Gå til innhold

Dødsstraff i Norge - for eller imot?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg glemte å argumentere:

1. Man vil garantert drepe mange uskyldige.

2. Dødsstraff vil ikke stoppe noen hvis 30 års fengsel ikke stopper dem.

3.  Det er en større maktdemonstrasjon av staten å holde noen i fengsel enn å drepe dem.

4. "Du skal ikke slå, sa mor og slo". Dere skjønner hva jeg mener.

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

I USA er dødsstraff dyrere enn livstid fordi de vil være sikker på at de dreper rett person. Likevel så ender de regelmessig med å drepe uskyldige. Så skal vi gjøre det billigere enn i USA så må vi jo forvente enda flere justismord.

Anonymkode: 33f96...d4e

Høyesterett i USA har også sagt at faktisk uskyld ikke er nok for å bli frigjort når en en gang er dømt til dødsstraff. Så selv om det er mulig å bevise at noen faktisk er uskyldig så er ikke det nok.

https://www.laprogressive.com/law-and-the-justice-system/actual-innocence-is-not-enough

https://www.thedailybeast.com/the-supreme-court-just-said-in-in-shinn-v-ramirez-that-evidence-of-innocence-is-not-enough

https://www.washingtonpost.com/opinions/2022/06/01/arizona-death-row-supreme-court-shinn-innocence/

Anonymkode: 86c4c...ff7

Skrevet

Jeg tror ikke vi skal sammenligne oss med USA. Der er det syke forhold. Spørsmålet, hva tenker vi om dødsstraff i Norge? 

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Imot, det er ingen straff å dø, den beste straffen er livsvarig fengsel. 

Skrevet

Imot.

Vi har ikke hatt dødsstraff i Norge siden oppgjøret mot landssvikere under 2.verdenskrig.  Hva  skulle vært kriteriene for å bli dømt til døden? 

Og det å sitte med ansvaret for å avgi en slik dom kan bli vanskelig.

Jeg er for lengre straff for alvorlige forbrytelser som vold, drap og overgrep. 

Anonymkode: c9d0c...875

• Liker 1
Skrevet

For.

Men det må bare gjelde i saker der vi er 110 % sikre på at personen faktisk er skyldig, og at det ikke er mulighet for å rehabilitere personen.

F.eks. Breivik. Han vil aldri mer være velkommen i det norske samfunnet. Kommer han ut blir han drept. Han vil heller aldri være til å stole på, så å slippe han ut hadde vært sinnsykt uforsvarlig. Så å ha han sittende i et fengsel ut livet er bortkastet ressurser. 

Det samme gjelder de som gang på gang har gjort grove forbrytelser, f.eks. pedofile som begår den grusomme handlingen flere ganger, og mordere, og voldtektsmenn, som heller ikke klarer å oppføre seg. Den første runden i fengsel burde være nok advarsel og rehabilitering. Må man inn igjen da kan man begynne å vurdere om de er verdt ressursene, og verdt de livene de har ødelagt/tatt for å havne i fengsel.

Anonymkode: 7442d...b85

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mot, helt klart. Å ta liv er aldri greit, uansett. Ingen skal kunne avgjøre hvem som skal få leve og hvem som skal dø. Syns dødsstraff er forkastelig og grusomt, vi lever ikke lengre i middelalderen

Anonymkode: 50953...500

• Liker 2
Skrevet

Overasket over hvor mange som er for. Er vel mest Kina, noen muslimske land og USA som fortsetter med dødsstraff. Vi har avskaffet det med god grunn! Men det er kanskje noen typer kriminalitet hvor man tenker at fengsel ikke er nok. Litt enig med hun som sier at man slipper jo billig på en måte. Og går glipp av rehabilitering, og hjelp til å endre livet sitt

Anonymkode: f3b84...176

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg er kun for, i tilfeller der vedkommende gjør noe på pur faen/ ren ondskap med den hensikt å ødelegge/ skade mest mulig. Det er nok av stygge ting man kan tenke seg der, uten at det trenger å nevnes. 

(Så godt som man kan ha det i fengsel her i Norge sammenlignet med andre land, er det ingen straff). 

Endret av Peanut
Skrevet
Helene skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke vi skal sammenligne oss med USA. Der er det syke forhold. Spørsmålet, hva tenker vi om dødsstraff i Norge? 

Jeg tenker at vi ikke bør innføre syke forhold.

Tenk på Liland, Moen, Quick og Tengs-saken. 

Vi har ikke akkurat en stolt historie.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Athena Catalina said:

Imot, det er ingen straff å dø, den beste straffen er livsvarig fengsel. 

Men det koster ressurser vi kunne ha brukt på andre ting. Tenk på alle ressursene vi bruker på Breivik, for eksempel. Han vil ikke slippe ut med det første. Kunne vi ikke ha brukt de ressursene på eldreomsorg i stedet?

Straff er relativt. Noen som er ødelagt i hodet, som Breivik er, bryr seg ikke så mye om straffen i seg selv. Jeg tror han har det veldig godt i det norske fengselssystemet, jeg. På ham føler jeg straff er bortkastet. Da er det bedre å gjøre kort prosess og gå videre i livet.

Anonymkode: 7442d...b85

Skrevet

For - i helt ekstraordinære lovbrudd der det ikke er noe som helst tvil om forbryteren. Som f.eks ABB.

Samfunnet har lidd nok, og det koster altfor mye å holde en slik forbryter fengslet på livstid. Og ikke minst er rettssystemet slik at han kan kreve prøveløslatelser og rettssaker underveis. 

Ellers er jeg imot dødsstraff i mindre klare saker, selv om jeg er for at de får dødsstraff hvis det er de som er forbryteren. Men justismordene som pågår i Norge og andre land viser tydelig at selv om man er sikker så er man visst ikke sikker likevel.

Anonymkode: 12e4f...c91

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For

Ser ikke poenget med å holde liv i avskum. Særlig pedofile og folk som har bestilt seg groteske seksuelle overgrep fra feks Filiphinene bør bare avlives raskt og effektivt. 

Anonymkode: 3e33f...87f

Hva med de som da er feildømt?!? Vi har noen eksempler i Norge….. Litt kjipt å drepe folk over en liv kam.. 

Anonymkode: 8b939...14d

Skrevet (endret)

Jeg er imot dødsstraff. Og man ser fra b.la USA hvor urettferdig og grotesk dette virkelig er. Det er veldig mange mennesker som sitter på Death Row i USA, som har ventet i 50 år - som er uskyldig dømte på utrolig svake bevis. Det var nå i fjor en uskyldig dømt mann som satt på Death Row, han skulle henrettes etter mange år - han var dømt for mord, men var uskyldig. Frivillige organisasjoner engasjerte seg og han ble frikjent fra Death Row, men det er et helvetes' byråkrati man må gjennom og det handler om flaks, ikke beviser. Man kan presentere alle beviser man har, men byråkratiet står sterkt og står imot. Det er en helt ny prosess og virkelig få han frikjent. Og dette gjelder utrolig mange mennesker. Nasjoner som tillater dødsstraff ligger langt tilbake i tiden, de er super-konservative og har som regel et ødelagt rettssystem. Hadde dette blitt praktisert i Norge, så hadde vel Viggo Kristiansen (Baneheia-saken) blitt drept for lenge siden? Eller hva med de andre grove justismordene vi har hatt her til lands? Uff nei.

Dette er ikke noe vi vil ha til Norge, og når det kommer til fengselssystemet og straffesystem. Så er det mange land som har sin oppmerksomhet mot spesielt Norge. Vi har vel noen av de laveste statistikkene, når det kommer til flergangs-kriminalitet pga rehabiliteringssystemet vi praktiserer.  Og det er flere land som kommer til å gjøre som oss, noe som for all del bare er veldig positivt. I USA får man ingen rehabilitering, ingen hjelp for psykiske lidelser eller problemer - man blir bare sendt ut på gata og blir regelrett tvunget ut i kriminalitet igjen, gjør du noe virkelig ille så dreper de deg isteden. Det er systemer som ikke fungerer, det er inhumant. 

Når det kommer til de verste kriminelle, pedofile, seriemordere m.m - så driter jo de i om de blir dømt til døden. De fortjener å råtne i fengsel, våkne hver dag og subbe rundt vel viten om at folk vet hvem de er - og hva de har gjort. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er i mot dødstraff. Å få "smake sin egen medisin", er å slippe lett unna. Noe av det verste, tror jeg, er et langt liv i isolasjon. Ser helst for meg at fengslene skulle vært hakket mindre innredet. 

Anonymkode: 13f19...819

• Liker 1
Skrevet
Turtellure12 skrev (1 time siden):

Hadde en ganske interessant diskusjon her om dagen angående dødsstraff.

Så da spør jeg dere; bør det innføres dødsstraff i Norge? Argumenter gjerne for eller imot.

Enjoy!

De fleste vil si "for" ,spørsmålet er da om de virkelig ville dømt noen til døden om de satt i en jury. Det ligger nå an til at en av de dømte i baneheiasaken blir frikjent, hvordan ville det vært å sitte i en jury og fått han dødsdømt for 20 år siden?? Det er jo en del som blir feilaktig dømt, tror de som er for dødsstraff kanskje burde overvært rettssaker og satt seg litt mer inn i konsekvenser. Det blir et for lett spørsmål som folk kan svare for eller mot på. De enkleste og minst utdannede folkene vil svare at de er for, pga mangel på kunnskap.

Anonymkode: 17418...998

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

For - i helt ekstraordinære lovbrudd der det ikke er noe som helst tvil om forbryteren. Som f.eks ABB.

Samfunnet har lidd nok, og det koster altfor mye å holde en slik forbryter fengslet på livstid. Og ikke minst er rettssystemet slik at han kan kreve prøveløslatelser og rettssaker underveis. 

Ellers er jeg imot dødsstraff i mindre klare saker, selv om jeg er for at de får dødsstraff hvis det er de som er forbryteren. Men justismordene som pågår i Norge og andre land viser tydelig at selv om man er sikker så er man visst ikke sikker likevel.

Anonymkode: 12e4f...c91

I mindre klare saker blir ikke folk dømt,er det noen som helst tvil så skal den komme tiltalte tilgode. Så ditt argument for dødsstraff er økonomisk......det var dagens argument 🙂

Anonymkode: 17418...998

Skrevet

Ikke for dødsstraff. Men er for aktiv dødshjelp 

Anonymkode: 6ca6d...771

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing, krenkende ytringer, forherligelser av lovbrudd, brukerdebatt, latterliggjøring, persondebatt, personangrep og siteringer av slettede innlegg. 

Rhodiola, adm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...