Gå til innhold

Dødsstraff i Norge - for eller imot?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er for dødsstraff for pedofile og voldtektsforbrytere. Grunnen til det er at de får altfor milde straffer å at faren for nye overgrep er nesten 100%.

De forandrer seg ikke! Spar ofrene.

Anonymkode: fe1c6...6b8

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke for dødstraff ! Aldri!
Det finnes ikke ett land eller en stat i verden med dødsstraff som kan vise til bedre statistikker enn våres når det kommer til gjengangere av fengselsfugler og rehabilitering. Vi har for milde fengselsstraffer i Norge. Det er provoserende at livsfarlige mordere får spille PS i fengsel. Vi har rett til å føle hat mot mordere som har frarøvet oss nær familie.
Men samfunnets hat skal ikke påvirke loven. Hva er målenheten for velfortjent dødsstraff? Hvilken rett har vi til å ta liv? Hevn? Vi lever i 2022. Hvilken glede har vi av at ukjente blir henrettet? Trygghet? Forvaring. Skattepengene? Da må vi drepe mange, ellers blir det ikke merkbart.
Som alle andre lover vil dødsstraff påvirke holdningen til samfunnet over tid. Livets verdi reduseres. Justissmord blir ikke så nøye. Forbrytelsene blir råere, forbryterne farligere. Hvis ikke 21 års forvaring skremmer, så gjør ikke døden det heller. I tillegg skal vi begynne å bli glade for at mennesker blir myrdet av oss. Nei, vi skal ikke ta liv. Vi skal jobbe for å redde, pleie og ivareta. De uhelbredelig farlige skal bures inne med forvaring.

Anonymkode: fc58f...0d7

Skrevet

I mot. Du kan ikke stole på en stat som sier at mord er ulovlig og samtidig dreper folk.

• Liker 2
Skrevet
On 9/4/2022 at 12:57 AM, AnonymBruker said:

Er for dødsstraff for pedofile og voldtektsforbrytere. Grunnen til det er at de får altfor milde straffer å at faren for nye overgrep er nesten 100%.

Du mener pedofile voldtektsforbrytere og voldtektsforbrytere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2022 den 18.57):

I Norge er det ingen som råtner bak murene, de har det helt toppers der dessverre. Folk som burde få dødsstraff tenker ikke over hva de har påført andre, ingen anger der. Bare belastende for de ansatte å jobbe med slike folk.

Anonymkode: a522f...b51

Har du vært innenfor murene?

Anonymkode: 38bcd...bbe

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2022 den 18.51):

For

Ser ikke poenget med å holde liv i avskum. Særlig pedofile og folk som har bestilt seg groteske seksuelle overgrep fra feks Filiphinene bør bare avlives raskt og effektivt. 

Anonymkode: 3e33f...87f

Mot

Synes slike bør lide og straffes lenge. Bankes og tortureres for eksempel en gang i uken resten av livet

Anonymkode: e6502...9e1

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 4.9.2022 den 0.57):

Du aner ikke hva du snakker om. 14 % av de som har begått seksuelle overgrep gjør det på ny etter en fengselsstraff. 

Endret av fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du vært innenfor murene?

Anonymkode: 38bcd...bbe

Skulle ikke være anonym...

Skrevet

Nei, dødsstraff er jeg imot, både her i landet, og alle andre steder hvor det praktiseres. Mange grunner for det, hovedsaklig rettssikkerheten til den dømte. Det er mange eksempler på uskyldig dømte. 

Skrevet

Imot.

Alle mennesker, uavhengig av handling, har rett til liv. Man må kunne skille mellom gjerningsperson og person.

Gjest Ms Baxter
Skrevet

Pedofile og overgripere generelt er null verdt, mindre enn bakterier og virus i verdi. Ikke blir de friske av nåværende straffer. En kule i panna etter de har blitt brukt til medisinsk forskning…Brutalt, men jeg hater de virkelig.

Skrevet
On 9/2/2022 at 6:53 PM, AnonymBruker said:

Imot. De som har begått virkelig grusomme handlinger fortjener faktisk livstid i stedet.'

Dødsstraff, da slipper de billig unna. Å råtne vekk, hele resten av livet, bak murene er derimot en grusom skjebne. Å våkne opp hver dag vel vitende om at, "jeg er her for det jeg gjorde den gang da", er langt verre. Da må personen også lide straffen for de ugjerninger personen begått. Det er en langt mer passende straff for de få som begår så grusomme handlinger at de fortjener å sitte bak murene for resten av livet. Men, viktig å nevne, straffen er altså å miste friheten, ikke tortur, kroppslemlestelse, eller lignende. Slikt kan ikke gjøres ugjort. Tenk på Baneheiasaken som nå blir gjenopptatt. En dødsstraff ville aldri kunne ha blitt gjort ugjort. En fengselsstraff kan heller ikke gjøres ugjort, vi kan bare gi plaster på sårene for noe som ikke skulle ha skjedd. Men i det minste kan vi gi plaster på sårene.

Anonymkode: 86c4c...ff7

Det er vanlig å sitte mange tiår på Death Row før man blir henrettet i USA. De slipper ikke billig unna akkurat.

Skrevet

imot, men synes livstid og fangehull er på sin plass.

Skrevet

I mot. 

Men for aktiv dødshjelp (som vi driver med allikevel i en grad).

Skrevet

I utgangspunktet ville jeg sagt ja, jeg er for.  Men når man ser så mange justismord staten Norge greier prestere å få til, som f.eks fetteren til Birgitte Tengs og Viggo Kristiansen, så har jeg blitt imot.

Skrevet
fransine skrev (På 23.9.2022 den 16.15):

I utgangspunktet ville jeg sagt ja, jeg er for.  Men når man ser så mange justismord staten Norge greier prestere å få til, som f.eks fetteren til Birgitte Tengs og Viggo Kristiansen, så har jeg blitt imot.

Og enda mener jeg rettsvesenet vårt er ett av de bedre, tross alt. Ikke perfekt, kanskje ikke engang bra, men veldig mye bedre enn veldig mye annet. 

Og det er én av grunnene til at jeg er kategorisk mot dødsstraff. Du kan ikke gi oppreisning til noen som er henrettet. 

Men etter noen dager som tilhører i en rettssak er jeg helt for kastrering av pedofile overgripere. Gjerne med murstein. 😭 

Anonymkode: 57108...1ed

Skrevet

Imot.

Etter rettsskandalene  vi har hatt så stoler jeg ikke på å gi domstolen makt til å dømme dødsstraff

Anonymkode: f02d3...0de

Skrevet

Selv om rettsvesenet kan gjøre feil er jeg villig til at dødsstraff skal gjelde for de verste forbrytelser og gjentatte grove forbrytelser i overgrepssaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...