Gå til innhold

Hvorfor kan ikke overvektige få sonde får å gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når undervektige er ekstremt langt nede i vekt så får de sonde for å få næring, som selvfølgelig gir masse mening. Men vi overvektige vi må ta en operasjon som er det som funker best når du er så feit som meg. Jeg vil aldri ta operasjon, er kjempe redd for hvilken sen skader jeg kan få av det. Jeg heter å forholde meg til mat. Hvorfor kunne ikke jeg fått alt næring jeg trengte i noen uker, mens magen min tilvendte seg å ikke få så mye mat. Du må jo uansett leve på shakes etter operasjon. Det å slutte å spise mye en stund, for å deretter kunne tilvenne seg rolig lite mat igjen burde jo vært en mulighet? 

Anonymkode: f3996...263

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette blir som å lære anorektikere å droppe snacks mellom måltid. 

En med spiseforstyrrelser rundt overspising vil ikke få hjelp av å ikke spise med få næring gjennom sonde inn i nesa og ned i magen i noen uker. Rett på Maccern når de blir utskrevet. 

Eller mens sonden er inne. 

Anonymkode: d7205...a57

• Liker 4
Skrevet

Du får samme effekt av å gå rett på shakes nå?

Anonymkode: c75c1...131

• Liker 2
Skrevet

Det blir vel som å kaste vann på gåsa. 

Anonymkode: 2142a...baa

• Liker 2
Skrevet

Hvis du tenker på det at det finnes de som er nylig slankeoperert som smelter sjokolade for å kunne drikke (ja jeg kjenner folk som faktisk har gjort det), så skjønner du at de som blir sykelig overvektige ikke nødvendigvis bare er glade i mat og sjokolade. Om du bare fjerner muligheten for å spise «noen uker», så fikser ikke det noen ting. 

Anonymkode: 28911...7ae

• Liker 4
Skrevet

sonde er for de som ikke klarer å få i seg mat på egenhånd, overvektige har motsatt problem at de får i seg for mye mat.

Resultatet ville bare blitt vanlig matinntak pluss sondemat. 

Anonymkode: ef738...819

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du får samme effekt av å gå rett på shakes nå?

Anonymkode: c75c1...131

Gjør jo det, men med sykehusets hjelp ville man kanskje slippet å følt på den delen der du kan velge å droppe det. 

Adobyen skrev (3 minutter siden):

Det høres drastisk og vondt ut.

Det er drastisk og vondt å spise som jeg gjør hver dag også. Det er ikke godt, er bare den lille gleden av serotonin jeg får i det jeg putter de første bitene inn i munn. Resten er vondt uansett. Og hadde du sett meg hadde du sagt det var drastisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette blir som å lære anorektikere å droppe snacks mellom måltid. 

En med spiseforstyrrelser rundt overspising vil ikke få hjelp av å ikke spise med få næring gjennom sonde inn i nesa og ned i magen i noen uker. Rett på Maccern når de blir utskrevet. 

Eller mens sonden er inne. 

Tror du at alle feitinger er stamkunde på Macern/BurgerKing?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gjør jo det, men med sykehusets hjelp ville man kanskje slippet å følt på den delen der du kan velge å droppe det. 

Det er drastisk og vondt å spise som jeg gjør hver dag også. Det er ikke godt, er bare den lille gleden av serotonin jeg får i det jeg putter de første bitene inn i munn. Resten er vondt uansett. Og hadde du sett meg hadde du sagt det var drastisk. 

Sonde er for å holde folk i live, ikke for å få dem til å gå opp i vekt i seg selv. Siste utvei for å unngå død pga psykisk sykdom. Overspising er også psykisk sykdom som må håndteres mentalt. Sonde noen uker løser ikke årsaken til overspisingen og vil derfor ikke ha noe annet enn en kortsiktig effekt, i beste fall.

Anonymkode: 39f12...0f6

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du tenker på det at det finnes de som er nylig slankeoperert som smelter sjokolade for å kunne drikke (ja jeg kjenner folk som faktisk har gjort det), så skjønner du at de som blir sykelig overvektige ikke nødvendigvis bare er glade i mat og sjokolade. Om du bare fjerner muligheten for å spise «noen uker», så fikser ikke det noen ting. 

Anonymkode: 28911...7ae

Er du slankeoperert så får du til å tygge og svelge. Det er magesekken som er forminska, eller tarmsystemet som er lagt om. Og mengder søtsaker/fastfood vil gi deg sterkt ubehag.

Men hvis du har kjevelås, da får du kun i deg suppe, evt smelta sjokolade.

• Liker 1
Skrevet
Istinde skrev (6 minutter siden):

Tror du at alle feitinger er stamkunde på Macern/BurgerKing?

Nei. 

La meg rette det til "Rett på med usunn overspising." 

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo fortsatt spise mat, selvom du har sonde. Hindrer jo ingenting. Blir bare dobbelt opp. 

Anonymkode: 900e2...c69

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Er man overvektig, er det jo ikke bare det å gå ned i vekt som er problemet. Problemet er jo mer å utvikle en så god livsstil i forhold til aktivitet og mat, at man klarer å holde det resten av livet. Og det lærer man ikke av å mates med sonde. 

Om undervektige mates med sonde, er det for å hindre at de dør.

Anonymkode: dc00a...ca4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. 

La meg rette det til "Rett på med usunn overspising." 

Er du en av dem som tror at bare en feit person blir normalvektig, så er alle problemer løst?

Det ligger alltid en grunn bak at en person er overvektig. Og får personen ikke hjelp med det, så kommer h*n aldri til å holde vekta på et "normalt" nivå. 

Når det gjelder slankeoperasjoner, så har jeg flere eksempler på personer som har blitt "føkka" i hodet sitt når vekta har gått nedover. Hvordan disse i det hele tatt har fått operasjon, er meg en gåte. 

Jeg har hørt at folk må gjennom en psykisk evaluering før operasjonen, slik at legene skal se om vedkommende er klar for operasjon. Men, som noen fortalte meg, så var det lett å lyve og fortelle det legene ville høre.

Trist 😔

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Enda en som har fetisj på å skrive om og tenke på overvektige personer. 

Anonymkode: 48bbd...571

• Liker 1
Skrevet
Istinde skrev (2 minutter siden):

Er du en av dem som tror at bare en feit person blir normalvektig, så er alle problemer løst?

Det ligger alltid en grunn bak at en person er overvektig. Og får personen ikke hjelp med det, så kommer h*n aldri til å holde vekta på et "normalt" nivå. 

Når det gjelder slankeoperasjoner, så har jeg flere eksempler på personer som har blitt "føkka" i hodet sitt når vekta har gått nedover. Hvordan disse i det hele tatt har fått operasjon, er meg en gåte. 

Jeg har hørt at folk må gjennom en psykisk evaluering før operasjonen, slik at legene skal se om vedkommende er klar for operasjon. Men, som noen fortalte meg, så var det lett å lyve og fortelle det legene ville høre.

Trist 😔

Nei. 

Jeg er en overspiser, emosjonell spiser og tidligere sykelig overvektig. Jeg er såvidt innenfor normalen nå, men med et ekstremt problematisk forhold til mat og har også vært med i støttegrupper og Grete roede kurs og diverse så jeg har også snakket fortrolig med mange som av ulike årsaker har BMI på 35-40+. 

Fellesnevner er at alle spiser for mye, og ofte søtt/fett. Og i skjul. 

En sonde er latterlig. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. 

Jeg er en overspiser, emosjonell spiser og tidligere sykelig overvektig. Jeg er såvidt innenfor normalen nå, men med et ekstremt problematisk forhold til mat og har også vært med i støttegrupper og Grete roede kurs og diverse så jeg har også snakket fortrolig med mange som av ulike årsaker har BMI på 35-40+. 

Fellesnevner er at alle spiser for mye, og ofte søtt/fett. Og i skjul. 

En sonde er latterlig. 

Da er vi enig! 👏👏👏

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når undervektige er ekstremt langt nede i vekt så får de sonde for å få næring, som selvfølgelig gir masse mening. Men vi overvektige vi må ta en operasjon som er det som funker best når du er så feit som meg. Jeg vil aldri ta operasjon, er kjempe redd for hvilken sen skader jeg kan få av det. Jeg heter å forholde meg til mat. Hvorfor kunne ikke jeg fått alt næring jeg trengte i noen uker, mens magen min tilvendte seg å ikke få så mye mat. Du må jo uansett leve på shakes etter operasjon. Det å slutte å spise mye en stund, for å deretter kunne tilvenne seg rolig lite mat igjen burde jo vært en mulighet? 

Men hvorfor sonde og ikke shakes,for du kan fint spise mat samtidig som du har sonde så en siden vil ikke hindre deg fra å spise ved siden av. Og fra en som har levd med sonde i mange år er sonde virkelig ikke noe å trakte etter

Anonymkode: 97a06...f72

• Nyttig 1
Skrevet

Å gå ned i vekt er jo det enkleste og mest ukompliserte som finnes. Mindre inn enn ut. Ferdig med det. Problemet er jo livsstilen som gjorde at du ble feit i utgangspunktet. Og ja, noen har sykdom, men det er de færreste. De fleste er feit pga egne dårlige valg. 

Anonymkode: a397c...2b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...