Gå til innhold

Hva tror du moralen i "Skjønnheten og Udyret" var

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange sier det typiske "ikke døm folk basert på utseende"

Men tror ikke det var det vel? Er det ikke mer "Man gjøre det rette om man lærer av sine feil"

Bare slik jeg såg på filmen som

Anonymkode: a4524...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå var det jo ikke bare utseendet som var skremmende med udyret. Han var åpenbart en bortskjemt drittsekk før, som bare var opptatt av pene damer, også ble han sint og bitter som udyr. Han syns Belle var pen, siden han ble så sint da hun ikke ville spise middag med han den første kvelden. Faren hennes fikk jo ikke det tilbudet… Så i utgangspunktet gikk han etter utseendet, men han ble vel mer forelsket da han ble kjent med henne. Og da myknet han opp mer og mer, og Belle ble forelsket i han også.

Så jeg vet ikke helt jeg.. Kanskje han selv fikk litt andre verdier som udyr, selv om han fremdeles var ganske opphengt i utseende? Jeg syns ikke at han lærte av sine feil iallfall, for jeg ser ingen plasser i filmer at han behandler mindre pene folk annerledes enn hva han gjorde med heksa og faren til Belle.. Belle var jo veldig pen, til og med landsbyens hotteste ville ha henne (og han oppførte seg nok ganske likt slik udyret gjorde før han ble udyr). Så kanskje moralen er at man må bli stygg for å få gode verdier som mann?😅

Anonymkode: 2ffdb...c3e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mange sier det typiske "ikke døm folk basert på utseende"

Men tror ikke det var det vel? Er det ikke mer "Man gjøre det rette om man lærer av sine feil"

Bare slik jeg såg på filmen som

Men feilen hans var jo nettopp at han dømte folk basert på utseende, derfor ble han straffet med å bli udyr, og bli utsatt for den samme fordømmelsen. Så kom Bella og viste at man ikke skulle dømme basert på utseendet. 

Anonymkode: 0f1de...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå var det jo ikke bare utseendet som var skremmende med udyret. Han var åpenbart en bortskjemt drittsekk før, som bare var opptatt av pene damer, også ble han sint og bitter som udyr. Han syns Belle var pen, siden han ble så sint da hun ikke ville spise middag med han den første kvelden. Faren hennes fikk jo ikke det tilbudet… Så i utgangspunktet gikk han etter utseendet, men han ble vel mer forelsket da han ble kjent med henne. Og da myknet han opp mer og mer, og Belle ble forelsket i han også.

Så jeg vet ikke helt jeg.. Kanskje han selv fikk litt andre verdier som udyr, selv om han fremdeles var ganske opphengt i utseende? Jeg syns ikke at han lærte av sine feil iallfall, for jeg ser ingen plasser i filmer at han behandler mindre pene folk annerledes enn hva han gjorde med heksa og faren til Belle.. Belle var jo veldig pen, til og med landsbyens hotteste ville ha henne (og han oppførte seg nok ganske likt slik udyret gjorde før han ble udyr). Så kanskje moralen er at man må bli stygg for å få gode verdier som mann?😅

Anonymkode: 2ffdb...c3e

Er delvis enig. Er derfor de burde kanskje hatt en 2er der han har litt dårlige manerer og at han har en sjanse til å bli fullt person. Er litt derfor jeg synes det var så skuffendes med de Disney filmene ifra 1997/1998 fordi hadde handlingen bare startet på slutten av 1enern filmen. Men bare hatt de som mennesker istedet for å ha pacingen i 1991 filmen så hadde det gitt mer mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi en jente et skikkelig bibliotek, og hun kan tilgi det meste? :fnise: Godhet trumfer ondskap, kjærligheten overvinner alt - essensen i ethvert eventyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (1 minutt siden):

Gi en jente et skikkelig bibliotek, og hun kan tilgi det meste? :fnise: Godhet trumfer ondskap, kjærligheten overvinner alt - essensen i ethvert eventyr.

Tror hun aldri leste annet en koselige eventyr bøker i 1991 filmen iallfall

Altså faren var mer den oppfinneren men litt uortodoks fyr da. Iallfall slik jeg husker.

Hovedsaklig synes bare landsby folket at hun er rar er alt jeg husket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moralen er at å bli tvangsgiftet med et monster ikke blir så ille som man først trodde. 

Anonymkode: d78bd...0da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Moralen er at å bli tvangsgiftet med et monster ikke blir så ille som man først trodde. 

Anonymkode: d78bd...0da

Klassisk Stockholmsyndromet

this guy just changed the way we see beauty and the beast

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen i eventyret er vel at når du giftes bort til en rik gammel drittsekk vil du først hate han og se ham som et monster, men så vil du etterhvert «lære å elske ham».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tror hun aldri leste annet en koselige eventyr bøker i 1991 filmen iallfall

Altså faren var mer den oppfinneren men litt uortodoks fyr da. Iallfall slik jeg husker.

Hovedsaklig synes bare landsby folket at hun er rar er alt jeg husket

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spiller egentlig ingen rolle om noen er stygge som juling. 

så lenge man har mer enn nok penger, og bor i ett enormt slott, så gir "den vakre kvinnen" fullstendig blanke i utseendet ditt.              

Anonymkode: 7f75a...00b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kvinnen alltid er den mest attraktive i forholdet. Det slår aldri feil!

Anonymkode: d909b...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig enkelt: 

Vi er alle forskjellige, og når alt kommer til alt, så betyr ikke det ytre alt i et forhold. Noen ganger trenger hjernen mat, slik at vi ikke blir noen tomme skall som ikke bryr oss om noe annet enn oss selv. 

Motsetninger tiltrekker ikke alltid hverandre, noen ganger er vi mer lik enn det vi vil innrømme. 

Adam(udyret), ble ganske smart etter at han ble "stygg og skummel". Belle var smart, men var det egentlig det ytre som gjorde hun nydelig, eller var det all hennes kunnskap og verdi som gjorde henne nydelig? 

Hun var jo fryst ut fra resten av landsbyen fordi hun hadde en "skrullete" far. Bare det gjør henne til et annet menneske enn hva resten av den bedritne landsbyen var.

Vi kan plukke filmen fra hverandre, men i bunn og grunn så skraper man overflaten i hva som var meningen.   

Ikke la deg lure av det ytre. Er du slem, egoistisk, lite empatisk osv så kan du bli sett på som stygg selv om du er fin. 

Anonymkode: 2cfde...374

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At menn , uansett hvordan de ser ut selv går etter et ungt og pent utseende hos kvinner/jenter. Mens unge kvinner/jenter skal lære seg å elske et grusomt utseende og personlighet hos en mann. Inceleventyr , mange eventyr er egentlig det.

Anonymkode: 7b149...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...