Gjest Gjest_Brennmanet_* Skrevet 25. november 2005 #1 Skrevet 25. november 2005 Utoroskap er tydeligvis et tema som opptar folk i disse dager. Både blogger og spørrespaltene i avisene bugner over av dette. Hva kan grunnen være? Er det mer utroskap nå enn før, og dersom det er mer, er det fordi vi har blitt dårligere mennesker enn generasjonen før oss? Tror nok det er mer utroskap nå enn når foreldrene våre var i målgruppen. Årsaken er nok ikke nødvendigvis at vi er blitt dårligere mennesker eller at moralen generellt er synkende. En av grunnene er nok anledningsmodellen. Vi reiser mer enn før. Vi møter mer mennesker enn før. Vi har mer penger til å leve et sosialt liv som ikke nødvendigvis inkluderer partneren. En annen grunn er nok at vi har fått en klarere forståelse for at vi lever bare en gang og at vi ønsker å ta for oss av det livet kan by oss, mens vi er på denne jord. Er så utroskap så forferdelig som mange synes? Svaret må bli både ja og nei. Alle må kunne ha et krav om å bli verdsatt og elsket. Alle må også ha et krav om et tilfredstillende sexliv? Du vil kanskje si at man alltid har muligheten for å komme se gut av et forhold man ikke har det godt i. Ofte er det enklere sagt enn gjort. Det kan kanskje være bedre for barna om man blir i et forhold der de elsker begger foreldrene. Man lever jo ikke nødvendigvis som ville dyr fordi om forholdet ikke fungerer. Mange vil si at forholdet til barna er viktigere enn egne behov. Den økonomiske belastningen ved et samlivsbrudd kan også gå ut over barna vel så mye som foreldrene. Jeg forsvarer ikke utroskap men av flere onder kan det i enkelte tilfeller være det minste. Hva jeg ikke kan akseptere er at man beggar utroskap utelukkende pga spenningen eller for å bekrefte at man fortsatt har draget. Dette er både ondskapsfullt og egoistisk. Jeg er en kvinne på 38 som er gift med verdens beste mann. Allikevel er jeg utro. Det som gjør min utroskap spesiell (og akseptabel tror jeg) er at den er godkjent av mannen min. Mitt problem (eller glede) er at jeg er seksuell tiltrukket av begge kjønn og jeg er avhengig av sex med andre kvinner for å fungere i hverdagen. Mannen min aksepterer at disse kvinnene gir meg noe som han aldri kan gi meg og at de på ingen måte konkurrerer med han eller er en trussel for han. Disse forholdene til andre kvinner handler utelukkende om sex. Selvsagt hender det at jeg blir stormende forelsket i noen av jentene jeg elsker med, men likevel klarer jeg å holde forholdet på et rent seksuellt nivå. Dette fordi jeg vet at det er mannen min jeg elsker og vil dele livet mitt med. Jeg ville aldri drømme om å være utro med en annen mann. Selvsagt tenner jeg som alle andre kvinner på vakre menn som krysser min veg, men det blir alltid med søte drømmer. Tror nok at mange av dere som leser dette ser på meg som en umoralsk jente som bare tenker på meg selv. Det får dere bare gjøre, for de eneste jeg lar dømme meg er min mann og meg selv.
Gjest Sesselja Skrevet 25. november 2005 #2 Skrevet 25. november 2005 Men er du utro? Eller lever du i et åpent ekteskap? Å være utro er å bryte et løfte eller svikte i et tillitsforhold. Det kan gjelde i ekteskap, eller i andre sammenhenger som i et ansettelsesforhold. Når du er utro går du altså bak ryggen på noen som stoler på deg. Det gjør ikke du. Jo, du har sex med andre, men det er ikke snakk om svikt i tilliten dersom mannen din sier OK. I ditt tilfelle er kanskje utroskap om du har sex, forelsker deg i elskerinnen og innleder et dypere forhold til henne. Eller at du har sex med en mann. Noe som bryter med din manns tillit til deg. Utroskap er moralsk galt i mine øyne. Det kan unnskyldes og forklares på mange måter, men essensen i det er likevel galt: at du bryter er løfte eller noens tillit. Å ha sex med andre fordi man er gift, dét er ikke nødvendigvis galt. Det er det de to i ekteskapet som avgjør.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #3 Skrevet 25. november 2005 Det som gjør min utroskap spesiell (og akseptabel tror jeg) er at den er godkjent av mannen min. Da er det ikke utroskap i ordets rette mening...
Gjest Milah Skrevet 25. november 2005 #4 Skrevet 25. november 2005 Siden du har en avtale på dette med mannen din, er ikke dette utroskap i mine øyne!
Gjest Piper Skrevet 25. november 2005 #5 Skrevet 25. november 2005 Du er ikke utro, for utro i mine øyne er når en går bak ryggen til partnere, eller gjør det selv om partneren ikke liker det. Du og din mann har et åpent forhold, der du får gjøre som du vil, så lenge det bare er på det seksuelle plan. Det er ikke å være utro. Utroskap er svik, bedrag og har ikke noe med tillatelse å gjøre.
LilleBille Skrevet 25. november 2005 #6 Skrevet 25. november 2005 Utroskap er svik, bedrag og har ikke noe med tillatelse å gjøre. ← Enig - for har man tillatelse - og partneren vet om og aksepterer det - er det noe helt annet enn utroskap.
Shagya Skrevet 25. november 2005 #7 Skrevet 25. november 2005 Da er du ikke utro - når det du gjør er akseptert av mannen din.
Gjest Bellatrix Skrevet 25. november 2005 #8 Skrevet 25. november 2005 (endret) Du er ikke utro og utroskap er ikke greit. Endret 25. november 2005 av Fighter
valentino Skrevet 25. november 2005 #9 Skrevet 25. november 2005 [...] Jeg er en kvinne på 38 som er gift med verdens beste mann. Allikevel er jeg utro. [...] Mannen min aksepterer at disse kvinnene gir meg noe som han aldri kan gi meg og at de på ingen måte konkurrerer med han eller er en trussel for han. Disse forholdene til andre kvinner handler utelukkende om sex. [...] ← Hvordan ville du reagert om mannen din hadde sex med andre menn? Og: Den som sitter igjen med å betale barnebidragene blir jo sittende med den økonomiske byrden.
Gjest Gjest_Brennmanet_* Skrevet 28. november 2005 #10 Skrevet 28. november 2005 Jeg ville akseptert at mannen min var sammen med en annen mann så lenge dette var avgjørende for at han kunne ha et godt liv. En annen mann ville jo ikke være en erstatning for meg. Ville selvsagt forlange diskresjon.
Gjest Melk Skrevet 28. november 2005 #11 Skrevet 28. november 2005 jeg er avhengig av sex med andre kvinner for å fungere i hverdagen. Isåfall vil jeg si at du her et problem. Måten du har valgt å fixe problemet ditt på, kaller jeg ikke utroskap, men et åpent forhold.
Rav Skrevet 28. november 2005 #12 Skrevet 28. november 2005 Men du er jo ikke utro! Utroskap skjer først når man bryter en avtale, akkurat som i alle andre sammenhenger. Har man ingen avtale, ingen skade skjedd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå