AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #1 Skrevet 2. september 2022 Har litt syk etter 1 mnd i ny jobb. Mp få sykemelding, da jeg ikke kan bruke egenmelding før etter 2mnd ansettelse. Trengee sykmelding for i dag, men har fortsattt(kl 1530) ikke mottatt sykemelding fra legen, selv om jeg sendte sms og bad om kl 0830 i dag tidlig. Hva skjer om jeg ikke får den?blir jeg trekt i lønn for uregelemtert fravær? Kan jeg miste jobben? Har jobbet i samme yrke i over 20 år, men aldri blitt syk så tidlig etter ansettelse, så ha kunnet bruke egenmelding. Noen som vet? Anonymkode: bd1c1...1dd
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #2 Skrevet 2. september 2022 Du får ikke sykemelding om du ikke møter opp på legekontoret og snakker med legen. Anonymkode: 88875...c87
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #3 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får ikke sykemelding om du ikke møter opp på legekontoret og snakker med legen. Anonymkode: 88875...c87 Stemmer så aldeles ikke. TS, legen har svarplikt på 1-3 dager. Anonymkode: 3ccf8...517 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #4 Skrevet 2. september 2022 Det er mulig å tilbakedatere sykemeldinger, men regelverket er litt strengt rundt det. Egentlig burde du ha ringt legekontoret i dag morres og bedt om første mulige time. Leger har etter covid 19 anledning til å skrive sykemelding også via digitalt oppmøte (tidligere var det et krav at man møtte fysisk på legekontoret). Tilbakedatering av sykemeldinger kan skje dersom det er rimelig grunn til det feks litt ventetid for time (feks om man jobber helg/helligdag da og ikke får time før etter helga er slutt og at det ikke er ledige timer den dagen man ringer inn, da vil iallefall dette være notert i journal), smittsom sykdom og lignende . Men det bør jo ikke gå noe lenger enn maks et par dager - hovedregelen er jo at man kun kan tilbakedatere til første dag det er dokumenterbar kontakt. Anonymkode: 97d72...7a4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #5 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får ikke sykemelding om du ikke møter opp på legekontoret og snakker med legen. Anonymkode: 88875...c87 Spurte om å få en time da de åpnet i dag tidlig, fordi jeg trengte en sykemelding. Ikke hørt noe ting hele dagen fra legen. Vet de er travle pp fredager, men lite vits i å gå til legen neste uke liksom.... Anonymkode: bd1c1...1dd
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #6 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har litt syk etter 1 mnd i ny jobb. Mp få sykemelding, da jeg ikke kan bruke egenmelding før etter 2mnd ansettelse. Trengee sykmelding for i dag, men har fortsattt(kl 1530) ikke mottatt sykemelding fra legen, selv om jeg sendte sms og bad om kl 0830 i dag tidlig. Hva skjer om jeg ikke får den?blir jeg trekt i lønn for uregelemtert fravær? Kan jeg miste jobben? Har jobbet i samme yrke i over 20 år, men aldri blitt syk så tidlig etter ansettelse, så ha kunnet bruke egenmelding. Noen som vet? Anonymkode: bd1c1...1dd Legen svarer ila 1-3 dager. Anonymkode: 3ccf8...517
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #7 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legen svarer ila 1-3 dager. Anonymkode: 3ccf8...517 Hvordan kan jeg da få en sykemelding for i dag, fredag? Anonymkode: bd1c1...1dd
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #8 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er mulig å tilbakedatere sykemeldinger, men regelverket er litt strengt rundt det. Egentlig burde du ha ringt legekontoret i dag morres og bedt om første mulige time. Leger har etter covid 19 anledning til å skrive sykemelding også via digitalt oppmøte (tidligere var det et krav at man møtte fysisk på legekontoret). Tilbakedatering av sykemeldinger kan skje dersom det er rimelig grunn til det feks litt ventetid for time (feks om man jobber helg/helligdag da og ikke får time før etter helga er slutt og at det ikke er ledige timer den dagen man ringer inn, da vil iallefall dette være notert i journal), smittsom sykdom og lignende . Men det bør jo ikke gå noe lenger enn maks et par dager - hovedregelen er jo at man kun kan tilbakedatere til første dag det er dokumenterbar kontakt. Anonymkode: 97d72...7a4 Legen kan gi sykemelding selv om det ikke er snakk om corona. Nei, man trenger ikke møte opp fysisk. Det er tilstrekkelig at man har tatt kontakt og da kan sykemelding skrives fra den datoen. Kunne folk bare latt være å svare når de åpenbart ikke vet hva de snakker om? Anonymkode: 3ccf8...517
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #9 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Spurte om å få en time da de åpnet i dag tidlig, fordi jeg trengte en sykemelding. Ikke hørt noe ting hele dagen fra legen. Vet de er travle pp fredager, men lite vits i å gå til legen neste uke liksom.... Anonymkode: bd1c1...1dd Ja men da har du ditt på det tørre siden det er dokumenterbar kontakt med legekontoret. Ikke noe å bekymre seg over. Anonymkode: 97d72...7a4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #10 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan kan jeg da få en sykemelding for i dag, fredag? Anonymkode: bd1c1...1dd Han svarer deg og skriver den. Så lenge du har tatt kontakt i dag kan du få for i dag. Overse de idiotisvarene over her. Anonymkode: 3ccf8...517
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #11 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legen kan gi sykemelding selv om det ikke er snakk om corona. Nei, man trenger ikke møte opp fysisk. Det er tilstrekkelig at man har tatt kontakt og da kan sykemelding skrives fra den datoen. Kunne folk bare latt være å svare når de åpenbart ikke vet hva de snakker om? Anonymkode: 3ccf8...517 Jeg vet hva jeg snakker om og det jeg skriver her er korrekt og om du leser innlegget mitt nøye så snakker jeg ikke kun om coronasykdom, men at det har blitt lov etter corona også. Anonymkode: 97d72...7a4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #12 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legen kan gi sykemelding selv om det ikke er snakk om corona. Nei, man trenger ikke møte opp fysisk. Det er tilstrekkelig at man har tatt kontakt og da kan sykemelding skrives fra den datoen. Kunne folk bare latt være å svare når de åpenbart ikke vet hva de snakker om? Anonymkode: 3ccf8...517 Dette gjør de kun unntaksvis, og er ingen hovedregel. Tvert om vil jeg si. Hovedregelen er at legen skal ha vurdert pasienten til å være for syk til å dra på jobb. Det er legens plikt. Hvordan mener du legen i dette tilfellet får vurdert pasienten ut i fra en epostmelding? Hvis jeg som ikke har vært i kontakt med legen min på 5 år sender henne en melding om at jeg vil ha sykemelding fra i dag så kan jeg garanterte at hun krever personlig oppmøte. Anonymkode: 01906...c97
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #13 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vet hva jeg snakker om og det jeg skriver her er korrekt og om du leser innlegget mitt nøye så snakker jeg ikke kun om coronasykdom, men at det har blitt lov etter corona også. Anonymkode: 97d72...7a4 Men nå virker det uansett som TS har alt sitt på det rene for å forlenge svaret mitt anyhow siden det er dokumenterbar kontakt i dag. Ikke noe å bekymre seg over. Anonymkode: 97d72...7a4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #14 Skrevet 2. september 2022 Legen ringte meg akkurat og sender sykemelding med en gang. Anonymkode: bd1c1...1dd
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #15 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Legen ringte meg akkurat og sender sykemelding med en gang. Anonymkode: bd1c1...1dd Så bra. Fortsatt god bedring Anonymkode: 97d72...7a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå