Gå til innhold

Dødsstraff i Norge - for eller imot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en ganske interessant diskusjon her om dagen angående dødsstraff.

Så da spør jeg dere; bør det innføres dødsstraff i Norge? Argumenter gjerne for eller imot.

Enjoy!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For

Ser ikke poenget med å holde liv i avskum. Særlig pedofile og folk som har bestilt seg groteske seksuelle overgrep fra feks Filiphinene bør bare avlives raskt og effektivt. 

Anonymkode: 3e33f...87f

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Imot. De som har begått virkelig grusomme handlinger fortjener faktisk livstid i stedet.'

Dødsstraff, da slipper de billig unna. Å råtne vekk, hele resten av livet, bak murene er derimot en grusom skjebne. Å våkne opp hver dag vel vitende om at, "jeg er her for det jeg gjorde den gang da", er langt verre. Da må personen også lide straffen for de ugjerninger personen begått. Det er en langt mer passende straff for de få som begår så grusomme handlinger at de fortjener å sitte bak murene for resten av livet. Men, viktig å nevne, straffen er altså å miste friheten, ikke tortur, kroppslemlestelse, eller lignende. Slikt kan ikke gjøres ugjort. Tenk på Baneheiasaken som nå blir gjenopptatt. En dødsstraff ville aldri kunne ha blitt gjort ugjort. En fengselsstraff kan heller ikke gjøres ugjort, vi kan bare gi plaster på sårene for noe som ikke skulle ha skjedd. Men i det minste kan vi gi plaster på sårene.

Anonymkode: 86c4c...ff7

• Liker 8
Skrevet

For dødsstraff - og aktiv dødshjelp.

Anonymkode: a522f...b51

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Imot. De som har begått virkelig grusomme handlinger fortjener faktisk livstid i stedet.'

Dødsstraff, da slipper de billig unna. Å råtne vekk, hele resten av livet, bak murene er derimot en grusom skjebne. Å våkne opp hver dag vel vitende om at, "jeg er her for det jeg gjorde den gang da", er langt verre. Da må personen også lide straffen for de ugjerninger personen begått. Det er en langt mer passende straff for de få som begår så grusomme handlinger at de fortjener å sitte bak murene for resten av livet. Men, viktig å nevne, straffen er altså å miste friheten, ikke tortur, kroppslemlestelse, eller lignende. Slikt kan ikke gjøres ugjort. Tenk på Baneheiasaken som nå blir gjenopptatt. En dødsstraff ville aldri kunne ha blitt gjort ugjort. En fengselsstraff kan heller ikke gjøres ugjort, vi kan bare gi plaster på sårene for noe som ikke skulle ha skjedd. Men i det minste kan vi gi plaster på sårene.

Anonymkode: 86c4c...ff7

I Norge er det ingen som råtner bak murene, de har det helt toppers der dessverre. Folk som burde få dødsstraff tenker ikke over hva de har påført andre, ingen anger der. Bare belastende for de ansatte å jobbe med slike folk.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Problemet er at det kan man aldri bli. Hadde den saken skjedd i visse stater i USA hadde han vært død nå.

Mener å ha lest statistikk fra USA om at omtrent 4% av dem som ble dømt til døden i en periode over noen år ble funnet uskyldige av et prosjekt som gikk gjennom døddstraff-saker.

Anonymkode: a1497...28f

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er at det kan man aldri bli. Hadde den saken skjedd i visse stater i USA hadde han vært død nå.

Mener å ha lest statistikk fra USA om at omtrent 4% av dem som ble dømt til døden i en periode over noen år ble funnet uskyldige av et prosjekt som gikk gjennom døddstraff-saker.

Vi har saker i Norge som er uten tvil, det er de sakene som bør ende med dødsstraff.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette var altså uskyldige personer som var blitt henrettet. Prosjektet gikk gjennom utførte straffesaker hvor dødsdom hadde blitt gjennomført.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har saker i Norge som er uten tvil, det er de sakene som bør ende med dødsstraff.

Alle som blir dømt skal bli dømt uten noe tvil. Om man ikke er helt sikker på at den anklagede er skyldig, så blir man ikke dømt. Enten er man erklært skyldig eller så er man ikke.

• Liker 4
Skrevet

For pedofile ja.

Anonymkode: c3a6c...393

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men man er jo sikker på at ABB myrdet de ungdommene. Og i USA hadde de sett at Viggo Kristiansen var uskyldig. Dette er uansett ikke USA. 

Anonymkode: 39d09...be6

Skrevet

Så klart imot! 

Samfunnet kan ikke ha på sin kappe at vi tar livet av uskyldige personer. 

Se på Baneheia saken. Hadde vi hatt dødsstraff i Norge på den tiden hadde viggo kristiansen vært død for lenge siden. ALLE var helt sikre på at han var skyldig og det ville ikke vært noen grunn til å undersøke det noe nærmere hvis han uansett var død. 

Dessuten hvor er logikken med å drepe for å hevne seg på mennesker som har voldtatt og drept? Da er ikke vi noe bedre enn dem. 

• Liker 7
Skrevet

Nja, vil vel si jeg er for til en viiss grad, rett og slett billigere å gjøre det slik. Tenk på alle pengene som går ut bare på oppvartning av disse umenneskene, mye mer økonomisk å bare kvitte seg med de.

Anonymkode: 8dfc1...ab0

• Liker 4
Skrevet

Imot, staten skal ikke ta liv med mindre det er krig (forsvar) eller nødverge

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er et paradoks. Hvor sikre skal man være for å dømme noen til dødsstraff kontra livstid? Dna bevis må være minstekrav, dvs Viggo kunne ikke kvalifisert.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Helt imot dødsstraff 👎

Endret av Adobyen
Skrevet

Skrev faktisk en oppgave om dette på vgs. Argumenterte hele oppgaven imot dødsstraff. Men i siste avsnitt, greide ikke dy meg, der bør finnes unntak. Noen handlinger er så groteske, at gjerningsmann/kvinne fortjener å få dødsstraff. Læreren den gang sa at jeg måtte bestemme meg, for eller imot. Jeg er fortsatt uenig. 

I prinsippet imot, noen ganger er dødsstraff nødvendig. Aktiv dødshjelp er noe helt annet. Det er noe jeg støtter med gode regler tilstedet. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nja, vil vel si jeg er for til en viiss grad, rett og slett billigere å gjøre det slik. Tenk på alle pengene som går ut bare på oppvartning av disse umenneskene, mye mer økonomisk å bare kvitte seg med de.

Anonymkode: 8dfc1...ab0

I USA er dødsstraff dyrere enn livstid fordi de vil være sikker på at de dreper rett person. Likevel så ender de regelmessig med å drepe uskyldige. Så skal vi gjøre det billigere enn i USA så må vi jo forvente enda flere justismord.

Anonymkode: 33f96...d4e

• Liker 6
Skrevet

Er lei av kjeltringer. Kverk alle sammen.

Anonymkode: e82d6...a4a

• Liker 3
Skrevet

Imot.

Ingen unntak.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...