Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser stadig her at med nyfødt kan man forvente null søvn, men mine 5-6 venninner med barn har babyer som sover hele tiden. Rundt 18-20 timer. Er det virkelig så lite søvn? 

Anonymkode: 72d5f...58f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sov ikke, bare en halvtime i slengen til han var ti måneder. Jeg trodde også nyfødte sov mye 🙈

Anonymkode: 4cd4b...c7a

• Liker 1
Skrevet

Kommer veldig an på babyen. Og på hvor god du er til å sovne raskt. Min sov mye, men jeg var mye våken likevel fordi jeg bruker en god stund på å sovne. Typ en halvtime til en time. Og da sov jeg jo ikke så lenge før baby våknet igjen.

Anonymkode: 1dbeb...8fd

• Liker 3
Skrevet

Kommer helt an på babyen ja. 

Anonymkode: 4d120...562

• Liker 1
Skrevet

De sover jo mye, men ikke nødvendigvis så lenge av gangen. Så det kan jo føles ut som at man ikke får sovet noe fordi søvnen blir mye mer oppstykket enn man er vant til, og særlig hvis man i tillegg ikke får til å sove på dagtid.

Anonymkode: 1e971...7cf

• Liker 4
Skrevet

Har en søvnforstyrrelse som blant annet medfører at jeg sovner veldig sent, våkner tidlig og bruker lang tid på å sovne (opptil tre timer på en god dag). Må derfor unngå å ta meg en lur på dagtid for å i det hele tatt klare å sove til natta. Babyen vår var/er en sovebaby og sov tretimers-strekker på dagtid og firetimers-strekker på natt, så jeg fikk i det minste hvilt meg mellom oppvåkningene på dagtid. Enkelte kvelder var jeg så kjørt at jeg ikke greide holde meg våken, og da sov jeg en lur i det første natt-strekket til babyen (startet ca. 19), sto opp og la meg for natta når jeg var klar. Hadde ikke klart meg spesielt godt om han ikke var en sovebaby. 🙈

Anonymkode: 0a77f...0e6

Skrevet

De sover mye. Men "problemet" er jo at de skal ha mat hver 1-2-3 time døgnet rundt. Det tar på i lengden. Så kan man liksom aldri vite hvor lenge de sover hver økt heller så man sitter ofte litt på alerten. 

Anonymkode: 795ca...355

• Liker 4
Skrevet

Man kan se langt etter å "sove ut" med en nyfødt. Men man er laget for å tåle det på et vis også. Og det går over. Plutselig er de 3 mnd og kan ofte sove lenger i strekk, gjerne om natten :)

Skrevet

Det er veldig individuelt. Har hørt om mange babyer som sover lange strekker helt fra de er nyfødte. Mine tre gjorde dessverre aldri det 😂 Pupp annenhver time døgnet rundt helt til jeg ikke orket å amme mer (da var de 6 mnd).

Anonymkode: 6334d...b1b

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer veldig an på babyen. Og på hvor god du er til å sovne raskt. Min sov mye, men jeg var mye våken likevel fordi jeg bruker en god stund på å sovne. Typ en halvtime til en time. Og da sov jeg jo ikke så lenge før baby våknet igjen.

Anonymkode: 1dbeb...8fd

Samme. 3 mnd baby her og sliter fortsatt med dette. Selve babyen er ikke slitsom.

Anonymkode: 1ba57...7b6

Skrevet

Her var det litt mindre enn normalt de første månedene pga. mating på natt, og som vanlig fra 3-4 måneder.

Anonymkode: cf02b...64e

Skrevet

Dere som sliter med å sovne osv ammet dere? Jeg sliter vanligvis med å sovne men når jeg har baby sovner jeg dypt og raskt med en gang pga ammehormoner. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere som sliter med å sovne osv ammet dere? Jeg sliter vanligvis med å sovne men når jeg har baby sovner jeg dypt og raskt med en gang pga ammehormoner. 

Sov like rævva uansett.

Anonymkode: 4becf...bf6

Skrevet

De sover dupper hele døgnet. Etter et godt måltid sover de gjerne 2-5 timer. Så må man jobbe med å få de lengre soveperiodene på natta. Begge mine barn var ganske raskt ute med 1 amming om natta, ellers sov de. Fra de var 2 uker kanskje. De påvirkes av mørke og dagslys også.

Siste amming 22, så la de seg, våknet for amming 03-04, så sov de til 07 eller så. Jeg synes ikke søvnmangel var noe stort tema i barselpermisjonen.

Anonymkode: 20d01...f26

• Liker 1
Skrevet

Min baby (3 mnd) sover kun i bæresjal på dagtid (så da får jeg ikke sovet) og kun med konstant kroppskontakt om natten. Så selv om hun sover, sover ikke jeg særlig godt, fordi jeg ligger i ukomfortable stillinger, kan ikke røre meg, må egentlig på do osv. Babyen min våkner også hver time, så selv om hun sover mye på natten tilsammen, er det lite sammenhengende. Jeg bruker lang tid på å sovne igjen, så rekker ikke så mye søvn mellom slagene. 

Anonymkode: 8cf39...6e2

Skrevet

Det kommer an på babyen tror jeg. Med mine var det på en måte omvendt. Ungene sov mye i starten, men rundt 9 mnd ca endret alt seg. Da ble de stikk motsatt, mye våkne, sov korte lurer om gangen, ville ikke sove alene, etc. Varte frem til ca. 18 mnd. Også ble det bra 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

De sover mye. Men "problemet" er jo at de skal ha mat hver 1-2-3 time døgnet rundt. Det tar på i lengden. Så kan man liksom aldri vite hvor lenge de sover hver økt heller så man sitter ofte litt på alerten. 

Kan underskrive denne. En nyfødt sover ca. 18 timer i døgnet, men våkner gjerne annenhver time gjennom hele døgnet for mat før de sovner igjen 😅 så når man ikke får mer enn 1,5 time søvn i strekk om natten så er det jo lett å tenke at man har en baby som «aldri sover😫»😅 var der selv, var luksus når babyen min begynte å drøye til 3 timer mellom måltidene om natten 😅

Anonymkode: 20aa0...eaf

Skrevet

Hadde en som aldri sov og en som alltid sov, som natt og dag. Jeg kunne sove hele natten med minste. Så barn er forskjellig. 

Anonymkode: ebae2...549

Skrevet

Baby skal ha ganske mye søvn - sjekk bildet :) Men så skal de også ha mat 8-12 ganger ca i løpet av et døgn, så da sier det jo seg selv at søvnen blir ganske oppstykket 😅

7CE80328-3971-4CA4-97D9-6B9AAFCE2E4B.jpeg

Anonymkode: ca279...8ee

• Nyttig 1
Skrevet

Babyen vår begynte å sove natten igjennom første uka, så det er veldig forskjellig. 

Anonymkode: 2a17c...798

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...