AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #1 Skrevet 2. september 2022 Jeg fikk for 2 år siden et husbanklån på 2 millioner. I dag er dette lånet over 300 000 kr mindre pga underkurs. Jeg har bindingstid på rente på 1,6 %. Hva er lurt å gjøre? Dersom det forsetter slik er jeg gjeldsfri 20 år før tiden… tips eller kunnskap om dette? Anonymkode: 31cf7...f65
newman01 Skrevet 2. september 2022 #2 Skrevet 2. september 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk for 2 år siden et husbanklån på 2 millioner. I dag er dette lånet over 300 000 kr mindre pga underkurs. Jeg har bindingstid på rente på 1,6 %. Hva er lurt å gjøre? Dersom det forsetter slik er jeg gjeldsfri 20 år før tiden… tips eller kunnskap om dette? Anonymkode: 31cf7...f65 Hva mener du med "fortsetter slik"? Norges Bank kan ikke fortsette å sette opp renten 1% poeng i kvartalet... Da er vi jo på mafianivåer med 50% boligrente før 2030... Nå har jeg aldri testet Husbanken, men jeg er rimelig sikker på at de ikke godskriver underkurs hvert halvår...
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #3 Skrevet 2. september 2022 Forstår ikke helt hvordan dette fungerer. Ser att det er 5000kr hver mnd som går inn på lånet, (da er rentene resterende 2000kr)men att lånet denne mnd har minsket med 25000kr… Har først funnet ut att det er underkurs for gjør dette… ts Anonymkode: 31cf7...f65
newman01 Skrevet 2. september 2022 #4 Skrevet 2. september 2022 Men du får jo ikke utregnet underkurs på et fastrentelån med mindre du sier opp fastrentelånet... Tilogmed Husbanken er ikke så snille at de gir bort penger gratis. Er du sikker på at du leser riktig? 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #5 Skrevet 2. september 2022 Du har ikke avtale om at lånet reduseres ved botid? Jeg har hørt om folk som får avskrevet mange tusen hvert år. Er en type tilskudd. På transaksjonsoversikten på lånekontoen skal du kunne se hvor de resterende 20 000 kr kom fra. Anonymkode: 68e70...be3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #6 Skrevet 2. september 2022 "Husbanken vil belaste lånet for overkurs eller godskrive underkurs ved følgende hendelser: Ved overgang til flytende rente i bindingsperioden Førtidig innfrielse Ekstraordinære delinnbetalinger av lånet til ny låntaker " https://www.husbanken.no/bransje/lan-og-tilskudd/veileder-laan/8-4-over-og-underkurs/ Hvis ingen av disse gjelder deg, så synker ikke lånet pga. underkurs. Det er ikke som om banken automatisk trekker fra underkurs... De må de få noe tilbake i form av mer penger eller mer i rente. Da må du heller undersøke det noen skrev over her om tilskudd. Anonymkode: 9f571...2eb
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #7 Skrevet 2. september 2022 Jeg ringte de i går å spurte ang dette. Kunne få bekreftet att underkurs etter 2 år er 245000 kr og att derfor er lånet krympet. Fikk det også på sms etterpå. Så er helt sikker på att dette er riktig. Har ikke planer om å avslutte lånet. Men var mer nysgjerrig på hvordan dette fungerer, glemte å spørre i går. Anonymkode: 31cf7...f65
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #8 Skrevet 2. september 2022 Høres snodig ut. Har selv fastrente på husbanklån, men får jo ikke noe underkurs/reduksjon osv. Må betale på dritten i 30+ år til. Anonymkode: cf1ea...a47 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #9 Skrevet 2. september 2022 Men går det ikke an å lese dere opp og bli litt klokere da, folkens? Om over- og underkurs Husbanken velger å godskrive dette av lånet. Men man må betale 22 % skatt av underkursen. På samme måte kan man ende opp med å betale overkurs om renta synker og blir lavere enn det man hadde når man inngikk fastrenteavtalen. Da vil man få skattefradrag. De som har fastrenteavtale nå har egentlig gjort det ganske så lurt! Anonymkode: 2444b...440
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #10 Skrevet 2. september 2022 Her står det om over- og underkurs på sidene til husbanken: https://www.husbanken.no/bransje/lan-og-tilskudd/veileder-laan/8-4-over-og-underkurs/ Anonymkode: 2444b...440
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #11 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men går det ikke an å lese dere opp og bli litt klokere da, folkens? Om over- og underkurs Husbanken velger å godskrive dette av lånet. Men man må betale 22 % skatt av underkursen. På samme måte kan man ende opp med å betale overkurs om renta synker og blir lavere enn det man hadde når man inngikk fastrenteavtalen. Da vil man få skattefradrag. De som har fastrenteavtale nå har egentlig gjort det ganske så lurt! Anonymkode: 2444b...440 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Her står det om over- og underkurs på sidene til husbanken: https://www.husbanken.no/bransje/lan-og-tilskudd/veileder-laan/8-4-over-og-underkurs/ Anonymkode: 2444b...440 Det er samme side som jeg lenket til, og i følge den er ikke dette noe som blir trukket automatisk. Anonymkode: 9f571...2eb
newman01 Skrevet 2. september 2022 #12 Skrevet 2. september 2022 Men hvorfor skal Husbanken realisere underkurs/overkurs om man har fastrente i 20-30 år til? Man har jo fortsatt rente på 1,6%. I motsatt tilfelle tror jeg folk hadde blitt rimelig irritert om Husbanken plutselig økte lånet med 300'000 fordi rentemarkedet endret seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå