videre, og se deg ALDRI tilbake!!! Blokker ham fra alt, så han ikke kan kontakte deg mer, og om han skulle nå fram til deg likevel... -Ikke ta ham tilbake, tro meg, de blir verre på runde 2!

Anonymkode: c29e2...bea

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...