Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg med juridisk lovhenvisning? Kan man f.eks skrive «lov 24. januar 1977 om vegtrafikk (vegtrafikkloven) § 8 ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

:(

Anonymkode: c6ef6...343

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finner ingen steder hvordan man skriver en lov for første gang i en tekst samtidig som man har med paragraf…?

Skrevet

.

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg pleier å skrive på den måten med stor L i lov. Det samme gjør juristene på kontoret.

Skrevet

Er det til en oppgave på skolen? I så fall bør du jo høre med skolen. Men det beste er bare å henvise til loven først "når det gjelder trafikk ... er det lov om ... osv. som gjelder. I følge vegtrafikkloven § 8 ..."

Når jeg jobber og henviser til lover så dropper jeg hele loven, og skriver for eksempel bare "plan- og bygningsloven". I beste fall kan du jo i så fall lage fotnote og henvise til hele loven som kilde. Men det avhenger av hva du skal bruke det til.

Anonymkode: b913e...f11

Skrevet

Hva skal du bruke det til? 
Det enkleste er jo å bruke korttittel. Du finner denne på Lovdata. :) Altså enten «jfr. vtrl § 8 b» eller bare bruke «vegtrafikkloven» og gjeldende paragraf.

Anonymkode: 39e05...fbb

Skrevet

Kommer jo litt an på konteksten, mendet jeg som jurist pleier å skrive i brev etc. er slik: I følge/jfr. vegtrafikkloven (heretter "vtrl.") § 8. Kan være jeg tilpasser litt etter hvem som er mottaker. Men som noen skrev over, hvis dette gjelder en oppgave til skole eller universitet så dobbeltsjekk med dem der hvordan de vil ha det.

Skrevet

Sånn du skriver er helt ok. Skal du skrive flere henvisninger utover i teksten holder det å skrive kort-tittelen (vegtrafikkloven). Og ikke stor L i lov.

Anonymkode: b2d2f...cff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...