Gå til innhold

Når begynte ett åringene deres å si ord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn er nesten 15 mnd gammel, og fremdeles ikke sier noen ord. Hverken mamma, pappa, dada , mat, ha det, bye bye, ingenting... jeg prøver å gjenta enkle ord som " mamma, nam, byebye" osv...eneste han sier er " saaaaaaaaaa" 

Ja... burde jeg ta en tur til HS? 

Anonymkode: d94fc...911

Skrevet

Min var 10 mnd kanskje . Er snart 1 år og sier mamma, titt (tei) og hade. Eldste var endel treigere

Anonymkode: 0cb02...d8b

Skrevet

Det er så forskjell på ungene i den alderen, jeg ville ikke bekymret meg om jeg var deg. Mine er det veldig forskjell på. Én gikk ved 11 mnd, en var 15 mnd (og stod heller ikke uten p holde i noe før dette). Med ene løsnet det med ord et par mnd før 2-årsdagen, en annen satte sammen to ord til setninger allerede rundt 1,5 år. Plutselig løsner det, det viktigste i den alderen er at de skjønner betydningen av en del ord. 

Anonymkode: f5224...8d8

Skrevet

Jeg har en som snart er 2 år og han har egentlig nettopp begynt å si noen ord 😅 Har vært bekymret men både helsestasjon og barnehage har beroliget meg med at det viktigste er at de viser tegn til å forstå.

Skrevet

Jentungen var 8 mnd, men det gikk i det enkleste som pus, pappa, se, min osv

Guttungen var vel over året før han var på samme stadiet. 

Anonymkode: a7f3f...38e

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jentungen var 8 mnd, men det gikk i det enkleste som pus, pappa, se, min osv

Guttungen var vel over året før han var på samme stadiet. 

Glemte å nevne at han var langt over to når han såvidt hadde begynt å sette sammen to ord. 

Mens hun fortalte eventyr. 

De er forskjellige, og det er vanskelig å vurdere om de bare er litt trege eller om der er læringsvsnsker eller lignende som ligger i bunn. 

Bruk barnehagen, fortell om bekymringen din og hør hva de tenker. 

Alt kommer nok etterhvert. 

Skrevet

Aldri, han sa ingen ord før 2 år

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min sønn er nesten 15 mnd gammel, og fremdeles ikke sier noen ord. Hverken mamma, pappa, dada , mat, ha det, bye bye, ingenting... jeg prøver å gjenta enkle ord som " mamma, nam, byebye" osv...eneste han sier er " saaaaaaaaaa" 

Min er 16mnd, han sier se der, bil, mamma, pappa, hadet, hei, natta, takk, hi haiii (som betyr fy faen, takk til storesøster på 15 år for den!!), kake, nei .. Han kommer med nye ord egentlig hver dag nå så det er noe hele tiden .. Hans første ord var bil, og jeg husker ikke helt hvor gammel han var, men en stund før han var året, 9-10 mnd kanskje, eller det var «bij brrrrr bij brrrr» men close enough 😬 

Når det er sagt så er det veldig forskjellig fra barn til barn det der. Min har to eldre søsken og vi er en stor familie hvor en eller alle prater samtidig 😅 Det er aldri stille her 😅😅 

Anonymkode: 78cad...2db

Skrevet

Gutten min sa sine første ord rett før 2 årsdagen. Ett år etter så snakker han helt rent og masse. Helt lik de andre på sin alder nå. 

jenta mi begynte å si mamma og pappa rundt 15 mnd

Anonymkode: f3b45...194

Skrevet

1. barn (jente): Begynte rundt 8-9 måneder med pappa, mamma, takk og nei kom noen måneder senere. Snakket helt rent som toåring. 

2. barn (gutt): Sa såvidt pappa, nei, den, ball og et par ord til (tror vi telte seks ord) ved toårsalderen. Hadde ca 40-50 ord tre måneder senere (barnehagestart ☺️). Snakker ikke rent i det hele tatt enda, snart fem år. 

3. barn (gutt): Hadde kjempestort vokabular ved 14 måneder, men merkelig uttale. Sier R nå ved tre år, men mange andre ord som stokker seg og tuller til. 

Barn nr to måtte få klipt tungebånd som baby, tror også barn nr en hadde samme problem. 

Selv har jeg vokst opp i en søskenflokk på fire, og det er altså så stor forskjell. Husker jeg ble bekymret for min andremann, men det var det ingen grunn til ☺️

Anonymkode: b1b3c...dc8

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

For tidlig å bekymre seg. Min yngste hadde første ord ved 14 mnd og eldste litt senere. Og de prata begge i setninger i god tid før de de fylte 2 (altså, de lå godt foran de fleste jevnaldrende i 2-årsalder).

Anonymkode: 57b0a...401

Skrevet

Ville ikke bekymret meg :) som flere her sier, så er det så stor forskjell på barn, noen er tidlig ute og andre trenger tid. Slik er det bare. 
Har ei på 18 måneder, og hun har svært få ord. Sier mamma i blant, men det går stort sett i se og der. Men hun forstår alt vi sier, så forståelsen av ordene er der. Virker det som om sønnen din forstår hva du sier? For hvis han gjør det, ville jeg ikke bekymret meg 😊

Anonymkode: 5913b...3a2

Skrevet

Som de andre sier, det er veldig store normalvariasjoner. Det varierer også veldig hvor tydelig barnas første ord er. 

Jeg jobber i barnehage og omgås daglig f.eks. to ettåringer som begge har en del ord og kommuniserer mye. Den ene prater helt klart og tydelig "mat!, ost, drikke!" under måltidet, og vi skjønner hva hun vil ha. Den andre sier "aaatt, ssss, dddidd!, som betyr det samme. Og nå som vi begynner å bli kjent med henne skjønner vi hva hun mener, men for andre høres det ut som babling. 

Anonymkode: dd3d7...e20

Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Vår eldste sa knapt et ord (unntatt «mamma» og «dadda» (meg)) innen han var nesten 28 mnd gammel. Så begynte han å prate over natten.

Såfremt barnet i større og større grad forstår hva du sier ville jeg ikke bekymret meg. Barn utvikler seg i forskjellig tempo.

Anonymkode: d6907...2a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...