AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #1 Skrevet 1. september 2022 Hei. Jeg har en leilighet som jeg har eid i 3 år. Samboer eier hus som vi bor i, jeg leier ut. Mannen har fridd og vi skal gifte oss. Dersom jeg selger leiligheten etter at vi har giftet oss, er da overskuddet "vårt", og må deles på to? Har hintet som særeie, men mannen var skeptisk.. Anonymkode: 16018...3a8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #2 Skrevet 2. september 2022 Spør advokat, ikke her. Du vet ikke hva vi kan, og mange her har overhodet ikke peiling men svarer likevel. Anonymkode: b7700...f29 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #3 Skrevet 2. september 2022 Det er kun den nedbetalte delen du kan holde utenfor deling. Søk opp skjevdeling. Anonymkode: c6acf...af2
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 2. september 2022 #4 Skrevet 2. september 2022 Det du tar med deg inn i ekteskapet kan kreves skjevdelt ved oppløsning av ekteskapet etter visse kriterier. Les ekteskapsloven.
Snublefot62 Skrevet 2. september 2022 #5 Skrevet 2. september 2022 To store livsvalg med større økonomisk konsekvens. Tror jeg ville hatt en time med advokat 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #6 Skrevet 27. august 2023 Du eier leiligheten og han eier den boligen dere bor i nå. Jeg ville kjøpt meg inn i boligen eller hvis det blir rotete, solgt begge boligene og kjøpt en sammen med forholdsmessig eierandel. Anonymkode: 75d25...a1d
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #7 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du eier leiligheten og han eier den boligen dere bor i nå. Jeg ville kjøpt meg inn i boligen eller hvis det blir rotete, solgt begge boligene og kjøpt en sammen med forholdsmessig eierandel. Anonymkode: 75d25...a1d De er gift med felleseie, så trenger ikke å kjøpe seg inn i boligen (som om de var samboere) . Den delen av boligen som var nedbetalt ved ekteskapsinngåelse kan skjevdeles ved skilsmisse. Dersom 25% var nedbetalt da ekteskapet ble inngått, og 75% nedbetalt ved salg, vil 25% av salgssummen tilfalle opprinnelig eier, 25% dekke lån, mens de siste 50% går inn i felleseiet. Anonymkode: 5b795...0fd
CAPS LOCK Skrevet 27. august 2023 #8 Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (På 1.9.2022 den 23.58): Dersom jeg selger leiligheten etter at vi har giftet oss, er da overskuddet "vårt", og må deles på to? Anonymkode: 16018...3a8 Nei. Det er ditt alene så lenge du er gift med ham. Det er først ved oppløsning av ekteskapet, enten ved skilsmisse eller død, at regelen om likedeling er relevant, men det er unntak for "verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått". Se ekteskapsloven § 59 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1991-07-04-47/KAPITTEL_2-7#KAPITTEL_2-7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå