Gå til innhold

Samboer opplevde overgrep- redd for tannlegen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Samboeren min er i midten av 30årene, og i de 2 årene vi har vært sammen så har han ikke vært hos tannlegen. Det viser seg at han er redd for tannlegen, og det er en følge av at han var igjennom en voldtekt som barn. Så tror at tanken på at noen skal styre i munnen hans og fortelle hva han skal gjøre ogsånt skremmer han. Men jeg blir så bekymra, for alle må jo til tannlegen. Samboer bør jo sjekke tennene sine, han har noen som ikke er så fine, og mangler også noen tenner bak i munnen. Han bør til tannlegen. Hva kan jeg gjøre? Si? Jeg er så fortvila og redd for å tråkke feil om jeg tar det opp med han. Jeg kan ikke se på at han mister tenner som gammel fordi jeg aldri gjorde noe for å hjelpe han. 

vær så snill og hjelp meg med tips og råd❤️

Anonymkode: d1078...b80

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei. Samboeren min er i midten av 30årene, og i de 2 årene vi har vært sammen så har han ikke vært hos tannlegen. Det viser seg at han er redd for tannlegen, og det er en følge av at han var igjennom en voldtekt som barn. Så tror at tanken på at noen skal styre i munnen hans og fortelle hva han skal gjøre ogsånt skremmer han. Men jeg blir så bekymra, for alle må jo til tannlegen. Samboer bør jo sjekke tennene sine, han har noen som ikke er så fine, og mangler også noen tenner bak i munnen. Han bør til tannlegen. Hva kan jeg gjøre? Si? Jeg er så fortvila og redd for å tråkke feil om jeg tar det opp med han. Jeg kan ikke se på at han mister tenner som gammel fordi jeg aldri gjorde noe for å hjelpe han. 

Hei! Sliter med tannlegeskrekk selv. Vil på det varmeste anbefale TOO-ordningen. Det er et opplegg for oss som ikke klarer å gå til tannlege. Har hjulpet meg helt uten sidestykke. Man blir som regel først intervjuet av en psykolog, og så går en videre i det tempoet som passer for seg. Det er aldri noe krav om at man må gjennomføre, ingen frustrasjon fra behandlere osv. Når en er klar blir man henvist videre til "vanlig" tannlege, som vet om problemene, og gjerne setter av ekstra tid til behandlingen. All behandling er også gratis. 

Kan ikke få rost denne ordningen nok. 

Anonymkode: 3f1c6...543

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Tannleger opplever ofte å må jobbe med pasienter som har god gammeldags tannlegeskrekk, er sensitive til berøring eller som har opplevd vold/voldtekt. 

Jeg vet ikke mye om dette, men vil tro at mennesker med tannlegeskrekk vil kunne få beroligende, og i noen tilfeller også narkose.

Anonymkode: 2342a...311

Skrevet

Jeg har stor forståelse for samboeren din. Jeg valgte tannpine fremfor tannlegen. 

Faktisk så trakk jeg tanna mi selv. Det tok mange år før jeg fant en tannlege jeg hadde tillit til. Det verste du kan gjøre er å presse samboeren din til tannlege. 

Prøv Too ordningen som er blitt foreslått. For meg så Googlet jeg forskjellige tannleger i hele Østlandet. Gjerne de tannlegene som har bilde av seg på nettsiden og fant en som ser snill ut. Deretter sjekket jeg nettsiden daglig for å venne meg til ansiktet, dro på tannlegekontoret for å avtale time og fikk selv se tannlegen med egne øyne. Om magefølelsen var dårlig, så droppet jeg timen. Slik klaffet det for meg, men det har tatt flere år.

Nå har jeg funnet meg en tannlege som jeg kan stole på og det var verdt forarbeidet.

Anonymkode: 9fcc4...ec0

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg var faktisk hos tannlegen idag, der hadde de oppslag om denne ordningen for folk som har gjennomgått tortur/overgrep, TOO. Kanskje et alternativ?

Anonymkode: baa7c...5da

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er vel fint at du har omsorg for tannhelsen hans, men det store problemet her er vel at han ikke har fått gå i terapi for overgrepet? 

Anonymkode: 929d0...96e

• Nyttig 2
Skrevet

Har ikke opplevd overgrep (jo, men ikke sånn at jeg har tannlegeskrekk eller det minner meg om det), har kun ekstrem tannlegeskrekk. Jeg fikk sobril og noen andre beroligende piller som gjorde meg dopa sist jeg var hos tannlegen, men det er kanskje annerledes når man har gått gjennom noe sånt.. Men vet man får det om det trengs hvertfall! Håper kjæresten går hos psykolog og får hjelp for selve problemet

Anonymkode: b2185...d1c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samboeren min brukte 10 år fpr han fant en ålreit tannlege. Da kostet han på 30k for å fikse tennene. De neste årene etterpå har det gått med like mange tusen.

Anonymkode: 60271...f06

• Liker 1
Skrevet

Det er så jævlig…. Sist gang jeg var til tannlegen, begynte det bare å trille tårer, pga jeg fikk helt angst pga den følelsen når man er i stolen minner veldig om den følelsen man har når man blir utsatt for overgrep. Kroppen husker… Flaut er det også. Tannlegen var yngre enn meg og jeg ble bare skamfull av det hele. Håper han får hjelp. 

Anonymkode: eb777...a67

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan nevne TO behandling for han som er foreslått flere ganger i tråden, men utover det så burde du ikke bringe tema på banen. Vi som sliter med så ekstrem tannlegeskrekk at vi ikke kommer oss til tannlegen såpass oppspist av skam og det gjør det bare 1000 ganger verre at andre skal begynne å blande seg borti selv om det er velment

Anonymkode: 4734a...75c

• Liker 2
Skrevet

Jeg gjorde som en annen bruker - trakk litt av tannen min selv for å slippe tannlegen..

Det er noe med hele settingen, man sitter «fastlåst» i stolen mens en ukjent person er helt oppi ansiktet ditt..man er så sårbar. Det kjennes ut som man skal kveles, og hjertet pumper i 500. Flashbacks og panikkangst om en annen.

Nå har jeg endelig funnet en tannlege som er så forsiktig og har en så behagelig fremtoning at jeg nesten ikke er nervøs før tannlegetimen. Han koster litt mer enn andre tannleger, men det er det 100% verdt. 
For meg var det stor hjelp i å ha med meg min mann de første gangene..da kjentes det ut som han satt vakt og passet på mens hjertet dundret og Flashbacksene herjet. 
Har du spurt han om han ønsker at du skal bli med han på denne prosessen (for det er en lang prosess). 

Nå går jeg heeelt alene til tannlege..og jeg er like stolt som som barna på venterommet som skal inn til sin første kontroll 😛 
Det er fullt mulig å gjøre noe med dette for han også 🙂

Anonymkode: 18d32...0b4

• Hjerte 1
Skrevet

jeg såg en reportasje om en kvinne som faktisk unngikk å i det hele tatt pusse tennene så langt som mulig pga overgrep i barndommen. 

Fy faen, det er så deprimerende.. det virker som om det forekommer relativt ofte 

Anonymkode: fa8ff...f06

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg såg en reportasje om en kvinne som faktisk unngikk å i det hele tatt pusse tennene så langt som mulig pga overgrep i barndommen. 

Fy faen, det er så deprimerende.. det virker som om det forekommer relativt ofte 

Anonymkode: fa8ff...f06

Det tror jeg er mer vanlig enn folk kanskje forventer. Jeg har hatt store problemer med å pusse tenner tidligere, fordi jeg var så redd for å knekke noe på tennene. Fortsatt har jeg et anstrengt forhold til tannpussen, gjerne akkompagnert av enten hyperventilering eller brekninger. 

Anonymkode: 3f1c6...543

Skrevet

Jeg virkelig anbefaler TOO ordningen, jeg kunne virkelig ikke fått bedre hjelp. Da jeg kom dit hadde jeg ikke vært hos tannlegen på 15 år, og siste gangen før det, så endte det med flere angstanfall, flashback og det hele gikk veldig dårlig. Grunnet grovt seksuelt misbruk i barndommen. Jeg kan virkelig ikke få rost de nok, de bruker virkelig god tid på deg, du får ta alt i ditt tempo, du får styre alt. Første time er til psykolog, da møter du ikke tannlegen engang. Og nå så klarer jeg helt fint og gå til tannlegen. Er helt utrolig, jeg trodde ikke det skulle bli så bra.

Anonymkode: 92295...940

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har heilt angst for tannlegen pga overgrep som liten. Det er helt ukontrollerbart. Du kan iallefall ikke tvimge han, det virker mot sin hensikt

Anonymkode: 9a8d2...d0d

Skrevet

Jeg har odontofobi pga. Opplevelser hos skole tannlegen.  Var ikke til tannlege på 30 år. Mistet en fylling og tannpine i 3 mnd. Da holdt jeg på å bli gal.

Tvang meg selv til å søke etter råd på nettet. Ble anbefalt et bra tannlegekontor. Torde ikke å ringe, men sendte e-post om situasjonen min. Trodde jeg måtte vente lenge på svar. Så ble redd da tannlegen på klinikken svarte meg dagen etter. Han tilbydd seg å ringe meg dagen etter om jeg ønsket det. Om jeg ville så kunne jeg oppgi tlf. Nr mitt til han. Han ringte og det ble satt opp en hel time til samtale, røntgen og evt. Undersøke i munnen.

Den dagen jeg kom til time ble det gjort en samtale. Der han spurte om jeg var blitt utsatt for noe seksuellt? Nei, kun skole tannlege som gjorde livet mitt til et helvete. For hadde jeg vært seksuellt misbrukt, hadde jeg måtte gått igjennom  Too- team først for å blitt klarert til tannbehandling. Tannlegen sa jeg var narkose pasient. Jeg ville prøve behandling uten narkose. Det gikk ikke. Så det ble narkose til slutt. I dag har jeg friske tenner. Men må passe på en tannkjøttbetennelse som er kommet under kontroll.  Men man vet aldri når den blusser opp. Får skryt av tannlege i dag. Men er fortsatt narkose pasient. Da tannbehandling er meget vanskelig å få gjennomført.

Anbefaler tannlege klinikk som fører narkose. Send e- post. Sjekk ut nettsidene grundig . Spør på nett om anbefalinger av bra tannleger.  Lykke til.

Anonymkode: 8aef7...ee2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har odontofobi pga. Opplevelser hos skole tannlegen.  Var ikke til tannlege på 30 år. Mistet en fylling og tannpine i 3 mnd. Da holdt jeg på å bli gal.

Tvang meg selv til å søke etter råd på nettet. Ble anbefalt et bra tannlegekontor. Torde ikke å ringe, men sendte e-post om situasjonen min. Trodde jeg måtte vente lenge på svar. Så ble redd da tannlegen på klinikken svarte meg dagen etter. Han tilbydd seg å ringe meg dagen etter om jeg ønsket det. Om jeg ville så kunne jeg oppgi tlf. Nr mitt til han. Han ringte og det ble satt opp en hel time til samtale, røntgen og evt. Undersøke i munnen.

Den dagen jeg kom til time ble det gjort en samtale. Der han spurte om jeg var blitt utsatt for noe seksuellt? Nei, kun skole tannlege som gjorde livet mitt til et helvete. For hadde jeg vært seksuellt misbrukt, hadde jeg måtte gått igjennom  Too- team først for å blitt klarert til tannbehandling. Tannlegen sa jeg var narkose pasient. Jeg ville prøve behandling uten narkose. Det gikk ikke. Så det ble narkose til slutt. I dag har jeg friske tenner. Men må passe på en tannkjøttbetennelse som er kommet under kontroll.  Men man vet aldri når den blusser opp. Får skryt av tannlege i dag. Men er fortsatt narkose pasient. Da tannbehandling er meget vanskelig å få gjennomført.

Anbefaler tannlege klinikk som fører narkose. Send e- post. Sjekk ut nettsidene grundig . Spør på nett om anbefalinger av bra tannleger.  Lykke til.

Siden TS. sin samboer har vært utsatt for misbruk, så er det mye mer anbefalt med TOO ordningen. Jeg er selv utsatt for seksuelt misbruk, og narkose ville vært svært negativt for meg. For kroppen vil oppleve tannbehandlingen som et overgrep, da hjernen ikke vet hva som skjer. Så etterpå så ville jeg fått masse negative reaksjoner. Jeg må være våken og helt tilstede, jeg må og ha et speil og se i, sånn så jeg ser alt de gjør i munnen min. Da de først foreslo det, tenkte jeg de var gale. Men så er det faktisk den tingen som har hjulpet meg mye. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Huff, så mye trist mange opplever😔

Lykke til🌸

Anonymkode: 44b36...326

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Siden TS. sin samboer har vært utsatt for misbruk, så er det mye mer anbefalt med TOO ordningen. Jeg er selv utsatt for seksuelt misbruk, og narkose ville vært svært negativt for meg. For kroppen vil oppleve tannbehandlingen som et overgrep, da hjernen ikke vet hva som skjer. Så etterpå så ville jeg fått masse negative reaksjoner. Jeg må være våken og helt tilstede, jeg må og ha et speil og se i, sånn så jeg ser alt de gjør i munnen min. Da de først foreslo det, tenkte jeg de var gale. Men så er det faktisk den tingen som har hjulpet meg mye. 

Ja, kroppen min var tilbake i skole tannlege stolen da jeg skulle starte tannbehandling  etter 30 år. Full bedøvet og smertefullt med boring. Ble avbrutt behandlingen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...