mintgrønn Skrevet 2. september 2022 #1 Skrevet 2. september 2022 Jeg har en sønn på 9 år som har noen venner på skolen men som ellers liker veldig godt å være alene. Han er veldig intelligent, rolig og egentlig litt «nerd». Når han er inne skriver han sanger om land, leser bøker eller pusler. Han er ikke glad i «uorganisert lek ute», han vet rett og slett ikke helt hva han skal. Veldig lite oppfinnsom, selvom han på andre fronter har enormt mye fantasi og er veldig kreativ (tegne, skrive, lage animasjonsfilmer etc). Når jeg sender han ut så er det nesten alltid imot hans vilje men siden han er veldig opptatt av å gjøre meg fornøyd (kan sikkert telle på 1 hånd gangene han har protestert i sitt liv) så hører han alltid etter. Når jeg da ser hva han gjør ute så får jeg dårlig samvittighet. Han går litt frem og tilbake i hagen, leker «the floor is lava» med seg selv, virker litt lost.. og når han har vært ute i feks en halv time så spør han om han får lov til å gå inn igjen. Hvis jeg sier nei så går han ut igjen og fortsetter med det samme. Det er mange gutter i nabolaget på hans alder men han klarer bare ikke å leke ute med dem virker det som, de få gangene han leker med dem er fordi jeg sier han må og da leker han ikke lenger enn en halv time. Da vil han inn. Og kan forsvinne fra de andre guttene helt ut av det blå midt i en lek. Når de leker sammen så er han helt involvert og sånn, og ler så virker som om han har det gøy men Jeg får ofte følelsen av at gutter på hans alder er mer umoden enn han, eller sannsynligvis er det han som er mer moden. Barn på hans alder liker å sykle, styre, spille fotball mens gutten min er litt mer voksen av seg og syns sånt fort er kjedelig. Samtaler med han handler som regel om land, hovedstader, fakta om land, styreformer etc og det er sannsynligvis ikke noe andre barn syns er så spennende. Og det andre barn snakker om syns sønnen min sannsynligvis er mindre interessant . Når det er fint vær syns jeg i utgangspunkt at barn skal være ute, og generelt sett syns jeg barn har godt av å være ute. Men jeg vet ikke hva som blir rett å gjøre med gutten min. Hva syns dere? Bør jeg bare sende han ut og la han vandre rundt i hagen uten mål og mening ? Hva oppnår jeg med det? Kjenner noen igjen sin egen unge i dette og har litt erfaringer å komme med? 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #2 Skrevet 2. september 2022 Send gutten ut, men ikke tving ham til å være sosial med andre. Det at han leker "the floor is lava" er ikke noe galt i, det viser jo bare at han er i stand til å underholde seg selv og takler å kjede seg. Det har alle barn godt av. Frisk luft er også sunt for både kropp og hjerne. Men la ham også være den tenkende fyren som liker å sitte på rommet og pusle med sitt, og oppmuntre ham til å være den han er. Verden trenger alle slags personligheter, og jeg tror sønnen din har potensiale til å bli noe stort hvis han bare utfordres og støttes. Anonymkode: 4ad70...2ca 14 2 3
Snublefot62 Skrevet 2. september 2022 #3 Skrevet 2. september 2022 Få han ut. La han være kreativ ute 1
Meadow Skrevet 2. september 2022 #4 Skrevet 2. september 2022 Jeg husker fra jeg var liten at jeg elsket å pusle med mitt på rommet mitt, lese og skrive og høre på musikk. Før jeg begynte på skolen var jeg jo ute hele tida, men fra barneskolealder likte jeg best å være inne. Lurer på om det var litt fordi jeg ble sliten av alle inntrykk på skolen og at jeg trengte tid for meg selv. I tillegg gikk jeg jo på fritidsaktiviteter flere kvelder i uka, og i helgene var vi mye ute på tur hele familien. Så da ble jeg ikke tvunget til å være ute så mye utover det, heldigvis. 5
AliceNextDoor Skrevet 2. september 2022 #5 Skrevet 2. september 2022 Du kan vel kanskje heller bli med han ut? Det er liten vits i å sende ut et barn som tar det som et onde å måtte gå ut. På den måten kan man lettere skade all mulig lyst til utendørs-liv senere. Ikke gjør det til en negativ ting og tvang. 12
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #6 Skrevet 2. september 2022 Husker selv å bli tvunget ut «for litt frisk luft» og det var gørr kjedelig. Hva er vitsen med å tvinge noen til å gjøre noe de ikke har noe interesse av? Så lenge han er sunn, i god form og ikke minst, fornøyd med det han driver med hvorfor ødelegge? I der minste gå ut med han.. foreslå heller å gå en tur sammen hvis frisk luft er problemet. Hvis du vil han skal være sosial få han heller til å invitere noen med hjem til å se en film eller noe. Noen folk er inne-folk. Anonymkode: 930b7...f3e 10
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #7 Skrevet 2. september 2022 Tenk litt over hva du vil oppnå med å sende ham ut. Om du har et mål med det, eller om det bare «er sånn» at barn må ut i fint vær. Å gå ut bare for å være ute er litt meningsløst. Spesielt hvis han bare venter på å slippe inn igjen. Hvis du vil ha ham i bevegelse og frisk luft, så ta ham med noe sted. Gå i skogen, til vannet, rusle i byen, bygg en trehytte sammen, hva som helst. Hvis du er opptatt med noe inne og ikke kan bli med, så la han også være inne og drive med sitt. Eller la ham med i middagslagingen eller hva enn du driver med. Å tvinge noen til å leke sammen fungerer ofte dårlig. Hvis han ikke egentlig har lyst til å være der vil de andre barna merke det, og de vil synes at han er rar. Hvis målet er å styrke det sosiale så inviter heller en venn med hjem eller ut på en aktivitet. Så får de lekt sammen under rammer som sønnen din mestrer. Anonymkode: 8df51...03c 11 1
mintgrønn Skrevet 2. september 2022 Forfatter #8 Skrevet 2. september 2022 Ts her: Det noen av dere skriver er nettopp det jeg føler også.. hva vil jeg oppnå med å sende han ut når han egentlig sitter og venter (bokstavelig talt til tider) til han får komme inn igjen? Jeg vil egentlig at han er mer utebarn og at han trives med å leke ute med andre barn men han er slik han er og tror ikke jeg kan endre han ved å tvinge han ut heller. Tror allikevel at han ikke har vondt av å sendes ut en gang i blant. Men det føles ikke rett å tvinge han heller. Han syns det er kjekt å gå tur sammen med meg. Da snakker vi om land underveis og da kan vi gå lenge. Tror også han er høysensitiv. Han blir fort sliten av inntrykk. Når vi har snakket en stund så kan han si at han vil ha det litt stille og dagdrømme litt og da bare går han i sin egen verden. Han er en sunn, blid, frisk og slank gutt som bare er litt spesiell på visse fronter. Helt annerledes enn når jeg var liten og derfor syns jeg det kan være vanskelig å vite hva som er best for ham. Vi er veldig gode på å snakke om følelser og reflektere over ting og jeg tror at jeg skal snakke litt en gang til med ham om hvordan han har det når han er ute. Hva han liker og ikke liker. 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #9 Skrevet 2. september 2022 Jeg deler din oppfatning om at barn bør være litt ute. Sol er viktig å få, det bygger opp d-vitamin lageret. Muskler og skjelett har godt av å være ute i bevegelse,kontra å sitte inne. Disse tingene her bør jo veie litt tungt. Har du prøvd å si til han at alle barn må ut litt hver dag, pga helsen? Og at han skal ha helsen resten av livet? Smarte barn vil kanskje forstå det. Ellers høres det ut som du har en flott og veldig enkel gutt👍🙂 Tenk om det var så enkelt at barnet her ikke protestere når jeg sa han måtte gå ut😁 Anonymkode: 9e391...ba6
mintgrønn Skrevet 2. september 2022 Forfatter #10 Skrevet 2. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg deler din oppfatning om at barn bør være litt ute. Sol er viktig å få, det bygger opp d-vitamin lageret. Muskler og skjelett har godt av å være ute i bevegelse,kontra å sitte inne. Disse tingene her bør jo veie litt tungt. Har du prøvd å si til han at alle barn må ut litt hver dag, pga helsen? Og at han skal ha helsen resten av livet? Smarte barn vil kanskje forstå det. Ellers høres det ut som du har en flott og veldig enkel gutt👍🙂 Tenk om det var så enkelt at barnet her ikke protestere når jeg sa han måtte gå ut😁 Anonymkode: 9e391...ba6 Ja, sånne argumenter forstår han veldig godt. Så han går jo ut uten protest og sitter ute til jeg sier at han får lov til å gå inn igjen. Syns synd i han som da bare sitter ute lydig som han er.. eller hvis jeg sier at han bør bevege litt så tar han det veldig bokstavelig og løper noen runder rundt huset. Så ja.. ingenting resulterer i lek.. Jeg føler meg skikkelig heldig som har en så enkel gutt. Allerede fra han var liten har det vært så enkelt å forklare han hvorfor vi gjør ditt eller datt.. men av og til skulle jeg ønske han kunne være litt mindre lydig 😂 er det egentlig lov å si høyt? Endret 2. september 2022 av mintgrønn 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #11 Skrevet 2. september 2022 Det du bør er vel helst å hjelpe ham med å finne på aktiviteter å gjøre ute? Så han har noe meningsfullt å drive med. Noe som tiltaler nerden i ham. Hva med snekring? Bygge noe, fuglekasser, hvilke kasser og tilpasninger for ulike fugler? Hvordan unngå ekorn osv. Geocaching? En avlagt mobil med gps er det som trengs. Ut og lete etter skatter andre har gjemt, registrere dem på nett, kanskje legge ut cache selv og se om noen finner den? Pokemon go. Var det som fikk vær lille nerd ut. Han var litt yngre da, så 9-åring er litt midt mellom om det er gøy eller såååå barnslig! Men det er gøy, og vi spiller ennå. Må ut og lete etter pokemon, og gå til ulike gps-punkt for å finne ressurser en trenger i spillet. Typisk ting i nærmiljøet som er møteplasser, kultur, historisk el.l. Posthus, kirker, kunst, turskilt, lekeplasser og sånt. Om noe sånt kan fenge, så blir kanskje sykling litt mer meningsfylt også? Anonymkode: d7f58...b64 10 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 2. september 2022 #12 Skrevet 2. september 2022 Han kan jo tegne, skrive etc ute?
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #13 Skrevet 2. september 2022 Asberger? Anonymkode: c229c...556 5 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #14 Skrevet 2. september 2022 Jeg var også glad i "fakta" da jeg var liten, men jeg elsket også å leke med andre barn. Det ene utelukker ikke det andre. Anonymkode: 8d634...835 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #15 Skrevet 2. september 2022 Å herlighet for en god sønn du har, fikk lyst å gi han verdens største klem når jeg leste innlegget ditt. Ikke tving han ut uten mål å mening, da står ham jo bare der for å glede deg stakkars. Om han er fornøyd uten de andre barna, la han være alene, så kan heller dere to gå turer el sammen så han får litt frisk luft Han er jo på skolen, så han har jo barn rundt seg hele uka Anonymkode: e4d87...704 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #16 Skrevet 2. september 2022 mintgrønn skrev (5 timer siden): Ts her: Det noen av dere skriver er nettopp det jeg føler også.. hva vil jeg oppnå med å sende han ut når han egentlig sitter og venter (bokstavelig talt til tider) til han får komme inn igjen? Jeg vil egentlig at han er mer utebarn og at han trives med å leke ute med andre barn men han er slik han er og tror ikke jeg kan endre han ved å tvinge han ut heller. Tror allikevel at han ikke har vondt av å sendes ut en gang i blant. Men det føles ikke rett å tvinge han heller. Han syns det er kjekt å gå tur sammen med meg. Da snakker vi om land underveis og da kan vi gå lenge. Tror også han er høysensitiv. Han blir fort sliten av inntrykk. Når vi har snakket en stund så kan han si at han vil ha det litt stille og dagdrømme litt og da bare går han i sin egen verden. Han er en sunn, blid, frisk og slank gutt som bare er litt spesiell på visse fronter. Helt annerledes enn når jeg var liten og derfor syns jeg det kan være vanskelig å vite hva som er best for ham. Vi er veldig gode på å snakke om følelser og reflektere over ting og jeg tror at jeg skal snakke litt en gang til med ham om hvordan han har det når han er ute. Hva han liker og ikke liker. Hva med å heller melde han på en etterskolen aktivitet? Så får han kommet seg ut av huset, ikke nødvendigvis utendørs. En sport han er interessert i, eller tegneklubb, instrumenter, sjakk osv. da er han iallefall sosial på fritiden. Også syntes jeg bare å gå tur sammen er mye bedre. Ikke noe gøy å sitte ute å daffe. Bedre å bare akseptere han for den han er. Evt. Sette opp noe gøy ute slik at han faktisk vil være ute. Typ. Flagg/land-quiz rebus løp? telte i hagen osv. Anonymkode: 930b7...f3e 4
mintgrønn Skrevet 2. september 2022 Forfatter #17 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å herlighet for en god sønn du har, fikk lyst å gi han verdens største klem når jeg leste innlegget ditt. Ikke tving han ut uten mål å mening, da står ham jo bare der for å glede deg stakkars. Om han er fornøyd uten de andre barna, la han være alene, så kan heller dere to gå turer el sammen så han får litt frisk luft Han er jo på skolen, så han har jo barn rundt seg hele uka Anonymkode: e4d87...704 Ts her.. Ja, han er verdens snilleste og vil så gjerne gjøre meg fornøyd så jeg prøver å være veldig obs på at han også må ha nytte og glede av de tingene han gjør (som feks når jeg sier han må være ute). Han er virkelig skikkelig god. Tror ikke jeg har trengt å irettesette han skikkelig en eneste gang i livet hans. Så vi er veldig heldige der😄 Takk også dere andre for mange gode tips. Skal prøve den pokemongreia med han og geocoaching. Tror han trenger å ha et mål med å være ute. Men er enig med mange av dere at hvis han ikke trives med å være ute så får han være inne. Tegne ute (som noen her i tråden foreslår) er det gutten min også alltid spør om når jeg sier han bør være litt ute:p Han har to fritidsaktiviteter hvor han liker det ene veldig godt og som han passer veldig godt til og det andre tror jeg han gjør mer for å gjøre oss foreldre fornøyd så den må vi se litt på sammen med han. Han gir ikke så ofte meningen sin om ting men bare gjør det han får beskjed om og da er det av og til litt vanskelig å fange opp hva han egentlig vil. Han spør heller nesten aldri om å få leker eller søtsaker. 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #18 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Asberger? Anonymkode: c229c...556 Å på svar nr 12 kom det 🙌🏼 Skal den diagnosen slenges ut til alle som ikke er nøyaktig som «de andre»? Anonymkode: a2c69...f09 9 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #19 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å på svar nr 12 kom det 🙌🏼 Skal den diagnosen slenges ut til alle som ikke er nøyaktig som «de andre»? Anonymkode: a2c69...f09 Vel som regel når man faller utenfor normalen så er det jo en grunn for det. Anonymkode: 30d59...7c1 4 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #20 Skrevet 2. september 2022 Mamma tvang meg ut for å leke, og den dag i dag er jeg sjeleglad for det! Det fikk meg ut av komfortsonen min, og jeg tror jeg hadde veldig godt av det og fikk igjen for dette senere i livet 🙏 (Hun tvang meg ikke ut hver eneste gang noen kom for å ville leke med meg og jeg ikke hadde lyst, bare så det er sagt) Anonymkode: 7f458...45f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå