Gå til innhold

Hvilken utdanning bør jeg ha for å jobbe som rådgiver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte bare sjenerelt. Er det lurt å ha erfaring gjennom verv for å styrke CVen samtidig?

Anonymkode: 6fdee...28c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags rådgiver? De fleste stillinger der jeg jobber heter rådgiver, det er enorm variasjon i type jobb og faglig kompetanse. 

Anonymkode: ad7d0...a98

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tenkte bare sjenerelt. Er det lurt å ha erfaring gjennom verv for å styrke CVen samtidig?

Anonymkode: 6fdee...28c

Generelt. 

Anonymkode: 873d0...56d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Man er ikke rådgiver generelt, det er alltid et spesifikt tema. Sånn sett spiller fagfelt liten rolle så lenge du er en ekspert på ditt fagfelt.

Anonymkode: c153d...40d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Rådgiver i bank - lurt med utdanning innen finans.

Rådgiver for en politisk/frivillig organisasjon - statsvitenskap, eventuelt fagbakgrunn (.feks som rådgiver i kreftforeningen vil man ofte ønske seg en med helsefaglig bakgrunn). 

Selv har jeg statsvitenskapelig bakgrunn, og ser mange av mine medstudenter gå inn i rådgiverstillinger, både i offentlig og privat sektor. Da vil rådet være å ha endel på cv`en fra studietiden - fra studentpolitikken, frivillig engasjement i en organisasjon av type Røde Kors eller Norsk folkehjelp. 

Rådgiver i kommunen - fagutdannelse - f.eks vil de i avdeling for oppvekst ønske seg en rådgiver med pedagogisk eller helsefaglig utdannelse. For bygg og plan vil man ønske seg juridisk eller fagteknisk utdannelse, som arkitekt eller ingeniør. 

Feltet er bredere enn det jeg klarer å skrive her - men du skjønner tegninga. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det vanlige er å få seg en fagutdannelse i bunn, få noe erfaring, og så tre inn i en rådgiverstilling.

Har bekjente som har utdannet seg til biologer, sykepleiere, lærere og innen IT, som nå jobber som rådgiver.

Selv var jeg pilot, og er nå rådgiver. 

Anonymkode: e410c...744

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...