Gå til innhold

Hvilke joggesko har best demping?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg sliter mye med smerter i føttene pga kreft med spredning til skjelett og trenger derfor joggesko med skikkelig god demping.

Ble tipset om Hoka Bondi 7, og gikk til innkjøp av de. Har nå brukt de i noen måneder men synes ikke de hjelper noe særlig. Fikk også høre via en Snapchat-kanal jeg følger at mange opplever at de enten får smerter i hæler og ankler etter at de begynte med Hoka, men om det stemmer aner jeg ikke.

Men vurderer nå å prøve ett nytt merke for å teste. Har hørt flere snakker varmt om Scetchers og New balance, men jeg vet ikke hvilke modeller som har den beste dempingen. Evt andre merker

Pga helsetilstanden så løper jeg ikke lengre, men prøver å gå endel turer, så gode sko er viktig :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hoka har reddet mine vonde føtter, men tror mange er sånn enten-eller. 

Jeg har ikke prøvd sketchers, men syns dempingen i Asics nimbus 23 er veldig god :) Brooks har også veldig gode sko, i hvertfall for mine bein. 

Skrevet

Jeg liker godt sketchers. Jeg har flere sko av det merket, og merker godt at de har ekstra god demping. 

Føtter er veldig individuelt, så det er omtrent umulig å finne noen sko som alle er fornøyd med. Jeg kan for eksempel ikke bruke nike-sko, har aldri noen sinne funnet et par som ikke gir meg vondt under tåballene/utsiden av føttene, mens samboeren sverger til nike. 

Anonymkode: d0ecb...ea9

Skrevet

Hei! Mine nyeste Skechers er de aller beste skoene JEG har prøvd noen gang. Max Cushioning, heter de. De er utrolig godt dempet. Jeg har en revmatisk sykdom så må bruke godt dempede sko. Det er denne modellen jeg har kjøpt sist - men den som heter GoRun er også god, og ofte på tilbud. 

https://www.skechers.no/womens-max-cushioning-premier-17690pkhp?gclid=Cj0KCQjw08aYBhDlARIsAA_gb0ecqE7orNS94MzUgNP0z4-fFV0AptB5_IldDKjJlnl1y41FMtW0LpoaAqLAEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

• Liker 2
Skrevet

Jeg er også på utkikk

Anonymkode: 91159...bfa

• Liker 1
Skrevet
Titania skrev (På 2.9.2022 den 11.50):

Hoka har reddet mine vonde føtter, men tror mange er sånn enten-eller. 

Jeg har ikke prøvd sketchers, men syns dempingen i Asics nimbus 23 er veldig god :) Brooks har også veldig gode sko, i hvertfall for mine bein. 

Nimbus har jeg prøvd for noen år siden, de var ganske ok, men passet ikke helt til foten min. Men før jeg begynte med Hoka så brukte jeg Asics gel kayano, likte de godt, men Hoka Bondi 7 var hakket bedre på demping, dog dessverre ikke nok for meg. 

Skrevet (endret)
CrazyCatLady2500 skrev (På 2.9.2022 den 12.40):

Hei! Mine nyeste Skechers er de aller beste skoene JEG har prøvd noen gang. Max Cushioning, heter de. De er utrolig godt dempet. Jeg har en revmatisk sykdom så må bruke godt dempede sko. Det er denne modellen jeg har kjøpt sist - men den som heter GoRun er også god, og ofte på tilbud. 

https://www.skechers.no/womens-max-cushioning-premier-17690pkhp?gclid=Cj0KCQjw08aYBhDlARIsAA_gb0ecqE7orNS94MzUgNP0z4-fFV0AptB5_IldDKjJlnl1y41FMtW0LpoaAqLAEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Takk, skal absolutt sjekke de ut :) 

edit; stort pluss i allefall for at de er en god del rimeligere i pris enn Hoka også :) 

Endret av skruf
Skrevet
skruf skrev (10 minutter siden):

Takk, skal absolutt sjekke de ut :) 

edit; stort pluss i allefall for at de er en god del rimeligere i pris enn Hoka også :) 

Jeg kan ikke garantere at de passer deg. Men anbefaler å prøve likevel. Hvis det gir mening 😂 de utgjorde en forskjell for meg! 

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Jeg elsker Sketchers! Brukt i årevis. Har både til «pent», trenging og hverdag. Jeg bruker bare krykker så må ha noe som ser ok ut. 

Bruker normalt de for løping til påturer, Kjempe  fornøyd med dem.  (Løpeskoene har mest demping, så jeg ikke hadde skrevet det. Beklager! 😊🫣)

Endret av Daisy-love
  • Liker 1
Skrevet

Jeg elsker og Sketchers, og de max cushioning, er som å gå på skyer.

Anonymkode: 8c817...2e7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hoka, spesielt modellen Clifton, har reddet mine bein. Har også noen New Balance med Freshfoam-såle som demper veldig bra. Vil anbefale deg å prøve flere Hoka-modeller.

Anonymkode: f114b...6ab

Skrevet (endret)

Hoka er oppskrytt og overpriset. Går fort i stykker. Mange som opplever det. TS, gå til Løplabbet. Der får du profesjonell hjelp til akkurat dine føtter. Alle føtter er forskjellige. Nytter ikke å høre på hva som passer den ene eller den andre på et forum.

Endret av Adrenalina1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hoka, spesielt modellen Clifton, har reddet mine bein. Har også noen New Balance med Freshfoam-såle som demper veldig bra. Vil anbefale deg å prøve flere Hoka-modeller.

Anonymkode: f114b...6ab

Hoka Clifton var mitt første Hoka-par, men de var ikke riktig sko for meg, så solgte jeg. 

Mannen min prøver ut New Balance nå etter flere år med Hoka og er veldig fornøyd :) Og jeg har kjøpt ett par Scetchers, men har ikke fått testet de ut noe særlig enda pga kroppen hadde en kræsj og har ikke vært ute på powerwalks på noen uker….men smertene i beina har blitt bedre, så da var det nok overbelastning som utgjorde smertene og ikke skoene. Men når jeg kommer i siget igjen så skal jeg definitivt prøve ut de fra Scetchers som jeg har kjøpt 

Hoka er ganske dyre sko, så jeg holder meg til Bondi 7 siden de har veldig god demping innen Hoka-kategorien Å kjøpe for å prøve ut blir litt dyrt. Man kan jo prøve de på i butikken, men man vet ikke hvordan de vil fungere i bruk før man har brukt de noen ganger 

Skrevet

Solgte joggesko i mange år. Det er, som de fleste sier, Hoka som har best demping. Det kan jo hende at det ikke er  mangelen på demping som er problemet for føttene dine? Grunnen til at noen kan få vondt i hæl og ankler med Hoka er fordi det er så lav drop på dem, dvs. høydeforskjellen fra tå til hæl. 

Asics Nimbus og Kayano er samme sko, bortsett fra at Kayano har en stiv kile på innsiden av sålen for å forhindre overpronasjon. De har lik oppbygning i sålen ellers. Disse er gode sko, og en av skoene på markedet med høyest drop. Hvis du sliter med akillesen så anbefaler jeg disse.

Tilsvarende sko fra New Balance er/var modellen som heter 1080. Dette er også en god sko med bra demping. Noe smalere i fasongen enn Asics, og med lavere drop. 

Sketchers kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har noe erfaring med dem. 

Det kan jo hende de mer gåorienterte skoene fra Hoka er bedre? De har litt stivere såle og mer støtte rundt anklene. Anbefaler uansett at du tar en tur på en god sportsbutikk/skobutikk og prøver deg fram. De beste skoene er de som passer til DEG.  

Det kan være mye hjelp i å bruke tøfler med en tykk og myk såle innendørs hvis du sliter med smerter i føttene, hvis du ikke gjør det fra før.

Anonymkode: 6d617...22c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg anbefaler sjelden sketchers da de egentlig ikke har god demping. De er veldig  myke å gå i, men skal du ha demping må sålen være fastere hardere, ellers synker bare skoen sammen. 

