Gå til innhold

Mystisk vektnedgang på Aduvanz - jeg holder styr på alle kalorier inn og ut. Hva skjer? Er litt redd, dette var jo ikke med vilje.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en svært pertentlig person (ADHD og autisme), og før diagnose og medisiner (15-30 mg Aduvanz, kommer an på dagsform og behov) tracket jeg alt jeg spiste med LifeSum. Jeg var litt lubben, og ønsket å gå ned. Holdt også styr på macroer, hvor mange skritt hver dag, hvor mye jeg trente. Begynte på Aduvanz for seks måneder siden, og den eneste egentlige endringen i det daglige, er hvor lenge jeg klarer å sitte og konsentrere meg om skolearbeid eller jobb (jobber hjemmefra). 

Jeg har alltid slitt med apetitten, selv om jeg var lubben, så jeg er vant til å bare dytte fornuftig næring i munnen ved faste intervaller, uavhengig av matlyst. Ingen endring der. Jeg spiser ca 1850 kcal daglig og trener styrke annenhver dag. Har aldri klart å gjøre en vane av cardio, men jeg går like mye som før. Som sagt sitter jeg faktisk mer enn jeg har gjort før - i stedet for å bli rastløs og distrahert.

...Så hvorfor har jeg gått ned 7 kg på et halvt år, nå? Jeg vet akkurat hvor mye jeg beveger meg og spiser, og det er kliss likt. Ingen endringer i grafen. Spør jeg legen sier han bare "mange spiser mindre når de medisineres, derfor går de ned" - men jeg har bevis på at jeg ikke spiser mindre eller beveger meg mer! Jeg gjør alt helt likt som jeg gjorde for et år siden. 

Hva skjer med meg? Gjelder ikke kalorier inn/kalorier ut for oss på medisiner? 

Anonymkode: 5dfa6...e59

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva som står i pakningsvedlegget på din medisin men noen har som bivirkning mulig vekttap... 

Anonymkode: a46c6...1af

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå vet jeg ikke hva som står i pakningsvedlegget på din medisin men noen har som bivirkning mulig vekttap... 

Anonymkode: a46c6...1af

Joda, men skyldes ikke dette mindre matlyst? For kalorier inn og kalorier ut baserer seg jo på fysikkens lover, liksom... Jeg kan vel ikke trosse dem?

Skrevet

Jeg var alltid vært undervektig, men startet på Aduvanz pga add for 2 år siden. Er 30 år. Før medisin var jeg et matvrak som spiste hva jeg ville og hvor mye jeg ville, gikk ikke opp i vekt. På medisin så må jeg presse i meg. Før medisin var jeg mer fysisk aktiv. Denne medisinen ble opprinnelig laget for å brukes som slankemedisin og i USA så skrives det ut som det i tillegg. Så det er mulig den ødelegger aptetitten slik at vi bare putter i oss det mest nødvendige, er ikke så viktig at det smaker godt lenger. Jeg vet jo ikke helt om det øker forbrenningen? Men pulsen øker jo litt på det selv om vi sitter stille, så kanskje noe der? Men det kan være mulig du spiser mindre pga lavere matlyst og går ned pga det. For folk som skal slanke seg og føler det går sakte, spiser mulig likevel litt mer enn hva de tror..

Skrevet

Nå spiser du jo kalorier tilsvarende lett vekttap. Så 7 kg på 6 mnd vil endel kunne miste.

Om du så begynner på medisiner som kan påvirke appetitt/vekt så forklarer jo det mye. 

Jeg har gått ned og opp i vekt av medisiner (og mangelen på dem), 

• Liker 1
Skrevet
Avstand skrev (Akkurat nå):

Jeg var alltid vært undervektig, men startet på Aduvanz pga add for 2 år siden. Er 30 år. Før medisin var jeg et matvrak som spiste hva jeg ville og hvor mye jeg ville, gikk ikke opp i vekt. På medisin så må jeg presse i meg. Før medisin var jeg mer fysisk aktiv. Denne medisinen ble opprinnelig laget for å brukes som slankemedisin og i USA så skrives det ut som det i tillegg. Så det er mulig den ødelegger aptetitten slik at vi bare putter i oss det mest nødvendige, er ikke så viktig at det smaker godt lenger. Jeg vet jo ikke helt om det øker forbrenningen? Men pulsen øker jo litt på det selv om vi sitter stille, så kanskje noe der? Men det kan være mulig du spiser mindre pga lavere matlyst og går ned pga det. For folk som skal slanke seg og føler det går sakte, spiser mulig likevel litt mer enn hva de tror..

Jeg spiser ikke mindre, dette har jeg bevis for. Logger selv agurkskiver, liksom. Og jeg logger alt på samme måte som før.

Men dette med økt hjerterytme kan kanskje være sakens kjerne. Tross alt er det jo (for hjertet) som man går seg en tur på fire-fem timer, sikkert - og det brenner jo kalorier. Må undersøke dette nøyere.

Skrevet
DundreMilfin skrev (Akkurat nå):

Nå spiser du jo kalorier tilsvarende lett vekttap. Så 7 kg på 6 mnd vil endel kunne miste.

Om du så begynner på medisiner som kan påvirke appetitt/vekt så forklarer jo det mye. 

Jeg har gått ned og opp i vekt av medisiner (og mangelen på dem), 

Jeg er svært liten av vekst, så 1850 kcal var "maintenance++" for meg, spiste veldig mye proteiner for å bygge muskler som skulle brenne mer fett. Det funket jo, dét - men jeg spiser det samme nå og har gått ned veldig fort til meg å være. Seks kilo på meg synes VELDIG godt. Er 153 høy og har veldig sped benbygning, veide 65 da jeg begynte og veier 58 nå, og det ser ut som om det fortsetter med ca 1 kg i måneden.

Skrevet

Amfetaminliknende preparater kan føre til vekttap ikke bare pga nedsatt matlys men også økt forbrenning. Dagsbehovet ditt for kalorier har nok økt, så da blir du i underskudd når inntaket er det samme. Om vektnedgangen ikke er ønskelig bør du prøve å spise mer mat, eventuelt bytte ut det du spiser med mer energitette alternativer. 

Anonymkode: 03f87...1bd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Amfetaminliknende preparater kan føre til vekttap ikke bare pga nedsatt matlys men også økt forbrenning. Dagsbehovet ditt for kalorier har nok økt, så da blir du i underskudd når inntaket er det samme. Om vektnedgangen ikke er ønskelig bør du prøve å spise mer mat, eventuelt bytte ut det du spiser med mer energitette alternativer. 

Hmm. Jeg når min idealvekt når jeg veier 45 kg, da skal jeg tvinge nedpå mer mat. Før noen får fnatt, jeg veide 45 kg og så helt frisk ut fram til jeg var 23, da la jeg på meg masse - så jeg kommer ikke til å se anorektisk ut, bare slank. 

Skrevet

45 kg er jo på den lavere enden av  normal BMI men dette styrer du jo selv. Vær forsiktig så du ikke er for opptatt av kiloene du veier, det er mange andre måter å måle helse på. Viktigste er en sunn og frisk kropp som tåler bevegelse og kan bære deg i mange år. Lykke til.

Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet

Amfetaminbaserte medisiner girer opp kroppen slik at væsketap og fett/muskler vil gå nedover avhengig av inntaket ditt.

Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Oi så ikke denne før jeg skrev mitt noe ubegrunnede innlegg, men ja

Skrevet
Maatte_ha_konto skrev (5 minutter siden):

Amfetaminbaserte medisiner girer opp kroppen slik at væsketap og fett/muskler vil gå nedover avhengig av inntaket ditt.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kan man lese mer om dette noe sted på nett? Jeg er ikke ts, men går på Aduvanz selv og har opplevd vekttap. Hos meg har riktig nok mindre mat og mer aktivitet hatt en god del å si, og jeg var overvektig da jeg begynte på dem. Jeg er normalvektig nå, såvidt, men jeg tenkte i grunn det samme som ts og legen hennes; mindre mat gir færre kalorier inn.

Anonymkode: 5104b...e46

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hahah, ja har lest dette jeg og. Men trodde kanskje det bare var noe noen hadde funnet på. Men det kan nok forklare hvorfor jeg er oftere sulten når jeg bruker dette. Selv om jeg sitter stille mer, så er det som om kroppen krever mer mat. Og jeg tvinger jo i meg, for lar jeg være så får jeg bare negative bivirkninger som nervøsitet og uro. 

Skrevet
Maatte_ha_konto skrev (1 minutt siden):

Oi så ikke denne før jeg skrev mitt noe ubegrunnede innlegg, men ja

Da ser jeg fram til å bli enda mindre chubby, og antar dette ikke er farlig. I alle fall tar jeg jo en svært liten dose i forhold til mange.

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg er svært liten av vekst, så 1850 kcal var "maintenance++" for meg, spiste veldig mye proteiner for å bygge muskler som skulle brenne mer fett. Det funket jo, dét - men jeg spiser det samme nå og har gått ned veldig fort til meg å være. Seks kilo på meg synes VELDIG godt. Er 153 høy og har veldig sped benbygning, veide 65 da jeg begynte og veier 58 nå, og det ser ut som om det fortsetter med ca 1 kg i måneden.

Jeg er 10 cm høyere enn deg og veier omtrent det samme og er normalvektig. Så undervektig er du ikke 😊

Anonymkode: 39a06...02b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er 10 cm høyere enn deg og veier omtrent det samme og er normalvektig. Så undervektig er du ikke 😊

Og?

Anonymkode: 18333...2cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og?

Anonymkode: 18333...2cd

Beklager trodde du skrev du var undervektig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ja, denne medisinen er kjent for vektnedgang.

Så om du opplever det ikke stabiliserer seg kan du først forsøke å øke matinntaket - eller - prøve annen medisin. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Kan man lese mer om dette noe sted på nett? Jeg er ikke ts, men går på Aduvanz selv og har opplevd vekttap. Hos meg har riktig nok mindre mat og mer aktivitet hatt en god del å si, og jeg var overvektig da jeg begynte på dem. Jeg er normalvektig nå, såvidt, men jeg tenkte i grunn det samme som ts og legen hennes; mindre mat gir færre kalorier inn.

Anonymkode: 5104b...e46

https://mentalhealthdaily.com/2015/02/05/vyvanse-weight-loss-a-common-experience/

Vyvanse og Aduvanz er samme medikament så viser til denne, den er dessverre på engelsk men forklarer mange av mekanismene som fører til vekttap så håper denne er forståelig :) 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...