AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #1 Del Skrevet 2. september 2022 Hva tenker dere om å ha islandshest som turhest når man i utgangspunktet ikke er interessert i hverken rasen eller tølt? Unødvendig dyrt? Jeg har aldri vært noe særlig interessert i den rasen før men har forelsket meg helt i en eldre herremann jeg låner på tur. Aldri vært borti en så god hest som han før, han er en helt perfekt turkompis. Han skal selges og jeg er så i tvil om hva jeg skal gjøre. Det er jo en stiv pris på de sammenlignet med andre raser.. pluss at han er 19 år gammel, men islandshesten kan vel ofte bli en god del eldre enn mange andre raser? Anonymkode: 9f92f...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #2 Del Skrevet 2. september 2022 Mulig hesten har igjen 10 gode år avhengig av bruk og helse. Bare fordi det er en islandshest så «må» man jo ikke bruke tølt, det er bare en bonus man har av hesten (som er gøy). men altså, hvor mye skal de ha for en 19 år gammel hest egentlig? Anonymkode: ea068...c51 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #3 Del Skrevet 2. september 2022 Islandshest er ofte flotte turhester Anonymkode: 841af...328 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #4 Del Skrevet 2. september 2022 Før var det faktisk ikke lov å selge hester over 18 år, loven ble opphevet i 2001 fordi man mente det ikke var behov for den lenger. Så syns det er litt rart at de skal ha så mye penger for en 19 år gammel hest. Her er "fun facts" om den gamle loven for de som er interessert (scroll ned til innlegget ca midt på siden): http://mix.hestemarked.no/post.asp?method=ReplyQuote&REPLY_ID=241364&TOPIC_ID=21227&FORUM_ID=49 Jeg har også hatt med en islandshest å gjøre som hadde et fantastisk lynne, og en lyngshest også. Det er de eneste to individene jeg har kjent av de to rasene. Har også hørt at disse to rasene har generelt godt lynne. Og islandshester skal visst bli eldre ja. Jeg vet de har bedre helse enn en del andre raser. Jeg vet også at noen av dem sliter med forfangenhet og soleksem, men vet ikke hvor utbredt det er. Anonymkode: 8f1e8...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #5 Del Skrevet 2. september 2022 Jeg som ikke er interessert i gangartsridning synes de er for dyre, jeg kunne kjøpt en nl til en brøkdel av prisen og fått en like god turhest. Men hvis det er et individ du allerede kjenner og liker skjønner jeg at du vurderer det. Anonymkode: 8b24e...5fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #6 Del Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg som ikke er interessert i gangartsridning synes de er for dyre, jeg kunne kjøpt en nl til en brøkdel av prisen og fått en like god turhest. Men hvis det er et individ du allerede kjenner og liker skjønner jeg at du vurderer det. Anonymkode: 8b24e...5fc Er det ikke litt forskjellig lynne på islending og nl? Har ikke møtt mange nl men de jeg har møtt var noe strie😅 Anonymkode: 841af...328 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #7 Del Skrevet 2. september 2022 Jeg er kanskje feil person til å gi råd, siden jeg er interessert i gangartsriding og har hatt islandshest😅 Men ja, de er fantastiske ☺️ Og hvis du har en du liker så er spørsmålet bare hvor mye du vil gi. Men 19 år bør jo ikke være sååå voldsomt dyr, særlig hvis han kun går som turhest nå, og ikke brukes i sport. Anonymkode: 6bb9a...34d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #8 Del Skrevet 2. september 2022 Kan bli mye eldre, ja. Jeg hadde en fjording, som ikke er kjent for å bli like gamle som islandshesten, og hun ble langt oppi 30-årene. Anonymkode: be499...394 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #9 Del Skrevet 2. september 2022 Venninnen min har en islandshest som fyller 41 neste år, moren hennes brukte den som konkurransehest, venninnen min og jeg lærte å ri på den, og hennes barn har lært å ri på den. Og fortsatt går den som turhest noen ganger i uka! Anonymkode: 08dee...b34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #10 Del Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er det ikke litt forskjellig lynne på islending og nl? Har ikke møtt mange nl men de jeg har møtt var noe strie😅 Anonymkode: 841af...328 Jeg har hatt flere Nordlandshester og kjenner miljøet godt, de er som hester generelt, forskjellige personligheter. Anonymkode: 08dee...b34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #11 Del Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det ikke litt forskjellig lynne på islending og nl? Har ikke møtt mange nl men de jeg har møtt var noe strie😅 Anonymkode: 841af...328 Det er litt ponni- eller urhest-temperament på dem, så de har egne meninger, Men det at de er så trygg og stødige syns jeg veier opp for det. Den hesten jeg ble kjent med forsøkte å få meg av ved å gå rett på et tre rett etter jeg hadde satt meg opp på henne første gangen. Jeg fant ut at hun var utrolig følsom i munnen, og at det funket bedre å ri med grime. Hun gjorde det rett og slett i protest, hun gadd ikke ha ufølsomme mennesker på ryggen om hun ikke måtte. Anonymkode: 8f1e8...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 3. september 2022 #12 Del Skrevet 3. september 2022 Hvis du er forelsket i denne så tenker jeg det betyr mere enn rasen. Kjenner flere isiser som brukes som tregjengere og "bare" på tur. Jeg ville dog ikke betalt mye for en 19 år gammel hest - selv om mange isiser lever lenge kan det fort blir dyrt med en eldre hest om den får eks PPID. Og jeg personlig har enda ikke møtt en isis i god form over 25 år, de som har levd opp mot 30 har jeg ristet på hodet over og tenkt stakkars hester, det har vært slitne hester med mye planer som eiere på død og liv har holdt liv i. Det finnes sikkert spreke og fine isiser på 30, men jeg har ikke møtt noen enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå