Gå til innhold

Vi må redde klimaet nå med en gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi må skynte oss å redde klimaet med en gang. Er du flink til å ta tak i klimaavtrykket ditt? Jeg gjør masse for å redde jordkloden hver eneste dag, men det hjelper ikke hvis ikke DU også gjør ditt. Hva føler du at du kan bli flinkere på? Kjøre mindre bil, spise mindre kjøtt eller bare forbruke mindre? Det er slitsomt for meg å redde klimaet helt alene, i hvertfall når jeg ser folk kjører formålsløst rundt i bil når de kunne holdt seg hjemme.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jhaawk skrev (31 minutter siden):

Vi må skynte oss å redde klimaet med en gang. Er du flink til å ta tak i klimaavtrykket ditt? Jeg gjør masse for å redde jordkloden hver eneste dag, men det hjelper ikke hvis ikke DU også gjør ditt. Hva føler du at du kan bli flinkere på? Kjøre mindre bil, spise mindre kjøtt eller bare forbruke mindre? Det er slitsomt for meg å redde klimaet helt alene, i hvertfall når jeg ser folk kjører formålsløst rundt i bil når de kunne holdt seg hjemme.

Det blir et altfor ensporet fokus. Det er andre samfunnsproblemer; fx galloperende sosial ulikhet, som er minst like presserende å gjøre noe med. Vi måte jobbe på flere fronter samtidig hvis samfunnet skal bli bedre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
8 hours ago, Jhaawk said:

Det spiller ingen rolle hva du gjør. Ditt co2-avtrykk er så lite at det ikke spiller noen rolle for klimaet.

Det spiller ingen rolle hva Norge gjør heller. Norge står for bare 0,2% av klodens co2-utslipp, og om alle nordmenn la seg ned og døde i morgen, så ville ikke det ha noen innvirkning på klimaet.

Offisiselt har Norge et co2-utslipp på 47 millioner tonn co2 i året, men i motsetning til mange andre land, så regner ikke Norge med skogens co2-opptak i klimaregnskapet. Skogen tar opp ca 24 millioner tonn co2 i året, så hvis skogen hadde vært regnet med i klimaregnskapet, så hadde Norges co2-utslipp vært halvert. Norge har forpliktet seg til å redusere co2-utslippet med 40% innen 2030, og Norge overoppfyller dette målet, hvis man regner med skogens opptak av co2.

Norges co2 utslipp pr innbygger blir av og til sammenlignet med Kina, for Norge har offisielt et utslipp på ca 9,7 tonn/innbygger, mens Kina offisielt har et utslipp på 9,4 tonn pr innbygger. Men sammenligningen er fullstendig misvisende, for Kina regner med skogens cco2-opptak i klimaregnskapet, mens Norge ikke gjør det.

Egentlig er regnskapet enda gunstigere for Norge sin del, for Norge regner heller ikke med havets opptak av co2. Dersom Norge hadde regnet med skogens og havets opptak av co2, så hadde ikke Norge sluppet ut co2 i det hele tatt – da haddde Norge hatt et NEGATIVT utslipp av co2! KATASTROFE! For hvis det blir kjent at Norge ikke slipper ut co2, men derimot tar opp co2, HVA SKULLE DE GÆRNINGENE SOM BEFINNER SEG PÅ DET GÆRNEHUSET SOM NOEN KALLER FOR STORTINGET SKRIKE OM DA????

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Jhaawk skrev (14 timer siden):

Vi må redde klimaet nå med en gang

Ha ha, lykke til med å gjøre noe med klimaet... ;) 

Vi bør selvsagt begrense forurensning og minimere ødeleggelse av naturen etc, men klimaet, det forandrer seg nok fortsatt slik det alltid har gjort.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
LeneXCII skrev (5 minutter siden):

Vi bør selvsagt begrense forurensning og minimere ødeleggelse av naturen etc, men klimaet, det forandrer seg nok fortsatt slik det alltid har gjort.. 

Vi trenger mange vindmøller slik at vi kan skru på varmtvannstanken når det blåser ute. Dette er ren og fornybar bærekraftig kraft. Jeg får dårlig samvittighet ved å bare dusje i vei og skylle ekkelt bestikk i varmt vann når vi nesten ikke har vann i magasinet. Derfor håper jeg det kommer masse vindmøller her hvor jeg bor, for da kan vi støvsuge og føne håret samtidig når det blåser fælt.

Skrevet (endret)
Caniggia skrev (14 timer siden):

Det blir et altfor ensporet fokus. Det er andre samfunnsproblemer; fx galloperende sosial ulikhet, som er minst like presserende å gjøre noe med. Vi måte jobbe på flere fronter samtidig hvis samfunnet skal bli bedre.

Det viktigste er ikke at samfunnet blir bedre, men at folk som ikke er like ansvarlige som meg får dårligere råd gjennom 20 doblede strømpriser og masse inflasjon. Da får ikke disse egoistene ødelagt klimaet ved å kjøpe alt de ønsker seg og masse dritt som barna ikke trenger. Når jeg var liten spikket far en liten trehest til meg og var den eneste leken jeg fikk. Snart har vi drept alle andre arter ned CO2. Det er mye rart bortover og nå må vi ta fra folk kjøpekraften før vi alle må gå i bikini hele året.

Endret av Jhaawk
Skrevet

Har du vurdert å videreføre budskapet til land som f.eks India og Kina? Hvor det bor totalt 2,8 milliarder mennesker til sammen? Vannkraften i Norge var egentlig vår grønne energi. Vindmøller har flere ulemper ved seg, blant annet at det går utover fugleliv, og ødelegger naturlandskap etter min mening.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, LeneXCII said:

Ja, klimaet har alltid vært i endring og medført flere ganger masseutryddelser av arter. Forskjellen på nå og tidligere er at nå går det veldig mye fortere på grunn av menneskelig påvirkning. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg kunne selvfølgelig forsøkt å klimamisjonere i andre land, men føler at det fungerer bedre for meg å selv spare klimaet og kloden ved ikke å sette barn til verden, dessuten er det viktig å bidra til folkeopplysning på KK og stemme MDG. Det viktigste er å gå forran som et godt eksempel som andre kan beundre. Jeg er et godt menneske, mye bedre enn gjennomsnittet. Derfor er det viktig at jeg hjelper til med å oppdra folk som befinner seg langt nede på bevissthetsskalaen og som er retarderte.

Skrevet
Bag skrev (2 minutter siden):

Ja, klimaet har alltid vært i endring og medført flere ganger masseutryddelser av arter. Forskjellen på nå og tidligere er at nå går det veldig mye fortere på grunn av menneskelig påvirkning. 

Det har spiralert ut av kontroll. Jeg håper du begynner med deg selv og ikke bare tror at du kan overlate til alle andre og regjeringen å få stoppet galskapen.

Skrevet
3 minutter siden, Jhaawk said:

Det har spiralert ut av kontroll. Jeg håper du begynner med deg selv og ikke bare tror at du kan overlate til alle andre og regjeringen å få stoppet galskapen.

Ja det trengs en kombinasjon av personlig ansvar/initiativ og nasjonale og internasjonale regulering, avgifter og finansielle bidrag.

• Liker 1
Skrevet
Bag skrev (Akkurat nå):

Ja det trengs en kombinasjon av personlig ansvar/initiativ og nasjonale og internasjonale regulering, avgifter og finansielle bidrag.

Det vi trenger er en dugnad der vi alle skrur av hovedsikringen, stopper forbruket, slutter å reise til Syden og stopper all bilkjøring! Vi må ha sirkulær økonomi nå.

Skrevet (endret)
Jhaawk skrev (19 timer siden):

Ungene mine brukte tøybleier da de var små. Vi var vegetarianere helt til helsen sa stopp. Det var mange år. Nå lager vi fortsatt vegetarmat flere ganger i uken. Vi dyrker selv, selv om vi bor i byen. Tar toget til ferien. Lite flyging. Jobber for torvtak og solcellepanel i borettslaget. Vi kjøper "Redd jorda" gaver til slekt og venner til jul, selv om de mener vi er helt idiot. Alt med plast og batterier som gis i gave til ungene gir vi rett til fretex, og forteller til slekt og venner, selv om det fører til konflikt. Men alle de andre er idioter. Hva faen mer kan man gjøre? Jeg har ladeplass for elbil på min p-plass, og låner den bort til en nabo med elbil. Den kostet ganske mye. Jeg betalte den selv. Beholder egen bil selv, fordi jeg har lite penger men trenger å ha egen bil. Den bruker bensin. Jeg kjører piggfritt hele vinteren. Klærene finner jeg gjerne i container. De jeg kjøpte da jeg var tenåring, bruker jeg til de detter av kroppen av seg selv. Noen ganger kjøper jeg noe nytt, fordi jeg kan ikke representere på jobben i plagg som er gjennomhullet. Kjøper kvalitetsklær som vedlikeholdes av min lokale skredder. Jeg har med vilje investert i en sentralt plassert leilighet, for å ha kort avstand til jobb og alt annet jeg trenger. Er dette bra nok for deg TS? Vi er mange som bryr oss. Hvis vi skal snakke om hvordan samfunnet skal endre seg, så mener jeg egentlig at næringslivet bør begynne å ta mer ansvar. Vi kan liksom ikke kildesortere oss helt ihjel, som privatpersoner, hvis de som har investeringskapital skal sitte og gi jevnt faen slik de alltid har gjort. På tide at de som virkelig har makt og penger drar litt lass også...

Oljefondet for eksempel...

Endret av Olaug Olsen
detaljer og presiseringer
Skrevet

Jorden klarer seg fint og Norge utgjør ingen forskjell. Det som derimot utgjør en negativ forskjell, er hysteriet med det grønne skiftet som skjer nå. Det har ingen virkning på Jorden, men Nordmenn vil få det jævlig.

Anonymkode: 93a70...911

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Jhaawk skrev (18 timer siden):

Hvis du spiser mindre kjøtt og mer grønt så fiser du mer, så vinningen går opp i spinningen. Når det er sagt, så er det jo både helsemessig og dytevernmessig sunt å spise mindre kjøtt

Skrevet

Når jeg gjør noe tenker jeg: hvordan ville verden sett ut hvis alle gjorde dette? Synes det er en fin måte å bli bevisst min påvirkning på miljøet. I det siste har jeg blitt flinkere til å bruke mindre vann.

Anonymkode: fdbd4...11f

• Liker 1
Skrevet
Olaug Olsen skrev (1 time siden):

Ungene mine brukte tøyblerer da de var små. Vi var vegetarianere helt til helsen sa stopp. Det var mange år. Nå lager vi fortsatt vegetarmat flere ganger i uken. Vi dyrker selv, selv om vi bor i byen. Tar toget til ferien. Lite flyging. Jobber for torvtak og solcellepanel i borettslaget. Vi kjøper "Redd jorda" gaver til slekt og venner til jul, selv om de mener vi er helt idiot. Alt med plast og batterier som gis i gave til ungene gir vi rett til fretex, og forteller til slekt og venner, selv om det fører til konflikt. Men alle de andre er idioter. Hva faen mer kan man gjøre? Jeg har ladeplass for elbil på min p-plass, og låner den bort til en nabo med elbil. Den kostet ganske mye. Jeg betalte den selv. Beholder egen bil selv, fordi jeg har lite penger men trenger å ha egen bil. Den bruker bensin. Jeg kjører piggfritt hele vinteren. Klærene finner jeg gjerne i container. De jeg kjøpte da jeg var tenåring, bruker jeg til de detter av kroppen av seg selv. Noen ganger kjøper jeg noe nytt, fordi jeg kan ikke representere på jobben i plagg som er gjennomhullet. Kjøper kvalitetsklær som vedlikeholdes av min lokale skredder. Jeg har med vilje investert i en sentralt plassert leilighet, for å ha kort avstand til jobb og alt annet jeg trenger. Er dette bra nok for deg TS? Vi er mange som bryr oss. Hvis vi skal snakke om hvordan samfunnet skal endre seg, så mener jeg egentlig at næringslivet bør begynne å ta mer ansvar. Vi kan liksom ikke kildesortere oss helt ihjel, som privatpersoner, hvis de som har investeringskapital skal sitte og gi jevnt faen slik de alltid har gjort. På tide at de som virkelig har makt og penger drar litt lass også...

Oljefondet for eksempel...

Mye flotte tiltak her, men jeg er ikke enig i at dere fikk dårligere helse av å være vegetarianere. Bilen kan ikke unnskyldes selv om du kjørte piggfritt, alle vet at man skal ha sykkel med piggdekk når man skal redde klimaet.

Jeg er enig i at næringslivet er håpløst og at oljefondet skal brukes på å redde klimaet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Når jeg gjør noe tenker jeg: hvordan ville verden sett ut hvis alle gjorde dette? Synes det er en fin måte å bli bevisst min påvirkning på miljøet. I det siste har jeg blitt flinkere til å bruke mindre vann.

Anonymkode: fdbd4...11f

Det er et fint tiltak. Vi bruker olla vår mest slik at vi ikke trenger å åpne krana. Når vi er flinke til å begrense vannbruken vår kan vi hjelpe resten av Europa med  eksportkablene. Vi må bistå dem med det grønne skiftet, det hjelper ikke om vi er best i klassen. Husk på at Norge ikke har sin egen atmosfære.

Skrevet
Jhaawk skrev (2 minutter siden):

Det er et fint tiltak. Vi bruker olla vår mest slik at vi ikke trenger å åpne krana. Når vi er flinke til å begrense vannbruken vår kan vi hjelpe resten av Europa med  eksportkablene. Vi må bistå dem med det grønne skiftet, det hjelper ikke om vi er best i klassen. Husk på at Norge ikke har sin egen atmosfære.

Vi har skjønt for lenge siden at du troller i denne tråden 

• Liker 1
Skrevet
Topsi skrev (2 minutter siden):

Vi har skjønt for lenge siden at du troller i denne tråden 

For noe sprøyt. Dersom jeg hadde trollet hadde moderatorene kommet settende til og det vet du godt. Jeg skal kildesortere i kveld og har ikke tid til å svare på ufine personangrep når jeg er opptatt med å redde verden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...