Gå til innhold

Ingen måte å flytte office-pakken fra én PC til en ny?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt ny PC, og trenger å ha office-pakken. Jeg synes det er vilt at det koster nesten 1000 kr i året å få det på den nye PC-en, når jeg har det liggende på den gamle. Er det virkelig ingen måte å få flyttet office-pakken fra den gamle til den nye PC-en?

Anonymkode: 0a163...d7c

Skrevet

Hvordan fikk du office på den gamle PC-en da?

Vet ikke hvordan det funker med de nye, men jeg har en gammel office-pakke fra 2012 som jeg har installert på alle PC-ene mine siden. Jeg tok vare på .exe-filen jeg lasta ned da jeg kjøpte den, så kjører jeg den bare på nytt når jeg skal installere den på en ny PC. 

Anonymkode: 742a2...ea8

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvordan fikk du office på den gamle PC-en da?

Vet ikke hvordan det funker med de nye, men jeg har en gammel office-pakke fra 2012 som jeg har installert på alle PC-ene mine siden. Jeg tok vare på .exe-filen jeg lasta ned da jeg kjøpte den, så kjører jeg den bare på nytt når jeg skal installere den på en ny PC. 

Det husker jeg faktisk ikke, er en eldgammel pc. Vet du hvordan jeg kan finne ut om jeg eventuelt har en .exe-fil på den gamle pc-en som jeg kan flytte over?

Skrevet

Lisensen er vel knyttet til Microsoft kontoen din så du må inn på kontoen å deaktivere lisensen for den gamle maskinen, etterpå kan du installere Office på den nye maskinen.

Anonymkode: 6b4dc...476

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det husker jeg faktisk ikke, er en eldgammel pc. Vet du hvordan jeg kan finne ut om jeg eventuelt har en .exe-fil på den gamle pc-en som jeg kan flytte over?

Hos meg havner filer jeg laster ned automatisk i Downloads-mappa. Men jeg pleier å slette dem derfra da. Jeg tar bare vare på enkelte filer som jeg kanskje kan få problemer med å skaffe igjen senere. Jeg har tatt vare på en registreringskode også, men jeg trengte ikke den for å installere Office da jeg fikk ny PC for noen måneder siden. 

Det går ikke an å bare flytte et installert program over på en ny PC (så vidt jeg vet), du må installere det på nytt.

Hvis den er så eldgammel at du har installert den fra en CD, må du sikkert ha CD-en for å installere på nytt? 

Hvis du har kjøpt den digitalt, har du kanskje en ordrebekreftelse eller noe i en gammel e-post, så kan du prøve å laste ned på nytt og installere derfra? 

Jeg tror ikke min gamle Office-pakke er knytta til Microsoft-kontoen min, som noen over nevner. Jeg kan iallfall ikke se noe om Office på instillingene mine, den prøver bare å få meg til å kjøpe Microsoft 365. Men jeg er ikke så flink med PC, og officen/lisensen min er altså 10 år gammel. 

Skrevet

Du kan søke etter .exe-filer på maskinen og se om den dukker opp.

Anonymkode: dd233...3d1

Skrevet

Kan du ikke bare bruke Google Drive eller LibreOffice?

Anonymkode: 3cda0...ec3

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kan du ikke bare bruke Google Drive eller LibreOffice?

Anonymkode: 3cda0...ec3

Jeg er ikke så teknisk anlagt, og kjenner ingen av disse. Jeg har dokumenter fra min gamle PC (både word- og excel-dokumenter) som jeg trenger å kunne åpne og bruke videre. Forsøkte meg med online-versjonen av office, men det var et helt håpløst produkt. Jeg ønsker å kunne fortsette å bruke og lagre dokumentene mine lokalt - på egen PC.

Skrevet
On 9/2/2022 at 2:31 PM, AnonymBruker said:

Jeg har kjøpt ny PC, og trenger å ha office-pakken. Jeg synes det er vilt at det koster nesten 1000 kr i året å få det på den nye PC-en, når jeg har det liggende på den gamle. Er det virkelig ingen måte å få flyttet office-pakken fra den gamle til den nye PC-en?

Hvordan installerte du det på den gamle maskinen? I "gamle dager" hadde man en lisensnøkkel som sto printet på esken (eller cd-cover), mens i nyere tid er lisensen koblet opp mot Microsoft-kontoen din. Før måtte man også styre med lisensnøkkel ved installasjon av Windows, nå ligger ting bare i skyen og ting aktiverer seg selv. 

Du har antagelig en Microsoft-konto som Windows er registrert. Du kan starte med å se der. Eller logge deg inn på www.office.com og se om det står noe om lisensen din der. Mange av de nyere lisensene i 365-systemet dekker 1 bruker/ubegrenset antall enheter, eller Family-abn som gir opptil 5 personer og ubegrenset antall maskiner/enheter. 

Skrevet

Som @newman01 sier så har det skjedd litt de siste årene :)

Dersom maskinen er "veldig gammel" så har den nok fått installert en eldre Office-pakke og disse var installert fra et fysisk medie (CD, minnepinne etc) og aktivert via en lisenskode som fulgte CD/minnepinnen.

Har du ikke dette mediet eller lisenskoden lenger så er du dessverre nødt til å kjøpe nytt.

Alternativt kan du være heldig at maskinen er noe nyere og da er lisenskoden knyttet til Microsoft kontoen din.

Skrevet

TS her.

Takk for svar. Jeg har sjekket microsoft-kontoen min, og der er det ikke spor å finne av noen lisensnøkkel, så det er godt mulig den ble installert fra en gammel CD-plate i sin tid. Finnes det gratisprogrammer som kan erstatte word og excel på en brukervennlig måte? Jeg har som sagt en del filer lagret lokalt som jeg ønsker å kunne åpne og bruke, men de småtingene jeg bruker det til, føles ikke verd tusenvis av kroner over flere år...

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS her.

Takk for svar. Jeg har sjekket microsoft-kontoen min, og der er det ikke spor å finne av noen lisensnøkkel, så det er godt mulig den ble installert fra en gammel CD-plate i sin tid. Finnes det gratisprogrammer som kan erstatte word og excel på en brukervennlig måte? Jeg har som sagt en del filer lagret lokalt som jeg ønsker å kunne åpne og bruke, men de småtingene jeg bruker det til, føles ikke verd tusenvis av kroner over flere år...

Anbefaler deg å prøve LibreOffice, veldig bra program og det er gratis så ingenting å tape på å prøve.

https://no.libreoffice.org

Anonymkode: 6b4dc...476

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

TS her.

Du har fått tips til en del gratis alternativer allerede, og tips om Microsoft sin entry pakke som er gratis. Men vær obs på at alle disse har noen begrensninger som kan gjøre at du ikke får lest enkelte filer rett, ikke får brukt macroer, grafer etc skikkelig. Men det kan og gå helt fint. Bare ha det i baktankene skulle du få utfordringer frem i tid :)

Ellers koster det ca 650 kr i året med full pakke for en person: https://www.elkjop.no/product/pc-datautstyr-og-kontor/programvare/office-programmer/microsoft-365-personal-digital-programvare/PCDD34596

Som da tilsvarer ca 55 kr måneden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...