AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #1 Skrevet 2. september 2022 Synes det alltid bør stå lønn i stillingsannonser, hvorfor skal man kaste bort tiden på noe man ikke synes er nok? Får ikke vite noe før man har gått igjennom flere intervjuer, så blir man presantert en LAV lønn. Totalt bortkasta tid. Anonymkode: fe26b...703 21 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #2 Skrevet 2. september 2022 Helt enig. I USA er det for øvrig vanlig at også private bedrifter oppgir lønn i jobbannonsene. Anonymkode: e40a2...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #3 Skrevet 2. september 2022 Er for så vidt enig. Har en god betalt jobb, men er litt på tenkestadiet om jeg skal bytte jobb pga enkelte ting jeg ikke er så fornøyd med. Men ønsker heller ikke å gå for kraftig ned i lønn. Og er håpløst fra stillingsannonsen å tolke hva slags lønn. For et par år siden valgte jeg å søke på en jobb. En stilling som lå over det jeg jobber med i ansvar, men når jeg ble tilbudt stillingen var lønnen mye, mye lavere. Og da hadde de jekket den opp noen hakk i håp om at jeg takket ja. Skal sies de måtte utlyse jobben lenge før de tilslutt fikk tak i noen, og tror ikke den personen ble lenge, for kun et halvt år senere så jeg de utlyste samme stilling igjen. Men skjønner det når kravene til personen var som de var og lønnen ikke gjenspeilet det. Anonymkode: c57e4...40e
Snok1 Skrevet 2. september 2022 #4 Skrevet 2. september 2022 Lønn er jo en forhandlingssak. Dumt å gå på et intervju hvor det er inneforstått at du aksepterer lønna. Arbeidsgiver investerer mer til enn arbeidssøker i prosessen. De vil strekke seg dersom du er den foretrukne kandidaten. 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #5 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Synes det alltid bør stå lønn i stillingsannonser, hvorfor skal man kaste bort tiden på noe man ikke synes er nok? Får ikke vite noe før man har gått igjennom flere intervjuer, så blir man presantert en LAV lønn. Totalt bortkasta tid. Anonymkode: fe26b...703 Men lønn avhenger ikke abre av stilling. Det avhenger også av kandidat. La meg ta et eksempel. Jeg ønsker ansette en person. Vedkommende har som oppgave å drifte et helt fagfelt - alene. Jeg får bare 3 søkere, alle kvalifisert, men ingen av dem spesielt godt kvalifisert. Jeg tilbyr likevel en av dem jobb, fordi markedet er dårlig. Jeg tilbyr vedkommende en lav lønn - fordi hen vil behøve mye veiledning, opplæring og vil bruke mye tid og krefter på arbeidet. Ett år etter har personen, som forventet, verken effektivisert eller rasjonalisert fagfeltet. Så går det 2-3 år. Vedkommende slutter. Jeg lyser ut igjen. Nå er markedet utmerket, og jeg får flere titals søkere der flere av dem har gjort denne jobben før, med fremragende referanser. Jeg ansetter den beste av dem, og tilbyr en vesentlig høyere lønn, fordi vedkommende ikke behøver verken opplæring eller mye veiledning. Ett år etter har vedkommende, igjen som forventet, både effektivisert og rasjonalisert oppgavene sine og tatt over mye av arbeidet til en kollega. Jeg øker lønnen enda mer, fordi denne personen har høy verdi. En stilling ts, har ikke en egenverdi. Personens evne til å løse oppgaver har verdi. Anonymkode: ab469...9f7 15 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #6 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men lønn avhenger ikke abre av stilling. Det avhenger også av kandidat. La meg ta et eksempel. Jeg ønsker ansette en person. Vedkommende har som oppgave å drifte et helt fagfelt - alene. Jeg får bare 3 søkere, alle kvalifisert, men ingen av dem spesielt godt kvalifisert. Jeg tilbyr likevel en av dem jobb, fordi markedet er dårlig. Jeg tilbyr vedkommende en lav lønn - fordi hen vil behøve mye veiledning, opplæring og vil bruke mye tid og krefter på arbeidet. Ett år etter har personen, som forventet, verken effektivisert eller rasjonalisert fagfeltet. Så går det 2-3 år. Vedkommende slutter. Jeg lyser ut igjen. Nå er markedet utmerket, og jeg får flere titals søkere der flere av dem har gjort denne jobben før, med fremragende referanser. Jeg ansetter den beste av dem, og tilbyr en vesentlig høyere lønn, fordi vedkommende ikke behøver verken opplæring eller mye veiledning. Ett år etter har vedkommende, igjen som forventet, både effektivisert og rasjonalisert oppgavene sine og tatt over mye av arbeidet til en kollega. Jeg øker lønnen enda mer, fordi denne personen har høy verdi. En stilling ts, har ikke en egenverdi. Personens evne til å løse oppgaver har verdi. Anonymkode: ab469...9f7 Men da kan man angi et omtrentlig lønnsspenn og skrive at hvor man havner i spennet kommer an på kvalifikasjoner/tidligere erfaring. Gjøres ofte i det offentlige, akkurat det fungerer helt utmerket. Anonymkode: 6cef0...fd4 11
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #7 Skrevet 2. september 2022 25 minutter siden, Snok1 said: Lønn er jo en forhandlingssak. Dumt å gå på et intervju hvor det er inneforstått at du aksepterer lønna. Arbeidsgiver investerer mer til enn arbeidssøker i prosessen. De vil strekke seg dersom du er den foretrukne kandidaten. Det ville vel vært som i det offentlige hvor man det står et lønnsspenn i annonsen og hvor det står at for særlig kvalifiserte søkere så kan arbeisgiver gå over dette. Selv om lønna er en forhanlingssak så er det bra å hvite hvor langt arbeisgiveren kan strekke seg før man søker jobben. Det er jo ikke noe vits å prøve å forhandle frem en lønn arbeidsgiveren uansett ikke vil godta. Anonymkode: e40a2...7a9 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #8 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men da kan man angi et omtrentlig lønnsspenn og skrive at hvor man havner i spennet kommer an på kvalifikasjoner/tidligere erfaring. Gjøres ofte i det offentlige, akkurat det fungerer helt utmerket. Anonymkode: 6cef0...fd4 Om det legges ut lønnspenn vil enhver idiotkandidat forvente max i lønn uansett. Det kan også være vanskelig å forsvare at en kandidat tilbys en stilling men til lavere lønn enn taket som er satt. Anonymkode: 421b1...db4 4
Nevian Skrevet 2. september 2022 #9 Skrevet 2. september 2022 Litt som denne plakaten i et amerikansk vindu. Er vel ikke vanlig å tydeliggjøre det såpass her til lands. 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #10 Skrevet 2. september 2022 21 minutter siden, AnonymBruker said: Men da kan man angi et omtrentlig lønnsspenn og skrive at hvor man havner i spennet kommer an på kvalifikasjoner/tidligere erfaring. Gjøres ofte i det offentlige, akkurat det fungerer helt utmerket. Anonymkode: 6cef0...fd4 Nettopp. Og grunnen til at private arbeidsgivere ikke ønsker å oppgi lønna er jo selvsagt fordi det er i arbeidsgivers interesse. Det er mye vanskeligere å få Kari til å akseptere at hun tjener 500k om hun finner ut at en nyansatt med samme kvalifikasjoner som henne fikk 600k At enkelte i tråden tror at det er til de ansattes fordel at de ikke får vite hvor langt arbeidsgiveren kan strekke seg viser vel bare at enkelte har blitt lurt trill rundt. Anonymkode: 7fb54...d85 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #11 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det ville vel vært som i det offentlige hvor man det står et lønnsspenn i annonsen og hvor det står at for særlig kvalifiserte søkere så kan arbeisgiver gå over dette. Selv om lønna er en forhanlingssak så er det bra å hvite hvor langt arbeisgiveren kan strekke seg før man søker jobben. Det er jo ikke noe vits å prøve å forhandle frem en lønn arbeidsgiveren uansett ikke vil godta. Anonymkode: e40a2...7a9 Ja, i staten så gjør det ofte det. I kommuner står det ofte «etter avtale» som ofte er tariff. Anonymkode: bbd23...b39
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #12 Skrevet 2. september 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nettopp. Og grunnen til at private arbeidsgivere ikke ønsker å oppgi lønna er jo selvsagt fordi det er i arbeidsgivers interesse. Det er mye vanskeligere å få Kari til å akseptere at hun tjener 500k om hun finner ut at en nyansatt med samme kvalifikasjoner som henne fikk 600k At enkelte i tråden tror at det er til de ansattes fordel at de ikke får vite hvor langt arbeidsgiveren kan strekke seg viser vel bare at enkelte har blitt lurt trill rundt. Anonymkode: 7fb54...d85 Derfor burde det komme offentlig regulering slik at private arbeidsgivere blir pålagt å oppgi lønnsspennet. Det er regulering på nærmest alt annet i arbeidslivet og arbeidsmiljøloven er skrevet nettopp med tankene på at arbeidsgiver er den mest ressurssterke parten og at reguleringen derfor må gå i arbeidstakers favør. Anonymkode: 7fb54...d85 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #13 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Synes det alltid bør stå lønn i stillingsannonser, hvorfor skal man kaste bort tiden på noe man ikke synes er nok? Får ikke vite noe før man har gått igjennom flere intervjuer, så blir man presantert en LAV lønn. Totalt bortkasta tid. Anonymkode: fe26b...703 Helt feil, lønn er ikke alltid fastsatt....har vi intervju til nye ansettelser så er det noen vi absolutt vil ha,så legger vi lønna høyere nettopp for å kapre den vi helst vil ha. Vi har et utgangspunkt på lønn,men kan alltid strekke oss en god del opp til den vi anser som best kvalifiserte. Dette gjelder i privat sektor, i offentlig sektor så avhenger lønna av bla. ansiennitet og erfaring. Anonymkode: db32e...66e 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #14 Skrevet 2. september 2022 35 minutter siden, AnonymBruker said: Men lønn avhenger ikke abre av stilling. Det avhenger også av kandidat. En stilling ts, har ikke en egenverdi. Personens evne til å løse oppgaver har verdi. Anonymkode: ab469...9f7 Jeg er aktiv jobbsøker om dagen og i min vurdering om jeg ønsker å i det hele tatt være kandidat er lønnsspenn. Det er mindre sannsynlig at jeg søker på stillinger uten noen lønnsopplysninger. Min erfaring er at det betyr at de er flaue over den lave lønna, men håper at de kan sjarmere på intervju og kompensere med gratis kaffe og hyggelig lunsj. Anonymkode: 232f4...e72 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #15 Skrevet 2. september 2022 Man ringer og spør om stillingen og lønnsnivå før man søker. Anonymkode: 32b8e...e93
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #16 Skrevet 2. september 2022 17 minutter siden, Nevian said: Litt som denne plakaten i et amerikansk vindu. Er vel ikke vanlig å tydeliggjøre det såpass her til lands. I flere av statene i USA er arbeidsgiverne nå lovpålagt å oppgi lønnspenent i jobbannonsen. Synes det samme bør skje i Norge. Det fungerer jo i det offentlige og det fungerer i USA. Så skjønner ikke hvorfor det ikke skulle fungere i norsk privat arbeidsliv. Anonymkode: e40a2...7a9 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #17 Skrevet 2. september 2022 I de fleste tilfeller er det jo en bestemt lønn, derfor bør den oppgis i teksten. Anonymkode: fe26b...703
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #18 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om det legges ut lønnspenn vil enhver idiotkandidat forvente max i lønn uansett. Det kan også være vanskelig å forsvare at en kandidat tilbys en stilling men til lavere lønn enn taket som er satt. Anonymkode: 421b1...db4 Vel, da er jo disse idiotkandidatene noen du uansett ikke vil ha. Har man lite/ingen erfaring så er det selvsagt meningsløst å kreve en lønn tett opp mot maksimalen i spennet. Det er forbeholdt de med mer erfaring. Dette er faktisk ikke så vanskelig som man skal ha det til. Anonymkode: 6cef0...fd4 1
Snok1 Skrevet 2. september 2022 #19 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det ville vel vært som i det offentlige hvor man det står et lønnsspenn i annonsen og hvor det står at for særlig kvalifiserte søkere så kan arbeisgiver gå over dette. Selv om lønna er en forhanlingssak så er det bra å hvite hvor langt arbeisgiveren kan strekke seg før man søker jobben. Det er jo ikke noe vits å prøve å forhandle frem en lønn arbeidsgiveren uansett ikke vil godta. Anonymkode: e40a2...7a9 Jeg er enig i resonnementet. Det er likevel en forhandlingssak. Lønnspennet er for tenkt kandidat. Man kan fremdeles forhandle seg over i en annen kategori dersom en kjenner lønnssystemet. Men ikke bli for grådig! Jeg har i dag stillingen som var påtenkt en annen person som ble for grådig.😉
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #20 Skrevet 2. september 2022 Enig. «Konkurransedyktige betingelser» = ofte det samme som «elendig lønn». Anonymkode: 6af13...55c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå