AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #1 Skrevet 1. september 2022 Case: Par, begge har barn fra før. Mann har ikke samme etternavn som sine barn, men dame i forholdet har det (til sine barn, disse barna har ikke etternavn til sin far). Begge parter har en "50-50 ordning" med ex-partnere. Ny ektemann tar etternavn til sin nye kone. Ergo får han etternavn til sine stebarn også, men deler ikke etternavn med egne unger. Innafor eller ikke?😬 synes hele opplegget med å bytte etternavn er noe krampaktig når man har unger alle veier.. For å liksom vise verden at man "hører sammen"? sorry om noen blir støtt. Anonymkode: 9c4bc...541
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #2 Skrevet 1. september 2022 Jeg har barn, min mann har ikke. Jeg har tatt hans navn og barna mine har mitt pikenavn og sin fars navn. Mine barn var store nok til å uttale seg når jeg giftet meg og de syntes det var fint at jeg tok stefarens navn. Anonymkode: 2b3f1...d2b
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #3 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har barn, min mann har ikke. Jeg har tatt hans navn og barna mine har mitt pikenavn og sin fars navn. Mine barn var store nok til å uttale seg når jeg giftet meg og de syntes det var fint at jeg tok stefarens navn. Anonymkode: 2b3f1...d2b Men dette er jo annerledes? For da deler ikke dine barn etternavn med stefar. Her deler ikke barna etternavn med biologisk far, men derimot "plutselig" til sin stefar. Og det synes jeg egentlig er litt respektløst mot ekspartner. På papiret ser det jo nesten ut som dette er en "biologisk familie" når det ikke er tilfelle! Mulig jeg tenker rart😂 Er selv gift, men valgte ikke skifte etternavn av hensyn til mine barn jeg har fra tidligere forhold. Anonymkode: 9c4bc...541
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #4 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Case: Par, begge har barn fra før. Mann har ikke samme etternavn som sine barn, men dame i forholdet har det (til sine barn, disse barna har ikke etternavn til sin far). Begge parter har en "50-50 ordning" med ex-partnere. Ny ektemann tar etternavn til sin nye kone. Ergo får han etternavn til sine stebarn også, men deler ikke etternavn med egne unger. Innafor eller ikke?😬 synes hele opplegget med å bytte etternavn er noe krampaktig når man har unger alle veier.. For å liksom vise verden at man "hører sammen"? Anonymkode: 9c4bc...541 Deres sak. Anonymkode: 2ae7a...394 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #5 Skrevet 1. september 2022 Tja min datter har kun sin fars etternavn, han er gift på nytt og har fått en datter til, de alle har hans etternavn, så da ser det jo ut som de er biologisk familie inkl stemor, har ikke ett sekund tenkt over at det skulle være et problem 😅. Anonymkode: 99789...0f3 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #6 Skrevet 2. september 2022 Folk får gjøre akkurat som de vil. Og men mindre et av navnene er spesielt sjeldne tror jeg ingen bryr seg det minste. utenom du da TS. Eneste kommentaren er at å ikke ha samme navn som sine egne barn (minimum som mellomnavn) fører til at han må ha med fødselsattest på reiser til en del land for å faktisk dokumentere at han er far til barna. Men den situasjonen er han jo i allerede uansett. men ellers er jeg litt enig, hadde aldri giddet å ta en annens etternavn med mindre man planlegger felles barn. Men kan jo hende at de gjør det? Anonymkode: 8b0e9...863
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #7 Skrevet 2. september 2022 Driter i hva andre gjør. Har ikke endret etternavn, kommer aldri til å gjøre det. Hva mannen gjør med sitt etternavn, er opp til ham. Barna våre har mitt etternavn, og mannens etternavn som mellomnavn. Det enkleste er jo om folk bare holder seg til det navnet de har fått, og ikke skifter i det hele tatt.. Fatter ikke poenget med det, menmen. Anonymkode: cd3dd...45b
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #8 Skrevet 2. september 2022 Jeg ser ikke poenget med å ta en annen manns etternavn. Først bli "gitt bort" av min far, for å så få en annen manns etternavn - nei takk, så utrolig gammeldags. Anonymkode: 6f742...2ef
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #9 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ser ikke poenget med å ta en annen manns etternavn. Først bli "gitt bort" av min far, for å så få en annen manns etternavn - nei takk, så utrolig gammeldags. Anonymkode: 6f742...2ef Jeg var helt enig med deg. Ungene mine gikk det etternavnet som tilfeldigvis både lød finest, var mest sjeldent og lettest å skrive av mors og fars navn. Ingen byttet etternavn når vi giftet oss så barna delte da etternavn med én biologisk familie. I en kjernefamilie med bare våre barn. Når de begynte å lese og så post, klasselister, osv, så begynte ungene å spørre hvorfor den ene forelderen inn hørte til i "Familien X". Så, med et hjertesukk endret vi begge navn - og tok hverandres etternavn som mellomnavn. Ungene ble happy med postkassen, vi har fortsatt de samme etternavnene og signaturene.. Og det føltes faktisk sjokkerende "godt" å dele navn. Min mann heter altså Ola MittNavn HansNavn og jeg Kari HansNavn MittNavn... Og ungene har kun ett av disse. Det finnes mange løsninger, og det finnes mange årsaker, både formelle og emosjonelle til hvorfor folk ønsker å bytte navn og det er ikke alltid det er på grunn av "patriarkene". Selv om jeg tenkte sånn før. TS og mannen kunne kanskje gjort noe lignende og benyttet mellomnavn. Kanskje TS sin ektemann kan bruke sine biologiske barns etternavn som mellomnavn og slik knytte bro til både ny kone og egne barn? Anonymkode: 926bd...2d4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #10 Skrevet 2. september 2022 et par har giftet seg. han er gift for 2. gang. hun har unger med to forskjellige menn og har nå giftet seg med mann nummer 3, og tatt etternavnet hans. hun tenker ikke så mye hun dama, lar det stå til. spår at innen 2 år er de skilt... Anonymkode: becca...b6d
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #11 Skrevet 2. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): et par har giftet seg. han er gift for 2. gang. hun har unger med to forskjellige menn og har nå giftet seg med mann nummer 3, og tatt etternavnet hans. hun tenker ikke så mye hun dama, lar det stå til. spår at innen 2 år er de skilt... Anonymkode: becca...b6d Det var da så ekstremt arrogant du var da. Kom deg ned fra hesten din. Anonymkode: 1b4fd...80a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå