Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har verdens beste kjæreste, men hun har et alvorlig sinneproblem. Pga dette har jeg sagt at vi ikke kan være sammen før hun har fått bukt med problemet. Det jeg lurer på er hvor lang tid det vil ta å behandle noe slikt? Det er jo ikke noe som er over etter to-tre samtaler med en terapeut. Har sagt til henne at jeg er villig til å vente, men er dette noe som kan ta år, må jeg gå videre med livet mitt.

Anonymkode: ac066...119

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler jeg trenger litt mer info her?

Hvor lang tid det tar kommer jo helt an på personen. Noen kan bruke mange år, eller resten av livet på å jobbe med noe sånt. Og her begynner jeg jo å lure litt på hva slags "anger issues" hun har, er det sånn at hun blir så sint at hun kan skade seg selv eller andre? Det knyttes ofte til psykiske lidelser. Har hun noen andre psykiske lidelser så bør hun få behandling for det også. 

Og hvis hun er verdens beste kjæreste og du virkelig er glad i henne så synes jeg du kan prøve å være der for henne og hjelpe henne igjennom terapien. Vær en støtte, og vis at du bryr deg, motiver henne. Hvis du derimot føler at det blir for mye for deg og at det tar for lang tid så må du faktisk gå videre med livet ditt ja. Det er det beste for dere begge i så fall. 

Anonymkode: 96d14...cdb

• Nyttig 3
Skrevet

Hun kan vel høre med behandleren sin? Går hun på kurs/terapi nå?

Anonymkode: 91ad8...51d

• Nyttig 2
Skrevet

Takk for svar. Jeg ville ikke nevne for mye, da hun muligens er innom forumet her. Sinnet utspiller seg verbalt, men det var nå en episode med et kjæledyr hvor hun var voldelig. Derfor er jeg redd at det kan utvikle seg til vold mot dem hun har rundt seg.

Jeg bor et par timer unna, og var vi var i prosessen med å flytte sammen. Men det tør jeg ikke nå, og da blir det vanskelig å være der for henne. 

Jenta er, utenom dette sinneproblemet, helt fantastisk. Men dette er dessverre en dealbreaker.

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun kan vel høre med behandleren sin? Går hun på kurs/terapi nå?

Hun lovet å starte i terapi, tror ikke hun har kommet til behandler enda.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun lovet å starte i terapi, tror ikke hun har kommet til behandler enda.

Vet du at hun faktisk ønsker å gjøre noe med det? Psykolog får man på dagen privat.

Jeg ville nok gitt henne et par måneder. 

Sinnemestring trenger hun uavhengig av om du blir hennes samboer eller ikke så jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet dersom jeg dro midt i et behandlingsforløp som varte lenge.

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar. Jeg ville ikke nevne for mye, da hun muligens er innom forumet her. Sinnet utspiller seg verbalt, men det var nå en episode med et kjæledyr hvor hun var voldelig. Derfor er jeg redd at det kan utvikle seg til vold mot dem hun har rundt seg.

Jeg bor et par timer unna, og var vi var i prosessen med å flytte sammen. Men det tør jeg ikke nå, og da blir det vanskelig å være der for henne. 

Jenta er, utenom dette sinneproblemet, helt fantastisk. Men dette er dessverre en dealbreaker.

Hvor gammel ca. er hun? Er det hun eller du som tar opp sinneproblemene? Har hun noen gang vært hos psykolog eller lignende? Har hun noen diagnose på fysiske eller psykiske plager?

Anonymkode: 2e45e...dce

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vet du at hun faktisk ønsker å gjøre noe med det? Psykolog får man på dagen privat.

Jeg ville nok gitt henne et par måneder. 

Sinnemestring trenger hun uavhengig av om du blir hennes samboer eller ikke så jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet dersom jeg dro midt i et behandlingsforløp som varte lenge.

Jeg vet ikke om hun bare sier det for å holde på meg, eller om hun forstår at det faktisk er et problem.

Jeg venter gjerne et års tid. Hun er verdt det, og får hun kontroll på sinnet, kan jeg ikke tenke meg noen annen i livet mitt.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvor gammel ca. er hun? Er det hun eller du som tar opp sinneproblemene? Har hun noen gang vært hos psykolog eller lignende? Har hun noen diagnose på fysiske eller psykiske plager?

Det er jeg som tok det opp, og hun virket overrasket over at jeg reagerte på det. Hun er ellers ei sprek og frisk jente på 50. Hun har vært i terapi i forbindelse med et samlivsbrudd.

• Nyttig 1
Skrevet

Løp kompis, løp

Anonymkode: 1e0c3...cfc

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

å hjelpes, og det hengte du deg så opp i at du ikke klarte se forbi det og lese resten av innlegget? Det var da veldig hjelpsomt av deg :P finn deg noe annet å gjøre, vil du? 

