AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #1 Skrevet 2. september 2022 Jeg har fått brev om at Husbanken snart vil sende ut et krav om tilbakebetaling av bostøtte jeg mottok i 2021. Det står at jeg har hatt høyere inntekt enn det de la til grunn da de beregnet støtten. Det som har skjedd er at jeg i fjor gikk på AAP og søkte om uføretrygd. I år fikk jeg innvilget ufør, og fikk da etterbetaling tilbake i tid (til da jeg søkte). Selv om jeg fikk etterbetalingen fra NAV i år, så er den oppført som inntekt fordelt på alle månedene i 2021. Jeg lurer altså på om Husbanken kan trekke tilbake søtten jeg fikk i fjor, pga inntekt jeg har mottatt i år? Anonymkode: 5e3de...146
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #2 Skrevet 2. september 2022 Det måtte jeg også gjøre, hjalp ikke å klage heller🙈 Anonymkode: 8a0de...023 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #3 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg lurer altså på om Husbanken kan trekke tilbake søtten jeg fikk i fjor, pga inntekt jeg har mottatt i år? Du fikk etterbetaling, det er rett at du fikk det i år, men du tjente det i fjor. Bare å betale tilbake. Jeg hadde jublet om jeg fikk uføretrygd. Vær glad! Anonymkode: ccdc4...b7c 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #4 Skrevet 2. september 2022 Det leser du jo i vilkårene for bostøtte. Du har signert på at du har lest dem når du søkte, og bør dermed både lese dem der og da og lagre dem til senere referanse. Det er for øvrig helt riktig at feilaktig inntekt for 2021 utbetalt i 2022 gjelder for 2021. Alternativet ville jo være at du fikk krav om skatt etc for fjorårets inntekter i år. Det kunne hatt store negative konsekvenser i år. Anonymkode: e5dc7...5b8 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #5 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du fikk etterbetaling, det er rett at du fikk det i år, men du tjente det i fjor. Bare å betale tilbake. Jeg hadde jublet om jeg fikk uføretrygd. Vær glad! Anonymkode: ccdc4...b7c Er takknemlig for at jeg bor i velferdsstaten Norge, men det skjer ikke at jeg jubler for uføretrygd. Hater å være syk. Vil ha livet mitt tilbake. Anonymkode: 5e3de...146
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #6 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det leser du jo i vilkårene for bostøtte. Du har signert på at du har lest dem når du søkte, og bør dermed både lese dem der og da og lagre dem til senere referanse. Det er for øvrig helt riktig at feilaktig inntekt for 2021 utbetalt i 2022 gjelder for 2021. Alternativet ville jo være at du fikk krav om skatt etc for fjorårets inntekter i år. Det kunne hatt store negative konsekvenser i år. Anonymkode: e5dc7...5b8 Skatten ble heldigvis trukket fra før jeg fikk utbetalingen, så det slipper jeg heldigvis å tenke på. Anonymkode: 5e3de...146
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #7 Skrevet 2. september 2022 Altså, for å avklare eventuelle misforståelser, jeg har ingenting i mot å betale tilbake penger jeg ikke har krav på. Men jeg er opptatt av at rett skal være rett, så vil være sikker på at Husbanken ikke har gjort en feil her. Virker som det er riktig prosedyre utifra det dere skriver, så da skal jeg selvfølgelig betale tilbake uten sure miner Anonymkode: 5e3de...146
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #8 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er takknemlig for at jeg bor i velferdsstaten Norge, men det skjer ikke at jeg jubler for uføretrygd. Hater å være syk. Vil ha livet mitt tilbake. Anonymkode: 5e3de...146 Da er det bare å jobbe for å bli frisk og søke jobb Anonymkode: ccdc4...b7c
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #9 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså, for å avklare eventuelle misforståelser, jeg har ingenting i mot å betale tilbake penger jeg ikke har krav på. Men jeg er opptatt av at rett skal være rett, så vil være sikker på at Husbanken ikke har gjort en feil her. Virker som det er riktig prosedyre utifra det dere skriver, så da skal jeg selvfølgelig betale tilbake uten sure miner Anonymkode: 5e3de...146 Nei, det er helt korrekt at det du tjente totalt i fjor får konsekvenser for bostøtte utbetalt i fjor. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå? Anonymkode: ccdc4...b7c
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #10 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skatten ble heldigvis trukket fra før jeg fikk utbetalingen, så det slipper jeg heldigvis å tenke på. Anonymkode: 5e3de...146 Vedkommende snakker ikke om skattetrekk, men total inntekt i år. Anonymkode: ccdc4...b7c
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #11 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da er det bare å jobbe for å bli frisk og søke jobb Anonymkode: ccdc4...b7c Så dersom man får aggressiv kreft som fullstendig ødelegger kroppen din, så er det bare å 'jobbe for å bli frisk og søke jobb '? Anonymkode: 090db...2ea 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #12 Skrevet 2. september 2022 Som jeg skrev over, så har jeg fått svar på det jeg lurte på. Takk skal dere ha og god helg Anonymkode: 5e3de...146 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #13 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har fått brev om at Husbanken snart vil sende ut et krav om tilbakebetaling av bostøtte jeg mottok i 2021. Det står at jeg har hatt høyere inntekt enn det de la til grunn da de beregnet støtten. Det som har skjedd er at jeg i fjor gikk på AAP og søkte om uføretrygd. I år fikk jeg innvilget ufør, og fikk da etterbetaling tilbake i tid (til da jeg søkte). Selv om jeg fikk etterbetalingen fra NAV i år, så er den oppført som inntekt fordelt på alle månedene i 2021. Jeg lurer altså på om Husbanken kan trekke tilbake søtten jeg fikk i fjor, pga inntekt jeg har mottatt i år? Anonymkode: 5e3de...146 Hva var det du fikk etterbetalt? Anonymkode: 7cf64...1b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå