Gå til innhold

Ei som lurer på hvorfor noen kjøper oppussingsobjekter, når det fører til at de med moderat til lav inntekt ikke får kjøpt seg et hjem..

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi folk er kyniske kapitalister. Veldig glad det blir vanskeligere for hushaier som deg å sko deg på andres ulykke fremover.

Anonymkode: 6a3a0...66e

Ser vel ikke problemet her egentlig, når noen kjøper en totalt nedslitt bolig som det knapt nok er mulig å bo i, så må man nødvendigvis pusse den opp, enten man skal bo der selv eller selge videre. Det er relativt få som er interessert i totale oppussingsobjekter der alt må gjøres, så det er jo helt fint at noen restaurerer boligene til god nok stand. 

Anonymkode: 478d6...773

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leser det litt som << du skal ikke tenke "meg, meg meg" fordi jeg tenker "meg, meg, meg">> 
Hun vil at andre skal slutte tenke på seg selv, til fordel for at hun kan tenke på seg selv. 

Jeg er en av de som måtte ta takke til ett kjøkken fra 50tallet, og har pusset opp vegg for vegg. Jeg har gjort dette over noen år nå, og har mulighet til å selge til meget stor gevinst. 
Men jeg har ikke sjanse til å kjøpe ønsket bolig i ønsket område nå, derav blir det nok å finne ett oppussingsobjekt i ett annet strøk, for å pusse opp og selge videre.
Jeg kommer til å bli en av disse hun snakker om, en egoist som skal kjøpe for å pusse opp bare å selge. For det er kun det hun ser.
Hun ser ikke om dette er ett ledd i å finne en ok bolig i ønsket strøk. Hun ser ikke at dette er noe jeg gjør for å slippe bo på knappe 45 kvm. Hun ser ikke at boligen jeg har i dag er over en time unna jobb. Hun ser ikke at jeg nå bor langt unna venner og familie. Hun ser ikke at jeg faktisk ikke har sjanse i helvette til å kjøpe en bolig i ønsket område uten å tjene på boligsalg etter jeg måtte bytte jobb å gå ned mye i lønn pga sykdom. 

For hun vet ikke hvem jeg er, hun vet ikke hvorfor noen kjøper for å pusse opp å selge. Hva vet hun om den store oppussingen tok knekken på ett samliv? Kanskje noen mistet jobben under oppussingen? Kanskje noen ble alvorlig/kronisk syk? Kanskje noen skal begynne studere på en annen kant av landet, eller må flytte på grunn av jobb? 
Det er mange grunner til at folk kjøper for å pusse opp, og deretter selger. Noen gjør det som en ren spekulasjon, andre har gode grunner. Men hun ser bare seg selv i dette, for hun tenker bare "meg, meg, meg" 

Anonymkode: ebdff...5ab

Bra skrevet! Tenkte akkurat det samme selv, hun er jo like selvopptatt. Vi har gjort det samme som deg, startet som unge 24åringer kjøpte en leilighet som vi brukte 4år på å pusse opp, flyttet ett år etter og kjøpte nå rekkehus som også må pusses opp. Dette er fordi vi trenger å «klatre» og har ikke råd til noe bedre selv.

I tillegg glemmer hun at mange er interessert i oppussingsobjekt for da kan man pusse opp slik man ønsker og gjøre boligen «sin». Ingenting jeg hater mer enn når jeg ser nyoppusset kjøkken med dårlige løsninger eller billige ting, da vil jeg heller bygge kjøkkenet selv. Så derfor er det veldig populært, det er jo også billigere for oss. Alternativ A kjøpe nyoppusset leilighet med dårlig smak/løsninger til 4mill, alternativ B kjøpe oppussingsobjekt til 3mill og pusse opp for 5-600k. Da får man både en leilighet nøyaktig slik man vil ha det OG man har tjent på det.

Tviler på at «boligspekulantene» er såååå mange at hun taper hver eneste budrunde til de. Hun taper til slike som oss..

når det er sagt, selv boligspekulanter kommer ikke til å overby på en leilighet, da tjener de jo ingenting etter oppussingen. Markedspris er markedspris. Så hun klager egentlig på at hun ikke får kjøpe under markedspris…

Anonymkode: 1af1e...6c2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg leser det litt som << du skal ikke tenke "meg, meg meg" fordi jeg tenker "meg, meg, meg">> 
Hun vil at andre skal slutte tenke på seg selv, til fordel for at hun kan tenke på seg selv. 

Jeg er en av de som måtte ta takke til ett kjøkken fra 50tallet, og har pusset opp vegg for vegg. Jeg har gjort dette over noen år nå, og har mulighet til å selge til meget stor gevinst. 
Men jeg har ikke sjanse til å kjøpe ønsket bolig i ønsket område nå, derav blir det nok å finne ett oppussingsobjekt i ett annet strøk, for å pusse opp og selge videre.
Jeg kommer til å bli en av disse hun snakker om, en egoist som skal kjøpe for å pusse opp bare å selge. For det er kun det hun ser.
Hun ser ikke om dette er ett ledd i å finne en ok bolig i ønsket strøk. Hun ser ikke at dette er noe jeg gjør for å slippe bo på knappe 45 kvm. Hun ser ikke at boligen jeg har i dag er over en time unna jobb. Hun ser ikke at jeg nå bor langt unna venner og familie. Hun ser ikke at jeg faktisk ikke har sjanse i helvette til å kjøpe en bolig i ønsket område uten å tjene på boligsalg etter jeg måtte bytte jobb å gå ned mye i lønn pga sykdom. 

For hun vet ikke hvem jeg er, hun vet ikke hvorfor noen kjøper for å pusse opp å selge. Hva vet hun om den store oppussingen tok knekken på ett samliv? Kanskje noen mistet jobben under oppussingen? Kanskje noen ble alvorlig/kronisk syk? Kanskje noen skal begynne studere på en annen kant av landet, eller må flytte på grunn av jobb? 
Det er mange grunner til at folk kjøper for å pusse opp, og deretter selger. Noen gjør det som en ren spekulasjon, andre har gode grunner. Men hun ser bare seg selv i dette, for hun tenker bare "meg, meg, meg" 

Nei, du er ikke en av de hun snakker om. Du kjøper billig fordi du ikke har råd til noe annet, oppgraderer over tid mens du bor, selger og gjentar prosessen i et dyrere område. Det er jo det hun selv ønsker, for hun har heller ikke råd til en dyr bolig. 

De hun klager på er de som kjøper det, ikke bor der, totalrenoverer og selger etter ett år. 

Anonymkode: 496a8...8c6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig. Burde vært forbud for folk som er nevenyttige eller som gidder å jobbe.

Anonymkode: 803d0...f77

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja for det er "bare" å finne seg en partner eller noen å bo sammen med. Din faens rosinbolle.

Hva med oss uføre som av diverse grunner som sykdom ikke kan bo med andre? Skal vi bare bo på gata vi da?

Anonymkode: ae5c8...128

Nei... Du kan leie, eller flytte ut av de store byene, slik som andre med lav inntekt gjør. Prioriteringer, kalles det.

Da jeg leste artikkelen hørte jeg bare sutring, mer sutring, og "meg, meg, meg". Hun synes det er urettferdig at andre har bedre råd, og de med mye penger burde overlate de "billige" objektene til sånne som henne. Det blir jo som å forby First Price produkter for de som har en årsinntekt på over 550.000. Tjener du for mye må du pent la billigkjøttdeigen ligge igjen til de som har dårlig råd, og kjøpe en indrefilet isteden. 

For å følge den logikken enda litt lengre så bør ikke mangemillionærer få lov til å bo i ordinære rekkehus og blokkleiligheter, for disse må jo holdes av til uføre alenemødre og lavtlønnede. Alle som har mer en 10 mill i formue bo i villaer, og alle med over 100 millioner må bo i slott.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette innlegget var jo total skivebom. 
Årsaken til boligmangelen i bynære strøk er politisk, med byggestopp, forbud mot å bygge små boliger som nyetablerte har råd til osv. Et forbud mot å flippe boliger utgjør minimalt i denne sammenhengen, da boligen havner ut på markedet igjen og kjøpes av noen som faktisk tenker å bo der. Og dersom disse ikke hadde hatt tilgang på ferdig oppussede boliger i ønsket område ville de ha blitt med på budkrigen på oppussingsobjektene forfatteren av innlegget ønsker seg, og hun ville igjen ikke ha mulighet til å kjøpe de.

Jeg har selv forsøkt å omregulere eiendom til boligformål og fått nei av kommunen, så det som mangler her er bred politisk vilje til å gjøre noe med boligmangelen i sentrale strøk. Når det er færre boliger tilgjengelig enn det er mennesker som ønsker å bosette seg et sted så går naturligvis prisene opp, og lavinntektsfamilier presses ut av bynære områder.

Anonymkode: ff5f2...295

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja for det er "bare" å finne seg en partner eller noen å bo sammen med. Din faens rosinbolle.

Hva med oss uføre som av diverse grunner som sykdom ikke kan bo med andre? Skal vi bare bo på gata vi da?

Om du ikke har råd til å kjøpe må du leie. Og har du ikke råd til å på et dyrt sted må du bo på et billig sted. Du som er ufør og enslig kan jo uansett bo hvor som helst. Du kan uansett ikke kreve at staten skal kjøpe en dyr bolig til deg.

Det at det blir færre enslige er et kjempeproblem for boligmarkedet, og for klimaer for den saks skyld. Det går an å bo i kollektiv og om man ikke har partner

Anonymkode: aeab0...9e1

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det at det blir færre enslige er et kjempeproblem for boligmarkedet

"flere" enslige mente jeg å si

Anonymkode: aeab0...9e1

Skrevet

Hater grådige folk.

Anonymkode: 4c4ff...409

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det en menneskerett å eie?

• Nyttig 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

3 hours ago, Portia Catonis said:

Da jeg leste artikkelen hørte jeg bare sutring, mer sutring, og "meg, meg, meg". Hun synes det er urettferdig at andre har bedre råd, og de med mye penger burde overlate de "billige" objektene til sånne som henne. Det blir jo som å forby First Price produkter for de som har en årsinntekt på over 550.000. Tjener du for mye må du pent la billigkjøttdeigen ligge igjen til de som har dårlig råd, og kjøpe en indrefilet isteden. 

For å følge den logikken enda litt lengre så bør ikke mangemillionærer få lov til å bo i ordinære rekkehus og blokkleiligheter, for disse må jo holdes av til uføre alenemødre og lavtlønnede. Alle som har mer en 10 mill i formue bo i villaer, og alle med over 100 millioner må bo i slott.

Veldig enig, det leserinnlegget burde ikke fått komme på trykk. Det er noe man kunne lest på kg, men avisene bør beskytte sånne folk mot seg selv. Vi bor da ikke i Nord-Korea, selvsagt skal boligene gå til den som byr høyest. Leserbrevet minnet meg på den tråden med hun som gikk rundt til folk og ba dem selge husene sine til henne siden folk uten barn ikke burde sitte på eget hus. 

Anonymkode: ee132...eea

• Liker 2
Skrevet

Folk med lav inntekt har ikke nødvendigvis penger til å bo i et oppussingsprosjekt, spesielt ikke gamle eneboliger som trenger masse vedlikehold. Høres fint ut å kjøpe et billig hus fra 60-tallet, og tenke at man skal leve godt med interiøret, men det er ikke det som nødvendigvis er utfordringen. Tak må gjerne skiftes for at det ikke skal bli lekkasje, skifte vinduer for å unngå varmetap, man må kanskje skifte det elektriske anlegget, også er kanskje ikke skorsteinen/ovnen godkjent for dagens standard, og det må skiftes, og kanskje må man også skifte rørsystem og til og med septiktank om man har privat grunn. Ekstremt mye skjulte kostnader som kan komme og det er faktisk ting man må gjøre fordi det er så strenge standarder og krav og man risikerer bruksforbud på feks. peis om man ikke ordner det etter standard. 

Som noen andre her nevner, så er det faktisk bra om folk kjøper oppussingsprosjekter og vedlikeholder hus før det kommer omfattende skader på, som feks. store lekkasjer fra tak og at det er bedre for lavt lønnede å kjøpe seg inn i borettslag der man har forutsigbarhet med tanke på uventa utgifter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...