Jeg vil først si "flott TS, at du ikke går inn i et samboerskap med en person som har et problem med relasjoner når de blir sint eller frusrtert osv osv det står det respekt av!" 

Det å ta vare på seg selv er viktig, også for henne, men hun må ville det selv, ikke fordi du ikke vil bo sammen om hun ikke søker hjelp.. Deretter kan det ta lang tid, hvis du ikke er villig til å gi tid eller har en tidsbegrensing for egen del syns jeg du skal si det først som sist. 

Endret av Matas
Innlegget er redigert grunnet sitering av slettet innhold. - Matas, mod.
  • Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Carrot said:

å hjelpes, og det hengte du deg så opp i at du ikke klarte se forbi det og lese resten av innlegget? Det var da veldig hjelpsomt av deg :P finn deg noe annet å gjøre, vil du? 

Jeg vil først si "flott TS, at du ikke går inn i et samboerskap med en person som har et problem med relasjoner når de blir sint eller frusrtert osv osv det står det respekt av!" 

Det å ta vare på seg selv er viktig, også for henne, men hun må ville det selv, ikke fordi du ikke vil bo sammen om hun ikke søker hjelp.. Deretter kan det ta lang tid, hvis du ikke er villig til å gi tid eller har en tidsbegrensing for egen del syns jeg du skal si det først som sist. 

Takk for fint innspill! Jeg blir ikke yngre, så jeg må sette en begrensning på hvor lenge jeg kan vente på at hun lærer å mestre problemet sitt. Ville vite hvor lenge noe slikt kan ta, er det snakk om flere år, så blir det slutt nå, men er det innenfor en rimelig tid, så venter jeg. Hun har nok like vondt som meg nå, det kan neppe føles godt å bli fortalt av den man elsker at det ikke går lenger.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jeg som tok det opp, og hun virket overrasket over at jeg reagerte på det. Hun er ellers ei sprek og frisk jente på 50. Hun har vært i terapi i forbindelse med et samlivsbrudd.

Takk for svar. Jeg er lei for det, men jeg mener at om ei på 50 år ennå ikke har tatt fatt i sinneproblemene, og til og med blir overrasket over din reaksjon - da tviler jeg sterkt på at dette forholdet har noe for seg. Og det er ikke pga. deg, men pga. henne.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for fint innspill! Jeg blir ikke yngre, så jeg må sette en begrensning på hvor lenge jeg kan vente på at hun lærer å mestre problemet sitt. Ville vite hvor lenge noe slikt kan ta, er det snakk om flere år, så blir det slutt nå, men er det innenfor en rimelig tid, så venter jeg. Hun har nok like vondt som meg nå, det kan neppe føles godt å bli fortalt av den man elsker at det ikke går lenger.

Å endre sitt handlingsmønster er krevende, hvor krevende kommer jo helt ann på hvorfor man reagerer som man gjør og om man selv merker at det skjer, kjenner at man trigges osv osv. Jeg har en bekjent som har gått til terapi i en årrekke og ikke blir noe "bedre" og som rett og slett sier "jeg er for ødelagt" mens jeg kjenner andre som har vært voldelig mot kone og barn som har fått hjelp og nå kan ha sanvær uten tilsyn fordi de har jobbet hardt over noen år med dette men hvor lang tid det vil ta for henne kan ingen gi deg svar på. Jeg tror det beste er at du erkjenner at dette kan du ikke leve med - gir deg selv en frist for når du vil gå videre og sjekker inn underveis som en venn.. 

• Liker 5
Skrevet

Beklager, men har hun ikke tatt tak i dette før nå, og hun er 50, er det etter min erfaring liten sjanse for at hun kommer til å gjøre et seriøst forsøk på endre personligheten. Så jeg ville ha gått videre og tenkt at jeg var heldig som ikke kom så langt at jeg flyttet sammen med henne. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk. Vet det er veldig individuelt, blir nesten som å spørre om hvor langt et tau er😉 Lurte som sagt på hva som kunne være en rimelig tidshorisont. Setter stor pris på svaret ditt!

• Liker 1
Skrevet

P.S. Jeg forsto det slik at hun er voldelig mot et kjæledyr, og jeg blir helt kvalm ved tanken på hva dette stakkars dyret gjennomgår. Er det noen mulighet til å få det unna henne, så ville jeg heller satset på det enn å vente forgjeves på at hun skal bli normalfungerende.

• Liker 4
Skrevet

Ja, stemmer det med kjæledyret. Er derfor redd at det kan utvikle seg til vold mot mennesker også.

Er veldig glad for alle svar, og har jeg fått noe å tenke på. Ville bare ikke ta den «enkle» utveien. Det er vel eneste utvei.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Lars1009 said:

Kan det være PMS?

Nei, dessverre. Var det hormonelt ville det nok være enkelt å få bukt på problemet tror jeg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...