Men i ditt tilfelle ville jeg absolutt prøvd sketchers på grunn av den myke sålen. Det virker som om du trenger noe mykt å gå på, ikke nødvendigvis demping. 

Anonymkode: 6a5c1...463

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Solgte joggesko i mange år. Det er, som de fleste sier, Hoka som har best demping. Det kan jo hende at det ikke er  mangelen på demping som er problemet for føttene dine? Grunnen til at noen kan få vondt i hæl og ankler med Hoka er fordi det er så lav drop på dem, dvs. høydeforskjellen fra tå til hæl. 

Asics Nimbus og Kayano er samme sko, bortsett fra at Kayano har en stiv kile på innsiden av sålen for å forhindre overpronasjon. De har lik oppbygning i sålen ellers. Disse er gode sko, og en av skoene på markedet med høyest drop. Hvis du sliter med akillesen så anbefaler jeg disse.

Tilsvarende sko fra New Balance er/var modellen som heter 1080. Dette er også en god sko med bra demping. Noe smalere i fasongen enn Asics, og med lavere drop. 

Sketchers kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har noe erfaring med dem. 

Det kan jo hende de mer gåorienterte skoene fra Hoka er bedre? De har litt stivere såle og mer støtte rundt anklene. Anbefaler uansett at du tar en tur på en god sportsbutikk/skobutikk og prøver deg fram. De beste skoene er de som passer til DEG.  

Det kan være mye hjelp i å bruke tøfler med en tykk og myk såle innendørs hvis du sliter med smerter i føttene, hvis du ikke gjør det fra før.

Anonymkode: 6d617...22c

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg anbefaler sjelden sketchers da de egentlig ikke har god demping. De er veldig  myke å gå i, men skal du ha demping må sålen være fastere hardere, ellers synker bare skoen sammen. 

Men i ditt tilfelle ville jeg absolutt prøvd sketchers på grunn av den myke sålen. Det virker som om du trenger noe mykt å gå på, ikke nødvendigvis demping. 

Anonymkode: 6a5c1...463

Takk for gode svar begge to :) 

Før jeg ble syk så var jeg en aktiv løper, og jeg sverget til asics gel kayano i 15 år før jeg gikk over til Hoka. Feilkjøpte Clifton først, da de ikke passet foten min, men ble anbefalt Hoka Bondi 7 i en sportsbutikk. Og Hoka speedgoat i terreng. Og det funket veldig godt i starten. Men etter at jeg økte intensiteten og lengde på turene så ble det mere og mere smertefullt (egentlig ikke under turen, men etterpå)

Det kan nok stemme at det ikke er demping, men at det er det å gå på noe mykt som er tingen. For jeg fikk ikke like mye smerter etter turer i skauen, men i hovedsak på grusveier og asfalt. Så når jeg får tommel opp for å gå tur igjen så skal Scetchers som jeg kjøpte testes ut. Og kreftlegen har gitt tommel ned for powerwalking (Gud bedre så jeg savner å løpe!)

Bruker ikke tøfler inne, bare tykke ullsokker. Men har tøfler fra Uggs som er veldig myke, så skal teste de ut :) 

(har forøvrig vært til både ortoped og nevrolog, og konklusjonen er betennelse som følge av overbelastning, seinskader etter cellegift+at jeg har spredning i hele skjelettet. Jeg hadde jo et supersprekt utgangspunkt fysisk da jeg ble syk mtp at jeg har løpt+trent styrke i så mange år, og med ei sterk viljestyrke så har jeg ikke lyttet til kroppen. Å gå fra å løpe flere mil til tusleturer er vanskelig å omstille hodet på. Så jeg har ignorert at jeg er syk og bare gitt gass. Og det er jeg på femte uka med straff for nå….men har lært leksa)

• Hjerte 3
Skrevet

Det er et eller annet med passformen til Asics og Hoka som ikke passer med foten min, men Altra Paradigm sitter helt fantastisk! I tillegg til demping bør du også se på passform og pronasjon slik at du har sko som demper fra øyeblikket foten får kontakt med underlaget til steget er over.

Anonymkode: b5575...48c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...